PDA

View Full Version : Uitsparing van de body wegwerken



Stillborn
9 juli 2014, 09:32
Geachte collega-gitaristen,

Sinds kort speel ik op een Schecter gitaar. Deze heeft een uitsparing aan de achterkant van de body voor euhm 'dikkere mensen'.
Ik ben echter eerder van het magere type. Als ik rechtsta met de gitaar, valt hij dus redelijk schuin tegen mijn lichaam aan.
Ik had eerst niet door dat dit het probleem was, en ik heb de gitaar redelijk hoog gehangen.
Met andere gitaren zonder uitsparing (of dikkere body) had ik dit niet.

Ik vind het redelijk moeilijk om zo te spelen, aangezien de gitaar een onnatuurlijke hoek maakt, waardoor mijn pols ook verder moet plooien...
Tijdens het testen ben ik niet gaan rechtstaan (en toegegeven: dan ligt ze écht lekker in de hand!).

Heeft er iemand tips hoe ik met deze uitsparing moet omgaan (behalve verdikken)?


Thanks!

Tabula Rasa
9 juli 2014, 10:01
Heeft ie een tremelo? Grote hoge afdekplaat van 2mm alu die recht door loopt. Andere drastische optie: stuk wegfrezen, blok inlijmen, netjes afwerken en opnieuw lakken.

Stillborn
9 juli 2014, 10:27
Heeft ie een tremelo? Grote hoge afdekplaat van 2mm alu die recht door loopt. Andere drastische optie: stuk wegfrezen, blok inlijmen, netjes afwerken en opnieuw lakken.

Geen tremolo, vaste brug.
Zoals ik het begrijp, ga ik die gitaar lichtjes 'verkloten' :(
Jammer, want ik vind het zo'n gaaf ding.

Gearjunkie
9 juli 2014, 11:02
Zou het verplaatsen van de ophangpunten kunnen helpen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Stillborn
9 juli 2014, 11:05
Zou het verplaatsen van de ophangpunten kunnen helpen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hmm, dat lijkt me inderdaad geen slecht idee.
Ipv de bovenste hoorn -> achteraan de hals.

postbus31
9 juli 2014, 17:14
Draagband korter, of juist langer, om je gitaar iets hoger of lager te hangen.

Brum
9 juli 2014, 17:46
Meer eten.

Riky
9 juli 2014, 18:12
Meer eten.

Proest!
Flauw, maar moest hardop lachen.

@TS strap hoger of lager of er aan wennen.
Ik was altijd gewent aan een strat, waar ik met mijn arm veel leunde op de body. Toen ik een ES type kocht en ik ditzelfde deed kreeg ik een doof gevoel in mijn hand (rand vd body kneep mijn arm iets af). Je gaat je aanpassen (mits je de gitaar echt te gek vind) en het verdwijnt.

Stillborn
10 juli 2014, 10:50
Ik heb inderdaad al redelijk wat met de strap-hoogte gespeeld.
Hij hangt nu een stukje hoger dan bijvoorbeeld mij Les Paul, maar nog steeds vind ik het niet comfortabel.

Tabula Rasa
10 juli 2014, 11:09
Heb je ook geprobeerd de straphoogte aan de kant van de brug te verplaatsen? Iets lager zodat de gitaar van je af kantelt?

Gearjunkie
10 juli 2014, 11:49
Op de kopse kant van de body een 2e strappin ongeveer 4 cm lager dan de originele denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

marter544
10 juli 2014, 13:46
Raar probleem.. Ik ben ook broodmager, speel op een Schecter tempest met bellycut en 2 strats met bellycut, en heb daar nog nooit last van gehad.

barno
10 juli 2014, 14:05
ik zou er gewoon aan proberen te wennen. Elke gitaar voelt anders aan, andere balans, enz... dat doet je anders spelen en dat is alleen maar interessant.

Braindead
10 juli 2014, 20:25
Kan je niet gewoon iets van hout of kunststof op maat maken (desnoods een opgevrommeld t-shirt) en in die bellycut tapen. Dan kan je het er altijd nog afhalen als je de weg naar het bier en chips met dipsausje gevonden hebt...

Sowieso heb ik dit "probleem" nog niet eerder gehoord maar goed, als jij er last van hebt zou ik het proberen op te vullen.

universe777
10 juli 2014, 23:15
Ik herken het wel... Vind gitaren met een bellycut ook niet fijn hangen. Strat-achtigen kantelen bij mij ook altijd. Ik heb veel liever een platte achterkant zoals een LP of explorer.

Stillborn
14 juli 2014, 16:20
Goeie tips hier ondertussen!
Ik ga proberen zo weinig mogelijk aan de gitaar zelf te veranderen (misschien wel aan de strap -die tips vind ik zeer goed) om hem in zo origineel mogelijke staat te houden.

Ter illustratie: Ik heb een PRS SE (ongeveer zelfde vorm) zonder bellycut en die hangt een pak rechter. Hiermee kan ik de strap ook langer laten en dus de gitaar lager laten hangen. :-)