PDA

View Full Version : Welke fender stratocaster aanschaffen



spike67
14 juli 2014, 22:51
Hallo ik ben me nog steeds aan het oriënteren naar een stratocaster.
nu speel ik op een Gibson LP faded met een Engl Thunder en Mgep13 line6 bak.

Ik heb een road worn geprobeerd klonk onversterkt goed en speelde licht. maar elektrische viel hij me tegen.
Nu hoorde ik van een kennis dat toch de oudere strats beter zijn (eind jaren 80 begin 90) klopt dit.
Hij was nogal gecharmeerd van de noiseless pickups of lace censor. wat vinden jullie daarvan?

En klopt het dat sommige duurdere Mexicanen beter zijn dan de goedkopere usa modellen?

muziekstijl

Anouk, de dijk, pink, melissa etheride, clapton, G&S, U2

Ruud313
15 juli 2014, 07:40
Voor zo ver ik weet worden de jaren '80 strats nogal afgekraakt, dat was niet Fenders beste periode. Dat met uitzondering van de Japanse Fenders uit die periode die schijnbaar wel goed zijn. Hoe de kwaliteit in de 90's was durf ik niet te zeggen.

Over Lace sensors is men in het algemeen nogal verdeeld, daar krijg je hier denk ik ook geen eenduidig antwoord op, die zul je eens zelf moeten gaan luisteren.

Dat duurdere Mexikanen net zo goed zijn als de goedkopere Amerikanen lijkt me zeer goed mogelijk, dat verschil zal sowieso niet erg groot zijn. Of ze echt beter zijn durf ik niet te zeggen, dat verschilt mogelijk ook weer van instrument tot instrument. Uiteindelijk moet je gewoon enkele tientallen Strats gaan proefspelen om de juiste te vinden. Dat is niet erg, dat is het leukste deel van een gitaar kopen.

Rooker
15 juli 2014, 09:01
Het is wel alle waar naar zijn geld he. Tuurlijk is bijv. de Classic player een hele goede gitaar. Maar hij is niet enkel goedkoper als een usa omdat hij 5km verderop word gemaakt. Er zitten waarschijnlijk ook iets mindere tuners op, iets goedkopere brug en een mindere halspen. Wanneer hij gemaakt is van toevallig een heel resonant stukje hout kan het toch zijn dat ie net zo goed klinkt als een USA maar dus gewoon wat minder duurzaam is.
Zelf heb ik al aardig wat verschillende Fenders gehad. Goed, minder goed of gewoon anders. Heb nu toevallig net weer een Mex erbij en bij deze viel op dat bijv de pickupswitch wat haperde en dat daar ook een heel iel aarde draadje aan vast zat. Ook moet ik de Frets even laten flakken. Hier en daar wat grof en de hoekjes zijn wat scherp. De topkam heb ik ook wat uitgeveild om de snaren wat soepeler te laten lopen. Dit zijn zomaar wat dingetjes waarvan ik denk dat ze typisch zijn voor een Fender Mex. Laat je alles doen en bekijk de meerkosten en je hebt een USA maar dan zonder "betere" hardware.
Bij geen van mijn USA's heb ik dit extra werk gehad.

gitaargod
15 juli 2014, 10:58
Het is wel alle waar naar zijn geld he. Tuurlijk is bijv. de Classic player een hele goede gitaar. Maar hij is niet enkel goedkoper als een usa omdat hij 5km verderop word gemaakt. Er zitten waarschijnlijk ook iets mindere tuners op, iets goedkopere brug en een mindere halspen. Wanneer hij gemaakt is van toevallig een heel resonant stukje hout kan het toch zijn dat ie net zo goed klinkt als een USA maar dus gewoon wat minder duurzaam is.
Zelf heb ik al aardig wat verschillende Fenders gehad. Goed, minder goed of gewoon anders. Heb nu toevallig net weer een Mex erbij en bij deze viel op dat bijv de pickupswitch wat haperde en dat daar ook een heel iel aarde draadje aan vast zat. Ook moet ik de Frets even laten flakken. Hier en daar wat grof en de hoekjes zijn wat scherp. De topkam heb ik ook wat uitgeveild om de snaren wat soepeler te laten lopen. Dit zijn zomaar wat dingetjes waarvan ik denk dat ze typisch zijn voor een Fender Mex. Laat je alles doen en bekijk de meerkosten en je hebt een USA maar dan zonder "betere" hardware.
Bij geen van mijn USA's heb ik dit extra werk gehad.

Helemaal mee eens!

Wel heb ik een China Squier van 85 Euro, nieuw! Dat ding speelt supergeweldig, maar ook mij valt op dat deze wat vaker gestemd moet worden en alles ziet er cheaper uit, body is dunner, potmeters, schakelaar, elementen, enz.. durf helemaal niet eens van de binnenkant/onderkant te bekijken, maar ze doen het allemaal en hij klinkt erg goed. Deze gitaar is de slet van de familie, iedereen zit er op te pingelen en hij gaat mee op vakantie en wordt ook wel eens uitgeleend, dat doe je niet zo snel met een USA of een MEX.

Voor scherpe fretjes heb ik zo'n dun vijltje, end dressing file, kost 15 Euro, heel gemakkelijk zelf te doen, hoef je geen gitaarbouwer voor te zijn. Heb 'm voor mij eigen gitaren nog nooit nodig gehad, heb wel alle gitaren van mijn vrienden en kennissen er mee bespeelbaar gemaakt.

petpas
15 juli 2014, 11:15
Welke stratocaster?? Wat wil je ervoor uitgeven? Wil je een custom shop of een uit de normale produktielijn?

Persoonlijk zou ik voor de Eric Johnson stratocaster gaan. Heb m gehad en dit was ver uit de beste, niet custom shop, strat die ik in mn handen gehad heb. Vond m zelfs beter dan menig custom shop model.

spike67
15 juli 2014, 11:28
Welke stratocaster?? Wat wil je ervoor uitgeven? Wil je een custom shop of een uit de normale produktielijn?

Persoonlijk zou ik voor de Eric Johnson stratocaster gaan. Heb m gehad en dit was ver uit de beste, niet custom shop, strat die ik in mn handen gehad heb. Vond m zelfs beter dan menig custom shop model.

Budget 700-1200
Liever een goeie 2de hands voor 600- 700 dan nieuwe voor 1200-1300,-

is dit wat

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m827276419-fender-usa-lonestar-stratocaster.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c6 24&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m826861157-fender-stratocaster-usa.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m816364040-fender-stratocaster-1983-american-usa-orgineel.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

gitaargod
15 juli 2014, 11:37
Budget 700-1200
Liever een goeie 2de hands voor 600- 700 dan nieuwe voor 1200-1300,-

is dit wat

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m827276419-fender-usa-lonestar-stratocaster.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c6 24&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m826861157-fender-stratocaster-usa.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m816364040-fender-stratocaster-1983-american-usa-orgineel.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Allemaal mooie gitaren, nette prijzen, persoonlijk zou ik voor de laatste gaan (1983), gewoon omdat hij zo lelijk is met de jack aan de voorkant en natuurlijk is het wel een goede gitaar.

Sinner1980
15 juli 2014, 11:38
Die vintage hot rod 57 strat op MP kan ik je van harte aanbevelen.
Het is dat ik net een nieuwe versterker heb aangeschaft anders was ze van mij!

Hendriks
15 juli 2014, 12:39
Die vintage hot rod 57 strat op MP kan ik je van harte aanbevelen.
Het is dat ik net een nieuwe versterker heb aangeschaft anders was ze van mij!
Ik ken die gitaar en is een topper en in zeer goede conditie. Bied 900 en je hebt hem , kost nieuw rond de 1700 .

Rooker
15 juli 2014, 13:02
Gdmme nou.. Elke keer als ik die tegenkom krijg ik weer pijn in de hartstreek dat ik die ooit van de hand heb gedaan. Voor Euro 900,- nooit van je leven meer weg doen!! Prachtig afgewerkt en prachtige hals. Enige minpunt de Vintage trem maar daar zullen de puristen het niet mee eens zijn. Toch prefereer ik de deluxe trem.

spike67
16 juli 2014, 00:05
Ik ken die gitaar en is een topper en in zeer goede conditie. Bied 900 en je hebt hem , kost nieuw rond de 1700 .

Ik heb deze dus vanavond gekocht, een super halsje en een moois sound, nog een extra originele slagplaat erbij gekregen.
en 25km van mijn huis af. bedankt voor de tips

jutter
16 juli 2014, 00:34
Ik heb deze dus vanavond gekocht, een super halsje en een moois sound, nog een extra originele slagplaat erbij gekregen.
en 25km van mijn huis af. bedankt voor de tips

Zo gemakkelijk kom je er dus niet van af; dit vraagt om foto's!!!

spike67
16 juli 2014, 08:34
hier zijn de foto`s

https://www.dropbox.com/sh/bq2ruouzdizn8b0/AACofpjpKOU7mkewUc3-resOa

Hendriks
16 juli 2014, 09:04
Ik heb deze dus vanavond gekocht, een super halsje en een moois sound, nog een extra originele slagplaat erbij gekregen.
en 25km van mijn huis af. bedankt voor de tips
Mooi , gefeliciteerd , toffe gitaar en met John kun je goed zaken doen.

Rooker
16 juli 2014, 09:17
Gefeliciteerd...... Prachtige gitaar!

gitaargod
16 juli 2014, 10:31
Gefeliciteerd!

Ik ga binnenkort ook voor een nieuwe strat!