PDA

View Full Version : Bezeten



Cageman
9 juli 2014, 21:26
Hello :),

Hierbij het volgende onderdeel van mijn "Bikken & villen; zachte kern" project. Iets minder akoestisch dan de vorige, maar wel beetje in dezelfde swung qua variatie en verrassing. Iets meer psychedelica ook.

Het heet "Bezeten".

SC:

https://soundcloud.com/cageman-2/bezeten

YT:


https://www.youtube.com/watch?v=tC7o1IQVjOo&feature=youtu.be

Meningen, meld u!

Loeters,

Merijn



Dan heb ik nog wat andere dingetjes leuk om te vermelden, maar misschien geen apart topic waard zijn:
"Wakker", een elektronisch ding, en "Van stapel", een opstapeling geluiden met "echte" galm erop. (door een galmkamer geweest.)

https://soundcloud.com/cageman-2/wakker

https://soundcloud.com/cloudchamber-co/cageman-van-stapel-real-reverb

Ernest01
9 juli 2014, 22:43
Bij 1.35 begint het bezeten-deel voor mij dan.
Daarvoor en daarna is het aan het kabbelen.
Tenzij je bezeten als "iets in het bezit gehad hebben" bedoelt..... dan is het weer een
aardige verzameling, die je hebt tevoorschijn gehaald.
Maar bezeten vind ik het niet in de zin van iemand die bezeten is...

Ga de andere stukkies ook nog even beluisteren.... morgen dan.

Ernest01
10 juli 2014, 13:12
Wakker is een leuk ding. Precies hoe het brein wakker wordt.... eerst nogal chaotische signalen in de
hersenen en dan steeds duidelijker worden van het wakker zijn.
Het 'geknetter' interpreteer ik als de elektrische signalen tussen de diverse hersencellen.
Geinig..... fijn ook, zo'n knuselkist met geluiden.
Ietsje meer variatie in de melodie-lijn zou het helemaal af maken, voor mij dan...

Dat 'galmding' roept niets op bij mij.

Cageman
10 juli 2014, 14:26
Hee Ernest,

Bedankt! Altijd fijne en rake kritiek.

Grappig dat je steeds de titels als uitgangspunt neemt. Die bedenk ik altijd achteraf (instrumentaal geeft daarbij nogal veel "vrijheid" xD). "Bezeten" kwam opvallend genoeg juist in me op door het laatste stuk. Dat doet mij door het vercrackte kerstding en stotterend tussenmaatjes een beetje paranoid evil-clownesk aan.
Bovendien wilde ik graag een titel met een "B", omdat "Absorptie" de voorganger is/wordt (en dat is met een "A" :soul:).

Over het stuk vanaf 1.35 ben ik overigens ook zelf het meest tevreden. Leuk om erbij te vermelden: de helikopter in dat stuk was ter beveiliging van Wilders toen hij hier was in het PVV-bolwerk waar ik woon. Over evil clowns gesproken.

Alles in "Wakker" is trouwens puur elektronisch hoor, geen eigen opnames. Mooi verhaal heb je erbij :). Zo had ik het nog niet ervaren. Tof! Dat galmding doet mij ook minder, alleen het idee dat de galm "echt" is vind ik leuk, gheghe.

Dat je spreekt over en in termen van verzamelingen doet mij, als taalkundige in spe, erg goed 8).

Loeters,

Merijn

Tupelo
10 juli 2014, 19:33
Bezeten is zeker eigenzinnig, vind het wel iets filmisch hebben ook, kerstmis voel ik niet zo, een evil clown en een carrousel, hell yeah !! Pederast ijscoman zit er ook in geloof ik. Leuke wending, vooral naar het einde toe loopt de boel heerlijk in het honderd, zover ik het kan visualiseren bedoel ik dan, geloof dat je een comedie geschreven hebt, dekoor: evil clown, pederast ijscoman, in een park met een carrousel en paviljoen, op e.o.a. manier komt alles samen en loopt niets zoals verwacht was, op een groene grasmat, iedereen die achter elkaar aan rent en de weg kwijt is, misschien een verdwaalde vlindervanger erbij ? Me like. :)

Tupelo
10 juli 2014, 19:36
Van stapel, rolt er nu een trolley de ondergrondse operatiekamer van dr. Frankenstein in ofzo ?
De bats are loose ?

Tupelo
10 juli 2014, 19:42
Wakker, lekker de beuk erin, er had van mij best wat variatie in gemogen, een wending, wat meer structuur (kan evengoed natuurlijk, beetje repeterende chaos), vind 'm best lekker zo, maar volgens mij kan je er gerust een nummer van maken door wat terug te laten komen.

Enfin, lekker even allemaal weer, goede afleiding voor mijn chagrijnige bui van vandaag, ook goed tegengas voor de hardstyle van mijn buurman, type ding waar ik dan wel weer rustig van word, dat een ander mogelijk op zijn zenuwen werkt.

Cageman
11 juli 2014, 00:30
Kerst kan ik bij nader inzien ook alleen zelf erin horen. Dat tingelding is namelijk het mechaniek van zo'n sneeuwbol dat We Wish You A Merry Christmas speelde liggend (en schuivend door het draaiende radertje) op een koekblik. Door het kalimbaatje binnenin los te schroeven, iets te verplaatsen en weer vast te maken, speelt ie een iets ander melodietje.

Bijzonder leuk dat m'n muziekjes scenes/gedachtes oproepen. Toch weer tikkeltje anders dan ik erbij in m'n hoofd had. Die ijsco past ook goed. Creepy shit. Gaaf om te lezen :). Bedankt!
Voor m'n volgende nummer zal ik wel weer wat meer gaan zitten voor het lied/de compositie zelf en dan de sfeer als laatste extraatje toevoegen in plaats van andersom (zoals bij deze liedjes grotendeels het geval is). Dan schroef ik de hoeveelheid instrumenten ook weer wat naar beneden.

Daarnaast ga ik binnenkort weer eens gericht op geluidjesjacht, want ik heb even niks meer liggen.
In de soundcloud van "Van stapel" staat overigens ook nog een linkje naar het origineel zonder galm. Daarin zijn de verschillende geluiden beter te onderscheiden.

Het lijkt mij trouwens nog steeds wel eens gaaf een samenwerking te doen. Ik zat nog te denken, heel veel gedoe met computer en digitaliseren hoeft dat niet op te leveren. Jij stuurt mij schetsje van een idee.. (gewoon in mp3, zoals je ze ook hier upload), ik stuur jou iets daarop terug. Dan stuur jij dat direct je opname-apparaat in en vult dat daarin aan. Kan ook andersom, ik noem maar wat.

Loeters,

Merijn

zoldergitarist
11 juli 2014, 13:54
Hij is weer leuk, is dit wat er door je hoofd spookt de hele dag? Ik hoor Hawaï, "Mad Max", kermis, horror, de dood, India en een vliegveld.

Tupelo
11 juli 2014, 15:45
Van stapel heb ik ook zonder de galm geluisterd, en toen dacht ik echt een trolley of winkelwagentje op klinkers te horen.

Iets samen maken lijkt me chill, en het is inderaad mogelijk voor me om mp3's te downloaden en uploaden in mijn tascam.
Wat mij betreft gaan we dat doen, maar wat later in het jaar, deze maanden zijn muzikaal niet mijn meest productieve tijd, ergens tegen september, (vooral november/december, zou ik een album maken zou ik 't zo noemen) neemt het weer toe.

Cageman
13 juli 2014, 01:10
@zolder: dat zou erg druk zijn de hele dag xD maar bij nader inzien.. eigenlijk is het dat ook wel.
Bedankt!

@Tupelo: oke dat is dan een deal! :D

Duhsjaak
13 juli 2014, 10:06
Een van de fenomenaal mooie uitvoeringen van Het Nationaal Ballet vond ik Shutters Shut. Waarom dat hardnekkig in Nederland zo genoemd wordt, terwijl het gedicht If I told him heet is een nog niet opgehelderd raadsel.

Het is een klankdicht. Ook de vroege Dylan teksten waren klankdichten en ook The Boss, toen ie nog geweldig was (Go kart Mozart) heeft zich erg met klankdichten bezig gehouden. Bij mij staat het vooralsnog op de to do lijst voor een volgend leven.

Het mooie aan het Nationaal Ballet was, dat ze eerst de taal van de choreografie lieten zien. Waardoor je je ermee vertrouwd kon maken.

Ik moest daar erg aan denken bij dit lied.
De persoon in beeld heeft Boliviaans marcheerpoeder op zijn tong zo te zien, of dingen waardoor je de hele nacht door kan feesten.
En de muziek maakt je vertrouwd met de taal en dan begint het in ernst.

Ik moest daar wel een keer of wat naar luisteren om in da groove te raken.
Dit is gelukt en, poeder of niet, dan is er toch geen houden meer aan? Dit is niks meer of minder dan geniaal.

Stoomlocs, helicoptetters (hallo Hubschraubers), instortende nieuwbouw (hallo oosterburen). Alles past bij elkaar en lijkt met elkaar te praten.
En bij elkaar heeft het meer zeggingskracht dan los. Ja, en een heel klein beetje afgunstig ben ik misschien ook wel. Ik wou het stiekem ook wel kunnen.
Ik kijk reikhalzend uit naar de volgende avonturen.
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
13 juli 2014, 20:09
Fascinerend. Weergaloos gedaan. Geweldig hoe jij altijd zulke sferen kunt neerzetten. Ook denk ik weer een hoop home-made sounds te horen, geniaal hehe. Ik vind m mooi!!

Cageman
13 juli 2014, 23:59
Bedankt beiden :).

Ik kijk uit naar je eerste Lautgedicht, Gus. Je daarmee overigens niet naar je volgende leven wensend :hippie:.
Deze (https://www.youtube.com/watch?v=6X7E2i0KMqM) is ook leuk. Beetje de voorloper van djent :cheerup: :seriousf:.

Alle dingen zijn inderdaad home-made, maar dit keer wel iets meer effecten. (De udu in het begin gaat steeds meer door een octaver en zo ook de didge op het einde.) Verder PVV heli en kerst sneeuwbol op koekblik. Geen samples/midi.

Wat een enthousiasme; echt leuk! :satisfie:


Loeters,

Merijn

Duhsjaak
14 juli 2014, 07:44
De echte uitvoering is mogelijk in het Beeld en Geluid ding in Hilversum, maar is kennelijk nooit in YouTube terecht gekomen,

Wel een stukje van een repetitie.

Ik blijk zelf ook niet erg accuraat te zijn geweest. Het is het NDT en niet het Nationaal. Misschien is 50 seconden voor mensen die dit maar niks vinden meer dan genoeg.

If I told him is grofweg 90 jaar oud en wordt door de maker (Gertrude Stein) zelf voorgedragen.


http://www.youtube.com/watch?v=_SllLS9g5Bs

Kurt S. mag inderdaad wel tot de grondleggers van de djent worden gerekend. Lachen hoor.
Vriendelijke groet, Gus