PDA

View Full Version : Aansluiten effecten



Roybistervelts
7 juli 2014, 23:18
Hallo,
Ik heb een Marshall JCM 9000 en een JMP 1
Nu wil ik een 19 inch en een EQ aansluiten.
Hoe kan ik dit het beste doen?

Ruud313
8 juli 2014, 07:34
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je beoogde doel is. die JMP is een 19 inch pre-amp, die JCM is een top. Wil je die preamp over de poweramp van die top laten lopen? Micchien is het in dat geval handiger om gerwoon op zoek te gaan naar een 19 inch poweramp in plaats van die top.

Roybistervelts
8 juli 2014, 17:20
ja sorry, was wat onduidelijk.

Hoe kan ik het beste deze setting aansluiten?

Marschall 9100

Marschall JMP 1

TC Electronics M350 (Multi effect)

Equalizer

Roybistervelts
8 juli 2014, 19:35
ja sorry, was wat onduidelijk.

Hoe kan ik het beste deze setting aansluiten?

Marschall 9100

Marschall JMP 1

TC Electronics M350 (Multi effect)

Equalizer

Dirk_Hendrik
9 juli 2014, 08:10
Je bent nog steeds even onduidelijk. Hoe kom je bijvoorbeeld uberhaupt aan deze samenstelling van spullen terwijl je niet weet hoe je het aan moet sluiten? Enne, wat voor equalizer? Pedaal?, Rack?, type (je wilt de volkstammen niet te vreten geven die ineens met een eq uit hun hifi set aan het klooien zijn)

Roybistervelts
9 juli 2014, 18:59
EQ is ook rack

Ik heb ergens gelezen dat als je via de send aansluit van de JMP 1 er geluid verloren gaat

tommus42
9 juli 2014, 19:18
Mainstream:D is, multi-effect en eq in de lus van voorversterker en dan de voorversterker aansluiten op de eindversterker.
Ook mogelijk is: voorversterker=>multi-effect/eq=>eindversterker. Dit vergt wat van de output van het multi-effect/eq om de eindversterker lekker aan te kunnen sturen.
De eq zal wel mono zijn, dan moet je 'm voor de multi zetten.
En de linker output sluit je aan op de ene kant van de eindversterker en de rechterkant aan de ander kant:).

harrie-beton
9 juli 2014, 19:35
Beste Roy,

Als je een beginner bent met gear (dat maak ik op uit je posts) - dat is helemaal niet erg - is mijn advies wel dit: Begin met 1 apparaat tegelijk.
Een 9100 is een eindversterker en een JMP is een voorsterker. Dan heb je nog speakers nodig. heb je die?
Sluit dit eerst maar eens aan.

Heffie
9 juli 2014, 20:29
Dat 'geluid verloren gaan' zou te maken kunnen hebben met het feit dat je die send-return(effects) loop via een drukknopje op de achterkant van de JMP-1 kan versterken met +4dB of verzwakken met -10dB(als ik het goed onthouden heb tenminste. Het is al meer dan 10 jaar dat ik mijn JMP-1/9100 combinatie van de hand gedaan heb. Niet omdat het niet klonk maar wel omdat het weer eens tijd werd voor wat anders :cheerup:). Op het moment dat je dat knopje in drukt zal het geluid zachter worden en dat zal door hele volksstammen in de gitaar wereld worden uitgelegd als 'verlies aan geluid', vermoed ik.
En dat klopt niet want de JMP doet precies wat het knopje beloofd.:)
Verder is het belangrijk dat het volume en de gain de presets van de JMP en je effect processor met elkaar in evenwicht zijn anders krijg je ook verschillen in geluidssterkte dat wellicht ook als 'verlies aan geluid' wordt uitgelegd(als het zachter wordt is het 'verlies', als het harder wordt is het goed, ofzo....:D).

Maar ik ben geneigd met harrie-beton mee te gaan: als je hier net mee begint, plug dan je gitaar eerst gewoon in de JMP-1, sluit de JMP aan op de 9100 en zorg voor óf twee boxen óf 1 stereo box en sluit daar de 9100 op aan.

En maak vervolgens pret! Dat lukte mij destijds bijzonder goed iig. En ga daarna bedenken wat je eventueel nog mist in je geluid en begin dan eventueel met effecten en EQ's.

Succes!

Ruud313
11 juli 2014, 10:36
Maar ik ben geneigd met harrie-beton mee te gaan: als je hier net mee begint, plug dan je gitaar eerst gewoon in de JMP-1, sluit de JMP aan op de 9100 en zorg voor óf twee boxen óf 1 stereo box en sluit daar de 9100 op aan.

En maak vervolgens pret! Dat lukte mij destijds bijzonder goed iig. En ga daarna bedenken wat je eventueel nog mist in je geluid en begin dan eventueel met effecten en EQ's.
Succes!

Check, helemaal mee eens. Ik speel zelf ook op een JMP-1/9100 en ik ben er ook zonder extra EQ zeer tevreden mee. Voor mij heeft die JMP1 meer dan zat instellingsmogelijkheden voor EQ. het enige dat ik nog tussen pre- en poweramp ga zetten is een rack reverb/delay, maar dat is alles.