PDA

View Full Version : Dikte van een fineer top voor Les Paul.



RonnieMacaronie
26 juli 2014, 20:17
Goedenavond,


Ik heb hier al een tijdje een Les Paul DIY-kit (flattop) liggen maar
ik heb nooit een idee gehad wat ik ermee ging doen.
Nu was ik laatst op internet aan het zoeken naar hulpmiddelen voor het
beitsen van mijn huidige telecaster project en ik kwam op deze site:

http://www.sevenstring.org/forum/pickups-electronics-general-tech/93956-how-costom-top-stain-your-guitar.html

Waar diegene een dun? laagje fineer gebruikte om zijn huidige gitaar van een mooie top te voorzien.
De dikte die de desbetreffende persoon gebruikte is omgerekend ongeveer 0,85 mm.
Nu vind ik 0,85 mm wel heel erg dun, in de zin van dat je bij het schuren er zo doorheen zit.

Nu is mijn vraag of diegene meerdere lagen fineer op elkaar heeft geplakt of dat 0,85 mm gewoon een goede
dikte is van de top mits er zorg wordt besteed tijdens het schuren?

Met vriendelijke groet,
Ronnie

barno
26 juli 2014, 21:37
Vol hout schuur je om oneffenheden en eerdere schuursporen vlak te krijgen. Daarna komt er fineer op. het is niet de bedoeling dat je dan nog met zware korrel diep gaat schuren.

Hedge
27 juli 2014, 17:46
Veel fineer is maar 0.6mm en dus nog dunner dan 0.85mm. Daar moet je geen bandschuurmachine op zetten, maar kunt het rustig handmatig schuren. Blijf je twijfelen, er is ook fineer van 1.5mm.

RonnieMacaronie
27 juli 2014, 21:36
Dank voor beide reacties!

De verkoper heeft me gerustgesteld dat er wel vaker gitaarbouwers/modders bij hem langskomen
en die hebben uiteindelijk ook allemaal 0,6 mm fineer meegenomen.
Ik probeer zo spoedig mogelijk fotos van beide projecten op gitaarnet.nl te plaatsen!

Elric
28 juli 2014, 18:03
Is dat bij een fabrieks les paul eigenlijk ook zo'n dun laagje fineer? Of is dat een stuk dikker

barno
28 juli 2014, 19:11
bij een gibson les paul is de "fineer" 16 mm dik en gecarved 😎

Squier4ever
31 juli 2014, 17:08
bij een gibson les paul is de "fineer" 16 mm dik en gecarved 

Een Gibson inderdaad wel, Epiphones hebben allemaal een fineer top geloof ik.

Ike57
31 juli 2014, 17:30
Nu is mijn vraag of diegene meerdere lagen fineer op elkaar heeft geplakt of dat 0,85 mm gewoon een goede
dikte is van de top mits er zorg wordt besteed tijdens het schuren?


Meerdere lagen op elkaar plakken zou ook weinig zinvol zijn. Dan nog zou je niet door de eerste laag heen kunnen schuren zonder dat het zichtbaar wordt.