PDA

View Full Version : Herrie uit de gitaar



sonata10
7 juli 2014, 21:12
Als ik niet aan het spelen ben komt er heel veel lawaai uit mijn versterker, bij mijn andere gitaar is dit niet het geval en als ik mijn gitaar op mijn andere versterker doe maakt die het zelfde lawaai.
Waar kan dit aan liggen? Ik heb mijn pickups al verandert maar nog steeds het zelfde geval. Kan het misschien aan de potmeters liggen?

Plant
7 juli 2014, 21:34
Definieer lawaai.
Definieer gitaar.
Definieer andere gitaar.

Ik gok op 1 van de 2 volgende situaties:

1) De 'gitaar' die 'lawaai' maakt als je er niet op speelt mist een aardeverbinding.

2) De 'gitaar' die 'lawaai' maakt heeft single coil elementen en/of geen afscherming en de 'andere gitaar' heeft humbuckers en/of deugdelijke afscherming.

Als je in alle gevallen dezelfde gitaarkabel gebruikt zal het daar niet aan liggen. Als beide versterkers met de 'andere gitaar' geen 'lawaai' maken zal het ook niet aan de versterkers liggen.

sonata10
8 juli 2014, 09:31
Definieer lawaai.
Definieer gitaar.
Definieer andere gitaar.

Ik gok op 1 van de 2 volgende situaties:

1) De 'gitaar' die 'lawaai' maakt als je er niet op speelt mist een aardeverbinding.

2) De 'gitaar' die 'lawaai' maakt heeft single coil elementen en/of geen afscherming en de 'andere gitaar' heeft humbuckers en/of deugdelijke afscherming.

Als je in alle gevallen dezelfde gitaarkabel gebruikt zal het daar niet aan liggen. Als beide versterkers met de 'andere gitaar' geen 'lawaai' maken zal het ook niet aan de versterkers liggen.

Definieer gitaar: geluid van mijn gitaar dus eigenlijk het geluid wat uit mijn versterker komt.

Definieer Lawaai: gebrom/geruis als ik er niet op speel inderdaad

Defineer andere gitaar: gitaar die op beide versterkers geen lawaai maakt.

Inderdaad situatie 1

Aan de versterker en kabel ligt het inderdaad niet, omdat de andere gitaar geen lawaai maakt

Hendriks
8 juli 2014, 09:34
Over wat voor gitaar hebben we het?

sonata10
8 juli 2014, 09:49
Over wat voor gitaar hebben we het?
Een Dean Z uit '82

Duhsjaak
8 juli 2014, 10:39
Dean Z's hebben normaal een humbucker, tenzij er in de afgelopen 32 jaar aan geklooid is.
Dus de verwachting is dat er een relatief klein defect aan de gitaar is. Aarde draadje losgeschoten of zo.

Als je nou eens kijkt op
Gitaarhulp.nl

Ervan uitgaande dat je bed in NL woont, vind je dan een GN heer of dame die met de nodige liefde ten opzichte van je gitaar en samen met jou wil kijken naar wat er aan schort.

Die legt het je dan gelijk uit, en volgende keer snap je zelf ook wat er aan de hand is. En kun je het betrekkelijk eenvoudig zelf oplossen. Lopen heb je ook moeten leren, dus het is niks om je bezorgd over te maken.

Dit lijkt mij de handigste suggestie. Ik kan wel doorgaan met vragen stellen (doet ie het ook als je de snaren vastpakt, doet ie het met allebei de elementen aan etc.) maar dat levert weer nieuwe vragen op.

De prijswinnertip:
Voorlopig maar even op die andere gitaar spelen. Had je nog niet aan gedacht hè? Dit laatste is een geintje natuurlijk, maar ik ben niet zo handig met smilies, dus die bedenk je er lekker zelf maar even bij.
Vriendelijke groet, Gus

Eko
8 juli 2014, 11:07
Sonata
De omschrijving is inderdaad nogal aan de vage kant. Het kan aan veel zaken liggen , maar check eerst een aantal zaken zelf.

Is de versterker aangesloten op een randaarde stopcontact? Is dat stopcontact ook echt geaard? Probeer dat eens uit via een stopcontact in de badkamer of keuken. Daar moet het geaard zijn. Is het storen weg als je de gitaar aanraakt?

Heb je in de kamer bekende bronnen zoals neon , TL of andere zaken waarbij storing kan voorkomen?

Is er verschil tussen de gitaar die wel stoort en de gitaar die niet stoort voor wat de pickups betreft? Heeft de gitaar die wel stoort bv singlecoils zoals een Fender stratocaster en de gitaar die niet stoort bv humckers zoals een Gibson Les Paul. Het gaat niet om dezelfde merken , maar om het verschil in de elementen / pick ups.

Zijn beiden gitaren geshield? Dat wil zeggen dat er bv een folielaag onder je slagplaat zit. Dit wordt gedaan om invloed van bv TLverlichting tegen te gaan.

Gr

sonata10
8 juli 2014, 17:35
Sonata
De omschrijving is inderdaad nogal aan de vage kant. Het kan aan veel zaken liggen , maar check eerst een aantal zaken zelf.

Is de versterker aangesloten op een randaarde stopcontact? Is dat stopcontact ook echt geaard? Probeer dat eens uit via een stopcontact in de badkamer of keuken. Daar moet het geaard zijn. Is het storen weg als je de gitaar aanraakt?

Heb je in de kamer bekende bronnen zoals neon , TL of andere zaken waarbij storing kan voorkomen?

Is er verschil tussen de gitaar die wel stoort en de gitaar die niet stoort voor wat de pickups betreft? Heeft de gitaar die wel stoort bv singlecoils zoals een Fender stratocaster en de gitaar die niet stoort bv humckers zoals een Gibson Les Paul. Het gaat niet om dezelfde merken , maar om het verschil in de elementen / pick ups.

Zijn beiden gitaren geshield? Dat wil zeggen dat er bv een folielaag onder je slagplaat zit. Dit wordt gedaan om invloed van bv TLverlichting tegen te gaan.

Gr

In de gitaar die stoort zit een Seymour Duncan humbucker. En inderdaad als ik mijn hand op de snaren leg wordt het storen een stuk minder. Volgens mij zijn beide gitaren niet geshield. Het geluid is zo danig dat je er haast niet op kunt spelen..

apekop
8 juli 2014, 18:06
Waarschijnlijk een aarding probleem. Laat er even naar kijken in een muziekwinkel zou ik zeggen. Van een afstandje is dit moeilijk op te lossen.

RS-Rik
9 juli 2014, 09:06
Als ik aan het spelen ben komt er heel veel lawaai uit mijn versterker


Ik heb voor exact dezelfde situatie gestaan. Tegenwoordig is het minder. Ik denk dat het aan mezelf ligt.

sonata10
9 juli 2014, 10:11
Ik heb voor exact dezelfde situatie gestaan. Tegenwoordig is het minder. Ik denk dat het aan mezelf ligt.

Haahaa :P foutje, daar moet staan 'als ik niet'

Eko
9 juli 2014, 11:48
Probeer ook echt even of het storen weg is als de gitaar en amp in een andere kamer zijn. Een spaarlamp is een kleine TL en kan gewoon storen op je gitaar , zeker als de shielding niet helemaal goed is.
Ik heb een keer wekenlang gezocht naar een bijgeluid wat naderhand resonantie van een kachel bleek te zijn. Het zit dus soms in kleine stomme dingen.

Jannnus
9 juli 2014, 14:56
heb je een telefoon ? :)
neem de herrie ff op en plaats die hier

the sure thing
10 juli 2014, 07:28
En? Al nieuws?

Duhsjaak
12 juli 2014, 08:47
Nee, geen nieuws. Die is achteloos op vakantie gegaan en laat ons nagelbijtend achter met een killing suspence.

Is het careless disrespect of is het jeugdige onbezonnenheid.

Vandaar dat ik voor de lol/voor straf (mag TS zelf kiezen) de überflauwe reactie geef, die ik al x keer heb onderdrukt:
Bij mij komt er vooral pokkeherrie uit de gitaar als ik er welop speel.

Ach, misschien nemen we het gewoon te serieus. Het is zomer. WK is gaaaaap, Tour de France rijdt door Engeland en ergens zit iemand zich de pest te lachen dat wij serieus ingaan op een flauwekul topic?
Wie zal het zeggen. TS niet geloof ik.

Vriendelijke groet, Gus

sonata10
5 augustus 2014, 15:13
Sorry dat ik zolang niet meer gereageerd heb. Ik dacht dat het aan de elektronica van de gitaar moest liggen, dus heb ik alles er uit gehaald en vervangen. Maar ook nu heb ik het probleem nog steeds... Ik las iets over shielden, kan dat de oplossing zijn? En als het een aardingsprobleem is hoe kan ik dat oplossen?

Buzzel
5 augustus 2014, 15:41
Je kunt ook verhuizen om te kijken of dat het probleem oplost.

Zomaar blind dingen vervangen is nooit de oplossing. Zoals al eerder is geopperd, neem het de 'herrie' op en plaats het clipje hier zodat wij kunnen luisteren wat het is. Mijn gibson is ook maar half achtig geshield, maar die maakt ook geen lawaai. Mijn strat is maar half geshield, maakt ook geen lawaai... Denk niet dat het dat is.

Vincent A.
5 augustus 2014, 15:46
Aarding probleem los je op door de stekker in een geaard stopcontact te steken. Een geaard stopcontact is zon diepe met metalen haakjes boven en onder

Buzzel
5 augustus 2014, 15:50
Die metalen pinnetjes zeggen niet alles hoor. Dat is een stopcontact dat geaard kan zijn...

sonata10
5 augustus 2014, 15:51
Dit is die brom, als ik mijn handen op de snaren leg wordt het een stuk minder.

https://www.dropbox.com/s/ruu7i3hasqqju3t/record20140805145249.ogg

Jannnus
5 augustus 2014, 16:14
cool geluid

vage vermoeden dat het tijd is voor een waxjob

Rooker
5 augustus 2014, 16:42
Ja.. je kunt denk ik ook zingen door het element? Zou gewoon nieuwe elementen kopen. Die zijn vaak vacuüm waxpotted en hep je het gezeur nooit weer. Of het moeten hele bijzondere zijn. Maar dan nog hoor ik een soort brom wat mij doet vermoeden dat er een licht met dimmer aan staat.

Jannnus
5 augustus 2014, 18:03
brom doet me denken aan m'n p90 (enkelspoels element)

Buzzel
5 augustus 2014, 18:10
brom doet me denken aan m'n p90 (enkelspoels element)

Naah, ik heb ook een gitaar met een p90, die maakt echt niet zo'n brom.