PDA

View Full Version : 5W SE met problemen



cannondale_01
4 juli 2014, 00:50
Ik heb een ooit een 5w se gebouwd (verslag is hier ook gepost). Deze was goed gelukt en werd ingezet als versterker voor een mondharmonica.
De amp heeft een uurtje in de oefenruimte aangestaan en naar alle waarschijnlijkheid zonder cabinet eraan.

De PT was goed heet en de zekering lag eruit toen ik erachter kwam.

De volgende dag nieuwe glaszekering erin en weer aangezet. Helaas ploft de zekering er meteen weer uit.

Ik kom dus niet aan meten toe !

Ik heb even wat hulp nodig om het defect te lokaliseren en met name waar en hoe te beginnen.
Meest waarschijnlijke is dat de OT defect is maar het vreemde was dat de PT heet was. En volgens mij spreekt een glaszekering niet aan bij een defecte OT? toch?

PT Hammond 369 EX, OT Hammond 125 CSE

Waar begin ik? Eerst PT los solderen of eerst OT los solderen en meten, Maar wat moet ik bij een los gesoldeerde OT meten? En moet ik zeker de buizen trekken als er ergens een sluiting zit.

Hieronder het schema wat ik als basis heb gebruikt. Ik heb een aantal mods doorgevoerd, Fatschakelaar, Groundlift en Humpot. Zijn niet in dit schema weergegeven en hebben volgens mij geen relatie met het probleem. Het schema met deze mods heb ik wel maar nu even niet digitaal.

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/5W%20se/schemase-5a_zps6258c9d6.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/5W%20se/schemase-5a_zps6258c9d6.jpg.html)

thx L

Plant
4 juli 2014, 01:22
volgens mij spreekt een glaszekering niet aan bij een defecte OT? toch?

Waarom niet? Een zekering spreekt aan als de stroom overschreden wordt. Als achter de PT een te hoge stroom wordt getrokken door wat dan ook, vertaalt zich dat naar ook een te hoge stroom voor de PT. Een kortsluiting in een wikkeling kan, primair of secundair, zowel bij PT als OT. Een defekte buis kan. Gelijkrichter of elco kan.

Handigste zou zijn als je een variac hebt zodat je de spanning langzaam kunt opregelen en de stroom ineens kunt zien toenemen. Heb je geen meetapparatuur dan wordt het trial and error.

Is er aan R15/R16 niks te zien of te meten? Zo ja, dan is er teveel vemogen gedissipeerd, heeft daar teveel stroom door gelopen en dan kun je de weg verder volgen.

Als je de eindbuis of OT verdenkt, zou ik gewoon eindbuis V2 eruit trekken - dan heb je buis en OT buiten bedrijf - en met nieuwe zekering inschakelen. Blijft de zekering dan heel dan heb je de rest alvast uitgesloten.

Gearjunkie
4 juli 2014, 07:02
Een 40 watt gloeilamp in serie met je voeding opnemen is een goedkoop alternatief.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
4 juli 2014, 07:54
Een 40 watt gloeilamp in serie met je voeding opnemen is een goedkoop alternatief.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van TapatalkDat is een slecht alternatief omdat de schade alleen maar groter kan worden. Gewoon net doen als dat je een nieuwe amp hebt gebouwd.
Dus alle buizen eruit, meet de componenten op slluiting en dan eerst de voeding aan. Dan de eind buis en dan naar voren werken.

cannondale_01
4 juli 2014, 10:21
Eerste meeting gedaan. Zekering eruit (was al stuk). Schakelaars op off. Een patchkabel in de speaker outlet. Buizen eruit.
Alle componenten gemeten en geen sluiting geconstateerd. Buizen heb ik niet gemeten. Weet niet hoe :???:

Hieronder de ohmse waarden van de trafo's. Zijn nog aangesloten!

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2014-07-04095210_zps18105f65.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2014-07-04095210_zps18105f65.jpg.html)

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2014-07-04095224_zps69aefa06.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2014-07-04095224_zps69aefa06.jpg.html)


straks even zekeringen halen en dan verder. Tenzij er nu al geconstateerd wordt dat de OT defect is met zo'n lage waarde. Ook de 6,3v is laag.

PS
R10 is een beetje donker. Maar dat was al. Te wijten aan een foutje tijdens de bouw (te lezen in mijn bouwverslag). Waarde is nog goed maar ik moet haar nog vervangen.

cannondale_01
4 juli 2014, 10:47
Net ff een paar zekeringen gehaald.
Buizen eruit. Standby op standby. Amp ingeschakeld en een byby zekering. Volle sluiting.

PT los solderen?? Of eerst iets anders doen?

Plant
4 juli 2014, 12:05
Is R10 die weerstand boven die groene 150Ω weerstand midden op de foto? Daar zou ik niet teveel op vertrouwen al meet ie buiten bedrijf nog goed.

PT primair 2Ω heb ik m'n twijfels bij. En als je S2 open hebt en geen buizen er in zitten wordt er secundair toch geen grote stroom getrokken. Tenzijn dioden D1 en D2 doorgeslagen zijn.

De trafo is heet geweest, mogelijk is er nu iets met de primaire wikkeling aan de hand. En of dat het gevolg is van een grote stroom die eerst ook verderop in de versterker heeft gelopen is dan de volgende vraag.

cannondale_01
4 juli 2014, 13:20
De diodes zijn goed volgens mij. Op de Fluke zit een diode stand. Meetpennen erop en ik meet oneindig (sper) meetpennen andersom en meet ik iets en de Fluke piept. Weet de waarde niet meer.
De amp heeft al heel wat uurtjes met die R10 gedraait. Maar je hebt gelijk. Vervangen dat ding.
Ik vertrouw de PT eigenlijk ook niet meer. Toch maar los koppelen, afzekeren en prik erop. Kijken wat er gebeurd.
Ja ja en meten of de spanningen nog goed zijn. Als ik daar aan toekom ivm flitsende zekeringen.

Tenzij iemand nog een lichtend plan heeft.

Wordt vervolgt.
L

Plant
4 juli 2014, 13:55
Als de PT secundair nergens meer aan zit en de zekering flitst er onbelast nog uit, dan mag je er denk ik wel vanuit gaan dat de trafo defekt is.

Volgende vraag is waarom. Dit gebeurt niet vanzelf, simpelweg alleen de trafo vervangen kan herhaling opleveren.

Je refereert aan een bouwverslag, waarom niet even zelf een linkje posten? Dat vergroot de kans op aandacht en hulp.

Ik lees in dat bouwverslag dat je problemen hebt gehad bij de bouw. Een domme fout door buisjes te verwisselen (kan gebeuren), maar er staan ook een aantal hints van Nico en Frans in wat het lopen van hoge stroom betreft. Ik raad je aan je eigen bouwverslag nog eens goed vanaf post #55 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143093-Bouwverslag-5W-combo&p=2585553&viewfull=1#post2585553) door te lezen en die punten te checken.

edit: is die zekeringwaarde ook niet wat hoog? Die trafo heeft een powerrating van 45VA. Met de huidige zekering van 500mA kan er bij 230V 115Watt richting de versterker. Als nu blijkt dat de trafo eerder doorbrand dan de zekering, moet je misschien denken aan een lichtere waarde. Niet te licht, de inschakelpiekstroom moet ie wel overleven natuurlijk. T315mA of zo lijkt me wel ruim genoeg.

Het zou kunnen dat die 500mA oorspronkelijk was gedimensioneerd op 110V gebruik, dan moet je hem voor 220V gebruik halveren. In het schema staat het wel als 240V gebruik getekend, maar men vergeet zoiets weleens.

nico verduin
4 juli 2014, 14:34
Ik raad je aan je eigen bouwverslag nog eens goed vanaf post #55 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143093-Bouwverslag-5W-combo&p=2585553&viewfull=1#post2585553) door te lezen en die punten te checken.Of je komt weer 's een bakkie doen:sssh:

cannondale_01
4 juli 2014, 15:24
Dat lijk me zoiezo een goed idee. Ergons volgende week.

Heerschap Plant, je hebt een goed punt. Er zat van het begin af aan een 1ampere in! Waarschijnlijk omdat ik die had liggen.
Domdomdom als daardoor de PT kapût is gegaan is het dubbel dom.

Maargoed. Vanavond eerst maar eens solderen. Thx voor de input

nico verduin
4 juli 2014, 15:42
Is goed. Hoor het wel

cannondale_01
4 juli 2014, 17:25
Ik kon toch niet wachten en heb de PT volledig losgesoldeerd. Afgezekerd. En spanning erop.
Helaas direct zekering eruit.
PT is dus overleden. En das goe balû.

Is er nog een manier om de OT te controleren zonder dat er spanning aanwezig is ?

In de datasheet zie ik staan
8ohh @ 10000 ohm PRI
16 ohmm @ 10000 ohm PRI

Betekend dat, dat ik de spoel doormeet en 10k moet meten? Of betekend dat iets van 10k primaire impendatie en kan ik dus niets meten met de fluke.

Plant
4 juli 2014, 17:40
Dat laatste. Althans... niks DC.

Heb je ook een toongenerator en een (instel)pot dan is er hoop (http://www.crystal-radio.eu/entrafometing.htm). Trafo belasten met een 8Ω (8.2Ω) of 16Ω (15 Ohm) weerstandje en meten maar.

HaroldA
4 juli 2014, 17:56
Heb je ook een toongenerator en een (instel)pot dan is er hoop (http://www.crystal-radio.eu/entrafometing.htm). Trafo belasten met een 8Ω (8.2Ω) of 16Ω (15 Ohm) weerstandje en meten maar.

Cool! Ga ik ook een keer doen met mijn Sovteks ;)

nico verduin
4 juli 2014, 19:01
Luciano
Gooi je die trafo niet weg voordat je bij mij bent geweest?
Grtz
Nico

cannondale_01
4 juli 2014, 20:10
Ik heb een toongenerator en een scoope dus kan de meting uitvoeren (theoretisch) en het proberen te snappen (praktisch). Moet alleen de boel bij elkaar zoeken en weet niet of dat op kort termijn gaat lukken. Eerlijk gezegd lijkt het me wel een uitdaging.
Ik neem aan dat test setup 1 voldoende is toch?
De gevoelstemperatuur op mijn zolderkamer heeft inmiddels het kookpunt bereikt dus de meet app. opsnoren doe ik later. Ik wacht ff met een nieuwe PT tot ik de OT heb beoordeeld. Onze harmonica man moet het voorlopig dus nog ff met zijn transistor bakkie doen.

Nico, dat hoopje blik neem ik wel mee. Leuk projectje??

cluseau
4 juli 2014, 21:39
Als je primaire zekering blijft flippen sluit je trafo dan anders aan. Zet 6,3 van een andere trafo op de gloeiwikkeling en meet dan de opbrengst van de primaire spoel. Die is dan ineens secondair geworden natuurlijk ;)

cannondale_01
4 juli 2014, 23:11
Briljant. Maar kan dat zo maar? Gaat de voedende 6,3V trafo dan niet gloeien vanwege het extra gevraagde vermogen? Of.. Ga ik dan wel 240 primair aan de (defecte trafo) meten? Uiteraard niet als de primaire kant gesmolten is. Of ga ik gewoon een veel lagere spanning meten ivm vermogens verlies (reductie, tekort o.i.d)
klopt dat. Ik vind het wel een fantastische truc Thx
ff me Mesa openslopen. Nee hoor ik ga wel ff langs mijn schoonpa. Die ouwe zendamateur heeft nog wel wat buizentrafo,s met 6,3V liggen.

Frits van Mourik
4 juli 2014, 23:42
ff voor m'n beurt praten:
1) je moet de testsituatie ook geen uren laten duren..
2) Je belast je verdachte trafo niet. Ja, met een metertje: No span.
Als je aan de primaire echt veel minder meet dan 230 V , dan is je trafo heus zum klöten.

Plant
5 juli 2014, 00:30
Een trafo werkt 2 kanten op dus ja, het kan zomaar. Extra vermogen? Je belast de trafo toch niet? Er gaat alleen maar veel stroom lopen als de wikkeling waarop je spanning aansluit een probleem heeft.

cluseau
5 juli 2014, 16:32
Ook als de 220 kant aan gene zijde verkeerd belast je de trafo. Laat deze situatie dus idd niet lang duren. Binnen een paar seconden weet je of je 220 opbrengst goed is. Is het nou iets minder is je trafo nog steeds heel hoor. Bij een sluiting zal er nauwelijks output zijn. Succes.

cannondale_01
5 juli 2014, 19:29
Thx voor de input allemaal.
Zal verslag uitbrengen van de OT meting. En ik hoop dat ik een test PT kan scoren. Hoewel de uitkomst al vast staat :(

nico verduin
6 juli 2014, 14:09
Ach wie weet heb ik nog eea liggen :) Alhoewel ik wel 6 maanden terug 80 Kg trafo's heb weggegeven :) Bijna niemand wilde ze hebben :)

tommus42
7 juli 2014, 18:51
Ehm, heb je wellicht nog een redelijke kwaliteit uitgangstrafo voor 4xEL34? Tis voor een 100 wattertje die ik in Italie wil invoeren, moet kunnen daar:).

nico verduin
7 juli 2014, 18:56
had een partridge :). Weggegeven :)

tommus42
7 juli 2014, 19:02
Oh, dan ga ik ordinair een MM aanschaffen, of nee, ik ga Hammond aanschrijven:).

cannondale_01
14 juni 2015, 23:24
Heb inmiddels een trafo gevonden uit een oude Philips radio die voorzien was van 2xEL84. Nu toch nog een vraagje. De overleden Hammond trafo had sec 190V. De trafo die ik nu heb heeft een sec spanning van 227 V. De specsheet van een EL84 geeft een max van 250V aan. Moet kunnen volgens mij. Maar moet ik in niet nog andere componenten in het schema aanpassen? Het is erg weggezakt moet ik zeggen. Schema zie 1epost. thx

nico verduin
15 juni 2015, 08:45
Nee hoor.... Als je bedenkt dat een VOX vaak al boven de 300V DC is en een Fender Deluxe reverb ook ver boven de maximale anode spanning zit....
De hogere spanning zijn gegarandeerde spanningen en "veilige" spanningen. JE zal dus nooit vonken tegenkomen omdat de afstand te groot is tussen de kathode en Anode cq G2. Daarnaast is het nog maar de vraag wat er overblijft van de DC spanning las de trafo belast wordt. De hogere spanning zal een grotere stroom veroorzaken wat weer een hogere spanning over de kathode weerstand zal genereren. Ergo de Bias spanning wordt hoger en daarmee ook je headroom. Mocht nu blijken dat de power dissipatie te hoog wordt ([{Spanning Anode - Spanning kathode] * stroom kathode weerstand]) dan kun je altijd nog de kathode weerstand verhogen om de buis wat kouder af te stellen.
En mocht er een 240V aftakking op de trafo zitten kun je die ook proberen.

tommus42
15 juni 2015, 12:48
Best goede trafo'tjes die uit een radio. Welke uitgangsimpedantie heeft ie trouwens?
Heb vorig jaar een stereoradio gekocht, mooi ding, maar onbruikbare OT's voor gitaarluidsprekers (600 ohm geloof ik).

nico verduin
15 juni 2015, 17:44
Best goede trafo'tjes die uit een radio. Welke uitgangsimpedantie heeft ie trouwens?
Heb vorig jaar een stereoradio gekocht, mooi ding, maar onbruikbare OT's voor gitaarluidsprekers (600 ohm geloof ik).Hij heeft het over de voedingstrafo. Niet over de OT's :)

tommus42
15 juni 2015, 18:25
Donders, niet goed gelezen.

cannondale_01
15 juni 2015, 20:06
De nieuwe (ouwe) trafo kan meer vermogen leveren. 65va tov de 45Va van de defecte trafo. Laat ik ergons nog een lijste met meetwaarden hebben liggen gemeten in de Hammond tijd. Als de meting met de nieuwe (ouwe) trafo erg afwijkt kan ik altijd terug rekenen wat de kathode weerstand zou moeten worden. Nog even uitzoeken wat de max stroom is die de EL84 kan hebben.
��

cluseau
16 juni 2015, 10:39
Maximum stroom hoef je niet uit te zoeken. In de nieuwe situatie wordt de spanning hoger dus bij gelijkblijvende bias de stroom lager. Mogelijk moet je een iets grotere kathodeweerstand hebben om aan dezelfde uitstuurruimte te komen. Zou hem gewoon
aansluiten en dan ff meten.

Let je wel op de werkspanning van de voedingselco. Geeft zo'n rotzooi als die te laag is ;)

nico verduin
16 juni 2015, 10:55
Let je wel op de werkspanning van de voedingselco. Geeft zo'n rotzooi als die te laag is ;)nee joh..... jaren laten kom je nog van die pluisjes tegen :seriousf:

cannondale_01
17 juni 2015, 20:56
Goede tip. Heb nogal last van pollen :seriousf::seriousf:

Maar wat je zegt over de stroom snap ik niet. Bij een gelijke weerstand en een hogere spanning loopt er een hogere stroom. Ik had begrepen dat dit de bias stroom is. Als die te hoog is moet ik de weerstand verhogen om de buis "kouder" af te stellen. Toch?

cluseau
17 juni 2015, 22:30
Maar wat je zegt over de stroom snap ik niet. Bij een gelijke weerstand en een hogere spanning loopt er een hogere stroom. Ik had begrepen dat dit de bias stroom is. Als die te hoog is moet ik de weerstand verhogen om de buis "kouder" af te stellen. Toch?

Wat je zegt klopt als een bus maar ik zei het iets anders.

Als je een bepaald vermogen (in dit geval het biasvermogen) gelijk wil houden zal bij een spanningstoename de stroom naar beneden moeten. Stel het biasvermogen ff 50% dan moet deze 6Watt zijn. Door de spanningsverhoging zou je zeggen dat het biasvermogen ook gaat toenemen maar de stroomtegenkoppeling van de automatische bias werkt de toename tegen, vandaar de term automatisch. Toch is het altijd verstandig de instelling na te meten en eventueel aan te passen. Om je stroom kleiner te maken moet de buis eerder afgeknepen worden maw de kathodespanning moet hoger. Dit bereik je door de weerstand iets te verhogen. Je kan er allerlei ingewikkelde formules op los laten maar zoals gezegd zou ik hem gewoon er in knallen en meten wat hij doet. Mogelijk dat er helemaal geen aanpassing nodig is.

nico verduin
17 juni 2015, 22:49
Goede tip. Heb nogal last van pollen :seriousf::seriousf:

Maar wat je zegt over de stroom snap ik niet. Bij een gelijke weerstand en een hogere spanning loopt er een hogere stroom. Ik had begrepen dat dit de bias stroom is. Als die te hoog is moet ik de weerstand verhogen om de buis "kouder" af te stellen. Toch?Zoals Frans ook al aangaf. De wet van Ohm zegt: U = I * R. Dus als I toeneemt, neemt U ook toe. Ergo de kathode spanning wordt eveneens hoger waardoor de spanning g1-K evenveel negatiever wordt. En wordt dus de stroom afgeremd waardoor de bias stroom weer afneemt.

cannondale_01
20 juni 2015, 12:29
Hoe bepaal ik welke aansluitingen aan de primaire kant van de trafo de 245 spoel is? Ik zou van de ohmse waarden kunnen uitgaan, hoe groter de spoel hoe hoger de waarde. Maar die vlieger gaat niet op omdat er verschillende draaddikte aan de primaire kant zit. Of is het gewoon zoals het schema suggereert de twee buitenste aansluitingen.
Secundair is me duidelijk. Die heb ik via het schema kunnen achterhalen.

gewoon een stekker solderen en meten is ook een optie :soinnocent: Maar doen we ff niet:sssh:

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2015-06-19%2020.12.42_zpsnbaj7zs5.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2015-06-19%2020.12.42_zpsnbaj7zs5.jpg.html)


PRIMAIR
http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2015-06-20%2011.58.52_zpsbu2vucjl.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2015-06-20%2011.58.52_zpsbu2vucjl.jpg.html)

SECUNDAIR = duidelijk
http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2015-06-20%2011.59.331_zpsrkmosaff.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2015-06-20%2011.59.331_zpsrkmosaff.jpg.html)

tommus42
20 juni 2015, 12:35
Ik ben uitgegaan van de volgorde op de trafo. Daarna proberen, bleek te kloppen.

cannondale_01
20 juni 2015, 12:44
PANGGGG schiet me iets te binnen

Volgens de specs van de trafo is de secundaire spanning is 247V. Als ik nou eens de netspanning op die spoel zet en primair ga meten? Dat mag toch gewoon?

tommus42
20 juni 2015, 12:52
Ja, idd, maar veiliger is een gloeispanning ergens vandaan, of een halogeenlamptrafo.

cluseau
20 juni 2015, 16:35
Als je de 6.3 aansluiting weet zet je daar gewoon 6.3 uit een andere trafo op. Je kan dan naar hartelust meten aan alle aansluitingen. Voor je dat doet meet je eerst wat er ohms met elkaar verbonden is en vooral ff op papier zetten.

nico verduin
20 juni 2015, 23:12
Het 110V gedeelte is dikker omdat daar meer stroom doorheen zou moeten (als de trafo op 110V zou werken) om toch voldoende stroom te kunnen leveren op de secundaire wikkeling.

cannondale_01
21 juni 2015, 22:24
http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2015-06-21%2022.09.12_zpsq52y6c6s.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2015-06-21%2022.09.12_zpsq52y6c6s.jpg.html)

Alle ohmse waarden genoteerd. Het is één grote spoel met allerlei aftakkingen, blijkt.
De aansluitingen met de hoogste weerstand is dus toch de spoel die ik moest hebben.

Zoals gezegd... 6,3V erop en meten maar. De trafo heeft acht aansluitingen.
De waarden die ik meet liggen allemaal lager dan de specs 104V ipv 110V 121V ipv 127V 208V ipv 220V 231V ipv 245V. Verklaring???

Exercitie gelukt. De 220 en 245 spoel gevonden en zijn dus NIET de buitenste aansluitingen. maar aansluiting 5-7 en 5-8

Op naar de volgende stap. Trafo op het chassis monteren en aansluiten. Heb er zin an.

nico verduin
21 juni 2015, 22:29
En jij dacht dat het exact was :)
En dan heb je nog onbelast gemeten ook :)

cannondale_01
21 juni 2015, 22:34
Ja
Hoop niet dat ie teveel inkakt. Hoewel tot 190V is acceptabel :crazyhappy:

cluseau
22 juni 2015, 22:45
Niet teveel waarde hechten aan de exacte waarden. Nico zegt het ook al. Door de spoelen te belasten zal de spanning zakken. En natuurlijk doet de ingangsspanning ook een duit in het zakkie. Het gaat om de verhoudingen en het vinden van de corresponderende spoelen. Vergelijking met de ohmse waarden moet uiteindelijk een duidelijk plaatje opleveren.

cannondale_01
23 juni 2015, 19:30
En dat isss tweeeeee.

Trafo op het chassis gemonteerd, correct aangesloten. Buizen getrokken. Prik erop.
Ik had mijn multimeter met klemmen op de secundaire kant gezet maar geen 245V secundair.

Na 2 seconden begon de PT heel hard te brommen en werd meteen snoeiheet. Snel de powerschakelaar uit maar helaas.... Binnen 5 seconden de PT ver-rampeneerd.

PT los gesoldeerd, netspanning erop en geen reactie aan de secundaire zijde.

Einde oefening dus.


Wat had ik niet gedaan:
PT afgezekerd (ja ja ja ja ja )
Speaker aangesloten
volumes op 0

Wat had ik wel gedaan:
buizen getrokken
correct aangesloten

Verder geen smeulende, fikkende, ontploffende onderdelen.....niets!

Maar er is toch iets dat huuul vuuuul stroom trekt.

Waar kan ik gaan zoeken.

Ik heb een toonfiets en scoope maar die zijn net zo stoffig als mijn geheugen over hoe het ook weer werkte.
Hoe ga ik dit varkentje wassen?

Zo nu ga ik mijn agressie in de oefenruimte botvieren. IK denk dat ik onze drummer maar eens ga overstemmen; de hele sessie lang!! :seriousf::seriousf::seriousf:

nico verduin
23 juni 2015, 20:31
Tijd voor een afspraak op de zuilenburg :)

cluseau
23 juni 2015, 21:05
Ik geloof niet dat je binnen 5sec een trafo kan frituren.

Aanpakken:
Ohm meten tussen de 245 aansluitdraden. Gebruik je een brugcel? Zoja zal die vet sluiting maken. Is toch een eitje man.

cluseau
23 juni 2015, 21:14
PT los gesoldeerd, netspanning erop en geen reactie aan de secundaire zijde.

Voor je begint te piepen ;) eerst trafo primair ohms meten. Is hij helemaal open zoek dan maar gauw naar een thermische zekering. Meestal verborgen tussen de wikkelingen. Meet je primair wel ohmse weerstand dan kijken of de 6,3 wel aanwezig is. Zoja dan zou de 245 wikkeling idd defect kunnen zijn maar dit gebeurt dan wel eens in het deel tussen de wikkeling en de aansluitlip omdat de draad daar het snelst doorfikt wegens gebrek aan koeling. Niet zo snel opgeven dus en een beetje doorbijten.

cannondale_01
24 juni 2015, 01:31
Hey Frans, het enige wat na vanavond piept zijn mijn oren. Ik heb wederom verloren van de drummer :seriousf: !

Zonder gekheid..... De trafo is weer in de lucht Yehhhhh. Idd een thermische zekering verstopt tussen de wikkelingen die eruit lag.

Ik heb haar geprobeerd te herstellen maar het pertinax was zo zacht dat het tijdens het solderen brak. Was volledig verpulvert. Dus dan maar (weer) geen zekering en gewoon de spoelen doorverbonden.

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2015-06-24%2000.35.27_zpsp5n06rfi.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2015-06-24%2000.35.27_zpsp5n06rfi.jpg.html)

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2015-06-24%2000.44.23_zpsqnurifpp.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2015-06-24%2000.44.23_zpsqnurifpp.jpg.html)

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2015-06-24%2000.50.01_zpsqgccdm5u.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2015-06-24%2000.50.01_zpsqgccdm5u.jpg.html)

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2015-06-24%2000.53.25_zpsmgx3zqgu.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2015-06-24%2000.53.25_zpsmgx3zqgu.jpg.html)


Maarja.... nu het echte probleem zien te vinden.

cluseau
24 juni 2015, 10:19
Zonder gekheid..... De trafo is weer in de lucht Yehhhhh. Idd een thermische zekering verstopt tussen de wikkelingen die eruit lag.

Ik heb haar geprobeerd te herstellen maar het pertinax was zo zacht dat het tijdens het solderen brak. Was volledig verpulvert. Dus dan maar (weer) geen zekering.

Kijk, dat is dan weer 1- 0 voor de doorbijters :)

De zekering vastsolderen heeft ook niet zoveel nut want het oorspronkelijke soldeer heeft een lager smeltpunt dan ons gebruikelijke soldeer.

Ik denk dat je secondair de 6, 3 en de hoogspanningswikkeling even appart moet zekeren met trage types. Maar voor je verder gaat het probleem oplossen natuurlijk. Dat doe je stapsgewijs:

1- secondair alles los en spanningen meten.

2- is alles oke dan gloeidraad circuit aansluiten en testen.

Edit:
2.1- meet met de ohmmeter tussen ~ en ~

3- als dat werkt sluit je alleen de brugcel aan (gebruik je een brug?). Alles achter de brugcel maak je los, dus ook de min uitgang.

4- meet of er gelijkspanning uit de brug komt maar ik vrees dat je zekering (die je nu wel gebruikt) er direct uitklapt.

Laat maar horen.

cannondale_01
5 juli 2015, 14:10
OK, Alle spoelen afzonderlijk gezekerd met 800mA en het stappenlijstje van Frans gevolgd.
en zie hier het resultaat.

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/4c3bSdUodbGcCdgca-tGz7uHHWVQdBS2I4I7TrTLcek_zpsqbbtq7vu.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/4c3bSdUodbGcCdgca-tGz7uHHWVQdBS2I4I7TrTLcek_zpsqbbtq7vu.jpg.html)

Het circuit van de gloeispanning is goed. Keurig 6,3V op de buisvoeten.

Ik gebruik geen brug maar twee diodes. Deze op de standby schakelaar losgekoppeld (zie schema pag1)

Netspanning erop en de trafo begon weer lekker te brommen en ik meet 90V wissel ipv 200V wissel aan de anode kant van de diode. Aan de kathode kant 67V gelijk. De zekeringen gingen er overigens NIET uit.

De diodes zijn volgens mij nog goed. Er zit een diode tester op mijn Fluke.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat ik de trafo primair verkeerd heb aangesloten. Want hoe kan het anders dat ik 90V overhoud?



Of toch defecte diodes? Wat gebeurd er als een diode sneuveld? een open verbinding? of een kortsluiting? want dan sluiten de diodes de sec.spoel kort!

cluseau
5 juli 2015, 15:51
Kan er donder op zeggen dat een van de diodes verkeerdom zit of is kortgesloten. Doe deze metingen zo kort mogelijk trouwens, een secontje, niet langer. Meet ook even op de anode aansluitingen. Als het goed zit meet je daar dan de dubbele spanning van 400. De twee fasen zijn immers in tegenfase.

cluseau
5 juli 2015, 23:39
WTF, ik zat nog even beter naar je tekening te kijken en zag dat je de kathodes aan ground hebt liggen. Dat is vrij ongebruikelijk hè :(

cannondale_01
6 juli 2015, 09:58
Nou eigenlijk wil ik met het schetsje zeggen dat ik heb gemeten tov ground. De kathode's heb ik uit het circuit gehaald maar zijn onderling nog wel met elkaar verbonden. Ik heb ze namelijk losgekoppeld door de verbinding op de standby schakelaar S2 los te koppelen en daar heb ik gemeten tov grnd
De hoogspanning heb ik op de anode gezet en de centre tab van de trafo op de ground van het circuit. Check ff het schema op Pag1. Toch geen probleem zoals de meting is gedaan?

cluseau
6 juli 2015, 10:07
Ik kon het me ook al bijna niet voorstellen maar op de tekening heb je het ground simbool wel akelig dicht tegen de kathodes getekend.

Maak de kathodes even los van elkaar. Als je de trafo spoelen aansluit op de anodes en de kathodes even los van elkaar in de lucht laat hangen moet je daar een pulserende DC meten. Ongeveer net zo hoog als de ac aan de anodekant. Je meet zonder elko immers de effectieve waarde. Ligt er een beetje aan hoe je meter reageerd.

cannondale_01
6 juli 2015, 22:38
De diodes uit-gesoldeerd. KNAP kathode negatief / anode positief.
Diode 1 gemeten 0,55V versus 0,0V diode is goed
Diode 2 gemeten 0,44V versus 0,655 BINGO diode overleden.

Morgen ff een nieuw setje scoren en wordt vervolgt.

cluseau
6 juli 2015, 22:43
Kon ook niet anders, blijft weinig over ;)

cannondale_01
7 juli 2015, 22:41
Weer een stappie verder. Vandaag nieuwe diodes bij Verelec gescoord en er even profisorisch in gezet.
Prik erop. Anodes tov van grnd 203~ Kathodes aan elkaar geknoopt en 183,6=. Back in businuss :dance:
Morgen de boel definitief aansluiten. Hoogspanningsspoel ga ik zekeren. Dat heb ik ervan geleerd. En nog een tip van Nico; twee diodes in serie. Dat deel is dus dubbel beveiligd ;). Buizen erin, cab eraan hangen en dannnnnnn.... Aandacht besteden aan de kathode weerstand ;)

cluseau
7 juli 2015, 22:49
Anodes tov van grnd 203~ Kathodes aan elkaar geknoopt en 183,6=.

Dat is dan zonder elko hoop ik anders heb je alsnog een probleempje.

cannondale_01
7 juli 2015, 23:12
Ja voor de elko. Diodes heb ik nog niet in het circuit gesoldeerd. Ff schatten. 1,4x 183= 256 V na de elko. We gaan het morgen zien ;)

cluseau
8 juli 2015, 07:10
Ff schatten. 1,4x 183= 256 V na de elko. We gaan het morgen zien ;)

hmmmm, dacht meer aan een ruime 280= onbelast. :soinnocent:

cannondale_01
18 juli 2015, 10:35
Yehhhhh Zij doet het weer maar sounds like shit :soinnocent:
Er zit een enorme brom in die ik met de HUM pot eruit kan draaien maar dan blijft er geen geluid over.
De EL84 wordt snoei heet en gaat zelf een beetje ruiken. Te veel stroom? Er zit zelfs een beetje delay in het geluid.

Kortom niet goed.

Even de oude gegevens uit de Hammond PT periode erbij en meten maar.

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/9632f6cf-c0bb-486b-9f3f-930927977553_zpsnpezut1f.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/9632f6cf-c0bb-486b-9f3f-930927977553_zpsnpezut1f.jpg.html)


http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2015-07-18%2009.48.59_zpsadej7wj3.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2015-07-18%2009.48.59_zpsadej7wj3.jpg.html)

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2015-07-18%2009.49.23_zpswm4g8fh0.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2015-07-18%2009.49.23_zpswm4g8fh0.jpg.html)

Hierboven de recente meetgegevens met 4 afwijkend waardes (met rode balk aangegeven)

Wat opvalt is dat de spanning over R10 heel hoog is 23V ipv 10V Daar zou zo'n 5mA moeten lopen maar er gaat nu ca 10mA naar pen9 van de buis. Ig2 zou volgens de specs van de buis 5,5mA mogen hebben. Dat is dus de reden dat de buis heeeeel heet wordt. R10 verlagen naar 1K8 zou de oplossing zijn (denk :soinnocent:) Heb ik dan ook het probleem over R16 opgelost?

Een andere meetwaarde die opvalt is 0 tot 1,9V over het punt GK. De weerstanden R11 R12 heb ik vervangen door de HUM-pot. De benodigde waarde zou 6V moeten zijn. dan kom je met 100ohm op 60mA.

Wat gaat hier fout? Of is de conclusie R10 verlagen tot 1800 ohm en alles is opgelost.

cluseau
18 juli 2015, 11:02
Wil wel meekijken maar kan de weerstanden niet lezen op mijn mobieltje. Wat een baggerschema. Maar goed, ik neem aan dat die 23v je kathodespanning is. Die is dus erg hoog wat wil zeggen dat de buis helemaal afgeknepen is mits g1 laag blijft/is. Trekt de buis dan nog veel stroom is hij gewoon verrot of heb je hele hoge anode en/of g2 spanning.

cannondale_01
18 juli 2015, 11:08
ik ben nu ook mobiel. Maar op pag1 staat een leesbaar schema.

cluseau
18 juli 2015, 11:09
Maak die humpot even los tijdens meten. Je hebt dan zuiver alleen de kathodeweerstand en elko parallel. Waarom: ik heb een vermoeden dat je 6.3v niet galvanisch gescheiden is van de andere wikkeling en dan gaat deze manier van ontbrommen niet op.

cannondale_01
20 juli 2015, 16:02
Hey Frans,

Wil je me dat even uitleggen. Humpot los gesoldeerd en gemeten. Ik meet een keurige 8,3V over de kathode weerstand. Het mag eigenlijk iets meer zijn, maar goed. De amp doet het weer als van ouds :crazyhappy:
Wellicht moet de kathode stroom nog iets omhoog. Maar daar ga ik later wel mee experimenteren. Ik zo ben blij dat ie het weer doet!!!!!

Maar dat van die galvanische scheiding in relatie tot de hum pot snap ik niet.

Dat betekend dus ook dat in dit geval de originele weerstanden R11 en R12 van 100ohm weggelaten moeten worden?

Zoals je ziet heb ik de humpot losliggen. Die gaat er dus uit. de secundaire wikkeling is nog niet gezekerd. Dat moet nog. Op advies van Nico heb ik de diodes dubbel uitgevoerd. Sneuvelt er ééntje is er altijd nog een back-up.

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/luut1/2015-07-20%2015.42.53_zpsgjyb2tpu.jpg (http://s1276.photobucket.com/user/luut1/media/2015-07-20%2015.42.53_zpsgjyb2tpu.jpg.html)

cluseau
20 juli 2015, 17:36
De 6,3V~ wikkeling is niet volledig elektrisch gescheiden van de andere wikkelingen of van massa. Voor de toegepaste ontbrom truc heb je een wikkeling nodig welke uitsluitend magnetisch gekoppeld is met de trafo.

cannondale_01
20 juli 2015, 23:48
Thx voor de ondersteuning. Hier doen we het voor :ok:

cluseau
21 juli 2015, 08:27
Thx voor de ondersteuning. Hier doen we het voor :ok:

your welcome :)