PDA

View Full Version : conusuitslag gitaarspeaker



fastfolkert
7 juli 2014, 11:53
Ik heb twee identieke, 25 jaar oude Celestion G12M70 speakers waarvan ik eentje thuis in een open back cabje heb voor gitaar en een andere die ongebruikt in een zelfgebouwd 50W open back gitaarcombootje zat.
Dat combootje heb ik vorig jaar aan een bevriende bassist gegeven die tijdelijk even wat nodig had voor het oefenen. Daar heeft hij dus een jaar lang stevig bas over gespeeld en sinds kort heb ik dat combootje en dus die speaker weer thuis.
Wat mij nu opvalt is dat die “uitgeleende” speaker veel “losser” qua conusophanging is (geworden? ) dan het exemplaar wat ik voor gitaar gebruik. Als ik de conus met de hand beweeg loopt hij niet aan, maar kan ‘m wel zeker 5-10mm bewegen terwijl “mijn” G12M70 maar een mm of 3-5 beweegt.
Nog gekker is dat op huiskamervolume beide speakers hetzelfde klinken…:???:

Mijn vraag: is die “slappe” speaker nog te gebruiken voor “repetitievolume” of is hij definitief naar de galamiezen (nog even los van je mening over die G12M70 an-sich… :soinnocent:)

nico verduin
7 juli 2014, 12:30
Dat ie losser is kan ik me wel voorstellen. Die ophanging heeft veel meer op zijn donder gekregen. Op huiskamer Volume zal het weinig uitmaken. Dan is de uitslag toch al minimaal. 't is gewoon een goed ingespeelde speaker geworden :). Op hoger volumen klinkt ie mogelijk nog beter :). Tenzij je van strakke klanken houdt ? :)

Remork1970
7 juli 2014, 13:30
Het verbaast me al hogelijk dat die speaker een basgitaar überhaupt overleefd heeft!

Plant
7 juli 2014, 14:03
Dan zal dat 'stevig' bas spelen wel meegevallen zijn, een beetje op laag niveau thuis oefenen kan nog wel.

fastfolkert
7 juli 2014, 21:22
Dan zal dat 'stevig' bas spelen wel meegevallen zijn, een beetje op laag niveau thuis oefenen kan nog wel.
Nou, het repetitievolume van de band van die bassist is luider dan ons "kroegoptreden-volume"; dus die speaker is echt stevig aan de tand gevoeld.