PDA

View Full Version : 013 te dik voor Eastman AC420?



Dippides
21 juli 2014, 21:58
Hoi,

Ik bezit een Eastman AC420. Ik speel op 013 snaren, meestal D'Addario 80/20. Maar soms door uitverkocht op Martins of D'Addario phosphor bronze.

Origineel zitten er D'Addario's 012 80/20 op volgens mij.

Ik begin nu echter vervorming van het bovenblad te zien.

Zijn de snaren te dik of deugt er iets niet aan de gitaar?

013's zou toch best moeten kunnen op een gitaar waar standaard 012's op zitten?


Bas.

-Martijn-
22 juli 2014, 00:29
Dat moet geen probleem zijn. Maar een bovenblad hoort ook in bepaalde mate te vervormen, kan je het wat specifieker omschrijven?

Dippides
22 juli 2014, 19:24
De actie op de 12e fret is eigenlijk nog best oké. Maximaal 0,2 mm meer dan afgesteld 2 jaar geleden.

Links op de foto niet makkelijk te zien, maar wel met het oog. Je ziet een lichte knik waar een bracing loopt, rechts aangegeven met de rode lijn.
http://www.bpsdg.nl/images/knik.jpg

En dit is de bolling van achteren gezien. Ik weet niet of dit als extreem gezien moet worden.
http://www.bpsdg.nl/images/Bolling.jpg

Rizz
22 juli 2014, 19:27
Het ziet er wel extreem uit! Het blad hoort mooi bol te lopen en iets vervorming mag best. Even afwachten wat de expert er van zegt, misschien kan je Stijn Kenens ff een PB sturen. Zo'n blad hoort in een 28 voet radius te lopen en dit is beduidend minder dan dat.. De knik hoort sws niet..

stijnkenens
22 juli 2014, 20:52
Ach het is super extreem weer: zeer warm en zeer vochtig.
Dat zijn we niet gewend in deze contreien. En al zeker de gitaren niet.

Ik zie het bij de Loo regelmatig: bebalking die zich aftekent in het klankblad, omdat het weer een beetje te droog of te vochtig is. Zolang het weer geen al te grote sprongen maakt, zou ik er niet wakker van liggen.

Die extreme bolling is misschien wel eens iets om naar te laten kijken, kan ook het resultaat zijn van losse balken, of zelfs een losse bridge plate.


s.

Rizz
22 juli 2014, 21:01
Zat gelijk met spanning naar mijn 412 te kijken, waar een .012-.056 setje opzit, dus half .013/half .012, maar geen krimp. Ok, kleinere body, maar toch.. :)

Dippides
22 juli 2014, 22:17
Bedankt. Ik zal de winkel eens contacten.

Vochtigheid zal mogelijk wel invoed hebben. Gisteren leek het namelijk erger dan vandaag.

Spelen en klank is trouwens niks mis mee, buiten het visuele merk ik er niks van.