PDA

View Full Version : Software looper: ervaringen?



Rinze
29 juli 2014, 21:10
Mods: ik wist niet waar ik dit topic moest plaatsen dus als het ergens anders hoort verplaatsen aub!

Ik loop al een poos met het idee om een looper te kopen of als software te gaan gebruiken. Vandaag net een dubbele USB footswitch van Scythe besteld waarmee ik op de pc Reaper maar ook bijvoorbeeld een looper kan aansturen. Misschien dat er later nog een modeler met ingebouwde looper komt of een standalone maar voorlopig eerst maar eens op de pc kijken of het wat voor me is.

Ik heb al eens wat gestoeid met Mobius, dat werkte best aardig, al is het zonder voetschakelaar toch behelpen natuurlijk. Ik heb ook even Ableton Live geinstalleerd maar vrees een aardige leercurve als ik het zo eens bekijk en ook heel veel funktionaliteit waa rik geen boodschap aan heb.

Dus mijn vraag is: hebben er hier mensen ervaring met loopen met de pc en zo ja met welke programma's en hoe bevalt/beviel dat?

Ben benieuwd!

Rinze
5 augustus 2014, 15:44
Blijkbaar weinig ervaringen :supercool:

Voor eventuele toekomstige zoekerds: ik heb de Scythe switch binnen, prima ding. Ik gebruik niet de standaard software, maar heb iets anders gedownload waarmee ik makkelijk toetsen of combinaties aan de beide pedalen kan toewijzen.

http://cdn09.hardwarewebwinkel.nl/pi/scythe-usb-double-foot-switch-ii-usb-2fs-2-scythe/large/11691280_680.jpg

Dit is de switch, ik kon hem ergens een stuk goedkoper krijgen via de pricewatch van Tweakers. 19 euro inclusief verzending ipv 40 excl, nice. Gekke was dat ze hem bij dezelfde shop ook voor de gewone prijs hadden :???: Raaarrrr.

Na diverse software uitgeprobeerd te hebben kom ik toch uit bij Ableton Live met de ingebouwde looper of de looper in Guitar Rig 5. Mobius werkt wel en is gratis maar mij te ingewikkeld én niet lekker aan te sturen met de Scythe, dan heb je toch een midi-controller met vrij veel knoppen nodig. Anders gratis loopers werken ook wel maar ook niet echt soepel. Ableton Live en Guitar Rig hebben hun looper voorzien van een éénknops-systeem, een knop die dus schakelt van opnemen naar afspelen naar overdubben naar afspelen naar overdubben etc. Bij Ableton kun je bovendien door dubbelklikken met dezelfde knop stoppen, en door langer ingedrukt houden undo-en en het geheugen wissen. Daar word ik blij van.