PDA

View Full Version : solis state eindtrap checken...



Frits van Mourik
1 augustus 2014, 00:01
Beste mensen,

Ik ben een Marshall 2195 aan 't opknappen.
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2195.gif

De voedingselco's hadden het loodje gelegd; die dus & gelijk maar andere elco's vervangen.
Na voorzichtig opstarten met een variac bleek de amp idioot veel stroom te trekken.
De eindtrap is zo'n complementair gelijkspanningsgekoppeld geval.
Dus (heb ik ooit geleerd); als er één actieve component omvalt, valt alles om...

Echter: volgens mij zijn de darlington-eindtorren nog OK (diode-overgangen getest en "natte vinger"-test).

De preamp is helemaal OK.

Nu dan de vraag:
Is er een manier om de eindtrap te checken zònder de eindtorren in place?
Dus met zoiets als "dummy"-torren?

Ik ben benieuwd!

cluseau
1 augustus 2014, 10:12
Frits, de dioden maken deel uit van een oversturingsbegrenzing en zou je er gewoon uit kunnen laten. Als je zeker weet dat de eindtorren goed zijn kun je emitter collector van de bc184 kortsluiten. Er mag dan geen stroom lopen als je er spanning op zet. Vergeet ook niet dat de biasinstelling pas goed werkt als de volledige voeding aanwezig is. Bij een te lage spanning werkt de instelling niet goed. Wat ik wel eens doe is een 100 ohm weerstand in de plus en min opnemen ter beveiliging van de eindtorren. Die weerstanden hebben niet veel invloed bij de juiste bias en zou de trap goed in positie moeten komen. Bij flinke uitsturing gaat hij natuurlijk op zijn bek maar als je eenmaal probleemloos kan opstarten kun je de weerstanden weghalen.

cluseau
1 augustus 2014, 10:20
Check ook de biaspotmeter. Omdat deze nooit wordt verdraaid is hij natuurlijk vuil. Als je die pot eenmaal hebt aangeraakt zit je in de ruis.

Frits van Mourik
2 augustus 2014, 00:45
Frits, de dioden maken deel uit van een oversturingsbegrenzing en zou je er gewoon uit kunnen laten. Als je zeker weet dat de eindtorren goed zijn kun je emitter collector van de bc184 kortsluiten. Er mag dan geen stroom lopen als je er spanning op zet. Vergeet ook niet dat de biasinstelling pas goed werkt als de volledige voeding aanwezig is. Bij een te lage spanning werkt de instelling niet goed. Wat ik wel eens doe is een 100 ohm weerstand in de plus en min opnemen ter beveiliging van de eindtorren. Die weerstanden hebben niet veel invloed bij de juiste bias en zou de trap goed in positie moeten komen. Bij flinke uitsturing gaat hij natuurlijk op zijn bek maar als je eenmaal probleemloos kan opstarten kun je de weerstanden weghalen.

Hoi Frans,

Bedankt voor je hulp, man!

Met "diode- overgangen" bedoelde ik de diodes in de eindtorren... Een tor is immers - simpel gezegd- twee diodes aan mekaar?
En omdat ik bang ben, om bij een volgende poging de eindtorren te vernielen, vroeg ik mij dus af, of er geen methode was,
om zònder de eindtorren de signalflow te checken.

Aldus doende dus...