PDA

View Full Version : Vervangende potmeter, belang waarde?



flite
19 juli 2014, 08:22
Gegroet!

Ik heb hier een Yamaha HY-10G III versterkertje staan.
Het ding was helemaal prima én lelijk tot ik 'm afgelopen week onder handen nam.
Nu is 'ie minder lelijk en (ongetwijfeld) stuk:cheerup:.

Met 't verwijderen van een knop trok ik zo een potmeter van de 'bass' optie uitelkaar.
Top!

Nu heeft de potmeter een waarde van 25K ohm, hoe nauw luistert die waarde qua geluidverandering
als je een andere waarde gebruikt? (Hiervoor was ik er wel tevreden mee)

Mocht het helpen:
Verder is de 'middle' potmeter 2K ohm, de 'treble' 25K ohm en de 'volume' 10K ohm.

Alvast bedankt!

Dirk_Hendrik
19 juli 2014, 08:26
Een andere waarde gaat het gedrag van je toonregeling veranderen.

Maar vanwaar je vraag? Wat is er op tegen om een vervangend exemplaar te scoren?

flite
19 juli 2014, 08:57
Nja, er is niets op tegen!

Maar in de vluchtige 20 minuten die ik aan zoeken heb besteed kwam ik verschillende aanbieders tegen.
En een met een korte levertijd én schappelijke prijs had 20K ohm als dichtstbijzijnde waarde.
Als 5K ohm al 'geklooi in de marge' was geweest had ik die dus besteld,
maar ik vermoed dat ik beter voor een exacte vervangende ga.

Oh, wellicht ten overvloede, maar ik ga d´r vanuit dat ´t een lineaire potmeter moet wezen?

nico verduin
19 juli 2014, 10:31
Oh, wellicht ten overvloede, maar ik ga d´r vanuit dat ´t een lineaire potmeter moet wezen?Want?.....

flite
19 juli 2014, 10:54
Ehm, omdat volumepotmeters (vaak) logaritmisch zijn i.v.m. de, als ik het mij goed heug omgekeerde kwadratenwet. Zo dat er een gelijkmatiger verloop van volumetoename is.

Voor toonfuncties is dat vaker lineair; omdat 't daarbij gaat om 't verloop van welke frequenties er
wel/niet worden gefilterd. (correcte term?)

Beiden uiteraard ook smaakafhankelijk, maar het leek mij(met niet-super-veel-zekerheid, vandaar de vraag...) dan dat de te vervangen potmeter waarschinlijk ook lineair is?

nico verduin
19 juli 2014, 11:29
ligt er aan wat voor type nummer erop staat.