PDA

View Full Version : Het Orange dilemma Deel II



Sinner1980
15 juli 2014, 21:51
Hi,

In mijn vorige topic gaf ik aan een Orange map te willen kopen, een Rockerverb 50 MK II wel te verstaan.
Ik twijfelde toen enorm aan een 2x12 of een 1x12 combo. Onverwachts kreeg ik een 4x12 cab ter beschikking (nieuwe oefenruimte, cab is van de andere gitarist uit mijn band). Zodoende heb ik het combo verhaal uit mijn hoofd gezet en wil ik voor een top gaan.

Afgelopen zaterdag ben ik erop uitgegaan en om de Rockerverb nog eens goed te testen, dit deed ik bij Bax shop te Goes. Met mijn weapon of choice (Richie Kotzen tele)ben ik vol goede moed richting Zeeland gereden.
Aangekomen had ik een prima testruimte ter beschikking en heb ik de Rockerverb uitgebreid kunnen checken.

De Rockerverb heeft een heerlijk clean kanaal, beter dan dat ik had verwacht. Geen Fender clean uiteraard maar wel een fijne en volle toon, precies goed eigenlijk. Na het volume flink open te hebben geschroefd kreeg ik praktisch geen oversturing; voldoende headroom bij het gebruik van mijn tele dus. In het geval van humbuckers denk ik overigens wel dat het wat korreliger wordt, een aangenaam randje denk ik.
De reverb was ok maar een beetje over the top denk ik. Nu gebruik ik haast geen reverb dus dat scheelt. Wanneer je de reverb voorbij 9 uur draait dan wordt het een beetje too much...
Op naar kanaal B! Voor mij is dit een belangrijker kanaal gezien ik hoofdzakelijk met oversturing speel.
Eerste indruk was goed:een lekker 'in your face' scheur en echt ruim voldoende gain aanwezig. Sound was naar mijn mening iets modern maar wel lekker organisch en ranzig. Geen minpunten? Oh jawel hoor, bij vlagen vond ik het kanaal iets ongedefinieerd maar dit valt wel goed in te regelen denk ik wanneer je er echt mee aan de slag gaat. Ook vond ik, met name op hogere snaren, het geluid iets schel/ice picky. Misschien inherent aan het gebruiken van een tele zonder tone knop maar het viel mij wel op.

Conclusie:
Erg lekkere amp met een lekker ranzige sound en een enorm fijn clean kanaal. Voicing is ietwat modern naar mijn mening maar absoluut bruikbaar, zeker voor de muziek die ik speel. Verdre lekker recht toe recht aan en een goede sound was snel ingeregend; sterker nog, alle knoppen op 12 uur gaf al een prettig basisgeluid die je verder kunt tweaken naar een ieders smaak. Bizar veel gain beschikbaar, meer dan ik ooit zal gebruiken maar het is fijn dat het voorhanden is.

Inpakken en wegwezen? Nah, dat zou te makkelijk zijn. Bax bleek ook een Thunderverb 50 op voorraad te hebben en uiteraard wilde ik die ook aan de tand voelen. Ik was ondertussen al een aardige tijd onderweg maar kon nog wel even een minuutje of 20 rommelen met deze versterker. Snel weer het testhokje ingedoken waar de Thunderverb werd aangesloten op een Mesa cab (die bij de Mini Rectifier hoort); niet echt ideaal maar er was even niet zo snel iets anders voor handen, so be it.

Ik was altijd in de veronderstelling dat de Thunderverb meer metal georiënteerd was maar niets is minder waar. De Rockerverb beschikt over een extra gain stage en dus meer gain. Anyway, terug naar het testverhaal. In de basis een 2 kanaalsversterker waarvan 1 kanaal een complete EQ heeft en het andere kanaal volume, gain, en een shape knop. Bijzonder is de ingebouwde attenuator die ook footswitchable zou zijn; eventueel erg fijn voor een solo boost lijkt mij. De attenuator bleek geen overbodige luxe, deze map gaat hard! Kanaal A geeft een prettige crunch; instant AC/DC zeg maar. De gain iets verder open gaf mij lekkere Sabbath achtige scheur. Vervolgens de boel even teruggeschroefd om een clean sound te krijgen. Uiteraard ging dit al was deze niet zo lekker als die van de RV. De gitaar snel drop D gestemd en een paar Soundgarden riffs verder kwam ik erachter dat deze versterker hier zich uitermate goed voor leent, wat een lekker vet geluid zeg.
Vervolgens kanaal B nog even gecheckt. Dit kanaal heeft meer gain en kan wat meer mid scooped ingesteld worden dmv de shape knop. Met de gain open gaf dit een brute old school metal sound (denk old school Metallica, Ozzy, enz). Gain ietsje terug gaf een instant Wolfmother-achtige sound, daar deed het mij aan denken in ieder geval; lekker overtuigende sound in ieder geval. De reverb is praktisch hetzelfde als die van de RV en werd al snel onbruikbaar. De TV had naar mijn mening een iets lekkerdere reverb. Helaas werd het tijd om te stoppen dus de testsessie was ten einde.

Lang verhaal kort zijn het beide erg lekkere versterkers maar wel behoorlijk verschillend. De RV heeft een dikke, open sound maar een iets modernere voicing en een waanzinnig clean kanaal. Ik speel weinig tot geen cleane partijen in mijn band dus ik zal met name gebruik maken van het dirty kanaal. Door de grote hoeveelheid gain gaat dit kanaal van een prettige brunch tot een vette scheur; nice.

De TV is een ander verhaal. Hele gave versterker maar wel een compleet andere voicing; veel laag waardoor ik mij kan voorstellen dat mensen dit dichtgesmeerd vinden klinken. Ik vond het in ieder geval erg tof klinken.Verder vond ik de voicing meer traditioneel dan die van de RV, wat ik als een pluspuntje zie trouwens.
Cleane sound is mogelijk maar niet zo overtuigend als die van de RV. Verder minder gain dan de RV maar voor mijn behoefte voldoende. De attenuator functie lijkt mij handig al heb ik hier niet uitgebreid mee kunnen tweaken ivm tijdgebrek, jammer.

Nu mijn dilemma: ik zou mijzelf het liefst een week lang opsluiten in zo'n testhok om beide versterkers echt te leren kennen maar dat is helaas niet mogelijk... Beide versterkers vind ik dan ook erg tof maar ook weer enorm
verschillend... Ik heb een flink shoptegoed bij Bax en ga de versterker daar aanschaffen. De RV top moest besteld worden en heeft 2-3 weken levertijd. Ik was er stellig van overtuigd dat ik de RV zou kopen maar na de helaas ietwat kortere testsessie met de TV50 ben ik enorm gaan twijfelen. In mijn ideale wereld zou ik beide gewoon kopen maar dat gaat nu helaas niet lukken. Er moeten dus keuzes worden gemaakt...

Nu ga ik jullie natuurlijk niet vragen om deze keuze voor mij te maken want dat zou echt te suf zijn. Wel ben ik benieuwd naar jullie ongenuanceerde, subjectieve meningen en hopelijk ervaringen met beide versterkers en ik hoop dat jullie deze met mij willen delen. Nogmaals, niets keuzebepalends maar misschien wel foor for thought.

Ik ben heel benieuwd! Donderdag heb ik contact met Bax ivm levertijd en prijs voor de RV en ga ik knopen doorhakken. Tot die tijd zie ik graag jullie posts tegemoet, alvast bedankt.

the sure thing
15 juli 2014, 22:04
Je bent geslaagd voor de rock-n-roll test!! Je hebt de verleiding van een 1x12 doorstaan. Je laat zelfs een 2x12 links liggen en gaat gelijk voor de 4x12 ?? Respect!!

Nu ff iets serieuzer: wat voor 4x12 cab heb je en welke speakers zitten erin?

Sinner1980
15 juli 2014, 22:13
Nu een oude Marshall cab maar dat is tijdelijk. Stap 2 wordt een Orange 4x12 met vintage 30's.

telerocker
15 juli 2014, 22:24
Heb de RV gehad. Fijne amp. De tekortkomingen herken ik. Reverb op stand twee al bijna onbruikbaar. Met een tele wordt het hoog al gauw schel. Remedie: toneknop op de gitaar beetje dichtdraaien. Voor singlecoils had ik graag wat meer mids gehad en minder tophoog. Voor de rest heerlijke amp. Gain op 9.00 uur, master op 13.00 uur, stratje inpluggen, en je hebt een heerlijke SRV sound. De RV is best veelzijdig als je de vier gainstages weet te gebruiken.

Rooker
15 juli 2014, 22:51
Je keuze kan wel vergemakkelijkt worden omdat de thunder top naar mijn weten niet verkrijgbaar is met reverb.
Maar serieus.. Ga nog 1 keer testen en probeer de screamer head. Ik denk dat die wel eens precies kan doen wat je zoekt.

Sinner1980
15 juli 2014, 23:15
Je keuze kan wel vergemakkelijkt worden omdat de thunder top naar mijn weten niet verkrijgbaar is met reverb.
Maar serieus.. Ga nog 1 keer testen en probeer de screamer head. Ik denk dat die wel eens precies kan doen wat je zoekt.

Ehm, het gaat om Orange versterkers, geen ENGL...

Rooker
16 juli 2014, 00:05
Euw.. hebben die ook een thunder. Excuus

FrankC
16 juli 2014, 00:59
TV weleens getest. Ik vond het overstuurde kanaal te fizzy. In eerste instantie leuk. Na 10 minuten irritant.

Sinner1980
16 juli 2014, 07:18
Euw.. hebben die ook een thunder. Excuus

Een thunder en in mijn geval een thunderverb idd. Geen probleem, zo leren we allemaal weer iets ;)

Sinner1980
16 juli 2014, 17:51
TV weleens getest. Ik vond het overstuurde kanaal te fizzy. In eerste instantie leuk. Na 10 minuten irritant.

Daar ben ik ook een beetje bang voor. Ik hou op zich wel van een redelijk lomp en organisch geluid à la Sabbath bijv. Maar ben bang dat het misschien ietwat dichtgesmeerd klinkt.

Ik speel met name slagpartijen en heel soms lead in de band. De andere gitarist speelt over een jcm 800 dus ik ben ook op zoek naar een geluid dat zijn geluid complimenteert. De stijl die wij spelen varieert nogal maar is wel puur rock; wat classic rock, veel jaren 90 rock en af en toe een modernere nummers (Muse, Foofighters, enz).

arjanb01
16 juli 2014, 18:05
Ik weet dat het een orange topic is, maar test dan eens de laney tommi iommi signature.
Of een engl fireball of screamer. Dat is een totaal andere voicing dan de jcm800 en blend prima met de marshall in de mix van de band.

Sinner1980
16 juli 2014, 18:29
Ik weet dat het een orange topic is, maar test dan eens de laney tommi iommi signature.
Of een engl fireball of screamer. Dat is een totaal andere voicing dan de jcm800 en blend prima met de marshall in de mix van de band.

Dank voor de suggestie. Ik heb zowel Laney als Engl amps getest in het verleden (en andere merken uiteraard) en kies heel bewust voor een Orange ivm de naar mijn mening unieke voicing.

Ik ga dus echt bewust voor een Orange en heb voldoende vergelijkingsmateriaal getest. Beide amps ,zoals besproken ,vind ik erg lekker maar nu het echt op een uiteindelijke keuze aankomt vind ik het lastig omdat ze allebei hun eigen, typische sound/voicing hebben.

Laney vond ik overigens leuke amps, engl heb ik het niet mee; te steriel/modern vind ik.

FrankC
16 juli 2014, 23:46
Ik zag op you tube een uitgebreide test en vergelijking van de Orange broodtrommel versterkers. Daar schijnt ook heel veel geweld en volume uit te komen. Ik weet niet hoe duur ze zijn maar misschien zou je dan twee verschillende kunnen kopen en dan schakelen met een kastje. De Dark Terror en de Dual Terror bijvoorbeeld.

the sure thing
17 juli 2014, 07:28
Ik heb je verhaal nog n x gelezen. Boodschap: ga voor de TV !

Sinner1980
17 juli 2014, 11:18
Ik neigde ook al meer naar de TV eerlijk gezegd, met name door de vintage voicing.
Gisteravond heb ik even mogen stoeien met de OR100... Sold, wat een bak! Een Rockerverb met vintage voicing in feite, geweldig ding!