PDA

View Full Version : MDF cabinet



nak
21 juli 2014, 21:04
Iemand hier op GN ooit een cab van mdf gebouwd.
ben wel benieuwd naar ervaringen.

Buzzel
23 juli 2014, 20:17
Nooit gebouwd, maar MDF is wel goed bewerkbaar materiaal. Daarnaast zijn mijn studio monitoren (en volgens mij best wel veel monitoren) van MDF gemaakt, dus het kan nog best wel eens goed gaan werken als speakerkast.

Keevinkos
24 juli 2014, 10:22
Ja, heb ooit een 4x12 van MDF gemaakt. Maar het ding was loodzwaar en miste naar mijn mening wat laag in het geluid, en besloot daarop een goed stuk berken multiplex te kopen en opnieuw een 4x12 te maken.
Behalve dat hij een stuk lichter was klonk hij ook nog eens vele malen beter. Veel meer laag en het leek wel of het geluid beter kon 'ademen'.

Dat was mijn ervaring ermee, tot over een paar dagen, na de Zwarte Cross!:seriousf:

Kim Wilson
24 juli 2014, 10:40
MDF werkt hartstikke goed voor hifi-speakers, omdat het heel stijf is en daardoor het geluid niet kleurt. Voor gitaarcabs wil je juist wat kleuring van het geluid door de kast zelf, daarom maak je die bij voorkeur van multiplex.

En wat de vorige poster al aangeeft, een 4x12 van MDF wordt veel en veel te zwaar.

nak
24 juli 2014, 12:04
Dan gaat het toch berken worden.
Was ff aan het zoeken geweest en vond ergens dat mdf het geluid niet kleurt en stijf materiaal is waardoor het strak klinkt.
Voor metal/rock leek me dat wel ideaal, maar dood geluid hoeft nou ook weer niet.
Qua zwaarte valt het nog wel mee.
berken 600 kg/m3
mdf 750 kg/m3
mdf is dan 1,25x zwaarder dan berken.

Heb eerder een berken 2x10" gemaakt, maar klonk nogal boomy.
De 2x12" wordt wat groter.
Mooiste is dat het blank blijft, maar ik weet nog van de vorige keer dat het rond frezen van de hoeken problemen gaf.
Soms trok de frees een splinter.
Wellicht moet ik daar nog wat op verzinnen.

Kim Wilson
24 juli 2014, 12:12
Voor een grote kist kun je bij berkenplex volstaan met 15mm, met MDF moet je dan al snel naar 22mm, anders gaat het doorhangen.