PDA

View Full Version : Licht spelende steelstring



Ivy_303
13 juli 2014, 20:43
Ik ben op zoek naar een andere steelstring, aangezien mijn huidig exemplaar mijn laatste verhuizing niet overleefd heeft.
Als tiener heb ik een aantal jaar les gehad en gespeeld. Nu, jaren later, wil ik het gitaar spelen toch weer oppakken.

Een steelstring dus, en mijn budget is ongeveer 200,-
De keuze is reuze, vandaar ook mijn topic, ik heb de review topics hier op het forum ook al doorgelezen maar ik kom er toch niet helemaal uit.
Verder geen spannende plannen ermee, gewoon af en toe een avondje tokkelen, dus het hoeft geen topmodel te zijn.

Er is eigenlijk 1 'maar' : ik heb reuma, o.a. in mijn handen dus mijn nieuwe gitaar moet licht spelen. Zijn er merken of types die hier bekend om staan?
Ik ben voornemens om binnenkort bij een muziekwinkel te gaan uitproberen, is bv Richwood, Cort of Hudson aan te raden?

Is bv dit iets (niet dat ik van plan ben om online te kopen, maar voor mijn beeldvorming):

http://www.dekrijgermuziek.nl/rd-17-richwood-akoestische-gitaar.html
http://www.keymusic.com/nl/item/cort-earth-70-natural-satin/

Ik kan me van mijn gitaarleraar herinneren dat een massief bovenblad belangrijk is, in hoeverre is dat zo?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Eric van Esch
13 juli 2014, 20:52
Waarom geen nylon snarige? Dat speelt nog eens een stuk lichter dan een steel string.

Ivy_303
13 juli 2014, 20:55
Ja, dat weet ik inderdaad. Ik ben ooit begonnen op een nylonsnarige. Teruggaan naar nylon heb ik ook overwogen.
Maar buiten dat ik het geluid van een steelstring vele malen mooier vind, speelt de smallere hals van een steelstring ook fijner, wat mij betreft.

Rizz
13 juli 2014, 21:37
Massief bovenblad zou idd beter moeten zijn, echter in deze prijsklasse hoef je ook niet te verwachten dat het topkwaliteit hout is. Licht spelen kan je bereiken door je gitaar af te laten stellen door een pro. En ivm je reuma zou een lichter setje .010 of .011 wel heel wenselijk zijn. Dat speelt een heel stuk lichter! Want de meeste westerngitaren worden geleverd met .012...

De Cort Earth serie staat goed bekend, maar of dat ook voor jou geldt? Wie zal het zeggen.. Je zou ook 2ehands voor een Earth 100 kunnen kijken.. De beste keus maak je echter door op onderzoek uit te gaan. Als je je gitaar in de winkel koopt, mag je verwachten dat ze 'm voor je afstellen met jouw snaarkeuze. En gezien je situatie mag je daar zelfs op staan.. Laat je niet afschepen!

mrweird
13 juli 2014, 22:30
Ik heb gewoon een elektrische set snaren op mijn akoestische zitten. Ernie Ball Hybrid slinky 009 - 046. En het is een ovation copy. Smalle hals en deze kombi speelt alsof je op een elektrische race gitaar speelt.

Rizz
13 juli 2014, 22:58
Ik heb gewoon een elektrische set snaren op mijn akoestische zitten. Ernie Ball Hybrid slinky 009 - 046. En het is een ovation copy. Smalle hals en deze kombi speelt alsof je op een elektrische race gitaar speelt.

Da's wel erg drastisch en molt in mijn ogen het geluid van je akoest. Jouw doel is misschien dezelfde feel hebben als met een electrische, maar ik als uitsluitend akoestisch speler wil mijn gitaar laten spreken en hoewel ik op het moment hoogspanningskabels op mijn gitaar heb zitten, wil ik het liefst minstens .011 erop hebben zitten om nog een beetje tone te hebben..

Maar het behoort tot de mogelijkheden. Een goede afstelling kan echter wonderen doen. Ik had hier een parlor met een setje .012 met een actie van 2,1mm lage E, twaalfde fret.. Ding speelde als boter en deed vermoeden alsof er een .010 setje op zat. Ik heb laatst op een Taylor 314 gespeeld van een ander forumlid en dacht echt dat er .011 opzat, maar het was toch echt .012....

Ruud313
14 juli 2014, 08:28
Ik had hier een parlor met een setje .012 met een actie van 2,1mm lage E, twaalfde fret..

Een parlor of een ander model met een wat kortere mensuur is misschien ook een goed idee; speelt stukken lichter. Ik weet alleen niet of die voor 200 euro te krijgen zijn.

duckman
14 juli 2014, 08:38
Parlor is inderdaad een goed idee en zijn er onder de 200 euro te vinden.
bijv:
http://www.bax-shop.nl/western-gitaar/ibanez-pn15atn-western-parlor-stijl-gitaar-antique-natural/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/western-gitaar/fender-cp-100-parlor-westerngitaar/product-details.html

Niet op bovenstaande instrumenten gespeeld, dus kan niet beoordelen of ze voldoen.

Zelf speel ik op een martin parlor met 010, en dit speelt erg lekker (ook andere prijsklasse)

Veel succes en plezier met je nieuwe gitaar!

Harald
14 juli 2014, 10:05
Kleinere kast zou sowieso wel fijn kunnen zijn in dit geval. Dunner dan .011 op een akoestische liever niet. Je moet het bovenblad toch in beweging kunnen krijgen. Actie is voor lichtheid bespelen het belangrijkste. De snaardikte heeft veel meer invloed op bends, dan op het induwen van de snaren. Dat kan met .012 ook heel licht als de actie laag kan. Korte mensuur is idd. een goed idee voor een iets lagere snaarspanning. Eén van mijn leerlingen heeft een Taylor reisgitaartje, geen Baby Taylor, maar wel klein. Zit een prima geluid in. Maar wel prijzig.

Cort kan een aanrader zijn, kijk ook naar Yamaha, en evt. Sigma of Blueridge, al vermoed ik dat die buiten de prijsklasse vallen.

Rizz
14 juli 2014, 17:43
Om even bij de parlors te blijven: dit is echt veel bang for buck!:

http://www.bax-shop.nl/western-gitaar/gretsch-guitars-g9500-jim-dandy-flat-top-gitaar/product-details.html

jpdb
14 juli 2014, 22:42
Gitaarspelen met reuma..... dat gaat best wel goed! Ik heb dit fijne ongemak zelf ook.
Van mijn toenmalige reumatoloog eens de opdracht gekregen om oefeningen voor mijn handen te doen, dit om mijn vingers en eigenlijk de handen helemaal in beweging te houden; stilstand is achteruitgang....maar een beetje in een stressballetje knijpen is toch een beetje geestdodend, gitaarspelen bood nagenoeg eenzelfde resultaat maar da's veel leuker!
Natuurlijk is het spelen "taaier" dan met gezonde scharnieren, maar het zal steeds beter gaan en je handen blijven ontwikkelen.
betreffende de gitaar; wees niet bang voor de "dikkere" snaren, op een goed afgestelde gitaar zal je hier meer comfort van ondervinden dan een iel 0.10 setje en de klank is altijd beter. overweeg een brede topkam (ca 45 mm ipv de meest gangbare 43 mm), in cijfers lijkt het te verwaarlozen, maar in praktijk geeft dit ook meer comfort in je spel.
kortere mensuur is ook een aanrader, een 12 fretter is dan een aanrader
ik zou adviseren een gitaar uit te proberen in een gerenomeerde muziekzaak waar ze ook kunnen afstellen, en als je jouw instrument hebt gevonden, koop dan ook dat exemplaar ipv eenzelfde uit het magazijn, kan teleurstellend uitpakken... probeer ook gitaren die je budget te boven gaan, als dat voor jouw een eureka moment oplevert dan weet je wat je zoekt.
Wens je succes met je zoektocht, en dan lekker speuluh...

Rutger
15 juli 2014, 09:34
Inderdaad een korte mensuur (kleiner dan 25 inch), speelt veel lichter. Gretsch had er laatst eentje met 24 inch, binnen je budget, weet niet of die nog in de handel is. t Was een Rancher Folk, uit mijn hoofd. En echt even goed laten afstellen.

elena75
15 juli 2014, 21:45
ik heb zelf een cort earth 70E waarschijnlijk erg getroffen maar speelt zeer licht nu elixer snaren erop en erg blij mee zou inderdaad wel het uitproberen in de winkel en die dan kopen

mrweird
15 juli 2014, 23:10
Da's wel erg drastisch en molt in mijn ogen het geluid van je akoest. Jouw doel is misschien dezelfde feel hebben als met een electrische, maar ik als uitsluitend akoestisch speler wil mijn gitaar laten spreken en hoewel ik op het moment hoogspanningskabels op mijn gitaar heb zitten, wil ik het liefst minstens .011 erop hebben zitten om nog een beetje tone te hebben..

Maar het behoort tot de mogelijkheden. Een goede afstelling kan echter wonderen doen. Ik had hier een parlor met een setje .012 met een actie van 2,1mm lage E, twaalfde fret.. Ding speelde als boter en deed vermoeden alsof er een .010 setje op zat. Ik heb laatst op een Taylor 314 gespeeld van een ander forumlid en dacht echt dat er .011 opzat, maar het was toch echt .012....

Ik deel niet je mening.. Dikkere snaren en dikke toon gaan niet gelijk op naar mijn mening. Het mooiste voorbeeld is Tony Iommi met z'n 008. Of Billy Gibbons. Met een dunne voel ik me meer in control omdat ik de snaren makkelijker kan laten doen wat ik wil, wat resulteert naar mijn mening in meer toon dan dat ik verlies door de dunnere snaren.

Rizz
16 juli 2014, 05:47
Ik deel niet je mening.. Dikkere snaren en dikke toon gaan niet gelijk op naar mijn mening. Het mooiste voorbeeld is Tony Iommi met z'n 008. Of Billy Gibbons. Met een dunne voel ik me meer in control omdat ik de snaren makkelijker kan laten doen wat ik wil, wat resulteert naar mijn mening in meer toon dan dat ik verlies door de dunnere snaren.

AH, het bekende tone-zit-in-de-vingers verhaal.. Je hebt helemaal gelijk. Zo kan ik beter met dikkere snaren omgaan en maakt dat je idd een mooier geluid kan produceren. Maar je refereert nog steeds aan electrisch gitaristen. En nu zal of Pepe of Harald of Mr. Fingers vast wel met een akoestisch gitarist aankomen die fantastisch fingerstyle speelt met dunne snaartjes, maar dat is dan wel de bekende uitzondering op de regel.. :D Ik heb het echter over de mogelijkheden van een akoestische gitaar tov van een electrische, het zijn toch echt wel heel verschillende beestjes.

Maar sla je vrouw eens met een dikke rijzweep en daarna eens met een stukje breigaren, kijken wanneer ze harder gilt. Zo zie ik het.

Je kan simpelweg niet hetzelfde geluid of de volheid van het geluid produceren met een .046 snaar als met een .056 snaar, iessa simpel.

Daarnaast zijn de meeste akoestische gitaren gebouwd om dikkere snaren aan te kunnen en is de dikte van het bovenblad daarop aangepast. Dunnere snaren krijgen het bovenblad niet genoeg in beweging om alles uit je gitaar te halen. Je verliest een hoop aan subtiliteit en mogelijkheden. En ja, dat heb ik persoonlijk ondervonden. Het kan verbazingwekkend zijn hoezeer een gitaar tot leven kan koomen als de juiste snaren erop zitten.. En daarmee bedoel ik zowel het type snaar als de dikte. Dat verschil kan echt significant zijn, maar ga je echt niet bereiken met een .008 setje..

Maar goed, to each his own.

In relatie tot dit topic: Mocht de TS besluiten om idd een parlor oid met een korte mensuur kopen, dan heb je zeker een iets dikkere snaar nodig. Dat kleine bovenblad heeft iets meer nodig om in beweging te komen. De spanning is zodanig lager dat een heel dun setje echt gaat zwabberen en zodoende helemaal geen geluid meer produceert..

Harald
16 juli 2014, 08:18
Nee hoor Rizz, voor akoestische gitaren heb je wel degelijk een zekere snaarspanning nodig. Had ik al gezegd. En die .011 op een Crafter is al te dun. Die dingen zijn hardstikke stug. Hangt van de gitaar af. Sommige akoestische opnames van Vai (dacht een stukje in de Fire Garden Suite) en Zappa (ergens op Studio Tan) klinken alsof ze met heel dunne snaren zijn ingespeeld. Niet vol, maar zwabberend. Een akoestische gitaar en een elektrische gitaar zijn twee heel verschillende beestjes. Die moet je anders behandelen. Billy Gibbons speelt op .008. Maar dan wel op een elektrische, met uitgekiende versterking en effecten. Op een akoestische werkt het anders.

Bij strats heb ik trouwens sterk het idee dat het omlaag stemmen naar Eb veel meer doet voor de dikte van de sound, dan de dikke snaren van de SRV clones. Maar hier hebben we het over een akoestische. En die wil je onversterkt ook gewoon kunnen horen.


Kleinere kast zou sowieso wel fijn kunnen zijn in dit geval. Dunner dan .011 op een akoestische liever niet. Je moet het bovenblad toch in beweging kunnen krijgen. Actie is voor lichtheid bespelen het belangrijkste. De snaardikte heeft veel meer invloed op bends, dan op het induwen van de snaren. Dat kan met .012 ook heel licht als de actie laag kan. K

Ivy_303
16 juli 2014, 15:52
Iedereen erg bedankt voor de inhoudelijke reacties, hier kan ik zeker iets mee.
Ik woon in Zuid Limburg, het plan is om bij Guus Arons te gaan testen (zodra de nieuwe zaak open is) Zijn er nog meer gitaar / muziekwinkels in de omgeving van Limburg (België of Duitsland mag uiteraard ook) die de moeite waard zijn om eens langs te gaan?

Cort wordt toch wel regelmatig aangeraden, ik denk dat mijn zoektocht richting dit merk zal gaan. Heeft er nog iemand tips&trics? Laat maar horen :)

Rizz
16 juli 2014, 17:04
Hoi Ivy,

Ik raad je toch met klem aan om een gitaar met een korte mensuur te kopen. Daar ga je echt geen spijt van krijgen. Mocht je reuma wat verergeren heb je hiermee meer speling om de spanning te verlagen. De Gretsch uit mijn link zal je zeker weten gaan bevallen.

Nu vind ik toevallig op Gitaarmarkt deze (niet van mij): http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=semigit&md=details&id=183064. Korte mensuur en Recording King staat erg goed bekend. Tis wat ver weg voor je, maar een aanrader! Heb je ook gelijk wat meer waar voor je geld, tis een gitaar van rond de 400 nieuw.