PDA

View Full Version : Overdrive die wèl bij Vox AC15 past, maar nìet als Vox AC 15 klinkt



Onkelpazuzu
2 augustus 2014, 18:04
Ik speel op een Squier Telecaster via een Vox AC15CC1 en ik ben over de hele linie erg tevreden met het geluid van de Vox: mooie heldere en warme toon, lekker ouderwetse overdrive. Meestal kan ik met het typische Vox-geluid goed uit de voeten. Maar: het is natuurlijk wel een typisch geluid, en soms wat schel - vooral op de eerste twee snaren (E en B dus); dat ligt misschien ook wel aan de Tele. Ik weet dat dit bij deze versterker hoort en vind het meestal geen probleem. Maar soms zou ik wel wat anders willen klinken. Benieuwd of er een pedaaltje is dat daarvoor kan zorgen.

Ik gebruik nu een Fulltone OCD, een pedaal dat ik op dit forum ook vaak voorbij heb zien komen in combinatie met de Vox AC15, en ook daarmee ben ik in het algemeen erg blij - maar die heeft dus, qua overdrive, precies het geluid dat goed aansluit bij dat Vox-geluid. Ik zoek nu juist een overdrive/distortion die mijn geluid een beetje een andere richting op stuurt, wat meer 'creamy', wat minder schel, en wat strakker. Wat Fender-achtiger, zou ik bijna zeggen. Maar ik wil eigenlijk geen andere versterker. Misschien wil ik wel het onmogelijke. Ik ben benieuwd of iemand een goede tip heeft. :)

tommus42
2 augustus 2014, 18:15
Op marktplaats staat een Carl Martin Hot Drive & Boost voor 75 euro. Ben ik zeer tevreden mee, 'ronde', nette overdrive plus een boost erna, apart te schakelen.
Heeft de AC15 een brightcap? Die zou je schakelbaar kunnen (laten) maken.

Onkelpazuzu
2 augustus 2014, 18:28
Heeft de AC15 een brightcap? Die zou je schakelbaar kunnen (laten) maken.

Ik heb er vooralsnog geen bright cap mod op uit laten voeren en ik had nog niet bedacht dat die eventueel ook schakelbaar zou kunnen zijn. Leuk idee. Had ik even eerder moeten bedenken; ik heb hem net terug uit reparatie (zekering brandde steeds door, bleek te liggen aan de aan-uit-schakelaar waarin af en toe kortsluiting ontstond).

telerocker
4 augustus 2014, 00:06
Gebruik de toonknob op je tele. En verder zat drives/dist.pedalen op de markt waaruit je een creamy toon kan halen: de genoemde CM, Brunetti Mercury Box, Brunetti Vanille Soft Drive, Barber Direct Drive, Suhr Riot, Suhr Shiba, Cmat Mods Signa Drive, Mad Professor etc, etc.

Onkelpazuzu
4 augustus 2014, 01:00
Gebruik de toonknob op je tele.

De toonknob - eh, dat is dat palletje dat ik heen en weer kan bewegen, toch? Of nee, wacht... ;)

Bedankt voor de suggesties, ik zal eens kijken. Ik ben dus vooral ook op zoek naar een goede 'fit' met de Vox.

10us
4 augustus 2014, 10:24
Even afhankelijk van hoe je je OCD nu gebruikt, voor drive of voor dikke scheur?

Mar iig: Vox? Scheur? => ProCo RAT!

piker
4 augustus 2014, 10:58
Ik gebruik met mijn ac30 heel graag een marshall jackhammer. In de overdrive modus, niet de distortion. Klinkt super!

Bernardduur
4 augustus 2014, 11:01
Even afhankelijk van hoe je je OCD nu gebruikt, voor drive of voor dikke scheur?

Mar iig: Vox? Scheur? => ProCo RAT!

+ een hoop! Ik vind de Rat echt perfect samenwerken met de mids van een Vox.

10us
4 augustus 2014, 16:31
Jah en dan nog een dingetje,
Die RAT klonk bij mij thuis op standje zacht echt K, op standje "kan nog net in de woonkamer" ok, en in het oefenhok op "gaan met die banaan" echt heeeeeeerlijk.

Dus: mijn ervaring is dat de drive die je gebruikt bij je vox nogal anders wordt als je volume omhoog gaat. dat betekent dat lekker geluid thuis en lekker in het oefenhok heel wat anders kan betekenen...

Onkelpazuzu
5 augustus 2014, 10:08
Ik zal de RAT en de Jackhammer (en de eerdergenoemde Carl Martin) eens 'uit gaan checken' - bedankt voor de tips alvast. Ik heb mijn OCD meestal ingesteld met de Drive op ongeveer '50 minuten' en Volume op 45 minuten. Van de Vox heb ik het Volume van de Top Boost op ongeveer 47 minuten. Samen geeft dat een lekkere klank voor een stevige slaggitaar, maar ik wil er wel wat extra drive bij voor de solo's of voor wat stevigere nummers. Zodoende. :-) Ik speel op dit moment helaas alleen thuis, dus het is inderdaad wel belangrijk dat het bij huiskamervolume wel goed klinkt.

ik weet wel dat ik veel meer overdrive kan halen uit zowel versterker als OCD, maar ik zoek dus een goede aanvulling waarmee ik niet steeds aan de knoppen hoef te draaien. :-)

telerocker
6 augustus 2014, 00:07
Ter aanvulling: ik gebruik op clean afgestelde versterkers soms mijn Brunetti Mercury Box 2: dat is het eerste model Mercury Box plus een leadkanaal waarvan je mids goed instellen. Op die manier heb je ook op laag volume een drietrapsraket die klinkt als een klokje. De Brunetti is bovendien vrij strak in het laag. Dit pedaal is niet het goedkoopste, maar het overwegen waard.

Onkelpazuzu
6 augustus 2014, 22:05
Dank! Nog iets om uit te proberen. :-)

Onkelpazuzu
14 januari 2015, 22:47
Nou... Dat was alweer even geleden dat ik deze vraag stelde. In de tussentijd vrolijk doorgespeeld met mijn OCD, wel even een strat gekocht, en nu dus inderdaad een RAT in huis gehaald - en wat klinkt die meteen ontzettend goed, zeg. Ik kan bijna niet ophouden met spelen. :-) Voorlopig ben ik er, qua overdrive/distortion, wel even uit. :-)

10us
14 januari 2015, 23:44
Cool! Hoezee voor de Rat!

harrie-beton
15 januari 2015, 09:06
In mijn tijd van U2 covers combineerde ik een Tubescreamer met een Vox. Een rat is zwaarder.

Onkelpazuzu
15 januari 2015, 09:52
Grappig - ik lees ook vaak dat mensen juist niet enthousiast zijn over de combinatie Tube Screamer / Vox. Ik heb de combinatie zelf nog niet uitgeprobeerd, dus ik weet niet wat ik ervan zou vinden. Maar het klassieke U2-geluid (en dan vooral ten tijde van October) staat nog wel op mijn verlanglijstje. ;-)