PDA

View Full Version : Epiphone Les paul 1988! Unieke headstock!!



Melvin Eenink
24 juli 2014, 19:32
Hoi Forumleden!

Mijn naam is Melvin. Ik vraag om jullie hulp!
Een tijdje geleden heb ik een epi lp op de kop getikt. Het schijnt er 1 te zijn (dat meldde de vorige eigenaar) uit 1988/89. Ben een groot liefhebber van antieke en unieke dingen , dat vind ik altijd wel wat hebben. Voor een spotprijs gekocht. Eenmaal goed bekeken. Viel mij de headstock op. Die afmetingen zijn anders , deze is breder. Ik heb op het web gekeken maar kon er niks over vinden. Hij speelt top! Heb de humbuckers alleen vervangen voor open elementen. De gitaar is door de jaren echt goed gebruikt! Gave bucklewear hier en daar , de schroefjes waren zo erg gaan roestig , heeft duidelijk jaren vastgezeten.. , lekker vintage! Hebben jullie dit eerder gezien? Alvast bedankt.

http://nl.tinypic.com/r/1r50uf/8

http://nl.tinypic.com/r/1174c9v/8

arjanb01
24 juli 2014, 19:43
Wel heel erg dikke headstock !
Volgens mij waren die vroege epi lp's in Korea gemaakt. Ik weet niet wat jij een spotprijs vindt maar volgens mij zag ik er laatst eentje uit die periode voor 200 euro dus je kan je er geen buil aan vallen.

Melvin Eenink
24 juli 2014, 19:49
Klopt , een koreaan is me verteld. Heb hem op mp staan , was er toch wat onzeker over , omdat er zo weinig info over vinden was. De sticker met serienummer is vergaan , maar heeft er wel opgezeten.

Eko
25 juli 2014, 08:37
Melvin,
leuke vondst , maar antiek of vintage is wat anders. Epiphone bestond als merk al langer en was zelfs een grote concurrrent van Gibson. Na de overname door Gibson is de merknaam gebruikt voor de goedkopere versie uit Japan. Dat was al in de jaren `70. Toen japan te duur werd is Korea gebruikt. Nu is China het Walhalla en met een paar jaar zal het wel Afrika worden.

Ruud313
25 juli 2014, 08:50
Melvin,
leuke vondst , maar antiek of vintage is wat anders. Epiphone bestond als merk al langer en was zelfs een grote concurrrent van Gibson. Na de overname door Gibson is de merknaam gebruikt voor de goedkopere versie uit Japan. Dat was al in de jaren `70. Toen japan te duur werd is Korea gebruikt. Nu is China het Walhalla en met een paar jaar zal het wel Afrika worden.

Ik zat net al te denken; wat grappig dat late jaren '80 instrumenten al als vintage gezien worden. Ik kan me echter voorstellen dat als je een jaar of 16 bent, iets uit de vorige eeuw al snel heel oud voelt (niet dat de TS per se 16 is, is maar een voorbeeld).
Anyway, ik durf niet te zeggen of dit origineel is, maar ik vind het wel een mooi gitaartje.

muziekschuur
25 juli 2014, 10:02
Alstie goed speelt is het altijd een goed gitaartje. Ik heb nog nooit een LP van Epiphone gefaked zien worden. Dus hij is ongetwijfeld origineel. En alstie dan wat afwijkt is dat alleen maar leuk toch?

harrie-beton
25 juli 2014, 12:08
Vintage is het niet, het is een gitaar die inderdaad tegen de 150 a 200 euro oplevert. Hier zijn er duizenden van gemaakt per maand.
Als hij goed speelt een prima gitaar, daar zijn ze voor bedoeld.

De speakers en de buizenversterker op de achtergrond is veel boeiender maar dat zal van je vader zijn?

ateng
25 juli 2014, 13:36
Dit is volgens mij het model daarna want de 1e model had een Gibson Pearloid Vintage stemmechanieken en die kwamen in 1988 uit. Dus die van jou kan niet uit 88/89 komen. Heb ze beide modellen toen getest en vond de 1e versie beter klinken... warmer en dikker zeg maar zoals een Les Paul moet klinken.

Melvin Eenink
25 juli 2014, 13:49
Misshien is vintage wel het verkeerde woord. Maar heb ze liever zo , dan dat je ze nieuw uit de winkel plukt.. maar die discussie ga ik niet aan. Gitaar klinkt prima. Goede sustain! Stemmechanieken zitten nu schallers op. Ghehe idd apparatuur is van m'n pa. je zou haast denken dat die hoekjes op de headstock zijn afgezaagd , maar welke gek zou dat doen..

TopRob
25 juli 2014, 13:53
Kan het zijn dat de gitaar uit de Elitist-serie van Epiphone is? Die hadden nl. een iets andere headstock.

http://www.sheltonsguitars.com/images/2009/gpc/7-17-09/epiphone%20es335%20elitist/big/big%20epiphone%20es335%20elitistDSCN8770.jpg

Melvin Eenink
25 juli 2014, 14:08
Nope , het plaatje waar gibson op staat is ook anders..

Melvin Eenink
25 juli 2014, 14:23
Yess gevonden. 1991 epi. En idd , de serienummers waren toen een sticker. Dat verklaart waarom ik geen serienr meer heb.
https://reverb.com/item/89130-epiphone-les-paul-standard-1991-honey-burst

guitarkid
29 juli 2014, 00:23
Net toen ik dacht dat de headstock van Epiphone niet lelijker kon worden krijg je dit dit! :seriousf:
Maar....., als hij goed klinkt en lekker speelt........!!! :)

Melvin Eenink
31 juli 2014, 13:47
Ghehe , Heb toch altijd meer respect voor luitjes die netzo lekker spelen op een oude als een nieuwe , of laat staan gibson..

HaroldA
31 juli 2014, 14:09
Ik heb nog nooit een LP van Epiphone gefaked zien worden. Dus hij is ongetwijfeld origineel.

Volgens mij is Epiphone (net als het briefje van €5) het meeste nagemaakt in China, om precies de reden die jij geeft.

bat
31 juli 2014, 15:42
Nou, inderdaad. Een jaar of vijf geleden kwamen die namaak-epi's met containerladingen tegelijk hier het land binnen en werden ze bij bosjes verkocht door "handelaars" via Marktplaats. Allemaal particulieren die 5-10 gloednieuwe "Epiphone" Les Pauls hadden liggen en voor de helft van de prijs van een echte (en dus nog steeds met 500% winst) aanboden. Als je wat doprvroeg hadden ze de vaagste verhalen over herkomst en reden van het grote aantal.

Dit lijkt me echter gewoon een echte, in die tijd heeft Epiphone wel meer zitten klooien met koppen. Nog altijd spijt dat ik toen niet een Epi LP met Gibson headstock heb gekocht.

mikeyaxeman
31 juli 2014, 16:38
Heb hier nog een Koreaanse Epi LP hangen.
Deze is van 94 met gedrukt serienummer.
Overigens niet met zo'n lelijke headstock.

http://img.photobucket.com/albums/v664/mikeyaxeman/DSC_0408.jpg

Squier4ever
31 juli 2014, 17:05
Heb hier nog een Koreaanse Epi LP hangen.
Deze is van 94 met gedrukt serienummer.
Overigens niet met zo'n lelijke headstock.

http://img.photobucket.com/albums/v664/mikeyaxeman/DSC_0408.jpg
Vette Riviera man!

mikeyaxeman
1 augustus 2014, 14:21
Thanks! :ok:

Misery Signals
1 augustus 2014, 16:33
Ghehe , Heb toch altijd meer respect voor luitjes die netzo lekker spelen op een oude als een nieuwe , of laat staan gibson..

Wat een vreemde uitspraak. Je kan het ook draaien als: Ik heb een oude kopieplank en geef dan lekker af op nieuwe of originele/dure spullen. Daar zit ook heel wat leuks en goed tussen hoor? Als liefhebber van uniek kan je best op zoek naar iets anders dan een LP kopie denk ik... :cooler:

Los daarvan: Deze gitaar heeft wel een mooie finish en de headstock is al beter te doen dan een gewone Epi, maar nog steeds niet zo mooi als die van een Gibson. Niet echt veel waard maar je zal er best nog veel plezier aan gaan beleven.

MS