PDA

View Full Version : Gibson SG 70's tribute



X-crew
13 juli 2014, 18:26
Hallo,

Ik ben van plan een Gibson SG te kopen, ben onervaren gitarist zonder echte kennis van muziek/lessen maar na jarenlang gepiel op een inferieure Les Paul en Richwood Telecaster vind ik dat ik zoveel vooruitgang maak dat ik toe ben aan een echte gitaar.
Het is voor 90% rock en metal wat ik probeer te doen en een zwarte SG is wat ik wil :rockon:
Op Thomann vond ik de Tribute modellen van Gibson, en de 70ties tribute met dirtyfingers pickups, trapezium inlays en black satin finish voldoet precies aan mijn wensen, voor 598 euro, ook niet teveel.
Op youtube is een leuke review te zien (van Gibson zelf dat wel..) die de doorslag gaf in mijn keuze.

Ik lees natuurlijk dat het niet verstandig is een gitaar online te kopen, maar ik denk dan: Gibson levert toch een bepaalde standaard daar mag je toch vanuit gaan? Ik weet ook niet of ik met mijn onervarenheid verder zou komen als ik in een muziekwinkel 12 gitaren na elkaar vasthoud. En ik zou niet eens weten waar te zoeken naar een winkel met een beetje keuze in Gibson (regio Limburg, Duitsland België?).

Ik vraag mij af of :

-een gitaar vanaf de Gibson fabriek al is afgesteld of dat dit altijd nog moet gebeuren?
-iemand ervaring heeft met deze 70's SG Tribute?
-snaren meteen vervangen dienen te worden en wat de beste keuze is (dun)?
-Een monster-cable een goede keuze is als ik een snoer wil dat niet kapot gaat?

Ik speel op een Vox valvetronix XL 30 alleen thuis, maar ik was toch meer tevreden over mijn vorige Valvetronix VT15 van de eerste serie vanwege de mooie clean en blues channels.
Een Marshall Valvestate met 2x12' speaker combo staat ook nog op mijn verlanglijst.

vriendelijke groet, Marcel.

kirito
13 juli 2014, 19:24
ik zou niet meteen op de standaard van een bepaald merk afgaan. wie weet vind je wel de precieze gitaar die je hierboven beschrijft en vind je dat na een testbeurt regelrechte rommel. het beste is dus wel degelijk naar een winkel gaan en daar zoveel mogelijk gitaren te testen. ervaring heeft daar niks mee te maken, want of het klikt of niet is en blijft een gevoel.

hetzelfde geldt voor de snaren. die zou ik voor de zekerheid direct vervangen. in de metal worden vooral dikkere snaren gebruikt omdat dit de strakheid van het geluid ten goede zou komen bij lage stemmingen, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. zo speelt tony iommi met dunne snaren en heeft hij toch een erg populair geluid.

qua kabel maakt het niet direct uit wat voor een je gebruikt. als je er geen domme dingen mee doet gaat die sowieso niet kapot. mijn eerste kabel was er een van nog geen tien euro en die heb ik toch mooi vier jaar gehad, terwijl anderen hun kabel van rond de tachtig euro al na een maand moeten vervangen. het kan wel dat je geluid een beetje aangepast wordt door die monster-cable, maar dat zou ik zelf niet direct weten. ik heb nog nooit echt dure kabels gehad.

anyway, ik hoop dat je hier iets mee bent

Tupelo
13 juli 2014, 19:43
Met die SG kan ik je nog volgen, al zijn er waarschijnlijk betere alternatieven voor hetzelfde geld.
Wat betreft bestellen en er vanuit gaan dat het allemaal wel in orde is omdat het tenslotte Gibson is ?
Not.
Er vanuit gaan dat je gitaar afgesteld binnenkomt ?
Not.
Dus zodra dat ding binnen komt kan jij aan het afstellen, of naar je gitaartech toe om 'm te laten afstellen, en dan is 'ie al gauw verhoudingsgewijs zo goedkoop niet meer.
Als je zelf goed kunt beoordelen of alles in orde is (en dan doel ik vooral op hals & fretwerk), dan zou je het er nog op kunnen wagen, deugt het niet stuur je 'm terug tot je een goede hebt (wanneer een eerste niet goed zou blijken te zijn), maar dat is ook zo een gedoe.
Dus eigenlijk kan je beter naar een winkel gaan, e.e.a. uitproberen en maar voor lief nemen dat het niet de Thomann of andere webprijs is.
Helemaal aan jou.
Maar die Valvestate, die kan ik niet goed volgen, ben ik persoonlijk niet zo van gecharmeerd; clean en klein beetje crunch, zuigt, en wat je er aan gain uittrekt is ook niet super vind ik.
Denk dat je beter dan dat kunt doen.

Hotpepper01
13 juli 2014, 20:07
Ik zou er gewoon voor gaan, voor die zwarte tribute SG. Thomann heeft een lage prijs, ze komen dan niet afgesteld en nog in de Gibson doos bij je voordeur. Niuwe snaren er op even afstellen en hoppa..spelen maar. Niet goed? Dan kun je hem zo terugsturen. Voor afstellen en snaren kun je vast wel ergens bij het netwerk voor kleine reparaties terecht, afhankelijk van waar je woont. Alternatief is bestellen bij key music en gebruik maken van de laagste prijs garantie. Als je hem dan zelf ophaalt en een nieuw setje snaren laat monteren, stellen ze hem nog voor je af ook en kun je die kunst ook gelijk afkijken. Andere winkels bieden wellicht ook die service... hoe dan ook, succes met je keuzes. En mocht je in mijn buurt wonen, dan ben je welkom voor afstellen en snarenwissel.

ellisvertellis
13 juli 2014, 20:45
Heel grappig, ik heb exact deze gitaar gisteren gekocht, tweedehands! wel de versie met de mini humbuckers.

Wat ik nu al kan zeggen is dat het halsprofiel je moet liggen. Je hebt de 50's tribute met een nogal dikke hals, de 60's tribute met een "slim taper" (oftewel dun) nekprofiel, en dan deze 70's met een gradueel dun-naar-dik profiel en een extra versteviging aan de headstock. Als ik vergelijk met een Les Paul Studio ligt dit profiel mij iets beter, maar dat is puur goesting.

Nieuwe snaren en een afstelbeurt zou ik incalculeren. Zo veel kost dat niet en dan is ze goed voor een lange tijd. Mocht het zijn dat ze wel van de eerste keer goed is, des te beter. Maar reken er niet op.

Het is wel een prachtige gitaar, ik kan er weinig fout aan vinden, buiten misschien de lelijke plastieke slagplaat.

ik ben er (voorlopig althans :)) heel blij mee!

grtz!

X-crew
15 juli 2014, 23:08
Bedankt allen voor jullie reacties,

Ik heb eens bij keymusic geïnformeerd naar laagste prijsgarantie en of ik dan kan testen in Eindhoven,dus dat wacht ik even af want ik heb tijd.
Snaren wil ik meteen vervangen idd, in welke regio vind ik Hotpepper?
Tupelo het is meer dat ik eens iets anders erbij wil dan Vox maar misschien als ik een Vox VT 2x12 tegenkom tegen goede prijs dat ik er weer voor ga.
Ja en Monster-cable heeft het over levenslange garantie en ik ben zo lomp krijg elke budget-cable stuk in no-time., dus vandaar misschien toch eens aanschaffen zoiets.
Ellis vertellis volgens mij heb je toch een andere want de SG die ik op het oog heb heeft geen slagplaat., en die pickups zal ook verschil maken zeker?

groet Marcel.