PDA

View Full Version : geluid van de snaren



sparrow
21 juli 2014, 10:58
Hallo,
Ik wil graag het geluid van het glijden over de snaren beter horen. Ik kan echter niet de instelling vinden om dit optimaal te horen. Hebben jullie tips?
De gitaar is een hollow-body met standaard (round wound) snaren, de versterker is een Marshall MG15CFX.
(gain, volume, master)
Bij voorbaat dank,
Eric

kirito
21 juli 2014, 11:10
kan je dat instellen, dan?

sparrow
21 juli 2014, 11:16
Hi Kirito,
Ik hoop van wel. Met de gain voluit dacht ik, maar dan spelen met volume en master levert weinig effect. Hoe krijgen sommigen het dan wel voor elkaar?

sparrow
21 juli 2014, 11:20
Overigens lukt het redelijk met de overdrive, maar ik wil het geluid wel zo clean mogelijk houden.

tommus42
21 juli 2014, 11:27
Bedoel je misschien 'fluiten', dat je boventonen hoort?

sparrow
21 juli 2014, 11:31
Misschien is het dat Tommus, maar ik denk het niet. Ik bedoel dat geluid als je bijvoorbeeld van de 12e positie naar de 3e positie schuift. Het geluid van het glijden over de snaar. Misschien heeft dit niets met de versterker te maken, maar meer met de gitaar en de snaren. Ik was alleen benieuwd of de instellingen van de versterker hiermee te maken hadden.
Ik kan er mee leven hoor.
Grtz,
Eric

tommus42
21 juli 2014, 11:41
Nee, dat is wat anders. Met nieuwe snaren gaat het beter, wat jij bedoelt?

Harry
21 juli 2014, 12:10
misschien wat meer galm/reverb?

Hotpepper01
21 juli 2014, 13:18
Grappig, dat geluid is nou net iets wat ik zo min mogelijk zou willen horen. En idd, bij nieuwe snaren hoor je dat glijden eerder dan bij snaren die ingespeeld zijn.

Duhsjaak
21 juli 2014, 13:52
Ik geloof dat je het door jou gewenste effect zult bereiken als je je roundwound snaren eraf haalt en gewikkelde snaren erop zet.

Wat je hoort is het ietsje slordig van positie wisselen waarbij je met je binnenkant van je vingers de ribbels van de wikkeling raakt.

Als dit niet is wat je bedoelt, post dan eens een stukje muziek waarbij het door jou gewenste effect hoorbaar is.
Ik enk niet dat dat nodig zal zijn. Ik gok zo maar dat het niet in de versterker zit maar in de soort snaren.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

FruscianteFan
21 juli 2014, 13:59
Wat je hoort is het ietsje slordig van positie wisselen waarbij je met je binnenkant van je vingers de ribbels van de wikkeling raakt.
En dit is precies waarom je dit geluid met flatwounds niet hebt.

Daarnaast is het zaak om je vingers dicht op de snaren te houden tijdens het wisselen van posities.

jan7
21 juli 2014, 23:58
Ik geloof dat je het door jou gewenste effect zult bereiken als je je roundwound snaren eraf haalt en gewikkelde snaren erop zet.
Zijn zowel roundwounds als flatwounds niet beide gewikkelde snaren? In tegenstelling tot de niet gewikkelde G B E snaren.
Hij heeft roundwounds en dus de 'juiste' snaren hiervoor.

http://www.bass-strings.com/images/string-windings.jpg



ietsje slordig
Tenzij het bewust als effect gebruikt wordt. :)
Doorheen de hele song te horen maar vooral goed tussen 0:18 en 0:35

https://www.youtube.com/watch?v=jC9AUR-iTo0&feature=player_detailpage#t=19


Verder zijn de 'juiste' antwoorden al gegeven:
- verse (niet gecoate, roundwound) snaren. Daarvan zijn de windingen/ribbels nog niet opgevuld door prut/zweet/huidschilfers.
- voldoende gain
- droge vingers of wat eelt helpt ook

Buzzel
22 juli 2014, 00:24
Iets meer eelt op je vingers kweken kan misschien ook wel helpen.

Misery Signals
22 juli 2014, 10:18
Bij opnamens met akoestische gitaren hoor je dat vaak. De gevoelige microfoons leggen het gitaarspel haarscherp vast, ook het wisselen van positie met daarbij horend schuiven en vingerzetting.
Het zijn echter opnamens en live is dat moeilijker weer te geven.
Gewikkelde snaren en harder doordrukken met je linkse hand waarmee je akkoorden en noten zet kunnen mss wat helpen.

MS

iWishmaster
22 juli 2014, 11:51
Meer gain zal helpen, maar vooral compressie. Misschien eens een compressor pedaaltje proberen?