PDA

View Full Version : Mooie truss rod stelmoer toegang voor steelstring?



superfly
9 juli 2014, 15:54
Ik ben bezig met de hals voor een OM. Tot nu toe heb ik steeds het truss rod kanaal tot in de headstock gefreest en daarna de ruimte voor de stelmoer een beetje opgeruimd met een rattestaartje. Maar echt mooi is dat nooit geworden.Niet zo erg omdat er een plaatje opkomt, maar toch......
Heeft iemand een aanpak die een fraai resultaat geeft?

stijnkenens
9 juli 2014, 16:21
Ik ben net aan de 2e princess bezig.
En voor de 2e maal heb ik in het kopfineer een mooie rechte opening van 2 cm gefreesd, die je nadien natuurlijk perfect moet positioneren, voordat ze erop gelijmd wordt.

Ziet er, voor mij, zo strak uit, dat je het eigenlijk niet moet afdekken !


s.

Woml
9 juli 2014, 16:33
Net eventjes in het fully documented build topic zitten zoeken, maar helemaal fully documented is dat dus helaas niet...
De foto's in post 45 en 48 geven een idee, maar ik ben wel benieuwd naar een close-up! :satisfie:

stijnkenens
9 juli 2014, 17:42
Haha, inderdaad, ben er mee gestopt, omdat het te traag vooruit ging. Het leek me een mooi initiatief, maar uiteindelijk blijkt een elektrische gitaar build niet echt interessant meer voor mij om nog foto's te trekken :S

Zal eens zien of ik van de nieuwe hals wat betere foto's kan trekken !


s.

loose-fur
9 juli 2014, 18:37
Ik deed het tot nu toe reeds drie maal op deze manier, Superfly,

https://lh5.googleusercontent.com/-RCvw8HfU8Co/UtKrdbqOf2I/AAAAAAAADuw/fuNt4aNT9p8/w903-h677-no/19092013703.jpg

Hals vastzetten langs een geleider die steun biedt aan de parallelgeleider van de bovenfrees. Op die freesmachine zit gewoon een halfronde freesbit gemonteerd. Wanneer de hals echter reeds op vorm gemaakt is zou ik een freeskaliber maken: een strook multiplex met middenin een sleuf ter breedte van de volgring die je op de zool van je freesmachine kan plaatsen. Die strook zet je vast op de hals met een paar spanschroeven, precies in het midden van de hals/truss rod kanaal (kun je netjes positioneren doorheen de sleuf in het kaliber). Frees op diepte stellen en uitfrezen, zal er uiteindelijk precies zo uit zien als op de foto hierboven.

Ikzelf hou niet zo van afdekplaatsjes allerhande, en liet deze toegang dan ook steeds gewoon zichtbaar:

https://lh4.googleusercontent.com/-LwsNUDyp-i8/Uwyg1xlQxVI/AAAAAAAAD24/OMi7YHqIq1E/w450-h677-no/2.jpg




Tee.

superfly
10 juli 2014, 17:45
Hoi Loose-Fur
Dat vind ik er wel chique uitzien, dat ga ik proberen. Dank je!

Hedge
10 juli 2014, 19:57
Omdraaien en bedienen door het klankgat. Persoonlijk vind ik dat de mooiste oplossing.