PDA

View Full Version : HNGD: Gibson 1958 Commemorative Explorer



Max W. De Vries
23 juli 2014, 12:47
Crazy gitaar en dit is gedoemd om gemengde reacties te krijgen hier, maar Max is er dolblij mee.

Na een lang proces via Marktplaats en een toch wel wat, laten we zeggen 'bijzondere' ervaring met de verkopende partij is ze dan van mij.

- AA flame top in Crimsonburst
- '57 en '57+ pickups
- Steinberger machineless tuners
- Ebben toets met split-block inlay
- One-of a kind 'art-deco' Gibson logo

Allemaal eigenzinnige specs die hem voor mij te gek maken. De vorige eigenaar vond het tevens nodig om de brug te vervangen door een Schaller roller bridge en fine tuner tailpiece. Had niet per sé gehoeven voor mij, maar het ziet er nog weirder uit, werkt prima en alle originele onderdelen zitten er netjes bij. Knoppen vervangen voor de modernere Gibson-variant; ook top. De oorspronkelijke web-pagina voor deze 'guitar of the month' uit 2008 is ook nog live zag ik. Wat een geld destijds!: http://www.gibson.com/en-us/Divisions/Gibson%20USA/Products/GOTM/50YearCommemorativeExplorer/

Helaas was de eigenaar ervan overtuigd dat je een gitaar hoort te slopen en dat ze heeft geleden is goed te zien. Butsen, krassen en lelijke plekken alom. Ik weet dat een gitaar 'geleefd' moet hebben en mijn andere gitaren zijn ook zeker niet puntgaaf maar dit is vooral zonde en heel slordig. Ik kan er mee leven maar ga toch kijken wat er nog gedaan kan worden om het geheel nét iets chiquer te maken.

Ik zal er nog een keer goeie foto's van maken na een liefdevolle poetsbeurt, maar eerst gaat ze vanavond mee de oefenruimte in. Voor nu alvast:

http://i.imgur.com/utSSrDS.jpg

#metal
http://i.imgur.com/KcbIXoB.jpg

fred dons
23 juli 2014, 13:21
pracht ding !!

(ik vraag me wel af waarom dit een commemerative 58 is aangezien echt geen enkele spec gelijk is aan de 58 explorer (body shape, headstock, houtsoorten, inlay etc)

Max W. De Vries
23 juli 2014, 14:08
pracht ding !!

(ik vraag me wel af waarom dit een commemerative 58 is aangezien echt geen enkele spec gelijk is aan de 58 explorer (body shape, headstock, houtsoorten, inlay etc)

Thanks!

En ja, dat deel vind ik ook heel verwarrend. Ikzelf heb hier echter veel meer mee dan een vintage spec explorer, dus dat maakt me allemaal niet zoveel uit. :)

fred dons
23 juli 2014, 16:23
weet je of de bodyshape ook kleiner is dan een normale explorer of lijkt dat zo door de burst ?

nickofzo
23 juli 2014, 18:56
nice :blast:

Duhsjaak
23 juli 2014, 19:31
Heel fijn. Ben gek op 'andere' gitaren en of die specifieke nou wel of niet iets voor mij zou zijn is beside the point. Leve de verschillen.

Ik vind m zeker bijzonder.

Tekenend is wel dat de eerste hulp kit al klaar hangt. Er is hier zeker aan alles gedacht.
Veel plezier ermee.
Vriendelijke groet, Gus

Max W. De Vries
23 juli 2014, 20:14
weet je of de bodyshape ook kleiner is dan een normale explorer of lijkt dat zo door de burst ?

ik vermoed dat de foto dat idee geeft. Hij is minstens zo groot andere explorers die ik heb gehad en dat zie je ook echt. De foto geeft het misschien niet duidelijk weer, maar ik ben nogal een grote jongen ook... ;)

duckman
23 juli 2014, 23:22
mooie gitaar, staat je goed! Veel plezier ermee :rockon:

telerocker
24 juli 2014, 00:38
Nice catch. Explorers hebben iets, voor mij dan V's.

HUESSEN
24 juli 2014, 02:33
Mwoahhh... Heb 3 Flying V's uit deze serie gehad.Eerste 2 liepen de snaren aan en kwam de fretboard los van de hals.Steeds een vervangende gitaar uit garantie gekregen..3e vond ik net als de eerste 2 ook maar kil en weinig powerfull klinken.Beetje neutraal geluid.Uiterlijk daarintegen wel mooi.... Had meer verwacht van een 50th anniversary model.Hoop dat de jouwe beter klinkt en bevalt! Iedergeval succes ermee.

Pepe
24 juli 2014, 02:47
Zo te zien uit de tijd van de Vegas High roller?

Max W. De Vries
24 juli 2014, 13:02
Mwoahhh... Heb 3 Flying V's uit deze serie gehad.Eerste 2 liepen de snaren aan en kwam de fretboard los van de hals.Steeds een vervangende gitaar uit garantie gekregen..3e vond ik net als de eerste 2 ook maar kil en weinig powerfull klinken.Beetje neutraal geluid.Uiterlijk daarintegen wel mooi.... Had meer verwacht van een 50th anniversary model.Hoop dat de jouwe beter klinkt en bevalt! Iedergeval succes ermee.

Heb ze zelf ook een aantal keer mogen proberen destijds en was inderdaad niet onder de indruk, toen. Beetje vlak, rechtdoor en weinig 'alive'. Ik denk dat zes jaar veel spelen deze goed heeft gedaan, ondanks de beschadigingen. Hij resoneert, zingt en heeft echt heel veel toon en sustain. Gister de eerste oefensessie gehad en het was echt drie uur genieten voor me. Was nooit een fan van ebben ook, maar hier past het gewoon perfect.

Max W. De Vries
24 juli 2014, 13:03
Zo te zien uit de tijd van de Vegas High roller?

Hij lijkt wel een hoop specs met die gitaar te delen ja. Zou kunnen. Kende die nog niet. Cool ding ook!

muziekschuur
24 juli 2014, 21:51
Als je zo'n face kan trekken bij de aanschaf van een nieuwe gitaar.... Dan zit het wel goed... dacht ik zo...

Rock on!!

MikeD
28 juli 2014, 11:03
wat mij betreft geen 'gemengde' reactie want ik houd (ook) van 'pointy guitars' dus wat mij betreft: helemaal goed. Ik had 'm ook al gespot maar 'reissue' vond ik wat erg veel 'artistieke vrijheid' van de maker…. ik zie alleen het nut van een rollerbridge niet zo wanneer er niet ook een jengel-arm op zit a la maestro of Bigsby. Maar dat zal wel weer aan mij liggen. Beschadigingen: that's life… zoveel van deze uitvoering zijn er niet in het wild en 'you can't have your cake and eat it'. Anyway: Have Fun