PDA

View Full Version : western gitaar welke?



IbanezGast
11 juli 2014, 17:14
Hallo

Ik speel nu al zon 7 jaar acoustische gitaar en speel nog steeds op mn goedkope stagg.
Omdat ik niet helemaal zeker was of ik het leuk vond kocht mn vader een stagg van 60 euro. Nu 7 jaar later ben ik al flink gevorderd en begint mn staggie een beetje oud te worden. De verf naast de freds laat los, puur omdat het ene slechte kwaliteit is, en er zitten overal deuken in enzo. Nu wil ik een western gitaar met ijzeren snaren in plaats van nylon en met de dunne hals want daar ben ik gewend aan geraakt op mn Ibanez grg 270. Welk merk zit daar een beetje goed mee? ik weet wel verschillende merken maar mn budget zit rond de 80 euro. Dus welk merk is voor de lage prijs toch een goede kwaliteit?

Tabula Rasa
11 juli 2014, 17:31
Enige tip die ik heb: spaar door. 80 is echt niets.

D3nnis
11 juli 2014, 18:15
Dat, en deuken worden niet veroorzaakt door een slechte kwaliteit gitaar :confused:

Plant
11 juli 2014, 19:43
Enige tip die ik heb: spaar door. 80 is echt niets.

Zelfs die Stagg die 7 jaar terug 60 kostte zou nu door de inflatie al meer dan 80 kosten. Je gaat echt niks beters krijgen voor dit bedrag.

En blijft je budget laag, kijk dan 2dehands.

Merken die in de budget-range nog best redelijke gitaren maken zijn o.a. Yamaha en Ibanez. Farida schijnt ook best wat leuks te maken voor rond de 200, jazzgitarist Anton Goudsmit is er iig lovend over.

LaurentB
12 juli 2014, 10:19
Ja, probeer richting de 200 euro te sparen, anders geef je geld uit zonder dat je veel verbetering gaat merken.

Ruud313
12 juli 2014, 10:39
+1 voor het bovenstaande. Kijk daarnaast naar tweedehands gitaren, er staan op marktplaats meestal zat betaalbare gitaren van merken als Cort (bv Cort Earth), James Neligan, Crafter en ook al Fender en Ibanez. Koop in elk geval geen nieuwe gitaar voor minder dan 150 euro, want dat is meestal brandhout.

IbanezGast
12 juli 2014, 11:02
Dat, en deuken worden niet veroorzaakt door een slechte kwaliteit gitaar :confused:

dat zeg ik ook niet. als je goed leest staat er
'De verf naast de freds laat los, puur omdat het ene slechte kwaliteit is, en er zitten overal deuken in enzo.'
De deuken komen niet door slechte kwaliteit nee, maar dat de verf loslaat wel, want ik onderhoudt hem goed zodat hij netjes blijft

IbanezGast
12 juli 2014, 11:10
ik kwam deze --> http://www.bax-shop.nl/western-gitaar/fender-cd-60-bk-black-v2-western-gitaar tegen. Betaalbaar en ook van Fender is dat wat?

Plant
12 juli 2014, 11:32
Geen ervaring mee, maar Fender heeft met akoestische gitaren nou niet bepaald dezelfde reputatie als met de elektrische planken.

Verder: online kopen? Ik zou je toch sterk adviseren gewoon in een winkel e.e.a. uit te proberen. Er kunnen tussen verschillende exemplaren van 1 merk/model al behoorlijke klank- en afwerkingverschillen zitten.

Kennelijk is de dikte van de hals een belangrijk criterium voor je. Dat ga je bij online kopen pas voelen als je het ding thuis hebt.

Eko
12 juli 2014, 12:19
Als je de verpakking en de set snaren er af rekent , de BTW en de winst van degene die hem verkoopt, kun je op je vingers uittellen dat dit nooit geen goede gitaar op kan leveren. Hooguit iets wat snaren vast houd. En zelfs dat niet helemaal zoals het zou moeten.
Is niet om je boos te maken , maar gewoon een eerlijk antwoord. Als je 7 jaar speelt en het leuk blijft vinden dan is een stap naar een goed instrument te overwegen. Misschien iets wat je met werk als vakkenvullen , verjaardagsgeld e.d. bij elkaar kunt krijgen.

IbanezGast
12 juli 2014, 14:25
ja dan ga ik maar toch voor de duurdere, kmoet toch binnenkort mn Ibanez laten afstellen bij een gitaarwinkel dus kan ik gelijk ff kijken voor zon een. Dus fender heeft niet de beste naam onder acoustische gitaren? Ik zie veel Ibanez daar heb ik al ervaring mee maar zijn die western gitaren net zo goed als de elektrische gitaren?

apekop
12 juli 2014, 17:17
Dus fender heeft niet de beste naam onder acoustische gitaren?

dat kun je zo zeker niet stellen! er zijn zoveel merken. Kijk ook eens naar merken als Sigma, Blueridge, Yamaha en Seagull. Ik zou door sparen tot minimaal 300 euro, dan kun je weer een paar jaar vooruit.
Misschien heb je hier nog wat aan (al moet je die lijstjes niet te letterlijk nemen):

http://www.musicradar.com/news/acoustic/25-best-budget-acoustic-guitars-in-the-world-today-582331/16

Jannnus
12 juli 2014, 17:54
dat kun je zo zeker niet stellen! er zijn zoveel merken. Kijk ook eens naar merken als Sigma, Blueridge, Yamaha en Seagull. Ik zou door sparen tot minimaal 300 euro, dan kun je weer een paar jaar vooruit.
Misschien heb je hier nog wat aan (al moet je die lijstjes niet te letterlijk nemen):

http://www.musicradar.com/news/acoustic/25-best-budget-acoustic-guitars-in-the-world-today-582331/16

kom op
niet overdrijven zo zitten we op taylors van 3000 euro

btw
musicradar is zeer tevreden over die fender

apekop
12 juli 2014, 17:57
kom op
niet overdrijven zo zitten we op taylors van 3000 euro


dat noem ik nu weer overdrijven! ;)

purplejohn
12 juli 2014, 18:04
Heb er een aantal gehad, en voor mij waren de Ibanezzen (Ibaneae..?) het beste value voor money. Bij Fenders twee (2!) keer een getordeerde hals gehad, dus dat is het niet voor mij. Ook Yamaha kan me bekoren. Maar blijft wel een persoonlijke smaak natuurlijk. Weet niet waar je woont, hier in Haarlem zijn regelmatig B-stocks te koop, nieuw met een kleine beschadiging voor stukken minder dan de nieuwprijs...

Jannnus
12 juli 2014, 19:25
dat noem ik nu weer overdrijven! ;)

:)
'''''''''''''''''''''''''''''

IbanezGast
12 juli 2014, 20:28
deze vond ik bij de winkel waar ik ook mn Ibanez grg 270b heb gekocht
http://www.vriese.nl/ibanez-pf15ece-tbs-translucent-blue-semi-akoestische-western-gitaar?gclid=CjwKEAjwuYOeBRCy3pLljpjDkDcSJAAhA4mtm le3WY2rpVlNplgvo3UUoYnp2O92LjtfXOkV3AqZfhoCNqvw_wc B ik vond de blauwe kleur vooral mooi maar heeft Ibanez een goede reputatie onder de acoustische gitaren.
Oja dat is een semi akoestische gitaar maar eigenlijk heb ik dat niet nodig.

IbanezGast
13 juli 2014, 15:06
ik mag dus van mn ouders een gitaar kopen van mn verjaardag yeah! en als ik dan nog geld erbij koopt zit ik rond de 350 qua budget, voor dat geld verwacht ik dat ik een goede gitaar kan kopen toch?

LaurentB
13 juli 2014, 15:49
Kijk, dat is het betere werk! Ja, daarvoor kun je beslist een behoorlijke gitaar kopen, maar ga voor die tijd vooral ook eens uitgebreid gitaren proberen in muziekwinkels rond die prijsklasse, je zult versteld staan van de grote verschillen die er nog kunnen zijn. Zelfs twee exemplaren van hetzelfde model kunnen verschillen vertonen. Veel pelzier gewenst alvast!

LaurentB
13 juli 2014, 15:53
Oh, over Ibanez: onder de akoestische gitaren vind ik ze niet opvallend goed (itt elektrisch), vaak zien ze er wel leuk uit, dat wel. Yamaha heeft een betere reputatie akoestisch, en let in die prijsklasse ook eens op de gitaren van de Godinstal, Seagull, Art & Lutherie. Cort is ook niet verkeerd. Misschien dat Blueridge er ook nog net binnen valt, die hebben een erg goede prijs-kwaliteitsverhouding.

IbanezGast
13 juli 2014, 20:37
als een gitaar 300 euro kost dan mag je ook wel verwachten dat het een goede is

Rizz
13 juli 2014, 21:46
als een gitaar 300 euro kost dan mag je ook wel verwachten dat het een goede is

Tja, wat zal ik daar eens op zeggen... :)

Serieus, je mag wel wat meer kwaliteit verwachten. Maar ajb ga op onderzoek uit! Want ook voor 350 euri is er een hoop bagger te koop.

Heel leuk in die prijsklasse zou een Sigma DR-1ST zijn. Martin-kopie van zeer goede kwaliteit met weliswaar gelamineerde zij-en achterkant, maar wel Rosewood en in mijn ogen voegt dat een hoop toe aan het geluid..

Maar als je dat niet vindt is er ook nog de Sigma DM18, mahonie zij-en achterkant. Ietsje duurder, maar ook erg mooi..

Plant
13 juli 2014, 23:01
Tja, wat zal ik daar eens op zeggen... :)

Alle waar naar z'n geld? :)

Je hebt pakweg gitaren van 50 Euro en van 5000 Euro of meer. Maar de kwaliteit op alle punten loopt niet 'lineair' op met de prijs. Eigenlijk zegt prijs zelfs helemaal niks. Je kunt voor een paar honderd Euro best al een behoorlijke gitaar hebben, maar net zo goed brandhout, dus je zult een goede gitaar er zelf uit moeten selekteren door te testen.

2 echt belangrijke tips die al voorbij zijn gekomen:

- Kijk 2dehands. Dan kun je een gitaar uit een hogere prijsklasse uitzoeken binnen het budget dat je hebt.

- Als je geen element nodig hebt, koop dan geen elektro-akoestische gitaar. In jouw prijsklasse is dat toch alleen maar bagger en je betaalt er voor, dus je krijgt er uiteindelijk minder gitaar voor.

Philippe
13 juli 2014, 23:17
Aan de eerder genoemde merken wil ik er graag nog 1 toevoegen. Heb zelf goede ervaring met Tanglewood. Echt prima gitaren zowel in het goedkopere als in het dure segment.

Ruud313
14 juli 2014, 07:41
In deze prijsklasse is James Neligan ook helemaal niet verkeerd. Ik ben daarnaast ook altijd een liefhebber van Cort geweest, die bieden altijd vrij veel geitaar voor een redelijke prijs.

IbanezGast
15 juli 2014, 14:28
ik ben naar de winkel geweest en daar kwam ik deze crafter tegen.
Speelt goed en heeft een mooie klank.
De gitaar is erg netjes afgewerkt daarom is het uiterlijk mooi(vind ik)

http://www.vriese.nl/crafter-t-6mh-br-western-gitaar

iemand ervaring met crafter?

Jannnus
15 juli 2014, 17:09
ik ben naar de winkel geweest en daar kwam ik deze crafter tegen.
Speelt goed en heeft een mooie klank.
De gitaar is erg netjes afgewerkt daarom is het uiterlijk mooi(vind ik)

http://www.vriese.nl/crafter-t-6mh-br-western-gitaar

iemand ervaring met crafter?

en als ik nou zeg dat ik crafter een kut merk vind ???
niks van aantrekken
alleen ff crafter googlen en als je 100derden hits krijgt van weet je wel crafter sucks
maar zelfs dan..............
jij geeft goede redenen om die gitaar te kopen
(vraag wel welke dikte en soort snaren er opzitten )

LaurentB
15 juli 2014, 18:35
Ik heb zelf een Crafter GAE-30; ze zien er goed uit, maar voor het geld zijn er beter klinkende gitaren, tenzij ze ineens beter geworden zijn. Toen ik hem kocht had ik nog niet zo'n kijk op staalsnarige gitaren, vandaar. Ook iets te haastig gekocht wellicht. Die van mij heeft met name een te dik bovenblad waardoor de klank wat doods is. Ik gebruik hem nog alleen voor versterkt spelen, waar dat dikke bovenblad wel weer een voordeel is.

IbanezGast
15 juli 2014, 19:56
deze is totaal anders, dit is geen semi akoestisch maar hij gaat meer de klassieke kant op. ik denk dat ik hem ga halen want hij bevalt me zeer goed

Rizz
15 juli 2014, 21:27
Ik zeg doen! Geheel mahonie kan erg leuk zijn en als hij jou bevalt, waarom niet? Niemand anders hoeft erop te spelen toch?