PDA

View Full Version : 8 ohm + 8 ohm is 4 of 16 ohm, maar kan het ook 8 ohm zijn?



Rhythm Machine
20 juli 2014, 20:38
Ik heb een Koch Classictone combo met twee parallel bedrade 16 ohm 10" speakers (100 wat Jensen Blackbirds). Totaal dus 8 ohm. Ik heb ook een Hiwatt cab met twee niet originele serieel bedrade 8 ohm 12" speakers (Electro Voice EVM-12L). Totaal dus 16 ohm. Ik sluit de interne Jensens nu aan op de 4 ohm uitgang, en de externe cab op de 8 ohm uitgang. Safe mismatch maar niet ideaal. Is er een manier om de EV's toch op 8 ohm, of de Jensens op 16 ohm te krijgen?

tommus42
20 juli 2014, 20:55
Heb laatst begrepen dat dat een correcte match is, 16 ohm aan de 8 ohm tap en 8 ohm aan de 4 ohm tap.

nico verduin
20 juli 2014, 21:13
Heb laatst begrepen dat dat een correcte match is, 16 ohm aan de 8 ohm tap en 8 ohm aan de 4 ohm tap.
Ik durf het haast niet te vragen.:seriousf: Internet zeker .:seriousf:.:seriousf:.:seriousf:.:seriousf:

tommus42
20 juli 2014, 21:23
Zekers, good-old GN:ok:.

tommus42
21 juli 2014, 11:07
Aanvankelijk had ik een 8 ohm plus een 16 ohm cab (geeft zo'n 5,3 ohm) aan de 8 ohm uitgang. Probleem was dat de 16 ohm cab in die situatie maar zachtjes aan meedeed.
Toen vernam ik dat je wel degelijk twee taps van de OT kunt gebruiken.
Niet alleen was het volume van de twee cabs nu gelijk, ze klonken beide ook beduidend luider. Daar concludeerde ik uit dat de aanpassing meer optimaal was dan 5,3 ohm aan de 8 ohm tap, en ik dacht idd dat de aanpassing 100% optimaal was.
Maar dit is dus niet zo?

Rhythm Machine
21 juli 2014, 12:09
Ik heb zelf nog wat gezocht. Op de site van Aiken amps, toch een naam in de boutique amp wereld, lees ik letterlijk:
"Now, if you connected an 8 ohm speaker to the 4 ohm tap, and a 16 ohm speaker to the 8 ohm tap, the reflected impedance would be correct."
Daaruit leid ik af dat wat ik doe toch correct is: de 8 ohm van de interne speakers aan de 4 ohm uitgang en de 16 ohm van de externe speakers aan de 8 ohm uitgang. Ik moet ook zeggen: de versterker klinkt groots op die manier, en ik merk ook niets abnormaals in vergelijking met wanneer ik enkel de interne speakers op de 8 ohm uitgang aansluit, zonder de externe speakers dus.

hefke
21 juli 2014, 17:58
Dit topic komt als geroepen en zit eigenlijk met een soortgelijke vraag en heb er de ballen verstand van.
Heb thuis een oude combo staan (Yamaha B212) met 2 speakers (8 ohm) parallel geschakeld.
Hier zou ik graag een cabinet 4 x 12 (8 ohm mono, 16 ohm stereo) op willen aansluiten vanwege het geluid.
Kan dit en zo ja hoe kan ik dit het beste doen? Het zou leuk zijn als de speakers van de combo het ook nog zouden doen maar dit is geen must.

tommus42
21 juli 2014, 18:15
Dat is een transistor amp toch? Je mag niet onder de 4 ohm komen met wat je er op aansluit. Dat kan de 4x12 zijn. Samen lukt dan niet, of je moet de interne speakers in serie aansluiten (16 ohm).
Je krijgt dan wel volumeverschil tussen de twee cabs.

Plant
21 juli 2014, 19:25
Ik heb zelf nog wat gezocht. Op de site van Aiken amps, toch een naam in de boutique amp wereld, lees ik letterlijk:
"Now, if you connected an 8 ohm speaker to the 4 ohm tap, and a 16 ohm speaker to the 8 ohm tap, the reflected impedance would be correct."
Daaruit leid ik af dat wat ik doe toch correct is: de 8 ohm van de interne speakers aan de 4 ohm uitgang en de 16 ohm van de externe speakers aan de 8 ohm uitgang. Ik moet ook zeggen: de versterker klinkt groots op die manier, en ik merk ook niets abnormaals in vergelijking met wanneer ik enkel de interne speakers op de 8 ohm uitgang aansluit, zonder de externe speakers dus.

Klopt helemaal hoor. Deze kwestie kwam enige tijd geleden ook al aan bod in het Impedantie FAQ topic en toen heb ik het a.d.h.v. een berekening (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?92965-Impedantie-FAQ&p=3086488&viewfull=1#post3086488) uitgelegd.

In feite maak je 2 mismatches waarbij er secundair 2 keer de halve stroom loopt t.o.v. de korrekte afsluiting waarbij 1 keer de goede stroom loopt. 2 keer de helft is 1 en primair klopt dat ook als een bus. Plus dat je een gelijke vermogensverdeling hebt.

hefke
21 juli 2014, 19:41
Dat is een transistor amp toch? Je mag niet onder de 4 ohm komen met wat je er op aansluit. Dat kan de 4x12 zijn. Samen lukt dan niet, of je moet de interne speakers in serie aansluiten (16 ohm).
Je krijgt dan wel volumeverschil tussen de twee cabs.

Het is inderdaad (helaas) een transistor amp. Het betreft een ENGL 4 x 12" cabinet, deze is 8 ohm en wordt normaliter op de 8 ohm uitgang van de amp aangesloten (mono). Kan ik de kabels van de speakers van de combo los halen en deze rechtstreeks aansluiten op het cabinet?

tommus42
21 juli 2014, 19:50
Inderdaad, dat kan. Het ding krijgt trouwens redelijk goede recensies zolang je de ingebouwde distortion niet gebruikt:ok:.

hefke
21 juli 2014, 20:01
Voor thuis en gelet op z'n leeftijd (ruim 30 jaar) voldoet ie, maar ik vind 'm met de ingebouwde speakers toch wat ballen missen en m.n. in het laag. Daarom wilden we eens proberen of het met het cabinet van m'n zoon erop beter klinkt.
In ieder geval bedankt voor de reactie.

Rhythm Machine
21 juli 2014, 22:09
Klopt helemaal hoor. Deze kwestie kwam enige tijd geleden ook al aan bod in het Impedantie FAQ topic en toen heb ik het a.d.h.v. een berekening (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?92965-Impedantie-FAQ&p=3086488&viewfull=1#post3086488) uitgelegd.

In feite maak je 2 mismatches waarbij er secundair 2 keer de halve stroom loopt t.o.v. de korrekte afsluiting waarbij 1 keer de goede stroom loopt. 2 keer de helft is 1 en primair klopt dat ook als een bus. Plus dat je een gelijke vermogensverdeling hebt.

Super, dan heb ik het intuitief toch goed gedaan en hoef ik niets aan te passen. Heel erg bedankt voor de uitleg (ook al snap ik de ballen van de berekening...).