PDA

View Full Version : van 9V of 12V naar 15V



larsje
10 juli 2014, 10:03
ik heb een radial tonebone trimode gekocht, daar moet ik een aparte voeding voor 15V voor aansluiten (adapter). Is het mogelijk iets tussen mijn pedalvoeding (zo'n benton met een trits 9V en 1x12V) te zetten/bouwen waardoor ik die adapter niet nodig heb? Ik dacht dat je van die powerchargers/pumps of zoiets hebt die dat kunnen.
lars

HaroldA
10 juli 2014, 10:51
Welke Benton? Heeft die geïsoleerde outputs? Dan zou je namelijk 2 outputs kunnen combineren (dubbel vermogen; zelfde voltage)

"powerchargers/pumps" hebben een zeer gelimiteerde max stroom en ik vermoed dat de tonebone trimode wel een zuipert is ;)

larsje
10 juli 2014, 10:57
ik heb deze:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_powerplant.htm

Little Jay
10 juli 2014, 11:07
Ah, je hebt geen 15V output bedoel je..... tsja, een omvormer aan één van de 12V-outputs hangen om op 15 volt uit te komen is in theorie denk ik een mogelijkheid, maar gaat ten koste van je mA's en is zo omslachtig dat een extra adaptertje een eenvoudiger oplossing is lijkt mij....

HaroldA
10 juli 2014, 11:07
ik heb deze:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_powerplant.htm

Hmmm ... misschien dat als je de 12vAC gelijkricht dat je al een hoog genoege spanning hebt! Ik laat het even over aan de experts ;)

larsje
10 juli 2014, 11:17
ik vind het een super pedaal, maar ik vind het vervelend om met extra adapters te klooien....

Psychomantis
11 juli 2014, 00:54
Hmmm ... misschien dat als je de 12vAC gelijkricht dat je al een hoog genoege spanning hebt! Ik laat het even over aan de experts ;)

12V AC gelijkrichten geeft 16.9V DC dus je zou de 15V DC perfect moeten kunnen halen, toch? Met diodes voor de voltage drop of een 7815 regelaar (al haalt die laatste het misschien niet volgens de specsheet (http://www.ti.com.cn/cn/lit/ds/symlink/lm7805c.pdf)).
De pedaal zuipt volgens de specsheet (http://www.tonebone.com/trimode-specs.php) 400 mA, maar ook dat moet lukken want de Benton kan 500 mA geven op die 12 VAC uitgang.
Volgens mij is het dus doenbaar, maar ik ben geen expert...

Plant
11 juli 2014, 19:58
12V AC gelijkrichten geeft 16.9V DC dus je zou de 15V DC perfect moeten kunnen halen, toch? Met diodes voor de voltage drop of een 7815 regelaar (al haalt die laatste het misschien niet volgens de specsheet (http://www.ti.com.cn/cn/lit/ds/symlink/lm7805c.pdf)).
De pedaal zuipt volgens de specsheet (http://www.tonebone.com/trimode-specs.php) 400 mA, maar ook dat moet lukken want de Benton kan 500 mA geven op die 12 VAC uitgang.
Volgens mij is het dus doenbaar, maar ik ben geen expert...

Die 16.9V na gelijkrichting is onbelast en zonder rimpel, belast krijg je voedingsrimpel en zakt de effektieve spanning in. Geen goed idee dus.
Zodra er stroom gaat lopen zakt de trafospanning iets in, valt er spanning over de gelijkrichtdioden en ontladen de elco's steeds een stukje. De minimale waarde van de spanning is dan te laag en de rimpel kan niet door een 7815 gestabiliseerd worden, je krijgt een ongestabiliseerde spanning en een hoorbare brom.

Je zult moeten zorgen dat de minimale spanning 18V is en de rimpel daar geheel boven. In de praktijk zal je wisselspanning ook richting 18V moeten zijn plus de stroom kunnen leveren. Vergeet ook niet je 7815 te koelen!

Misschien is een dc-dc converter die voldoende vermogen kan omzetten een optie?

nico verduin
11 juli 2014, 20:55
Boost printje op ebay. 2 euro
http://www.ebay.com/itm/4-75-24V-to-0-92-15V-Boost-Buck-Power-Supply-Voltage-Converter-Regulator-/271347743126?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f2d95f996

cluseau
12 juli 2014, 11:21
7815 gaat idd niet want deze heeft zelf ook nog een zekere werkspanning nodig. Een andere mogelijkheid is een ouderwetse zener. Zeker bij een stabiele load is dit heel goed te doen. Beetje rekenwerk thats all.

Edit: goed afvlakken met 2200uF en schottky diode's gebruiken voor de gelijkrichting.

Dirk_Hendrik
12 juli 2014, 20:45
het eerste wat in een trimode, net als in een classic en een Hot British, gebeurt is het stabiliseren naar 12 volt met een 7812.

En dus is je gemakkelijkste oplossing om die te bypassen en je trimode gewoon met de 12v van je Harley Benton te voeden. Hoef je niks te doen met DCDC converters en allerlei andere meuk die niet gaat werken omdat de stroomconsumptie te hoog is.

De - van de 12Vdc moet wel geisoleerd zijn van de massa van de rest van je setup!!!

Ter referentie de Hot British. De hele serie bevat hetzelfde bizarre voedingscircuit:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/tonebone_hot_british.pdf

cluseau
12 juli 2014, 21:53
het eerste wat in een trimode, net als in een classic en een Hot British, gebeurt is het stabiliseren naar 12 volt met een 7812.

En dus is je gemakkelijkste oplossing om die te bypassen.....


Kijk, als we dat gelijk geweten hadden;)

In dat geval zou ik het makkelijker vinden om die trimode in tact te laten en die 12V~ gelijk te richten met schottky's, een vette elko er achter en dan gelijk de schakeling in. De interne 7812 maakt er dan wel iets moois van. Lijkt me ook veiliger om niet aan het apparaat zelf te hoeven klooien. Moet zeker mogelijk zijn.

Dirk_Hendrik
13 juli 2014, 09:03
Kijk, als we dat gelijk geweten hadden;)


Nou zou ik kunnen zeggen "Google is your friend".
Maar da's niet eerlijk want de Trimode heb ik nooit volledig getraced (En daar zou je op zijn gaan Googelen) en voor de Classic en de HB ben ik wat terughoudend geweest/geworden met schema's online te kwakken. Dat maakt ze slecht googlebaar. De Classic heb ik meer dan een jaar op m'n site gehad (met link, klikbaar enzo) voordat hij op diystompboxes.com in een draadje voorbij kwam er en een stapel Amerikanen ineens over broodroof begon te mekkeren. Een dag later begon ik ineens mail te krijgen van een door Radiall Engineering ingehuurd advocatenbureau. ...

HaroldA
13 juli 2014, 12:09
Een dag later begon ik ineens mail te krijgen van een door Radiall Engineering ingehuurd advocatenbureau. ...

Je wil er natuurlijk niets mee te maken hebben, maar een schema posten is natuurlijk niet strafbaar. Of misschien wel net zo strafbaar als het plaatsen van een review: dan kan er ook voor zorgen dat mensen het niet meer kopen ;)

nico verduin
13 juli 2014, 12:23
Je wil er natuurlijk niets mee te maken hebben, maar een schema posten is natuurlijk niet strafbaar. Of misschien wel net zo strafbaar als het plaatsen van een review: dan kan er ook voor zorgen dat mensen het niet meer kopen ;)Ik denk dat daar nog wel een wezenlijk verschil in zit. Een mening geven over een product is volgens mij een vrijheid van menigsuiting. Een schema van een product is toch wel iets anders.

HaroldA
13 juli 2014, 12:24
Ik denk dat daar nog wel een wezenlijk verschil in zit. Een mening geven over een product is volgens mij een vrijheid van menigsuiting. Een schema van een product is toch wel iets anders.

Dat is een ander soort beschrijving.

Dirk_Hendrik
13 juli 2014, 13:29
Ik denk dat daar nog wel een wezenlijk verschil in zit. Een mening geven over een product is volgens mij een vrijheid van menigsuiting. Een schema van een product is toch wel iets anders.
Een zelf getekend schema is van mij, mijn IP en mijn copyright.
De referentie naar het produkt is dat niet. En dat was dus ook waarom gevraagd werd. Dat schema met alle referentie (dus ook filenaam) naar Radiall Engineering.

nico verduin
13 juli 2014, 14:25
Een zelf getekend schema is van mij, mijn IP en mijn copyright.
De referentie naar het produkt is dat niet. En dat was dus ook waarom gevraagd werd. Dat schema met alle referentie (dus ook filenaam) naar Radiall Engineering.ik snap de laatste zin ff niet :)

tommus42
13 juli 2014, 14:34
Een zelf getekend schema is van mij, mijn IP en mijn copyright.
De referentie naar het produkt is dat niet. En dat was dus ook waarom gevraagd werd. Dat schema met alle referentie (dus ook filenaam) naar Radiall Engineering.
Mmm, fascisten dus:D. Jammer, vond hun spullen wel leuk, maar het is dus een no-go. Dank je, weet ik dat ook weer:ok:.

Dirk_Hendrik
13 juli 2014, 16:19
ik snap de laatste zin ff niet :)



Mijn fout.
Moet zijn:
Het verwijderen van dat schema met alle referentie (dus ook filenaam) naar Radiall Engineering.

En Fascisten... nee. Je mag best wat moeite doen om je produkt te beschermen. Ik zie niet in wat daar fascistisch aan is.