PDA

View Full Version : klassieke gitaar brug



grizzly
3 juli 2014, 22:42
Viool/Bas/Cello bruggen worden ook wel gemaakt van bijvoorbeeld Hard of Quilted Maple.
http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mPGncqkt33WZ2t3gM0w0dwQ.jpg

Waarom wordt Hard Maple eigenlijk niet gebruikt bij klassieke gitaren?
Het is hard genoeg, weegt t.o.v. Palissander weinig.
Of bijvoorbeeld Padoek, ook dat heeft qua hardheid en gewicht een zeer gunstige verhouding t.o.v. Palissander.
Is dat meer vanuit cosmetisch oogpunt of zit daar een andere gedachte achter.

01danny10
4 juli 2014, 09:15
Het lijkt mij dat de dichtheid van bovengenoemde houtsoorten groter is dan die van maple waardoor je meer sustain krijgt. Een viool hoeft natuurlijk niet veel sustain te hebben aangezien je de lengte van de noot maakt met je strijkstok .. misschien zou dat de reden kunnen zijn ?

barno
4 juli 2014, 09:21
ik geloof niet dat de dichtheid van maple lager ligt dan die van palissander. misschien heeft het te maken met de klankkarakteristiek waar men doorgaans op mikt bij een klassieke gitaar, voornamelijk mooie mids en bassen

stijnkenens
4 juli 2014, 13:00
Dichtheid van palissander is toch redelijk hoger dan esdoorn. (http://www.engineeringtoolbox.com/wood-density-d_40.html)

misschien heeft het te maken met splijtbaarheid, en is esdoorn daar veel gevoeliger aan: er komt serieus wat spanning op het kambeentje, dat maar in een klein gleufje zit, dat slechts door enkele mm hout wordt tegengehouden.


s.

grizzly
4 juli 2014, 15:07
Je hebt inderdaad gelijk Stijn, Palissander is nog dichter dan de hardste Maple.

Padoek (Padauk) echter zit op de Janka hardheid schaal op 1750 en Indisch Palissander heeft op de Janka schaal hardheid: 1780.
Ik werk vaak met Padoek en weet dat dit bijzonder hecht hout is en totaal stabiel.
En Padoek is in gewicht weer lichter (745 kg/m3) dan het aller lichtste Palissander (830 kg/m3), hetgeen een voordeel is.
Daarnaast is de "modulus of Rupture" nog hoger dan Palissander.

Al met al zou het een mogelijke keuze kunnen zijn. (als de diep rode kleur bij je gitaar past)

barno
4 juli 2014, 15:35
ik snap eigenlijk niet goed wat met dichtheid bedoeld wordt dan. stel je wil palissander lakken, moet je toch grainfillen, of niet?

Orpheo
4 juli 2014, 17:29
gemiddelde massa per volume, lijkt mij. Open nerf zegt niet alles. Mahonie heeft ook een open nerf maar heeft een lagere dichtheid dan zeg, palissander, die ook een open nerf heeft.

warmong
4 juli 2014, 17:32
Trevor Gore heeft redelijk wat research gedaan naar welke houtsoorten voor welke toepassing in gitaarbouw geschikt waren. En hij kwam tot de conclusie dat Padouk uitermate geschikt was om bruggen voor klassieke gitaren van te maken.

grizzly
4 juli 2014, 20:54
ik snap eigenlijk niet goed wat met dichtheid bedoeld wordt dan. stel je wil palissander lakken, moet je toch grainfillen, of niet?

In dit geval wordt dichtheid gemeten door een methode van de heer janka. Hij gebruikte daarvoor een metalen bol met een oppervlak van 100 mm2 (grootste omtrek) en perst die tot exact de helft diep het hout in. Dat is een goede indicatie voor de hardheid en slijtvastheid van hout.
Naarmate de hardheid van hout omhoog gaat, gaat automatisch in de meeste gevallen ook de volumieke massa omhoog.
Dit is echter niet altijd 1 op 1 het geval. Sommige houtsoorten zoals in dit geval Padoek, zijn qua hardheid aan elkaar gelijk maar verschillen zo maar 12% van elkaar in gewicht. Ook de scheur- en breeksterkte van hout zijn niet altijd evenredig aan de Janka schaal.

Warmong,
Dat is uitstekende info.
Ik ben altijd al een voorstander van gebruik van Padoek als klankhout, maar dat onderzoek van Trevor Gore wist ik niet.
Helemaal goed, ik heb nog genoeg Padoek liggen en het past mooi bij het Padoek van de hals en bij de kleur van het Snakewood.

De brug wordt padoek.:ok:

barno
4 juli 2014, 21:54
Vriend van me bouwt vibrafoons, zijn atelier ligt altijd bomvol padoek planken. Hij heeft onlangs ook es getest met palissander maar dat was geen succes.
Padoek is hier ook in veel houthandels verkrijgbaar. Jammer dat ikzelf het niet zo mooi vind, anders zou ik het zeker vaak voor electrische gitaren gebruiken.

grizzly
5 juli 2014, 20:53
Ziezo, Als je eenmaal alles hebt ingesteld, kun je er net zo goed een paar meer maken.
12 Padoek brugjes gemaakt van een mooi zuiver kwartiers gezaagd stuk.:soinnocent:

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-smsTvSK/0/M/20140705_175505-M.jpg

Orpheo
5 juli 2014, 22:34
Vriend van me bouwt vibrafoons, zijn atelier ligt altijd bomvol padoek planken. Hij heeft onlangs ook es getest met palissander maar dat was geen succes.
Padoek is hier ook in veel houthandels verkrijgbaar. Jammer dat ikzelf het niet zo mooi vind, anders zou ik het zeker vaak voor electrische gitaren gebruiken.

Laat het padouk gewoon een paar jaar in de open lucht in de volle zon liggen: het wordt dan heel snel veel bruiner. Padouk klinkt overigens te gek.

warmong
7 juli 2014, 06:40
om nog even terug te komen op 'waarom geen esdoorn voor bruggen':
ik denk dat dat te maken heeft met de hoge interne demping van esdoorn in vergelijking met vb. de palissanders. Bij een klassieke gitaar is dat natuurlijk nefast, o.a. omwille van de lage snaarspanning.
strijkinstrumenten gaan daar minder last van hebben aangezien je continu energie in de snaar steekt met de strijkstok.

grizzly
7 juli 2014, 19:04
He, dat is nieuw voor me.
Dat juist het bij akoestische gitaren zoveel gebruikte Hard Maple zo'n hoge interne demping heeft verbaast me.
Ik ben benieuwd naar de oorzaak ervan.

warmong
9 juli 2014, 10:16
Dat juist het bij akoestische gitaren zoveel gebruikte Hard Maple zo'n hoge interne demping heeft verbaast me.

Op zich is dat niet zo verwonderlijk, afhankelijk van welke opvatting je hebt over de functie van rug en zijkanten in een gitaar (live back vs. reflectieve back). In elk geval, de keuze van de houtsoort voor rug en zijkanten zorgen hoogstens voor wat 'kleur' in de toon van je gitaar. 90% van de klank(kleur) zit in je top. (Dat is me onlangs ook nog eens expliciet bevestigd door Mattias Dammann toen ik hem bezocht, en dat is toch 1 van de topbouwers in de klassieke wereld)
Vandaar dat ook het gebruik van houtsoorten met een relatief hoge interne demping voor rug en zijkanten toch schitterend klinkende gitaren kan opleveren. en er zijn inderdaad massaal veel fantastisch klinkende gitaren in esdoorn gebouwd.

Maar als we het hebben over bruggen, dan hebben we het over het onderdeel van de gitaar dat de energie van de snaar moet overbrengen op het bovenblad. Vanzelfsprekend wil je daar zo weinig mogelijk verlies van energie door interne demping, zeker bij klassieke gitaren, met hun lage snaarspanning.

Naar de oorzaak van verschillen in interne demping bij verschillende houtsoorten zullen we moeten kijken naar de cellulaire structuur en de lignine/cellulose matrix van het hout, denk ik. Die is vanzelfsprekend verschillend voor elke houtsoort (en elk stuk hout binnen een houtsoort) en zal dus resulteren in een verschillende reactie op trillingen, met meer of minder verliezen ovv warmte, al naargelang.

just my 2 cents.

grizzly
9 juli 2014, 20:14
Ik kan me helemaal vinden bij je ervaring en ideeën over de oorzaak van de demping.
Het zal idd een combinatie zijn van structuur, lignine/cellulose en zeer waarschijnlijk ook het olie gehalte in het hout.
Het lijkt me redelijk te veronderstellen dat de olie content eveneens invloed heeft op de klank.

Wat dat betreft zit ik met Padoek wel goed denk ik. Als je 2 blokjes Padoek tegen elkaar tikt krijg je een prachtig heldere klank.
Ik hoop dat dit zich vertaald in de brug :)