PDA

View Full Version : valvestate eindversterker



nak
10 juli 2014, 19:05
Ik heb nu een 8008 eindtrap maar daar is dus geen buis in te bekennen.
Leuk misleidend die valvestate naam, maar goed ik wist ervan hoor.

Maar zijn er überhaupt wel eindtrappen met die een beetje op de echte valvestate principe werken.
Buis in de voortrap en transistor in de eindtrap.

arcane
10 juli 2014, 19:46
Eh, je spreekt jezelf al een beetje tegen. Je wilt een eindtrap met daarin een voortrap.
Dus je wilt een top of een combo. (of een 19"unit)?

peter_heijnen
10 juli 2014, 20:26
Eh, je spreekt jezelf al een beetje tegen. Je wilt een eindtrap met daarin een voortrap.
Dus je wilt een top of een combo. (of een 19"unit)?
Ik heb twee buizen poweramps gehad, beiden met een preampbuisje per kant. De techs hier kunnen vast precies uitleggen waartoe dat dient.

http://www.reussenzehn.de/images/products/hifi/end-verstaerker/single-ended-monobloecke/_MG_1095_b.jpg

Wat betreft een transistor gitaareindtrap met toegevoegde buisjes voor de sound: http://www.brunetti.it/en/products-item.php?cid=123456789&pid=1214729085&ccid=1279542266

guitarnijboer
11 juli 2014, 10:12
Ja, die kleine buis is de driver voor de grote en zorgt er dus voor dat je ingangsignaal met de juiste impedantie voldoende groot is om de grote (eind) buis optimaal aan te sturen.

Het valvestate concept is gebasseerd op een transistorversterker met een buisje in de (preamp) voor de 'warmte' van het geluid. Ik heb nog altijd grote twijfels over bijdrage van het buisje aan het geluid. Naar mijn idee was het meer een marketing verhaal dan dat het nu daadwerkelijk een buizen feel op leverde in een verder met transistoren opgebouwde versterker. Ook in de combo versies zit er dus alleen een buisje in de preamp en worden de powertransistoren aangestuurd door driver transistoren. Dit moet ook wel, want een preampbuisje kan nooit de stroom leveren die de powertransistoren nodig hebben. Daarom zit er in de valvestate eindtrappen dus ook geen buisje. Wel zitten er koelsleufjes in het front panneel die de indruk wekken dat er een buisje in zou zitten... Marketing dus.
Omgekeerd kan wel gemakkelijk en zie je ook vaker: transistor voortrap met buizen driver en eindbuizen (bijvoorbeeld de Fender Champ 25)

Overigens was Marshall niet uniek met het enkele buisje in een transistor versterker want de Attax serie van H&K, de supertramp van Trace elliot, de Fender Rock pro en tal van anderen versterkers hadden het in de zelfde periode ook.

Little Jay
11 juli 2014, 10:47
Ach, ik speel nog wel eens met een toetsenist die een digitale Hammond heeft waar ook één buisje in zit: pontificaal zo opgesteld in een uitsparing aan de voorkant van de hammond, zodat je 'm goed ziet en zelfs met oranje LED's erachter om 'm mooi te laten "gloeien"!! Vraag me ook erg af of dat buisje überhaupt wel in het circuit zit.....

Buizen-marketing... pfff......

Plant
11 juli 2014, 20:45
:seriousf: zeg dat wel.

In de audiowereld is dat niet anders. Ik stuitte enige tijd geleden op een foto van een Dynavox TPR-2 platenspeler voorversterker waarin dus zo'n mooi overdreven gloeiend buisje achter het frontje zit.

Wat vooral opviel was dat het ding voor zowel MM (Moving Magnet) als MC (Moving Coil) elementen geschikt is en RIAA correctie heeft, terwijl er maar 1 buis zichtbaar is :???: Dat kan nooit. En hier blijkt dat dus ook:

http://classicaudio.ru/forum/uploads/monthly_04_2013/post-684-1385471974,4445.jpg

Leuke led achter de buis voor het extra warme effekt :)

Links zie je het voorversterkergedeelte met correctiefilter... op-amps dus. De buis is alleen een uitgangsbuffer / -versterker ;)

Dweezil
13 juli 2014, 18:03
In het geval van de Marshall valvestate gaat het om 2 verschillende zaken:

in de combo en head voorversterkers gaat het wel degelijk over een 12ax7 buis die een reele bijdrage aan de klank van het Overdrive kanaal levert.

wat de valve state eindtrap betreft gaat het over een solidstate eindtrap die een aantal eigenschappen heeft die vergelijkbaar zijn met die van een buizen eindtrap dat staat ook zeer duidelijk in de documentatie van deze versterkers,

ik geef toe dat dat laatste meer als marketing klinkt dan als technische informatie.

Buzzel
13 juli 2014, 18:29
Ach die valvestate buis is leuk, maar veel heb je er niet aan (hij kan kapot gaan).

Lekker marketing. Net zoiets als een computer moederbord met een Buizen geluidskaart!

http://dl.maximumpc.com/galleries/dec10_mobos/11_full.jpg

Dweezil
13 juli 2014, 18:40
Ach die valvestate buis is leuk, maar veel heb je er niet aan (hij kan kapot gaan).


Ja en?
De buis in een jcm800 kan ook kapot gaan en dan heb je er ook niks meer aan.
Die buis op een mobo is iig bullshit. de buis in een valvestate was wel wat meer dan een leuk lichtje.

Han S
13 juli 2014, 18:44
En zo is dat, de VS heeft een heerlijke voorversterker met heel veel gain en zou er ook een mooie eindversterker achter hangen, dan zou het zomaar een geweldige versterker zijn. En dan nog potmeters die niet na een jaar kraken en het is helemaal goed.

Buzzel
13 juli 2014, 19:53
Ja en?
De buis in een jcm800 kan ook kapot gaan en dan heb je er ook niks meer aan.


wat jij wil jo

Han S
13 juli 2014, 20:45
Hij heeft toch gelijk? Vorige week ging er een ECC83 stuk in de Kittyhawk en dan komt er toch echt geen geluid meer uit.

Buzzel
13 juli 2014, 23:55
De buis in de valvestate heeft dan misschien wel een functie, maar ik denk niet dat het een toegevoegde waarde heeft. Behalve dat het meer kans heeft om kapot te gaan.

Han S
14 juli 2014, 00:42
Die buis in de VS zorgt voor de typische buizenvervorming zoals alleen buizen die kunnen maken en zelfs in 2014 is het langs digitale weg nog steeds niet mogelijk om zoiets 100% te evenaren, getuige al die 'net niet' geluiden van modelers, waarvan we ook hier veel voorbeelden mogen horen.

Ik heb zoals ik eerder zei met heel veel versterkers opgenomen en een van de beste geluiden kwam toevallig uit een 8100. Ik had een JCM800, maar die heeft niet veel gain en ik gebruikte wel de pre-amp van de 8100 en ging met de line out daarvan in de low input van de JCM en dan klopt het gewoon helemaal.

Die buis in de VS doet zijn werk voorbeeldig, de rest van de versterker zou beter mogen, maar met die buis is niks mis en zonder die buis is de VS een prul.

guitarnijboer
14 juli 2014, 19:40
Die buis in de VS zorgt voor de typische buizenvervorming zoals alleen buizen die kunnen maken en...

De vervorming wordt bij een valvestate gecreerd door 'good old' diode clipping. Daar heeft de buis niets mee te maken, deze zit zodanig in de signaalweg dat het geluid er alleen doorheen gaat, verder niets. De eerst valvestate serie kon best goed klinken, maar daar heeft het buisje nauwelijks aan bijgedragen naar mijn idee.

Dirk_Hendrik
14 juli 2014, 19:50
Dat die clipping door diodes wordt gedaan is idd het geval. Sterker nog, een benadering van het wat grove vervormingskarakter van een dikke Marshall top bereik je in klein formaat gemakkelijker met een paartje LED's dan met één buis.

Maar,
Dat signaal, diode ge-pre-geclipped of niet, gaat door die buis. En die buis heeft, frequentie en dynamiek-afhankelijk, meer of minder interesse in dat signaal. Het is tenslotte geen buffer. En dus voegt die buis weldegelijk een vorm van filtering en dynamisch gedrag aan dat signaal toe.

Bij de aanname dat het alléén een salesgimmick is zou je jezelf alleen al achter de oren moeten krabben. Buis, opwekken hoogspanning (uit m'n hoofd een volt of 100 voor een valvestate), gelijkrichting en afvlakking... da's een heel duur grappie voor iets dat niets zou doen.

ateng
15 juli 2014, 12:18
De buis in de valvestate heeft dan misschien wel een functie, maar ik denk niet dat het een toegevoegde waarde heeft. Behalve dat het meer kans heeft om kapot te gaan.
Hoezo meer kans? De potmeter van die VS gaan denk ik eerder kapot dan de buis.

ateng
15 juli 2014, 12:21
Dat die clipping door diodes wordt gedaan is idd het geval. Sterker nog, een benadering van het wat grove vervormingskarakter van een dikke Marshall top bereik je in klein formaat gemakkelijker met een paartje LED's dan met één buis.

Maar,
Dat signaal, diode ge-pre-geclipped of niet, gaat door die buis. En die buis heeft, frequentie en dynamiek-afhankelijk, meer of minder interesse in dat signaal. Het is tenslotte geen buffer. En dus voegt die buis weldegelijk een vorm van filtering en dynamisch gedrag aan dat signaal toe.

Bij de aanname dat het alléén een salesgimmick is zou je jezelf alleen al achter de oren moeten krabben. Buis, opwekken hoogspanning (uit m'n hoofd een volt of 100 voor een valvestate), gelijkrichting en afvlakking... da's een heel duur grappie voor iets dat niets zou doen.
Hahaha dat lijkt mij ook een duur grapje ja! Denkt dat zo'n buisje zeker wel invloed heeft op je sound dus echt een marketing stunt lijkt mij het niet.

guitarnijboer
21 juli 2014, 16:52
Het is tenslotte geen buffer.


Het is voor de helft een kathodevolger...



Bij de aanname dat het alléén een salesgimmick is zou je jezelf alleen al achter de oren moeten krabben. Buis, opwekken hoogspanning (uit m'n hoofd een volt of 100 voor een valvestate), gelijkrichting en afvlakking... da's een heel duur grappie voor iets dat niets zou doen.

Ik zeg dat de buis nauwelijks iets doet voor het geluid. Dat is niet het zelfde als niets. Toch betwijfel ik of iemand het verschil zou horen als de buis wordt vervangen door halfgeleiders.
Er worden veel dingen gemaakt die geld kosten en puur en alleen bedoeld zijn voor een mooi verhaal...
Ze heten niet voor niets valvestate.
Of kijk eens naar de wat meer recente Vox tonelab, schijnt een goed geluid in te zitten, maar denk je echt dat dit door dat ene buisje komt dat er in zit... nee. Toch prijkt dat ding achter een mooi doorzichtig schermpje met een gekleurd ledje er achter. Waarom een ledje? Nou inmiddels weten die jongens ook wel dat iets wat oplicht altijd aantrekkelijk is. Waarom zit er bij de concurrent geen mooie opamp door een ledje beschenen achter een glaasje? Juist marketing: deze heeft een buisje, dus is beter. Een opamp heeft geen mojo.... nou ja, alleen dan de JCR4558D natuurlijk. Daar wil misschien iemand nog wel eens een ledje op zetten. Laat ik meneer Analogman maar niet op een idee brengen :stop:

Dirk_Hendrik
21 juli 2014, 19:01
Het blijft interessant hoe een led in de buisvoet bij hen met meer technische onderlegdheid een "dan zal het wel nep zijn" impressie geeft.

En zo zei ik niet dat dat geluid in het geheel gevormd zou worden door dat buisje. Wél dat het afdoen als een sales gimmich echt te kort door de bocht is.

En zo is de Vox Tonelab implementatie van buis toch echt heel leuk:
http://www.valvetronix.net/docs/ToneLab_service_manual.pdf

duckman
21 juli 2014, 20:13
Ben benieuwd wat het buisje in de Zoom G5 doet, volgens mij hoor ik verschil, maar kan geen schema vinden...