PDA

View Full Version : Fender 60th anniversary commemorative stratocaster



gitaargod
8 juli 2014, 11:17
Ik was benieuwd of iemand al deze heeft geprobeerd of misschien wel heeft gekocht?

Ik twijfel een beetje aan de elementen, als ik luister naar de demo's op youtube dan vind ik ze erg dun klinken. Het zou natuurlijk ook aan combinatie met de amp kunnen liggen.

Ik heb nu een CS60 strat rosewood toets met Texas Special elementen, prachtig geluid. Maar vanwege de 7,25 radius niet altijd lekker bespeelbaar.

De fender 60th anniversary commemorative stratocaster heeft een compound radius en dat is wat ik graag wil. Misschien dat dit model met Texas Specials wel de heilige graal is? Maar misschien dat de originele elementen toch wel de nodige body hebben?

Dus als iemand een recensie kan en wil schrijven over de fender 60th anniversary commemorative stratocaster dan zou dat heel fijn zijn.

Zelf deze gitaar testen ga ik wel een keer doen, maar ik moet dan wel een eind rijden, een beetje voorkennis is dan wel handig.

telerocker
8 juli 2014, 12:19
Moet het per se een Fender zijn? Als je een compound radius wil, kun je ook overwegen er eentje te laten maken. Bijvoorbeeld bij Smitty of Van der Haar e.a.

gitaargod
8 juli 2014, 14:03
Moet het per se een Fender zijn? Als je een compound radius wil, kun je ook overwegen er eentje te laten maken. Bijvoorbeeld bij Smitty of Van der Haar e.a.

Fender heeft de voorkeur, is nu eenmaal mijn merk. Heb wel eens Haar strat gehad en vond de compound radius te gek, daarom ook mijn belangstelling in die richting. Het probleem bij Haar is dat de bouwer z'n dag moet hebben. De Strat die ik had was slordig en klunzig afgewerkt, positiestippen op de foute plek, frezing in de body te groot en daarom kon de slagplaat niet goed worden vastgezet, de relic was onnatuurlijk. Hij speelde wel lekker en klonk goed. Toen ik 'm op gespeeld had heb ik 'm via ebay verkocht en de koper was erg teleurgesteld, maar ja, 't is handcrafted en dat is altijd maar weer afwachten wat je krijgt.

telerocker
8 juli 2014, 14:06
Fender heeft de voorkeur, is nu eenmaal mijn merk. Heb wel eens Haar strat gehad en vond de compound radius te gek, daarom ook mijn belangstelling in die richting. Het probleem bij Haar is dat de bouwer z'n dag moet hebben. De Strat die ik had was slordig en klunzig afgewerkt, positiestippen op de foute plek, frezing in de body te groot en daarom kon de slagplaat niet goed worden vastgezet, de relic was onnatuurlijk. Hij speelde wel lekker en klonk goed. Toen ik 'm op gespeeld had heb ik 'm via ebay verkocht en de koper was erg teleurgesteld, maar ja, 't is handcrafted en dat is altijd maar weer afwachten wat je krijgt.

Da's waar. Een maat van me heeft een geweldig pinkshell HSS-strat van Van der Haar. Ik heb wel eens een Haar-tele vastgehad en die deed me weinig. Smitty schijnt wel consistent te bouwen, tenminste wat ik lees op fora.

mennen08
8 juli 2014, 14:50
Hoorde dat smitty prefab bleek te zijn?? zullen wss maar geruchten zijn maar oke,

Ik heb zelf ook een CS60 strat met 7.25 radius. heb geen enkele problemen met de hals. staat perfect afgesteld! action niet te hoog maar ook niet te laag! vind het juist wel lekker als ie bij de hoge posities met een 1.5 bend een heel klein beetje aanloopt. Maar goed smaken verschillen.

Je kan je CS strat ook naar een bouwer brengen en hem daar laten compounden. al zou k dat niet doen maar goed. als je hem zo gaaf vindt en dat is de enige issue dan kun je dat doen.

Je kan ook even een shimming aanbrengen bij je hals. dat wilt ook nog wel eens helpen en het is minder drastisch dan gelijk aan je hals te beginnen schaven haha.

Je kan tuurlijk ook een nieuwe hals kopen. en je oude bewaren of verpatsen.

Tabula Rasa
8 juli 2014, 14:55
Smitty is geen prefab. Hij heeft zijn proces wel deels geautomatiseerd en maakt daar ook geen geheim van. (cnc).

gitaargod
8 juli 2014, 20:47
Als er iemand de komende 6 weken een fender 60th anniversary commemorative stratocaster koopt en/of probeert dan hoor ik graag de bevindingen. Anders bestel ik'm gewoon op zicht en even voelen, als het niets is dan stuur ik 'm terug, maar dat is natuurlijk niet leuk om te doen.

alex1959
9 juli 2014, 13:15
Ik heb deze Stratocaster al een maand of 4 en ik ben er erg blij mee. Eindelijk een Stratocaster met de moderne dingen van deze tijd. De oude specificaties voor de mensen die dit willen hebben, ook goed. Voor mij een gepasseerd station. We leven in een moderne tijd met moderne technieken en laten we die dan ook eens in de gitaren gaan gebruiken. Als ik een oude Strat zou hebben dan is het puur als belegging.
De Commemorative Stratocaster 60th. is een goeie gitaar die zijn geld dubbel en dwars waard is. Het enige minpunt wat ik vond van de aflevering is 009 snaren, met 010 klinkt hij zoveel beter.
De afwerking is goed, de hals is fijn, de electronica is beter regelbaar en hardware is mooier. De elementen zijn fantastisch.
Dit is mijn 3e strat maar ik vind hem beter dan mijn CS model.
Als je wil kan je hem bij mij uitproberen.

Pepe
9 juli 2014, 13:20
Tis mooi dat je blij bent met je gitaar maar als je het hebt over modern tijd & moderne technieken is variatie nummer zoveel van een 60 jaar oud model een loos argument. In de tussentijd is er wel wat spannenders gebeurt met het concept gitaar.

alex1959
9 juli 2014, 13:37
Volgens mij hebben we het hier over een Stratocaster en niet over andere gitaren. Dit is een MODERNE Stratocaster. Geen loos argument.

Little Jay
9 juli 2014, 13:40
Tis mooi dat je blij bent met je gitaar maar als je het hebt over modern tijd & moderne technieken is variatie nummer zoveel van een 60 jaar oud model een loos argument. In de tussentijd is er wel wat spannenders gebeurt met het concept gitaar.

Pepe toch... voor dat soort rationele redeneringen zijn wij gitaristen toch helemaal niet gevoelig?

:D

telerocker
9 juli 2014, 14:26
Jammer dat de 60TH ACS niet verkrijgbaar is met een rosewood fretboard. Als je dan toch spot met de historie, kan dat ook wel.

Pepe
9 juli 2014, 18:50
Volgens mij hebben we het hier over een Stratocaster en niet over andere gitaren. Dit is een MODERNE Stratocaster. Geen loos argument.

De strat wordt al 40 jaar continue aangepast aan moderne eisen... trusrod, frets, pickups, tuners, trem, electronica, neckdikte.. . Daarom kwam er een vintage in '82, ze leken niet meer op een '54 strat, En dat de radius nu ook voor een handvol modellen compound geleverd wordt hoort.. fijn.

Een kunststof body, modeling & blue ray, automatische tuners, dat noem ik eigentijds.

alex1959
9 juli 2014, 19:20
Hey Pepe,
Ik heb een Flaxwood gitaar. Ook moderne gitaren.
Snap jou redenering wel, maar een Strat is van orgine een gedateerde gitaar, met de commemmorative uitvoering hebben ze nu alle moderne Fender uitvoeringen in 1 model gebracht. Dat maakt deze Strat zo anders als de andere. Ik was zeer verrast dat deze uitvoering niet ontstemde met de standaard fabrieks afstelling. Mijn andere Strats moesten altijd door een gitaar tech afgesteld worden voordat ze pas deden wat ik ervan verlang. Voor mij hebben ze nu pas een strat gemaakt die mee kan met andere moderne gitaren.
Zoals ik laat blijken ben ik zeer tevreden met deze uitvoering.

Pepe
10 juli 2014, 02:40
De Deluxe is de eigentijdse serie met de moderne features zoals noiseless, S1 en locking tuners en iOS.

De 60th AnnieCom is, de naam zegt het al, een tribute aan het '54 model wat bij Fender meestal niet meer inhoud dan ergens anniversary op de gitaar zetten en dan wat dingen husselen van andere modellen.
Ik vraag me trouwens af waarom ze niet de body van de standaard gebruikt hebben maar eentje met een HSH routing? Teveel Powerstrats gezaagd?

gitaargod
13 juli 2014, 10:23
Ik heb deze Stratocaster al een maand of 4 en ik ben er erg blij mee. Eindelijk een Stratocaster met de moderne dingen van deze tijd. De oude specificaties voor de mensen die dit willen hebben, ook goed. Voor mij een gepasseerd station. We leven in een moderne tijd met moderne technieken en laten we die dan ook eens in de gitaren gaan gebruiken. Als ik een oude Strat zou hebben dan is het puur als belegging.
De Commemorative Stratocaster 60th. is een goeie gitaar die zijn geld dubbel en dwars waard is. Het enige minpunt wat ik vond van de aflevering is 009 snaren, met 010 klinkt hij zoveel beter.
De afwerking is goed, de hals is fijn, de electronica is beter regelbaar en hardware is mooier. De elementen zijn fantastisch.
Dit is mijn 3e strat maar ik vind hem beter dan mijn CS model.
Als je wil kan je hem bij mij uitproberen.

Da's mooi te horen. Ik zal binnenkort eens bellen met Musik Produktiv om hem te reserveren. Dat schijnt te kunnen, ze houden hem dan voor een tijdje voor je vast, 2 weken ofzo, dan kun je langskomen wanneer het uitkomt en uitproberen zonder dat je'm koopt. Als hij bevalt is dat wel mijn intentie. Het voordeel is dat in deze winkel wat meer stratjes hangen en ik eat naast elkaar kan leggen, voelen, horen.

gitaargod
13 juli 2014, 10:25
De Deluxe is de eigentijdse serie met de moderne features zoals noiseless, S1 en locking tuners en iOS.

De 60th AnnieCom is, de naam zegt het al, een tribute aan het '54 model wat bij Fender meestal niet meer inhoud dan ergens anniversary op de gitaar zetten en dan wat dingen husselen van andere modellen.
Ik vraag me trouwens af waarom ze niet de body van de standaard gebruikt hebben maar eentje met een HSH routing? Teveel Powerstrats gezaagd?

Ik had ergens gelezen dat het een HSS routing heeft, wel handig als ik ooit een humbucker wil plaatsen.

Orpheo
13 juli 2014, 17:20
@Tabula: Smitty gebruikte prefab, maar sinds hij de CNC heeft, niet meer.

Over de 60th anniversary: kheb 'm geprobeerd op NAMM. Ik vind Smitty's strats beter. Veel, veel, veel beter. Die van smitty, daar zit leven in, die werken en reageren te gek op je spel, om maar over de afstelling te zwijgen. Die fender was doods, vlak, saai. Maar goed, dat gold voor alles wat de grote merken uitbrachten op de EVH by Fender en Charvel USA na. Gibson was om te huilen, by the way (en heb dat ook keurig gedocumenteerd, maar niemand die daar naar kijken wil: helaas pindakaas).

Trek gewoon 2k uit voor een smitty en be done with it. Ken niemand die daar spijt van heeft. Jammer dan dat er Smitty op de kop staat ipv Fender. Of juist niet.

gitaargod
13 juli 2014, 19:36
@Tabula: Smitty gebruikte prefab, maar sinds hij de CNC heeft, niet meer.

Over de 60th anniversary: kheb 'm geprobeerd op NAMM. Ik vind Smitty's strats beter. Veel, veel, veel beter. Die van smitty, daar zit leven in, die werken en reageren te gek op je spel, om maar over de afstelling te zwijgen. Die fender was doods, vlak, saai. Maar goed, dat gold voor alles wat de grote merken uitbrachten op de EVH by Fender en Charvel USA na. Gibson was om te huilen, by the way (en heb dat ook keurig gedocumenteerd, maar niemand die daar naar kijken wil: helaas pindakaas).

Trek gewoon 2k uit voor een smitty en be done with it. Ken niemand die daar spijt van heeft. Jammer dan dat er Smitty op de kop staat ipv Fender. Of juist niet.

Waar kun je Smitty uitproberen/kopen? Nieuw Gibson gitaren, althans de betaalbare zijn een ramp, die mening deel ik met je.

Orpheo
14 juli 2014, 00:39
Ik zou Eric gewoon mailen...

Ik zag gruwelijke fouten in de customshoppers. De goedkopere gibsons raak ik met een loden handschoen nog niet aan. Afraid to be infected by mediocrity ;)

Tonton
14 juli 2014, 13:09
He gitaargod,

Ik snap jou helemaal, ik had al eens een korte review in het Strat topic geplaatst.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?79584-Het-grote-quot-Stratocaster-quot-Topic&p=3080912&viewfull=1#post3080912

Een strat vind ik echt top, maar ik kwam er pas later erachter dat juist de radius bij mij ook het probleem was, vooral hoger op de nek.
Had een 60th Fender american strat gehad en een American strat, die hebben beiden 9.5 radius dus die van 7.25 zou al helemaal niets voor mij zijn. Zitten dubben over een deluxe en toen kwam deze, ik had gelijk van: yes dit is hem: een classic met betere bespeelbaarheid.

Merk direct dat ik deze makkelijk ff pak om alles te spelen/oefen acoustic, zegt al genoeg. van blues to stevige rock.
uiteraard met amp is het ander verhaal, dan pas je gitaar beter aan sound wat je nodig hebt.
Silk halsje speelt smooth en radius verloop merk je niets van alleen dat het speelt zonder de nadelen van bol fretboard hoger op de hals.
Elementen heb ik alleen van gelezen dat het wat hottere '54's zijn?
Ik vind ze behoorlijk laag output, maarja das logisch vergeleken bij mijn andere gitaren.
misschien elementen nog iets omhoog, ze komen nu net boven slagplaat uit.
ik vind ze niet beter of minder of anders sounding dan de andere strats, enige wat opviel dat hij behoordlijk stil is in setting 1,3 en 5
zal wel aan goede afscherming liggen ofzo

Je mag hem proberen hoor in Amsterdam.