PDA

View Full Version : Stemproblemen - zitting brugzadels



driesp
3 augustus 2014, 13:10
Had al een tijd een nieuwe ABR brug en een op maat gemaakte benen topkam op mijn oude SG. De brugzadels waren dus nog niet voorzien van inkepingen, en had dit in de tijd dan gedaan via de 'oude' gibson manier, het inslaan van een gleufje in de zadels met de desbetreffende snaar. Dit werkte goed, maar heb eigenlijk al altijd wat stem- en intonatieproblemen met die gitaar gehad. Vooral dat de omwonden snaren erg sharp gaan bij het hard aanslaan, wat dan natuurlijk resulteert in valse open akkoorden wanneer je gefrette akkoorden wilt zuiver hebben.

Ik dacht vooral dat dit lag aan de jumbo frets, die zowiso al moeilijker te intoneren zijn, maar vond het toch wat erg worden en ben op zoek gegaan naar de oorzaak van het probleem.

Ik denk dat het probleem ligt bij de brugzadels. Als de inkepingen hierin gewoon recht zijn, gaan de omwonden snaren en de G snaar rond dit contactpunt in een boogje staan, het stuk snaar dat dus effectief vibreert is dus niet helemaal recht. Ik heb dan geprobeerd om de zadels wat beter in te vijlen, maar het is moeilijk om een mooie hoek te krijgen rond de zadels. Ik heb dan als test eens wat geduwd naast de contactpunten zodat de snaren al de goede buiging krijgen ( zie foto ) en dat heeft meteen al een goed resultaat. De omwonden snaren gaan niet meer uit stemming bij hard aanslaan. Is er een manier om de zitting van de zadels goed te krijgen ?

http://i58.tinypic.com/4livbo.jpg

benwave
3 augustus 2014, 15:34
Ik snap niet veel van dit verhaal.., eerlijk gezegt

driesp
3 augustus 2014, 19:31
Ik snap niet veel van dit verhaal.., eerlijk gezegt

Dit zorgt voor problemen:
http://i1193.photobucket.com/albums/aa349/bullldozer1984/R0011920.jpg

Hotpepper01
3 augustus 2014, 22:06
Mooie SG, ook al zie ik er maar een heel klein stukje van. Uit welk jaar? 1967? 1968?
Ik zie niet zoveel bijzonders aan de ABR. Wat wel opvalt is dat de snaren niet allemaal even diep liggen. Ik zou ook de drie lage zadels met de vlakke kant naar de trem zetten, dat geeft net wat meer ruimte voor intonatie. Een trem is een veer en de snaren beïnvloedden elkaar daardoor ook heel licht. Gebruik van grafiet in de groeven van topkam en zadels maken dat de snaren net wat makkelijker heen en weer kunnen in de groeven van de topkam en de zadels. Goed oprekken van nieuwe snaren helpt ook.
Maar misschien bedoel je eigenlijk te zeggen dat de inkepingen van de zadels niet helemaal in lijn liggen met de bevestigingspunten van de trem? Dat zou ook een probleem kunnen veroorzaken...

Duhsjaak
4 augustus 2014, 07:54
Ben het met Benwave eens. Je vraag is mij niet helemaal duidelijk.

Ben persoonlijk niet zo voor grafiet omdat je daarvan gitzwarte jatten krijgt. Een miniem beetje kaarsvet doet hetzelfde zonder dat je een spoor van vernieling achter je laat.

Heb je last tijdens of na gebruik van je zwengel?
Bij de gitaar van een vriendje bleek dat de gaten van de kam iets groter waren dan de nokken waarop ie stond. Was ie goed geïntoneerd, dan was na een paar keer ongedaan gemaakt door dat de kam als geheel een stukje naar voren was geschoven.

En als dat goed zit:
Er wordt verschillend gedacht over een rollerbrug, maar je zou kunnen kijken of het probleem is opgelost als je er een geleend exemplaar hebt ingezet.

Bij een SG (of bij een Welshire bijvoorbeeld) is het super belangrijk op je houding te letten. Als je tijdens het spelen op de rand van je body drukt gaat de zuiverheid naar de kloten. Was bij een ander vriendje het geval. De gitaarbouwer kon niks vinden. Nee, dat snap ik.
De gitaar is niks mee mis. Althans niets wat een gitaarbouwer aangaat.

Ik zou geen reden weten waarom de intonatie niet goed zou komen bij een SG.
Laat eens horen wat er van is geworden.
Vriendelijke groet, Gus

bat
4 augustus 2014, 08:35
Wat ik begrijp is dat de snaren in het trillende gedeelte bij de brugzadels nog een klein boogje maken, voordat ze recht richting topkam gaan (zie foto in tweede post die volgens mij van een andere gitaar is). Voor gevoel van topicstarter zorgt dit voor onzuiverheid in de intonatie, met name bij hard aanslaan. Dat gevoel wordt versterkt doordat dat propbleem zich niet meer voordoet, wanneer hij de snaren goed buigt bij de brugzadels (dus min of meer een knikje er in maakt, volgens mij), zodat dit boogje er niet meer zit (foto in startpost).

driesp: ik denk dat je het intonatieprobeem bij het hard aanslaan eerder moet zoeken in je vibrato (tenminste, die zie ik toch zitten?). Door de snaren in vorm te "drukken" bij de contactpunten, komt er een klein knikje in dat ervoor zorgt dat de snaren minder snel door de brugzadels glijden en op hun plek blijven liggen. Een echte oplossing is het niet, want bij gebruik van je vibrato ga je weer merken dat de snaren niet soepel door de brugzadels glijden. De oplossing zit denk ik in de afsrtelling van je vibrato, zodat deze wat minder flexibel is en niet al "meebuigt" als je hard aanslaat. Of je speeltechniek aanpassen.

Dat het probleem zich wellicht niet voordeed bij je oude brug, kiomt waarschijnlijk doordat je snaren daar niet zo mooi in gleden.

driesp
4 augustus 2014, 10:19
Dat het probleem zich met de oude brug niet voordeed weet ik zo goed niet meer, het was een brug met nylon zadels en die had veel meer minpunten dan goede. Maar de vibrato wordt niet gebruikt, alleen is het niet eenvoudig om die vast te zetten zonder destructief te werk te gaan. Maar verder heb ik echt geen last van die vibrato, tot er natuurlijk een snaar springt.

Maar ik heb toch echt de indruk dat het niet helemaal in een rechte lijn lopen van de trillende snaar zorgt voor problemen.

bat
4 augustus 2014, 10:53
Ik kan het me bijna niet voorstellen. Wat gebeurt er met de intonartie van de overige snaren als je 1 snaar opdrukt?

driesp
4 augustus 2014, 11:03
Ik kan het me bijna niet voorstellen. Wat gebeurt er met de intonartie van de overige snaren als je 1 snaar opdrukt?

Met de intonatie, of de toonhoogte? De tremolo geeft zoveel niet mee bij het opdrukken, maar toch wel merkbaar. Maar dat heb je bij een strat met zwevende tremolo ook natuurlijk.

bat
4 augustus 2014, 12:00
De intonatie, hoewel wel lastig te meten. Ik denk toch dat je het ergens in de combi brug-vibrato moet zoeken.

Gitaar al eens bij een goede reparateur gebracht? Ik ben zelf ook van het zo mogelijk zelf oplossen, maar op zeker moment kan de hulp van een professional erg helpen.