PDA

View Full Version : Gibson Custom Les Paul 59 Reissue 2013



MaBeCo
3 augustus 2014, 14:13
Ik ben bezig om een Gibson Custom Les Paul 59 Reissue 2013 te kopen maar voordat ik de deal sluit wil ik een ding zeker weten.
Ik heb al alles doorzocht maar een duidelijk antwoord heb ik niet, daarom graag even jullie hulp.

De gitaar is een Bourbon Burst Gloss, oP het originele label van Gibson staat: LPR9 Gloss

Maar in de tekst van de advertentie staat: ...this guitar has been given the VOS treatment...

Als ik het internet raadplaag is de VOS niet verkrijgbaar in Gloss.
Neem dus aan dat de tekst in de advertentie niet juist is, graag jullie reactie.

Of is deze gitaar wel geleverd met VOS treatment en Gloss finish...?

Op de foto zie je dat ding glimmen als een babybilletje, dus zeker Gloss, maar VOS...?

Hotpepper01
3 augustus 2014, 14:58
VOS staat voor Vintage Original Specification, en dat kan constructie en finish zijn.
Die LP is meen ik zowel in Gloss als VOS te krijgen. Bij Gloss moet je denken aan een dikke, hoogglanzende laklaag en bij VOS glimt de laklaag heus nog wel, maar is niet zo dik als bij de Gloss.
Prachtige gitaar, goede keus !!

Pepe
3 augustus 2014, 15:12
Maar wat hij bedoelt is, het kan niet beide tegelijk.
Nee, dat kan niet. Een VOS treatment slaat op de lak, het idee van de gloss is juist dat daar van wordt afgezien.

Maar vraag het de verkoper zelf? Altijd een goed idee lijkt me.

MaBeCo
3 augustus 2014, 15:15
bedankt heren, altijd fijn om gebruik te kunnen maken van jullie kennis, dank!

Oranjeaap
3 augustus 2014, 22:36
Tekst in de advertentie is misschien van fout Gibsons website gekopieëerd.
Duurdere gitaren zoals de Gibson reissue worden ook wel vaak door oplichters aangeboden dus wees voorzichtig.

Orpheo
4 augustus 2014, 10:14
Gibson goochelt met termen alsof het niks is. Ik raak ook de draad soms kwijt. maar wat ik wel weet is hoe ik een nepper van echt kan onderscheiden. De trussrod cover, de truss rod zelf, de cavities, materiaal, de hoek van de kop... allemaal dingetjes waar je op moet letten als je een tweedehands gibson koopt.

arjanb01
4 augustus 2014, 10:41
En daarbij vind ik Gibson custom lp 1959 een hele verwarrende titel. Een custom komt toch oorspronkelijk uit 1957? En een standard zou je in een reissue versie verwachten bij het jaar 1959.
Ik zou oppassen als ik de ts was, oplichting komt om de hoek kijken.

MikeD
4 augustus 2014, 12:24
is het een handelaar met deugdzame reputatie of een 'particuliere' verkoper? binnen- of buitenland? ik kreeg een beetje het 'Chibson' gevoel in de onderbuik (de verhalen daarover sluiten aan bij de tegenstrijdigheden die jij signaleert) en ben daar blijkbaar niet de enige. In case of doubt: steer clear en wacht op de volgende trein.

MaBeCo
4 augustus 2014, 21:24
ja, nu schrik ik ineens...

De gitaar staat te koop ( 2e hands ) bij B&B guitars in België, zie:

http://www.bnbguitars.com/gitaren/2013-g/index.cfm

ik heb daar eerder een gitaar gekocht en het leek mij geen oplichter, wel een handelaar, maar geen oplichter.

Het type klopt wel gewoon hoor, zie:

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/1959-Les-Paul-Standard-Reissue.aspx

Is dus een reissue uit 2013 van de Gibson LP 1959

Hij staat te koop bij Maxguitars voor 5300,00 Euro, zie:

http://www.maxguitarstore.com/products/gibson-custom-shop-1959-les-paul-bourbon-burst-2013/

aanvullende info is zeer welkom!!!

arjanb01
4 augustus 2014, 21:40
Ik zou hem bij Max kopen dan, puur omdat het een bekendere winkel is. Misschien af proberen te dingen op de prijs van Bnb, misschien dat Robbert soepel is?

Oranjeaap
4 augustus 2014, 22:37
Tja, gitaar zul je toch eerst moeten bespelen om te kunnen oordelen of de gitaar je ligt en dus wilt kopen. Als dat gewoon kan zie ik geen probleem, kan het niet dan zou ik mooi ergens anders kijken. Je ziet af en toe ook wel een R9 op marktplaats voorbij komen. Meestal rond de 3500 euro. Dat scheelt toch wel een bult geld. Als ik op zoek was naar een R9 had ik hem zelf sowieso niet in een winkel gekocht.

MaBeCo
4 augustus 2014, 22:55
ik heb bij B&B eerder een gitaar gekocht en heb toen een uur op die gitaar gespeeld, dus spelen is helemaal geen probleem.
ik heb eerlijk gezegd geen wantrouwen maar de reacties die ik op mijn vraag aangaande VOS versus GLOSS kreeg deden mij een beetje schrikken.
is een verzamelaar die gewoon mooie gitaren heeft staan en er thuis mee speelt, hij zet zijn collectie ook te koop om zo een beetje zijn hobby te bekostigen, misschien een vreemd verhaal maar ik herken er wat van mijzelf in... haha

ik ben al eventjes aan het kijken naar een LPR9 maar de 2013 heb ik nog nooit zien staan.

nieuw voor 5300 bij Robbert en 2e hands voor 4500 vind ik een prima bedrag, veel geld maar de gitaar ziet er als nieuw uit, dat heb ik gezien toen ik een paar maanden geleden dje andere gitaar (PRS) bij hem kocht.

btw:Arjan schreef: misschien dat Robbert soepel is...
oeps, die 2 woorden matchen volgens mij niet.

arjanb01
5 augustus 2014, 07:02
Hahaha, zo goed ken ik robbert niet. Heb een paar keer gemaild met hem over een inruil van 2 gitaren. Je kon met hem onderhandelen en hij heeft wel duidelijk bepaalde grenzen, waarbinnen iets mogelijk is. Het blijft een zakenman natuurlijk!
Als jij een goed gevoel bij Bnb hebt, doen! Al vind ik een tweedehands bedrag van 4500 voor die gitaar aan de hoge kant. Ik meen dat Henri H op dit forum een R9 ver onder de 4000 eu heeft gekocht bij Rudi van the fellowship of acoustics, misschien heeft hij mooie r9's hangen?

dorrus
5 augustus 2014, 13:16
Tweedehands voor 4500 euro is echt aan de hoge kant jongens, ben het eens met Oranjejaap.
Ik kocht enkele jaren terug een VOS 2013 Customshop LP 1959 voor 3500 euro, ze komen wel meer voorbij voor dat bedrag hoor.
Is zoals al gezegd geen custom maar een standard Les Paul, maar wel van de Custom shop .
Goede gitaar

fred dons
5 augustus 2014, 21:18
Tweedehands voor 4500 euro is echt aan de hoge kant jongens, ben het eens met Oranjejaap.
Ik kocht enkele jaren terug een VOS 2013 Customshop LP 1959 voor 3500 euro, ze komen wel meer voorbij voor dat bedrag hoor.
Is zoals al gezegd geen custom maar een standard Les Paul, maar wel van de Custom shop .
Goede gitaar
Je beseft wel dat het nu 2014 is en je zonder een tijdmachine die minimaal op 2016 is ingesteld je technisch gezien niet " enkele jaren terug een 2013 model heb kunnen kopen ? ;) but on een serious note, ik heb in de afgelopen maanden meerder historics gekocht in Japan voor onder de EUR 3000 (exclusief btw en invoerrechten) dus het kan wel, overigens is de 2013 meer waars dan bijvoorbeeld de 2012 omdat de 12 nog een gelamineerde toets had en de 13 net iets meer vintage correct is dan voorgaande modellen (o/a hideglue, inlay, geen trussrod condom etc)

fred dons
5 augustus 2014, 21:20
Let btw niet op mijn spelfouten pokke spelcheck :D

Pepe
5 augustus 2014, 21:51
Volgens de statistieken komt Gibson rond 2018 uit op een model dat bijna helemaal echt wel authentiek is. :D

dorrus
6 augustus 2014, 18:52
Je hebt natuurlijk gelijk, stom
Gitaar is van 2005...

soup
7 augustus 2014, 00:39
Eigenlijk off-topic maar het viel me toch op. Ik zag net dit op de site van B&B staan.

De kosten van een consignatie verkoop bedragen € 250, indien verkocht door middel van eBay dient u nog 6% extra provisie te voorzien. Bij verkoop rekenen we 20% op de uiteindelijke verkoopprijs.

Dus als je een gitaar via hem verkoopt betaal je 1. 250 euro vaste kost en dan 2. nog eens 20% op de verkoopprijs van je gitaar. Of lees ik het verkeerd? Het gaat anders flink tellen als je gitaar verkocht wordt voor 5000 euro.

MikeD
7 augustus 2014, 08:46
nog een paar dingen:

1. het serienummer 93304 (te zien op de documenten op de website van de verkoper) geeft via the guitar dater project geen uitsluitsel maar wellicht dat deze reissues daar niet in verwerkt worden / zijn?
2. Je schrijft dat ie tweede hands is maar de website van de verkoper vermeldt 'brand new'. Als ik wat tweedehands te koop aanbiedt zou ik zeggen 'as (good as) new. Niet 'brand new'. Brand new betekent voor mij 'no previous owner'.
3. Een 2013 reissue nu al tweedehands verkopen doet vermoeden dat de eerste eigenaar er niet blij mee was (of het geld weer nodig heeft). Je zou kunnen vragen wie de eerste eigenaar was, die zien te achterhalen en bij hem informeren naar de herkomst plus reden van snelle verkoop. Nu er diverse documenten bij zitten die de echtheid moeten onderbouwen, kan ik mij voorstellen dat de eerste eigenaar ook de aankoopbon nog zou kunnen hebben?

Eko
11 augustus 2014, 15:17
Mike D
We doen allemaal wel eens aankopen waarvan we denken dat het DE gitaar is , maar die uiteindelijk Het niet helemaal heeft. Kan bij deze ook zijn. Volgens de Engelse tekst kan VOS ook met Gloss geleverd worden.
Omschrijvingen zijn altijd subjectief. Like new , bijna nieuw , niet van nieuw te onderscheiden , mint condition , nooit uit de koffer geweest enz. Wordt ik niet warm of koud van.

MaBeCo
11 augustus 2014, 21:03
Hallo mede-muzikanten, ik heb de gitaar inmiddels in huis en afgelopen weekend lekker met de band gespeeld, hij bevalt me uitstekend, en of dat ding kan rocken ( nu ik nog... ).
Ik snap jullie twijfels maar het behoeft denk ik enige uitleg.
Sommige mensen hebben een GAV ( de V van verslaving ), dat is dus meer/erger dan GAS ( de S van syndroom).
Ik ben zelf ook zo iemand en volgens mij is de eigenaar van B&B dat ook, hij koopt gitaren op en/of laat ze overkomen uit Amerika.
Hij speelt er thuis een beetje op en zet ze in de gitaarsteun om er af en toe naar te kijken, vreemd maar waar.
Als hij een nieuwe Gibson LP 59 reissue 2013 koopt en er na een paar uurtjes op te hebben gespeeld dat ding weer te koop zet, net zoals bijna al zijn gitaren, is dat ding dan 2e hands ( ja, officieel wel ), maar is dan 4500,- teveel voor een gitaar die nieuw bij MaxGuitar staat voor 5300,-...? Voor mij niet, dat ding ziet er uit als nieuw, maar hij is het niet, er is een paar uurtjes op gespeeld..., daarbij kon ik mijn PRS CU24 voor een mooi prijsje inruilen bij hem, dus iedereen blij.
Snap dat het voor sommige van ons een vreemd verhaal is maar zo werkt een handelaar, hij koopt en verkoopt toppers en speelt er tussendoor zelf een beetje op, ik heb er geen probleem mee. Ik wil jullie bedanken voor de positieve reacties en goed dat jullie me scherp hebben gehouden. Ik heb het nummer 93304 ook niet kunnen vinden. Schijnt de 9 te zijn van model 59, de 3 van reissue 2013 en 304 het volgnummer, maar dat heb k niet voor 100% zeker kunnen vaststellen, heb zoiets op internet gevonden. Daarbij ook gevonden dat van de Gibson Custom gitaren geen database op internet staat..., maar ook hier twijfel erg over. Als jullie daar meer van weten dan graag. Martin

Oranjeaap
12 augustus 2014, 14:23
Schijnt de 9 te zijn van model 59, de 3 van reissue 2013 en 304 het volgnummer, maar dat heb k niet voor 100% zeker kunnen vaststellen, heb zoiets op internet gevonden.

Dat klopt. Om het misschien ietsje lastiger te maken, zijn de serie nummers opnieuw gebruikt door Gibson. Is ook niet zo raar, aangezien je met dit format slechts 4 (eigenlijk 3) wisselende getallen hebt. Eenzelfde gitaar uit 1993 heeft ook serienummer 9 3xxx. Nu zijn er bepaalde kenmerken waardoor het toch vrij makkelijk te spotten is of het een 1993 of 2003 of 2013 reissue is. Maar als de gitaar nog vrij nieuw is en net uit de USA komt dan kun toch vrij zeker aannemen dat dit een 2013 is.


Daarbij ook gevonden dat van de Gibson Custom gitaren geen database op internet staat..., maar ook hier twijfel erg over. Als jullie daar meer van weten dan graag. Martin

Dat klopt ook. Je kunt echter wel Gibson Customer Service een berichtje sturen. Normaal gesproken kunnen die je vertellen welke gitaar bij dat serienummer hoort. Je hebt hier eigenlijk vrij weinig aan maar toch.

MaBeCo
12 augustus 2014, 18:22
ik heb er wel degelijk wat aan, een bevestiging namelijk wat ik via via uit diverse internet sites heb kunnen achterhalen, dus dank! ik heb na je tip een mailtje gestuurd naar Gibson om het nummer te checken. maar nogmaals wil ik benadrukken dat ik geen twijfels heb over de gitaar noch de verkoper. bedankt voor je tip, als ze reageren meld ik me weer.

heavy-metal-thunder
12 augustus 2014, 20:17
Eigenlijk off-topic maar het viel me toch op. Ik zag net dit op de site van B&B staan.


Dus als je een gitaar via hem verkoopt betaal je 1. 250 euro vaste kost en dan 2. nog eens 20% op de verkoopprijs van je gitaar. Of lees ik het verkeerd? Het gaat anders flink tellen als je gitaar verkocht wordt voor 5000 euro.


Verkopen op ebay is duur. En doorgaans wordt er dan nog met PayPal betaald, wat ook bijna 4% kost. Mensen zoals JPS, FSOA zitten volgens mij ook in die grootorde

heavy-metal-thunder
12 augustus 2014, 20:19
Dat klopt. Om het misschien ietsje lastiger te maken, zijn de serie nummers opnieuw gebruikt door Gibson. Is ook niet zo raar, aangezien je met dit format slechts 4 (eigenlijk 3) wisselende getallen hebt. Eenzelfde gitaar uit 1993 heeft ook serienummer 9 3xxx. Nu zijn er bepaalde kenmerken waardoor het toch vrij makkelijk te spotten is of het een 1993 of 2003 of 2013 reissue is. Maar als de gitaar nog vrij nieuw is en net uit de USA komt dan kun toch vrij zeker aannemen dat dit een 2013 is.



Dat klopt ook. Je kunt echter wel Gibson Customer Service een berichtje sturen. Normaal gesproken kunnen die je vertellen welke gitaar bij dat serienummer hoort. Je hebt hier eigenlijk vrij weinig aan maar toch.

Bij een R9 zit een certificaat bij met datum op. Pots hebben ook een code (maar dat wist je ongetwijfeld)

B&B is wel te vertrouwen, maar vind ze wel prijzig.

MaBeCo
12 augustus 2014, 23:45
ik heb inderdaad alle papieren en certificaten van B&B erbij gehad en ik vertrouw ze ook, was alleen een bedtje geschrokken van sommige reacties op mijn eerste vraag. ik heb daarom voor de zekerheid even een mail gestuurd naar service@gibson.com.
nog geen reactie retour maar dat had ik eerlijk gezegd niet anders verwacht. of ze duur zijn weet ik niet, groot voordeel vind ik dat je gewoon een paar uur op waanzinnige gitaren kan spelen en een keuze maken, ik heb nog nergens zo'n collectie mooie gitaren bij elkaar zien staan. hij had nu net een strat binnen uit 1966, wauw!!! waar kan ik anders de mooiste gibsons, fenders en ors'en naast elkaar uitproberen...?

soup
13 augustus 2014, 01:23
Bij Guitarking in Boekel.

Oranjeaap
13 augustus 2014, 11:02
Bij een R9 zit een certificaat bij met datum op. Pots hebben ook een code (maar dat wist je ongetwijfeld)

B&B is wel te vertrouwen, maar vind ze wel prijzig.

Ik heb zelf geen historic maar wel een CS Custom. Dat certificaat staat normaal alleen het serienummer en model op. Geen datum. Als je geluk hebt staat er wel een datum op de checklist.


http://i611.photobucket.com/albums/tt199/Nitro-tastic/misc/Scam/S1_zps84af1863.jpg

http://images.craigslist.org/00h0h_fxKSTfm9dt4_600x450.jpg

Er was trouwens ook een periode dat ze zonder certificaat kwamen.
Die dingen raken ook vaak kwijt dus je kunt daar niet altijd van uit gaan ;)

arjanb01
13 augustus 2014, 12:13
....en dat certificaat kan ook nagemaakt worden, waardoor je alsnog genaaid kan worden, al geloof ik niet dat ts een nepperd heeft. Mooie collectie heeft die winkel/eigenaar wel. Ik wou dat ik zo'n collectie had.

heavy-metal-thunder
13 augustus 2014, 12:36
ja, maar dat was voor 2005 dat ze zonder dat CAO kwamen. Ik vraag me eigenlijk af of Gibson Custom het zelfde is als de custom shop. Ik heb een ES 335 met hetzelfde certificaat (dat zwarte boekje), maar die komt uit Memphis en daar hebben ze geen Custom Shop