PDA

View Full Version : pedal board voor ons bassisten



bassopotmus
7 juli 2003, 17:04
Ik heb vandaag nog eens een muli effect gebrobeerd, ja je kent dat wel "maar dan heb je wel alles in een!!". Klopt ook wel, maar werd weer eens teleur gesteld. Het betrof de boss GT-6b, die rode. Na wat erg veel gelezen te hebben en vroeger eens een korte test gedaan te hebben dacht ik dat het eens een seriese poging waard was. Maar nee, ik vatte de menu's niet, de pre-sets waren KUT, maar das meestal en er zaten allemaal gadgets op die men nooit gebruikt.
Dus analoog is the way, nu for sure!

Dus, ik bedacht me dat er heel weinig dingen zijn voor bassisten, als ik naar pedal boards kijk zijn die allemaal voor gitaristen gemaakt enzo.
Hebben jullie sites met meer info over deze dingen, welke effecten worden nou zo veel gebruikt of zijn er ook veel 19" tussen (zie ik niet veel in de baswereld)

Ik wil graag een chorus, wha, envelop filter en een octaafding
Weet iemand hier de beste losse pedaaltjes voor, dus met tru-bypass en alles

Ik dacht zelf aan:

EBS:
chorus
octa

EHX:
bassballs

Morley:
dual bass wha


Ik weet bv. dat De teng nu wat gear erbij heeft, EBS, jawel!
Hoe bevalt de octa , ik kan em voor 140 krijgen, goede prijs? Nieuw dus..
En hoe is de chorus? Ga je alles in een pedalboard bouwen?

en wat is nou DE overdrive, swr instellar?

Joghy
7 juli 2003, 17:18
Volledig akkoord dat analoog (en zeker EBS) je van het is, en zeker in de studio.

Maar als je vooral live speelt met verschillende basgitaren en een set met meerdere stijlen door elkaar hebt, is programmeerbaarheid een grotere troef dan topgeluid, omdat je niet snel en accuraat genoeg van settings kunt wisselen. Om van de volumeverschillen mnog maar te zwijgen.

Mijn belangrijkste werk is een covergroep - ik wissel tussen 3 verschillende basgitaren, doe zo goed als alle speelstijlen (behalve two-hand tapping), en muzikaal gaat het van metal over rock naar funk en R&B tot jazz en ballads. Dank zij mijn GT6B ben ik af van de eenheidsworst (een TC Triple-C met een M-One en een Line 6 rekmodel + MIDI-floorboard kostte iets teveel :-D )

Phyrexian
7 juli 2003, 17:30
Ik kan je wat aanraders geven ivm overdrive:


Amps/Preamps:
• elke Ampeg buizenversterker (met name de SVT-reeks, zowel de heads als de preamps) kan je laten oversturen in héle vette overdrive. Zeker es proberen in een winkel! Ik heb een SVT-3 en die overdrive is ENORM!

Ampeg heeft de SVP-Pro preamp, één kanaals-preaamp die overdrive sounds kan creëren. De sound lijkt me moddervet, quasi zelfde preamp als in een SVT-3, alléén met meer DRIVE beschikbaar.
Er is ook de Ampeg SVP-BSP, een tweekanaals preamp. Op Talkbass is men er minder tevreden van, maar ik zou het toch zelf willen testen. Smaken verschillen nu eenmaal.

• Die SWR Interstellar Overdrive is idd ook goed, zo las ik op andere forums. Maar eerlijk gezegd heb ik het meer voor een head en pedaal setup. Het is vooral makkelijker om een juist geluid te creëren.

• Zelf heb ik een PSA-1 preamp van Tech 21 NYC, in sé een gitaarpreamp, maar hij heeft ook bass-settings. Klinkt in orde, maar kan de warmte van m'n Ampeg niet halen uiteraard, alhoewel ik moet toegeven dat ik er meer zou mee moeten prutsen, maar geef toe, de ampeg klinkt altijd super, die psa-1 misschien ook, maar pas na uren tweaken.

Tech 21 heeft ook de RBI preamp die speciaal voor bass is. Deze laat toe om wel clean als overdrive.distorted te spelen, héél éénvoudige preamp. Deze wil ik zeker eens proberen.



pedalen:
Do's:
• EBS MultiDrive, één van de beste pedalen around, redelijk duur, maar de sound is zooo vet, ik heb véél pedalen getest en deze blijft uiteindelijk altijd de best klinkende pedaal. Het mode-switchke laat je toe om je geluid van héél warm, diep en tubey tot licht fuzzy te laten klinken (geen fuzz ala big muff)

• Fulltone Bassdrive; héél vet, en twee channels in one! ik heb hem zelf niet geprobeerd maar de soundsamples die ik vond klinken héél heavy, nadeel van deze pedaal is dat hij ook weer zo duur is...

Don'ts:
• DOD FX91 Bass Overdrive: m'n eerste bass-overdrive, zuigt veel low-end, wel leuk om een metallic (*kleng*) klankje aan je sound toe te voegen.

• Boss ODB-3: te extreme sounds om mooit te blijven IMHO. makes your bass sound like a guitar :) :( Maar dit ligt persoonlijk, dus best zelf testen:


Onder voorbehoud:
• Pro Co Juggernaut, Bass Rat, zelf heb ik de gewone RAT II, een leuke fuzz pedaal voor gitaar, voor bass gaat hij ook wel, maar hij zuigt veel low-end uit je geluid. De nieuwere Juggernaut behoudt wel de low-end. Ook wel een dure pedaal natuurlijk...

• Big Muff voor echte fuzz, maar geef mij maar de EBS op extreme settings (lees maximum).


Al bij al blijft de EBS MultiDrive de beste pedaal around. Zoals deze pedaal zingt, en de manier waarop de low-end behouden blijft, zo zijn er géén anderen. Je krijgt echt een god-like gevoel als je die bulder creëert met deze pedaal. Het goeie is ook dat je ermee héél erg goed door een muur van gitaren kan prikken (ofwel ligt dit ook aan m'n Warwick en m'n Ampeg :) ). Probeer deze zeker uit, volgens mij kan je er geen miskoop mee doen.

Dogma
7 juli 2003, 17:54
Het geluid is zooo... errug afhankelijk van alle factoren bij elkaar, dat je moelijk kunt zeggen dat wat jij mooi vindt klinken in jou setup ook in iemand anders z,n setup mooi zal vinden klinken. En dan haal ik nog geen eens de persoonlijke voorkeur van wat is mooi erbij.

Ik heb zelf bv. een OBD 3 en aangesloten op m,n Marshall met m´n Fender P. Special komt er echt een heel lekker knorrende overdrive uit.
Als je de knoppen maar met gevoel instelt.

Daarentegen met m´n SR705 klinkt i een stuk minder, waarschijnlijk door de actieve electronica met hogere output . Door die hogere output en agressievere sound heb ik eigelijk ook geen overdrive pedaal nodig dus dat lost zich weer vanzelf op.

Ik heb het niet zo op multiffecten, de prijs is natuurlijk heel verleidelijk maar ik heb liever overzicht met losse pedaaltjes..alles onder controle!!!

bassopotmus
7 juli 2003, 18:06
yow thanks, zeker voor die overdrive input! Ik heb al een odb-3, maar ja het mag gezegt worden hij zuigt. Alleen echt bruitkbaar voor fuzzy shit, ik denk dat in combinatie met een wha wha. Beetje Cliff stijl

Jeremy B.
7 juli 2003, 19:45
je zocht ook nog een autowah... ik heb de LINE6 FM4 Filter Modular... die is echt TE GEK!!! enige nadeel is dat je maar 4 presets hebt, maar jah.. scheelt je dan ook wel weer een midipedaal. De geluiden zijn echt te gek! try it!

J.

basswasp
7 juli 2003, 20:06
Basso begint deze topic met 't bericht dat analoog way to go is.. Line6 is het meest digitale wat er bestaat.

Laus
7 juli 2003, 20:27
Boss GT6B is idd errug geschikt voor als je heel veel verschillende geluiden nodig hebt. Maar met die geluiden kom je met enig tweaken toch wel aardig in de buurt van wat je nodig hebt voor al die geluiden.

Maar als je in een band met een eigen geluid speelt moet je gewoon losse zooi halen en van alles gewoon het beste voor jezelf zien te vinden.

maar dat analoge effecten zo specifiek minder zijn dan digitale? ook dat is een kwestie van smaak. is een ODB3 eigenlijk digitaal?

voor reverb gebruik ik wel eens zo'n studioapparaat van Alesis. Gewoon goed spul. Soms een losse compressor gebruikt. Nu niet meer nodig want dr zit ereen op me marshall. gaaf.

Pöl
7 juli 2003, 22:22
Basso begint deze topic met 't bericht dat analoog way to go is.. Line6 is het meest digitale wat er bestaat.


Die stomp boxes van line6 zijn echt wel zwaar te pruimen, handig in gebruik en compact. Je kan ze makkelijk gebruiken in combinatie met analoge effecten. Die post van Jeremy B. was dus volledig terecht!
Ik ben ook meer voor analoog, maar zo'n FM4 komt later waarschijnlijk toch ook wel in m'n pedalboard.

JoVe
8 juli 2003, 12:16
Weet iemand hoe het zit met die 19" multieffecten, zo'n floorboard met alles erin trekt me ook niet zo, maar 19" dingen die ook in studio's worden gebruikt moeten toch wel in orde zijn. Ik heb het dan over spullen van bijvoorbeeld tc electronics, zijn die ook geschikt voor bas?

deze:
http://www.tcelectronic.com/G-Major

of deze:
http://www.tcelectronic.com/FireworX

Die dingen zijn wel prijzig maar met een paar pedaaltjes van EBS zit je op hetzelfde bedrag.

bassopotmus
8 juli 2003, 13:47
Ik weet dat line 6 gewoon goed is. Wist je dat die gasten van l6 eerst de soundfiles voor TC maakten? Dan weet je dus dat het goed is ja.

Maar ik kan er niet bij dat het eigenlijk "nep" is en ik ga geen bakkie kopen waar ik maar de helft van gebruik.

En van midi en onzin heb ik al helemaal geen kaas gegeten

De Teng
8 juli 2003, 15:10
Ik weet bv. dat De teng nu wat gear erbij heeft, EBS, jawel!
Hoe bevalt de octa , ik kan em voor 140 krijgen, goede prijs? Nieuw dus..
En hoe is de chorus? Ga je alles in een pedalboard bouwen?

Dan moet de Teng ook maar een berichtje posten he? :D

Die octa bevalt prima... het blijft altijd zoeken, met welk effect dan ook hoe je het precies wilt gaan gebruiken. 140 euro is een prima prijs. Bij musik produktiv betaal je 120 euro trouwens, aan jou de keus. Ik gebruik hem nu, na een beetje zelfstudie (wat overigens amper nodig is bij deze reeks) als opdikking van mijn geluid als ik riffs wil spelen. Met de band hebben we een riff in drop D en die beukt echt uit mijn amp nu. Ik dik de sound wat aan met die octabass, de amp op overdrive (een T-max, buizen preamp o.a. en ik vind het nog steeds een beest!) standje vijf of zo en rocken maar. Je weet echt níet wat je hoort!

En die chorus.... beide standen op twaalf uur voor de eerste keer en ik viel bijna van mijn stoel. Als je een vet pedaal wilt, moet je die kopen, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Het is gewoon regelrecht erectiewerk. Die flanger kan je heel dik voor onderwater geluiden gebruiken en die pitch modulation stand is heel cool voor akkoorden. Ik zal binnenkort wat sounds posten, dan kunnen jullie er wat van horen.

Ik maak er idd een pedalboard voor ja. Ik heb een mooi dik flexibel zwart electriciteitssnoer op de kop kunnen tikken. Ik maak een kleine behuizing voor de adaptor en laat daaruit gewoon de verdeelsnoertjes voor de pedaaltjes lopen. De snoertjes maak ik nog vast met van die tie-rips, zodat alles heel goed blijft zitten. Evenals de one spot adaptor van Liquid (1000mA!!!!) en de betreffende stekker. De pedalen maak ik vast van onderen met boutjes. Daarvoor een A/B box die ook naar mijn stemapparaatje gaat en klaar ben ik. Ik monteer alles op een grenenhouten timmerpaneel, wat ik nog aflak met keiharde lak. Het moet tegen een stootje kunnen. Aan de onderkant komen twee muismatten te zitten, schuift het ook niks weg. De footswitch van de T-Max is ook al onderweg. ;)

Heb ook al een TengTone logo bedacht. Ziet er heel cool uit met zijn allen. :D

bassopotmus
8 juli 2003, 15:25
niets dan lof!
Kan je me vertellen hoe je aan die 1000 mA tansform komt? en daisy-chain je alle pedalen eraan? Ik moet ook een sterke hebben zeker als ik whawha ga gebuiken die vreten mestal wat meer mA.

Het word gezegt dat die EBS chorus gewoon kan meten met een TC..wow!
En ja die octa word zeker gehaald!

De Teng
8 juli 2003, 20:13
niets dan lof!
Kan je me vertellen hoe je aan die 1000 mA tansform komt? en daisy-chain je alle pedalen eraan? Ik moet ook een sterke hebben zeker als ik whawha ga gebuiken die vreten mestal wat meer mA.

Het word gezegt dat die EBS chorus gewoon kan meten met een TC..wow!
En ja die octa word zeker gehaald!

Euh... LIQUID one spot adaptor bij musik produktiv voor € 24,80. Als je die samen met de Octabass besteld, bespaar je toch al op die 140 euro waar je die hier voor zou kunnen krijgen. Verzendkosten zijn 7,50 en bank ook geloof ik. Sterker kun je ze niet krijgen... ik post wel eens wat als ik hem klaar heb. Ik heb maar drie pedalen, de BassIQ, Unichorus en de Octabass, die ik ook niet eens tegelijk gebruik. Mochten er ooit meer pedalen bij komen, no problem. Deze adaptor was erg goedkoop relatief met een hoog stroomaanbod (1A, zoals gezegd) . Komt nog bij dat hij niet meer ruimte inneemt dan de breedte van een eurostekker, zo'n platte! Niet meer klooien met mega zware bakken met de hele toestand aan snoeren, gelijk grooven met die hap en geen tijd verliezen aan opbouwen. Kreeg trouwens net een telefoontje dat de T-Max switch binnen is... kan ik helemaal geilen op mijn gear thuis. Als ik alles af heb, dan post ik zeker wat!

Het leuke van dat pedalboard van mij is uiteindelijk dat ik hem slechts op 230V (stopcontact, overal aanwezig) hoef aan te sluiten met twee snoeren: naar amp en bij de bas vandaan en ik ben klaar. Twee minuten werk dus. ;)

Easy Rider
8 juli 2003, 22:22
Ik ben het volledig met Joghy eens: voor de echte vette sounds moet je echt gewoon een set goeie (analoge) pedalen/rack effecten hebben.
Maar, voor het praktische gedeelte (en vaak ook het financiele) is zo'n multifx bank toch wel errrrug handig. Klein en licht ook.
En binnen een song kan je gewoon wisselen van zeg een envelope filter met compressor en reverb naar een defretter met chorus zonder reverb met 1 druk op 1 knop, volumes goed, alles goed.
Ik zou die GT-6B ook wel eens willen proberen, aangezien ik zelf nou al een aantal jaartjes z'n oudere broer de ME-8B heb en daar toch wel lekkere sounds uit trek. Als die GT-6B echt veel beter is moet m'n ME-8B misschien maar eens het veld ruimen. (Of nou ja, liever als backup dienen, ik ben echt het 'verzamelaars-type', geen 'inruilers-type') Tot ik ooit eens een echte goeie losse compressor, chorus, diverse distortions, EQ, reverb, delay, flanger, envelope filter, humanizer, octaver, whammy etc. etc. kan betalen. Oh, maar het leukste effect, de defretter, is volgens mij niet los te krijgen. Hm.. dan toch maar die GT-6B? :)

EZ

Voor wie wel een multifx digged:
ik heb zelfs een mooi fotootje van een ME-8B gevonden:
http://www.timewilltell.org.uk/Boss-ME8B-FX.gif
Ik durf te wedden dat bijna niemand dit ding kent.

AntY
8 juli 2003, 23:40
ME6B en ME8B staan vaak op marktplaats

bassopotmus
9 juli 2003, 10:06
Easy heeft zeker een punt, ik kan indd niet zeggen dat het een slecht apparaat was, maar ik vond het best moeilijk tov van een los pedalboard, zal veel opties niet gebruiken en als ik efx gebruik wil ik ze meteen onder me voeten hebben zonder banks enzo.

Ik kan me indd voorstellen dat het voor de bassist die bv. in meerder bands zit een echte uitkomst is, je prog alles van te voren in...


@de teng..

Ah MP dus, ik ga eens surfen, maar ik ga er zelfs heen deze vakantie nog, dus bespaard me kosten van verzending. Handige aan die adap is dat ik zeker weet dat ik alles erop krijg, en hij is klein, dus goed voor inbouw

El Yanno®
16 november 2008, 20:20
Yo,
ik heb de kans om voor enkele pleuries het Boss Me 6B te kopen.
Normaal zou ik het voor zo'n 50/60 euro kunnen krijgen. Is dit een redelijke prijs? Ik heb alleszinds goede reacties over dit toestel gelezen dus het zal zn prijs wel waard zijn, maar volgens my is dit zeker niet te veel..