PDA

View Full Version : Sperzel Soundlok vs. Trimlock?



telecastermaster
17 juli 2014, 11:15
Ik heb op mijn hoofdgitaren bijna allemaal Sperzel Trimlocks zitten.
Deze dus: http://www.thomann.de/nl/sperzel_mechanik_6l_trimlok_gd.htm
Ik vind Sperzel bijzonder prettig en stemvast.

Nu zag ik dat ze ook andere stemmechanieken hebben, de Soundlock (deze dus):
http://www.thomann.de/nl/sperzel_guitar_soundlokmechanik_3_3_ga.htm

Heeft iemand ervaring daarmee? Ik heb een gitaar waarvan ik de stemmechanieken wil upgraden (en die gouden mechanieken zijn zo duur ;)

Thanks

Johannes
17 juli 2014, 11:57
Die zien er bad ass uit! Wellicht een antwoord op de populaire half open tuners van hipshot? I like :)

Mitch
17 juli 2014, 14:29
Hm, die zullen wellicht ook wat lichter zijn? Da's misschien wel interessant. Kosten zij drastisch lager trouwens.

Orpheo
17 juli 2014, 14:46
de snaren klemmen zichzelf vast bij deze tuners, versus een mechaniekje. Ik vind 't wel een mooi systeem, eigenlijk. Beter dan de trimlok, maar goed, ik ben al jaren geen fan meer van sperzel :)

telecastermaster
17 juli 2014, 15:06
Snaren vastzetten met Soundlock tuners:


https://www.youtube.com/watch?v=FAv_G9gJZaM&feature=player_detailpage

Mitch
17 juli 2014, 21:53
Ik had net een set trim locks gekocht voor mijn tweede hollowbody, maar die soundlocks, met hun lagere gewicht worden wel heel erg aantrekkelijk nu. Minder gewicht, minder duikende kop...
Setje Sperzels anyone, MIB? :D

telecastermaster
17 juli 2014, 23:01
Ik kwam dit tegen FWIW

A complete set of 6 nickel, 6 in line Sperzel Trim Lock tuners weighs 7.25 ounces.
A complete set of 6 nickel, 6 in line Sperzel Sound Lock tuners weighs 5.0 ounces.

http://guitarsbyfender.yuku.com/topic/2950/Sperzel-tuners-weight

Mitch
17 juli 2014, 23:09
Thanks! Kon het niet eens terugvinden op de Sperzel website.
Dat scheelt aanzienlijk, ja. Zijn wel grammen die er toe doen. Hmmmm....ik denk dat ik ervoor ga. Gitaar wacht echter nog op andere onderdelen en zal pas weer compleet zijn na de zomer ben ik bang, dus als je kan wachten tot september voor de review? :)

Mitch
15 maart 2015, 21:48
Belofte maakt schuld: ik zou hier nog op terug komen. Het duurde even omdat de gitaar lange tijd nog niet af was en ik érg lang heb gedaan met de eerste set snaren en ik minimaal 1 wissel wilde hebben gedaan.
Het gebruik: minimale leercurve. In geval van twijfel het Youtube filmpje er nog even bijhalen, maar eigenlijk is het heel simpel, alleen net even anders dan andere manieren. Gaatje van het mechaniek naar beneden laten wijzen zodat je de snaar als eerste door het gaatje kan duwen. Dit doen tot je nog een beetje speling over hebt, dan de snaar over het mechaniek heen laten lopen en door de slot duwen. Bij opdraaien loopt de snaar dan uiteindelijk tegen zichzelf aan, maar ondervindt dus ook frictie door het haaks omgaan en het door het mechaniek heen lopen. Het is in feite een self lock, beetje vergelijkbaar met andere manieren van self locking zoals je snaren kan opzetten op non-locking mechanieken.
Stabiliteit: prima. Ik had eerst wat twijfel omdat na de eerste keer opzetten er speling leek te zitten in de hoge E maar hij zat er toen niet helemaal goed op. Na de eerste snarenwissel goed gedaan: prima. De ratio van het open mechaniek weet ik niet, maar dat voelt niet superstrak en heeft een slagje nodig voordat de stemming beïnvloedt wordt maar in mijn ervaring niet anders dan andere standaard open mechanieken. Als je van Grovers afkomt of Sperzel Trimlocks om in eigen huis te blijven, dan voelt 't misschien wat slapjes aan, maar dat is het niet. Het reageert anders, maar niet anders dan op mijn andere Gretsch, bijvoorbeeld. Die heeft nog de originele open stemmechanieken.
Reden om te kopen: ik zou zeggen vooral als je (zoals ik) op zoek bent naar een lichtgewicht stemmechaniek van goede kwaliteit voor een goede prijs. De locking is aardig, het systeem went snel en werkt goed. Maar met zoveel keus aan locking mechanieken zou ik vooral prijs en gewicht als belangrijkste punten willen noemen.

Orpheo
15 maart 2015, 21:50
prijs: zeker. relatief goedkoop. maar ik vind die van Hipshot mooier, iets stabieler en beter te locken (en ze zijn nog lichter dan sperzel). Wel duurder...

telerocker
16 maart 2015, 02:08
Ik heb niks te klagen over mijn Sperzel Trimlocks. Prima spul, hele set stemvast, ook mede dankzij een rollerbridge.

Mitch
16 maart 2015, 23:15
Ik zat er hetzelfde in als telecastermaster: de trim locks bevielen ook mij zó goed dat ik wel nieuwsgierig was naar de soundloks. Nou, bij deze. Dat hipshot ze ook had wist ik niet, ik zal eens kijken. Ik was alleen die extreem prijzige van Waverly tegen gekomen.

RS-Rik
17 maart 2015, 01:42
Excuseer mijn fanboyisme, maar Hipshot en Schaller zijn nóg beter dan Sperzel, zowel in afwerking als in gebruiksvriendelijkheid. Hier ligt een doosje sperzel nieuw in doos, maar de afwerking is gewoon nét niet perfect. De gedraaide ringtjes net niet helemaal perfect gelijk, het pinnetje in het tunertje zit ietjes los, miniscule deukjes omdat ze met teveel de granulaattrilbox in zijn geweest na het frezen.. Bij heupschot en schaller heb je dat niet, die zijn echt per-fect.

telecastermaster
17 maart 2015, 11:26
Ik ben nu zo ver dat ik een setje soundlocks wil aanschaffen, kan ik ze nergens meer vinden!
Thomann heeft ze niet meer en in Nederland (of Europa) kan ik ze ook al niet vinden.
Ik heb het idee dat ze eruit gaan bij Sperzel.
Had ik nou vorig jaar maar gelijk een setje gekocht....

Mitch
17 maart 2015, 20:55
Of op zoek naar een nieuwe leverancier? Ik weet 't niet, ik ben niet meer op zoek :D Nou ja zeg, geef ik een keer een review, is 't niet meer van toepassing :(