PDA

View Full Version : side dots?



grizzly
13 juli 2014, 21:07
Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken voor het maken van side dots.
Met name voor Klassieke gitaren.

warmong
13 juli 2014, 22:16
parelmoer dots van 2mm.
al moet ik erbij zeggen dat er meestal geen side dots aangebracht worden op klassieke gitaren, tenzij op expliciete vraag van de klant.
Die worden er door de gitarist meestal zelf opgeplakt. Qua positie is daar ook minder overeenstemming over dan in de steelstring wereld. Zo ken ik een heel erg goede gitarist die speelt met 1 dot op de 6de positie, een andere met 1 dot op de 7de positie, en nog anderen op 5 en 7.

Orpheo
13 juli 2014, 22:21
parelmoer dots van 2mm.
al moet ik erbij zeggen dat er meestal geen side dots aangebracht worden op klassieke gitaren, tenzij op expliciete vraag van de klant.
Die worden er door de gitarist meestal zelf opgeplakt. Qua positie is daar ook minder overeenstemming over dan in de steelstring wereld. Zo ken ik een heel erg goede gitarist die speelt met 1 dot op de 6de positie, een andere met 1 dot op de 7de positie, en nog anderen op 5 en 7.

creatief en typisch...

Ik gebruik zelf 2mm messing of 2mm glow-in-the-dark stick. maar goed, ik gebruik het ook voor electrische planken.

Tabula Rasa
14 juli 2014, 04:21
Fimo klei, gebakken in een plaatje alu in de oven.

stijnkenens
14 juli 2014, 10:28
Voor klassiek: 1 parelmoer dotje van 2 of liever zelfs nog 1,5mm op 7.


s.

motorhan
14 juli 2014, 13:10
Voor klassiek: 1 parelmoer dotje van 2 of liever zelfs nog 1,5mm op 7.


s.

Waarom zitten ze er niet standaard op net als bij een elektrische of een Western, Je hebt er denk ik geen last van en dan voor meer mensen geschikt . of wat zie ik over het hoofd.

Met vr gr

Han

barno
14 juli 2014, 13:29
Waarom zitten ze er niet standaard op net als bij een elektrische of een Western, Je hebt er denk ik geen last van en dan voor meer mensen geschikt . of wat zie ik over het hoofd.

Met vr gr

Han

zo'n dot is au fond een aanslag op de serene looks van een instrument. Klassieke gitaristen spelen op een andere manier, denken in niet in termen van de usual gitaarakkoorden.

Kakihara
14 juli 2014, 14:00
Op mijn oude Cuenca heb ik zelf een versterkingsringetje geplakt ter hoogte van de zevende 'positie', zoals dat dan heet in het keurig klassiek. Voor de rest nergens een positiemarkering.

barno
14 juli 2014, 14:54
op de three string slide boxes die ik bouw zet ik met potlood een kruisje op de de B en op de octaaf, dus freewheelen gegarandeerd :)

grizzly
14 juli 2014, 19:06
Thanks voor de tips broeders,
Ikzelf speel belabberd gitaar, (nog slechter dan ik kan bouwen :) ) en ik vind het wel makkelijk om ergens op de 7de een dotje te hebben.
Niet dat er er beter door ga spelen :seriousf: maar het is een beetje ee orientatie punt voor me.
Als ik hem voor een ander zou maken zou ik het uiteraard vragen, of leeg laten. Dan kunnen ze zelf beslissen hoe en wat.

Deze zal ik houden, want dat kan ik niemand aandoen . . . en ach, het is toch je eerste he

Javaca
15 juli 2014, 19:37
Al vanalles gebruikt:

plastic (staafjes van 1,5-2mm)
parelmoer
hout (cocktailprikkers)
bamboe (satéprikkers)
rvs (spijkers)
fimoklei (idee van Joris)
gekleurd plastic (tandenstokers)
pasta van lijm en zaagsel
been
(mammoet)ivoor
tipp-ex (op een oude Famos)

Op klassieke gitaren zitten ze zoals gezegd in principe niet, maar ik heb er al veel mogen installeren. Meestal enkel de 5e en 7e fret trouwens.

grizzly
15 juli 2014, 20:42
Dat is een goeie, plastic tandenstokers.
Ik gelijk zoeken in het doosje met veel belovende wit plastic wattenstaafjes van 2mm. . . . helaas, hol.

Alles is te koop, ik zag zelfs bij conrad 2mm staafjes rond voor weinig, maar ik wilde in en om huis eens kijken wat er was.
Een paar messing spijkertjes van 2mm heb ik al wel gevonden.
Ik heb wel wat parelmoer 4mm rond inleg, maar om dat netjes naar 2mm te krijgen is lastig.
Misschien een stukje bot van een topkammetje in mijn boormachine en dat afdraaien tot 2mm.
Morgen maar eens beter rond neuzen.

motorhan
16 juli 2014, 09:56
Je hebt ook van die plastic staafjes Mikado als daar een staafje minder in zit zal je niet merken denk ik en die zijn er in diverse kleuren Op
E-bay staan er ook wel van die staafjes voor weinig. ik heb er 1 aanbieder gevonden met kleine plakdotjes en daar besteld.
Alleen jammer dat de verzendkosten ongeveer even hoog zijn dan de dotjes.
Inmiddels ontvangen en opgeplakt.
Ik had eerst een suggestie van iemand overgenomen met een perforator uit plaketiketten maar die zijn wel erg groot. dus maar weer verwijderd.

Met vr gr
Han

grizzly
16 juli 2014, 22:56
Je hebt ook van die plastic staafjes Mikado als daar een staafje minder in zit zal je niet merken denk ik en die zijn er in diverse kleuren Op
E-bay staan er ook wel van die staafjes voor weinig. ik heb er 1 aanbieder gevonden met kleine plakdotjes en daar besteld.
Alleen jammer dat de verzendkosten ongeveer even hoog zijn dan de dotjes.
Inmiddels ontvangen en opgeplakt.
Ik had eerst een suggestie van iemand overgenomen met een perforator uit plaketiketten maar die zijn wel erg groot. dus maar weer verwijderd.

Met vr gr
Han

:seriousf: ook een goeie, idd zijn de bezorgkosten vaak net zo groot als de waarde van de artikelen

purplejohn
16 juli 2014, 23:17
Lolly stokjes.

Orpheo
17 juli 2014, 00:23
electriciteitsdraad! Witte buitenkant, koperen binnenkant. ziet er heel cool uit. Tipje van Aaronstonebeat.

RB-1
17 juli 2014, 09:02
2 mm leds op alle posities, oplichtend in een patroon naar keuze, automatisch omschakelend bij het plaatsen van een capo?
Nooit meer misgrijpen bij grote sprongen over het fretboard. :cooler:

grizzly
18 juli 2014, 19:49
2 mm leds op alle posities, oplichtend in een patroon naar keuze, automatisch omschakelend bij het plaatsen van een capo?
Nooit meer misgrijpen bij grote sprongen over het fretboard. :cooler:

COOOOOLLL :) Ik denk alleen dat ik acuut 25 stokslagen krijg in Barneveld, als ik daar mee verschijn op een Klassieke gitaar :soinnocent:

stijnkenens
19 juli 2014, 12:17
2 mm leds op alle posities, oplichtend in een patroon naar keuze, automatisch omschakelend bij het plaatsen van een capo?
Nooit meer misgrijpen bij grote sprongen over het fretboard. :cooler:

<<sarcasme modus ON>> Je kan je natuurlijk ook gewoon verdiepen in het gitaarspelen, duurt wat langer, maar dan heb je er ook wat aan <<sarcasme modus OFF>>


s.

Javaca
23 juli 2014, 20:26
Zulke systemen bestaan zelfs al. Zowel voor piano als gitaar.

RB-1
21 augustus 2014, 22:51
Zulke systemen bestaan zelfs al. Zowel voor piano als gitaar.
Side dots op een piano?;)

-Martijn-
22 augustus 2014, 12:45
Ik zie regelmatig handgebouwde gitaren met plastic sidedots. Allemaal massief hout, mooie rozetten, bindings en purflings en dergelijke. En vervolgens de plek die je het meest ziet afwerken met plastic. Daar snap ik dus helemaal niks van. :???:
Ook al zijn het maar een paar stippen van 1,5 mm, simpel wit plastic of de diepte van het parelmoer vind ik een groot verschil maken.

barno
22 augustus 2014, 13:15
Ik zie regelmatig handgebouwde gitaren met plastic sidedots. Allemaal massief hout, mooie rozetten, bindings en purflings en dergelijke. En vervolgens de plek die je het meest ziet afwerken met plastic. Daar snap ik dus helemaal niks van. :???:
Ook al zijn het maar een paar stippen van 1,5 mm, simpel wit plastic of de diepte van het parelmoer vind ik een groot verschil maken.

iedereen heeft zo zijn rare kanten: ik hou bv van plastic op gitaren. echt. Ik associeer de opkomst van gitaren met de introductie van plastics in constructie en vormgeving in de 50's en 60's. Voor mij hoort plastic echt op een gitaar. nu, ik doe ook nooit houten purflings en rozetten... plastic rules! :)

-Martijn-
22 augustus 2014, 18:50
Is maar goed ook dat smaken verschillen, anders waren alle gitaren hetzelfde. :p