PDA

View Full Version : Waarde Fender Vibrosonic silverface



episua
10 juli 2014, 11:16
Hoi mensen!
Vraagje, ik kan eventueel een Silverface bj. 1974 Vibrosonic overnemen van een kennis van mij.
Wat is een goede prijs voor dit ding? Het is eigenlijk een silverface twin met mastervolume en 15" jbl speaker.
Ik zie ze niet zoveel te koop staan als de gewone twins uit die periode, vandaar de vraag.
Ben benieuwd!

LRS
10 juli 2014, 12:55
Is toch min of meer een Twin maar dan met 1x15" ipv 2x12"? Twins gaan, afhankelijk van de staat tussen de zes en acht honderd. Omdat het van een kennis is, kan je waarschijnlijk wel een betrouwbaar beeld krijgen of er veel werk aan moet gebeuren (buizen, condensatoren, etc) of dat dat allemaal recentelijk is gebeurd en je zo jaren vooruit kan. Let wel: 4x 6L6 is hard...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Little Jay
10 juli 2014, 13:30
Ik zie vraagprijzen rond de 1000 op MP voor Twins en voor de enkele Vibrosonic die daar ook wel eens langskomt (waar ze uiteindelijk voor gaan weet ik niet). Stelregel is dat hoe ouder, hoe duurder:

Grofweg:
2000-3000 of meer voor Blackface
1500-2000 voor '68/'69 drip-edge Silverface
1000 -1200 voor non-mastervolume Silverface
800-1000 voor mastervolume Silverface, waarbij de latere ultra-lineaire 135w modellen toch nog iets minder populair zijn.

Tussen de 600-800 lijkt mij daarom heel redelijk als uiteindelijke prijs. Heb zelf zowel een 1x15 als een 2x12 Twin en de 1x15 heeft zeker wel iets, klinkt op de één of andere manier 3-dimensionaler als de 2x12.

Oh en 4x6L6 is niet of nauwelijks harder dan 2x6L6 of zelfs 2xEL84, maar wel veel cleaner (het moment waarop 4x6L6 gaan clippen is wel heel hard ja.....)

episua
10 juli 2014, 14:01
Hee bedankt voor de snelle antwoorden! Ik heb de versterker bij een bevriende goede reparateur liggen. Er moeten nieuwe Elco's en wat andere onderdelen worden vervangen. Om hem helemaal goed te krijgen ben ik zo'n 250 euro verder. Lijkt mij dan dat ik niet meer dan 500 euro moet geven voor de vibrosonic toch?

Little Jay
10 juli 2014, 14:21
250... tsja arbeidsloon is duur, de onderdelen kosten waarschijnlijk een paar tientjes (als met 'wat andere onderdelen' geen speakers of trafo's worden bedoeld dan hè).

Tsja, elco's is wel normaal onderhoud, loop je waarschijnlijk bij elke andere Twin/VS die je koopt ook wel een keer tegen aan, maar daarna kan 'ie er wel weer minsten 10 jaar tegenaan. Het is je eigen overweging, maar als de staat van de versterker verder cosmetisch en technisch goed is (vooral de speaker en de buizen) zou ik 600 en misschien zelfs 700 ook nog redelijk vinden hoor (maar goed, ik soldeer zelf nieuwe elco's er in). Begin eens met 500 te bieden zou ik zeggen.

Hoe is de staat van de eindbuizen? Een nieuw gematched quartetje 6L6GC loopt ook al snel richting de 100 euri.

episua
10 juli 2014, 19:09
Staat van de buizen is zeer goed. Tolex buitenkant is behoorlijk beschadigd op sommige plekken.

muziekschuur
13 juli 2014, 15:36
So'n Vibrosonic is zelfs in de staat die je beschrijft algauw 1000 euro... Ze doen in goede staat zo'n 1700 euro...

dacrow
16 juli 2014, 09:30
So'n Vibrosonic is zelfs in de staat die je beschrijft algauw 1000 euro... Ze doen in goede staat zo'n 1700 euro...

Dit is wat overdreven, ik vind dat ze in prima technische staat (elco's, nieuwe eindbuizen etc) rond de 1000-1200€ waard zijn
Als het uiterlijk ook nog zeer goed is (mint) dan mag hij richting 1500€.

Ik heb er ook eentje met een JBL en deze klinken geweldig, je kan er ook probleemloos 2/4 eindbuizen uithalen en op lager volume spelen, wel zijn dat je de juiste 2 er uit haalt.

Toaster
16 juli 2014, 10:29
Als ik een oude vintage versterker koop weet ik zeker dat ik er altijd onderhoud aan moet laten plegen.

Nieuwe buizen zijn standaard (je moet je amp wel kunnen vertrouwen, en het moet juist afgesteld worden.)
Goeie check laten doen van de elco's en eventueel andere onderdelen.
En er zit soms wel een sissle, ratel, plopje of tok in. Dus ik weet gewoon zeker dat ik altijd een check-up en onderhoud heb.

Die kosten reken ik de verkoper niet direct aan. Het is vintage, ik wil het en het aanbod is beperkt. De verkoper verkoopt de versterker zoals die is.

Zodra er vitale onderdelen zijn veranderd, verwijderd of niet meer aanwezig zijn (denk aan trafo's, blue moldeds, speakers, nieuwe tolex, nieuwe baffle, baffle doek enzovoort, dan gaat er of veel van de prijs af of ik loop door.

Little Jay
16 juli 2014, 10:42
Ben geen expert hoor, maar ik vind de genoemde waarden wel erg hoog (1200, 1500), lijkt mij niet marktconform, maar het is een markt van vraag en aanbod, dus alles kan natuurlijk. Maar juist omdat het een markt van vraag en aanbod is - en dus beïnvloedbaar - maar even wat gezond tegengas:

Bij waarden van €1200 - 1500 prijzen denk ik aan modellen uit '70 - '72, non-mastervolume en 85-100w. Volgens mij stond er enige maanden terug een '69 drip-edge Twin met een vraagprijs van 1599 op MP. De latere mastervolume-modellen en de nog latere ultra-lineaire 135w modellen gaan echt voor beduidend minder, die laatste voor max 1000 in mint conditie (er staan er 2 op MP met vraagprijzen van 750 en 850 en biedingen halen de vraagprijs niet). Vibrosonics wordt over het algemeen iets meer voor gevraagd, zeker als er een JBL in zit (ik vind JBLs maar niks, maar soi), onder het mom dat ze zeldzamer zijn, maar ze zijn ook minder gewild en minder gevraagd, dus ik gok dat - als ze al verkocht worden - ze voor beduidend minder dan de vraagprijs gaan.

Maar goed, dit alles is natuurlijk maar mijn subjectieve mening, wel gebaseerd op observatie van voornamelijk MP overigens.

Maar ik ben nu wel benieuwd hoe het met de Vibrosonic van Epiusa is afgelopen. Heb je 'm uiteindelijk gekocht?

Antoon
18 juli 2014, 18:29
In de VS is $600-$700 normaal voor een nette MV SF van een particulier. Dat is 450 - 500 euro. Hier zijn de prijzen iets hoger. Reken iets minder dan een Twin Reverb uit die tijd (E700 - 800) dus zo'n 600 tot 700 euro. Die K130 speaker maakt niet zo veel uit voor de waarde.

Voor 1500 euro kun je een BF Vibrolux kopen.

episua
19 juli 2014, 14:15
De deal is niet door gegaan. Zou een vriendenprijsje zijn en vond 750 euro dan teveel gezien de staat waarin hij bleek te zijn.
Misschien wel goede prijs maar dus mijn inziens geen vriendenprijsje.
Verder no hard feelings, hij is weer terug bij z'n eigenaar.
Misschien dat ik nog eens verder kijk voor een silverface twin. Ook de nieuwe 68 custom silverface lijkt mij best wel okee. Maar die moet ik nog eens uittesten.
Iedereen wel bedankt voor de goede info!

Antoon
19 juli 2014, 22:08
Koop anders een vroege SF vibrolux of Pro reverb. 2x6l6. Precies goed. Ik zou zelf trouwens willen dat de originele rca eindbuizen er nog in zitten.