PDA

View Full Version : Vraag voor de techneuten onder ons: Crybaby als exp.pedaal - do or don't?



dml
4 augustus 2014, 07:09
Aangezien je Crybaby's op de 2e hands markt voor een paar tientjes kan krijgen en (stevige) expressiepedalen een stuk minder dan/ wel een stuk duurder, leek het mij een aardig idee een Crybaby te kopen, alle elektronica eruit te halen en alleen de potmeter te gaan gebruiken. Maar is een Crybaby/ de inwendige Hot Potz (II) geschikt als expressie pedaal? Hoe zit het met het (non) lineare verloop?
Bijkomend voordeel zou ook nog de switch zijn....... Graag uw input.

Dirk_Hendrik
4 augustus 2014, 08:20
Hmmm. Mijn 2cts

In het geval van een wah kun je spelen met de verdraaiing van de pot voor een sweet spot. In het geval van een volume wil je draaien tussen max open en max dicht. Dat bereik zit niet in het pedaal. Hij zal dus altijd een beetje open of een beetje dicht blijven staan.

Persoonlijkere mening dat ik Hotzpotzes nooit anders heb ervaren dan als de meest overrated wah pots die ik ken. Moeten long life zijn maar gaan (mij) al veel te snel kraken. Ik heb niet krakende ShinEi wahs van 30 jaar oud gezien en krakende Dunlops van 2 weken oud..

dml
4 augustus 2014, 10:25
Okay, dank je. Maar als de Crybaby gecalibreerd wordt in m'n floorboard, dan zou max open/ dicht wel mogelijk zijn, dan gaat het om de twee uiterste standen van het pedaal, toch?

dml
4 augustus 2014, 10:41
Antwoord gevonden, sluiten maar: http://www.strymon.net/2010/09/07/strymon-tech-corner-2-build-your-own-expression-pedal/

Bernardduur
4 augustus 2014, 11:00
Het kan zijn dat je dan nog steeds geen goed expressie pedaal hebt. Ik heb het ook geprobeerd met mn crybaby als EXP op mn Microsynth (EHX) maar de sweep is dan nog te beperkt omdat de mate van sweep in een crybaby (vanwege de beperkte 'range of motion') maar een klein deel is van wat de potmeter kan geven. Ik kreeg hem ook met de rubbers eraf aan de onder en bovenkant niet passend. Ik heb toen maar een Boss FV300L gehaald (tweedehands ook voor een prikkie te krijgen, tenminste, toen dan) die nog steeds perfect werkt!!!

dml
5 augustus 2014, 11:43
Het fysieke bereik van het pedaal, want daar doel je toch op, zou prima moeten zijn, ik bestuur er voornamelijk een wah mee aan en sporadisch volume en whammy.

Bernardduur
5 augustus 2014, 12:50
Yep, het fysieke bereik....... maar daarbij heb ik eigenlijk hetzelfde probleem..... je komt nooit bij die uitersten. Het is voor volume dus nooit helemaal uit........ of dus nooit helemaal aan...... of beiden :).

Ik heb de mijne daarom maar optisch gemaakt (zowel wah als EXP) waardoor ik bepaalde functies dus wel kon bedienen omdat ik het optisch bereik kan tweaken.

dml
5 augustus 2014, 16:01
Waarom kom je niet bij die uitersten? Als ik het pedaal kan kalibreren, dan zou hij ook met uitersten moeten werken.
Als "heel down" bij wijze van spreken 244 ohm is en "toe down" 317 ohm, dan komt 317 ohm overeen met midi waarde 127 en 244 ohm met midi waarde 0.

Bernardduur
5 augustus 2014, 16:23
Ah, omdat ik niet wist dat het een digitaal / MIDI unit aan moet sturen. Ik was in de veronderstelling dat het een analoog pedaal oid was. Nee, daarmee kun je dat prima calibreren en moet het gewoon werken!