PDA

View Full Version : stroom speaker schakelaar



nak
18 juli 2014, 19:19
Had al een mooie drie standen schakelaar uitgezocht en bijna besteld, tot ik ff verder dacht.
Want de schakelaar kon amper een 0,3A aan.
Met een 280W/8ohm kast trekt deze dan maximaal, wortel uit 280/8 =5,6A
Vind ik nogal wat.
Heb tot nu toe geen driestanden schakelaar kunnen vinden voor mijn cabinet die stereo/serie/parallel moet kunnen schakelen.
Iemand nog een tip of schakeling waar het met twee standen kan?

nico verduin
18 juli 2014, 19:36
Had ooit een schema gemaakt zonder schakelaars:
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/Wiring speakers Stereo-serial-parallel-1.jpg

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/Wiring speakers Stereo-serial-parallel-2.jpg

Plant
18 juli 2014, 19:38
Waarom zou je dat willen kunnen schakelen? Ik neem aan dat je niet tijdens het spelen op 1 set-up wilt kunnen omschakelen, maar dat je je cab voor verschillende set-ups wilt kunnen 'configureren'.

Ik zou gewoon (paartjes) speakers apart naar buiten bedraden en extern met bedrading afhankelijk van de versterker serie / parallel / stereo aansluiten.

edit: of wat Nico voorstelt natuurlijk :ok:

nak
18 juli 2014, 21:11
Klopt, kan mijn cab dan met verschillende set-ups gebruiken mocht ik een andere versterker moeten gebruiken.
Dat is wel eens voor gekomen en dan is het mooi dat het dan geen zorgenpunt hoeft te zijn.

Nico, thnx
Dit is nog veel beter en makkelijker.
Beetje narrow minded gezocht op google, dus ben ik deze oplossing niet tegengekomen.
Ben er heel blij mee.

Dirk_Hendrik
19 juli 2014, 08:28
Had ooit een schema gemaakt zonder schakelaars:


Da's een bouwtekening Nico. Da's geen schema.

nico verduin
19 juli 2014, 08:38
Weet ik :) maar ik kon zo gauw het oorspronkelijke schema niet meer vinden die ik ooit gemaakt had. :) Maar zolang je niet kleurendoof bent komt ie er wel uit :)

D3nnis
26 november 2015, 12:16
Ik was op zoek naar een howto voor het stereo maken van 1 van mijn cabinetten en kwam daarbij dit topic tegen, lijkt me een mooie oplossing en vooral zo'n beetje hufterproof in vergelijking met een schakelaar.
Maar ik heb geen idee wat ik nou zie.
Zijn dit trs jacks (maar ik zie 4 draadjes?), of switching jacks?

Aanvullende vraag, Stel dat je een mono jackingang vervangt voor een stereo, jackingang, kun je dan dmv een Y kabel je cab stereo gebruiken? Wat er dan gebeurt is dat je dan de min, of ground, van de linker en de rechter amp aan elkaar koppelt. Gevoelsmatig lijkt me dat niet goed, maar wie weet kan het wel?

Dirk_Hendrik
26 november 2015, 12:25
Switching jacks.

bertv
26 november 2015, 19:23
Als ik die schakeling maak die in nico zn schema wordt eerrgegeven en ik heb 2 speakers van 8 ohm. Heb ik dan links 8,midden 16 en rechts 4 ohm?

nico verduin
26 november 2015, 20:12
Justement. En als je in rechts en links inplugd, heb je beide als 8 ohm apart.

bertv
26 november 2015, 20:19
Ok,dan heb ik het(als niet techneut) toch gesnapt. Thanks

bertv
26 november 2015, 20:53
Links en rechts apart beide 8 ohm,is het dan mogelijk om 2 verschillende tops(beide 8 ohm) aan te sluiten?

D3nnis
26 november 2015, 22:43
Ik heb een cabinet van 16ohm, met 4x een 16 ohm speaker, dus een combinatie van seriële en parallelle bedrading zeg maar. Stel dat ik niet geïnteresseerd ben in een 4 ohm bedrading, maar alleen 1x16 ohm (zoals nu), of 2x8 ohm. Kan dit ook zonder schakelaars? Ik kom elke keer uit bij dpdt switches (of switching jacks). Ik heb liever geen aparte schakelaar, kan alleen maar fout gaan :)

D3nnis
28 november 2015, 14:27
Zijn deze geschikt als switching jacks?
https://m.thomann.de/gb/adam_hall_klinkebuchse_7217.htm?o=83&ref=mal_a_3&search=1448716382

Staat niks bij vwb vermogen...dus geen idee of je er vanuit moet gaan dat dit gewoon ok is?

tmms
28 november 2015, 15:48
Nee:D. Bij een 5W versterker kan het wel, niet bij een flinke bak, trekt er veel te veel stroom door.

D3nnis
28 november 2015, 16:19
Hmm, ok.
Ik ga uit van 50-100w, dus het moet wel degelijk zijn, ook al zal dit vermogen maar zelden aangesproken worden.
Suggesties welke ik dan moet hebben?

tmms
28 november 2015, 16:24
Ze schijnen te bestaan, Okaphone kon ze niet leveren, of moet je een gewone switch gebruiken.

D3nnis
28 november 2015, 16:29
Typisch hè? Ik vind bij de diverse bekende webwinkels eigenlijk alleen die kneuterdingen..

tmms
28 november 2015, 16:32
Misschien bij een luidsprekerkast fabrikant, de Marshall 1922 werkt ook met van die dingen.

edit: wacht, die schakelt denk ik anders:???: