PDA

View Full Version : Gaat gain altijd ten koste van Dynamiek?



davidof
24 juli 2014, 11:37
Hey

Ik speel momenteel vele genres door elkaar maar mijn 'roots' liggen bij Heavy Metal/Hardrock, maar door andere genres te leren kennen merk ik dat er tegenover die genres maar heel weinig dynamiek in mijn 'metal' sound zit.

Dus is mijn vraag eigenlijk of er manieren zijn om (bij hard aanslaan) een dikke overdrive te hebben, en toch nog (mits wat volume wegnemen op de gitaar) een mooie definitie en volle akkoorden te verkrijgen.

Ik speel momenteel door een boss power stack (st-2) om makkelijk 'metal in a box' te toveren.. en anders door Full-drive 2 met super overdrive ervoor.

Maar om nu mijn Boss ST-2 als voorbeeld te nemen, daar zit dus echt 0 dynamiek in, als ik mijn dunne E snaar aantik met een plectrum klinkt dat even luid door mijn amp als een barré akkooord ..

Thanks!

kirito
24 juli 2014, 11:52
ik heb daar geen last van, maar ik gebruik dan ook geen pedalen voor mijn gain. zou ik mogen weten welke versterker jij gebruikt?

davidof
24 juli 2014, 11:54
ik heb daar geen last van, maar ik gebruik dan ook geen pedalen voor mijn gain. zou ik mogen weten welke versterker jij gebruikt?

Momenteel Fender HRD

Pepe
24 juli 2014, 12:11
Vervorming voegt compressie toe en daar lever je dynamiek voor in. Zolang je nog een clean signaal krijgt dmv opschonen heb je nog maximale dynamiek lijkt me, daarna word het steeds minder.

bat
24 juli 2014, 12:20
Al eens met de gain-knop op je pedaaltjes/versterker gespeeld? Gain is over het algemeen niet voor niks regelbaar. Zelfs al heb je de gain niet vol open staan: draai hem nog een stukje terug. Wat je wint aan dynamiek maakt het "verlies" aan gain vaak ruimschoots goed. Hoewel ik bij dat "metal in a box" doosje daar wel wat twijfel over heb, die hebben vaak een heel specifiek toepassingsgebeid.

Jannnus
24 juli 2014, 12:23
kijk eens naar dit filmpje
(ik meen het serieus...is geen grap) hij doet een beetje raar maar volgens mij heeft deze jongen veel zinnigs te melden

http://www.youtube.com/watch?v=aYtXBUS_kwY

Max W. De Vries
24 juli 2014, 12:25
Wat Pepe zegt. En als ik die mp3's van je band check moet ik zeggen dat het gain-technisch allemaal niet zo heftig is toch? Wel lekker dikke sound die volgens mij nog steeds goed op aanslag zou moeten reageren. Hoewel dat bij opnames altijd moeilijk te beoordelen is uiteraard. Het is in ieder geval geen Periphery of Meshuggah of zo, qua gain.

Goeie zanger ook!

frekie
24 juli 2014, 12:32
Ik heb een Blackstar HT Dual, met name kanaal 1 op crunch heeft echt wel dynamiek hoor. Het hangt van veel dingen af, je gitaar, elementen, effectpedalen, (pre)amp, speelstijl. Luister eens naar de echte ouwe rockers uit de 60s, Hendrix, Jeff Beck, die speelden op ouwe Marshalls met weinig preamp gain.

davidof
24 juli 2014, 12:52
Wat Pepe zegt. En als ik die mp3's van je band check moet ik zeggen dat het gain-technisch allemaal niet zo heftig is toch? Wel lekker dikke sound die volgens mij nog steeds goed op aanslag zou moeten reageren. Hoewel dat bij opnames altijd moeilijk te beoordelen is uiteraard. Het is in ieder geval geen Periphery of Meshuggah of zo, qua gain.

Goeie zanger ook!

Thanks, het eerste nummer is wel niet echt een referentie ;) Refugee en Moonstruck daarintegen wel moest je die ook beluisterd hebben.

Veel interessante reacties hier, nice! exact wat ik zocht. Ik heb een ehx LPB liggen, die gebruikte ik vroeger in mij loop om volume te boosten, maar kan ik deze ook als 'clean boost' gebruiken? Of ben ik dan beter met min Boss SD-1

Brum
24 juli 2014, 12:52
Wat Pepe zegt. Meer gain is meer compressie, is minder dynamiek.

Max W. De Vries
24 juli 2014, 12:59
Alle tracks geluisterd en hoewel mijn opmerking vooral op de eerste track slaat gaat het voor de overige ook op. Lekkere sound wel.

Ik heb met mijn eigen set tegenwoordig mijn Recto op 'Vintage' staan ipv modern en redelijk veel volume met de gain ergens halverwege. Enorme sound die helemaal op te schonen is indien gewenst. Voor een solo en wat extra sustain wil ik nog wel eens mijn Wylde overdrive aantrappen maar zelfs dat is niet echt nodig.

Pedalen hebben voor mij altijd juist qua dynamiek iets synthetisch. I'll take amp gain any time.

davidof
24 juli 2014, 13:10
Alle tracks geluisterd en hoewel mijn opmerking vooral op de eerste track slaat gaat het voor de overige ook op. Lekkere sound wel.

Ik heb met mijn eigen set tegenwoordig mijn Recto op 'Vintage' staan ipv modern en redelijk veel volume met de gain ergens halverwege. Enorme sound die helemaal op te schonen is indien gewenst. Voor een solo en wat extra sustain wil ik nog wel eens mijn Wylde overdrive aantrappen maar zelfs dat is niet echt nodig.

Pedalen hebben voor mij altijd juist qua dynamiek iets synthetisch. I'll take amp gain any time.

Ik was vroeger ook zo van dat principe: overdrive = amp .. maar ik was het beu een zware head & cab te hebben. Dan leek mij een Fender combo best prijs/kwaliteit.

Jannnus
24 juli 2014, 14:14
ff goed geluisterd naar de nummers die je noemde
maar wat bat zegt' de gain knop is om aan te draaien en het kan imho een stuk minder zonder dat de nummers aan kracht inboeten

btw

lekkere muziekjes

davidof
24 juli 2014, 14:33
btw: die opnames waren nog opgenomen met mijn vorige-vorige amp ;) Marshall MG100dfx :D

Outrage
24 juli 2014, 14:41
Haha, heb je iedereen even mooi liggen. Ik weet uit ervaring dat het veel tijd en een boel ervaring kan kosten om een versterker en pedalen goed in te stellen. Misschien moet je de tijd nemen om te kijken waar voor jou de dynamiek eindigt en begint icm versterker en pedaal? Misschien heb je op dit moment te veel effect uit je pedaal nodig om te bereiken wat je wil?

Mitch
24 juli 2014, 21:38
Wat Pepe al zei: meer gain levert meer compressie op, wat "net lekker" kan zijn of "plat". Als je het in pedalen zoekt is het probleem dat er veel pedalen zijn die de boel meteen plat walsen. Wat je al aangaf: 1 snaar aanslaan of een barré akkoord en het klinkt even hard. Da's niet prettig spelen. Er zijn echter ook plenty pedalen die wel degelijk een lekkere crunch geven die nog steeds dynamisch is qua volumes.
Zijn geen eenduidige tips voor te geven, want het effect van een pedaal hangt af van de gitaar, amp, maar ook speelstijl van de betreffende gitarist. Wat bij de één als een natte krant klinkt, kan bij de ander knallen als een malle.
Maar kijk bijvoorbeeld eens bij de clips van Weehbo of Rockett, krijg je misschien een leuk idee over hoe het ook kan ;)

phx
25 juli 2014, 21:03
Ik speel altijd met eens ts9dx, lekkere transparante sound. Voor t ruige werk knal ik mn OCD eroverheen als gainboost. Nog steeds redelijk transparant, maar net zoveel gain als een jcm900 hotrodded, masr meer dynamisch.

TimoSomers
26 juli 2014, 14:06
Hoe ik het meestal doe is de gain voor 95% uit m'n amp te halen; dus als het NET lekker speelt: zo laten staan. Dan een TS808 (of achtige) ervoor om het laag strak te maken en het ineens makkelijker te laten spelen. Dan heb je de optimale 'Dikke' sound en de meeste dynamiek/akkoorden definitie.
Overigens ben ik door de jaren heen steeds minder gain gaan gebruiken. In de metal let ik nu veel meer op m'n aanslag en dergelijke. Je hebt echt helemaal niet zoveel gain nodig om een dikke sound te hebben. Sterker nog, als ik nu soms de gain nog wat extra terugdraai is m'n sound nog wat dikker. (Zeker in combinatie met bas+kickdrum).
Gain uit pedalen heeft naar mijn ervaring ALTIJD minder dynamiek dan uit je amp. (Mits een goede buizenamp).

arjanb01
26 juli 2014, 14:16
Gain haal ik ook altijd uit de amp, wil ik iets minder gain en voor slagjes toch een crunchy sound, gebruik ik de volume pot van m'n gitaar, werkt uitstekend, gain heb ik op de amp altijd op 50% staan.