PDA

View Full Version : horizontaal angle zelfbouw cabinet



nak
3 juli 2014, 20:27
Aangezien ik nu een undersized 2x12" cab heb welke niet echt goed klinkt, ben ik van plan een nieuwe cab te bouwen.
Na vele post doorgespit te hebben zou ik die willen bouwen van 18mm berken multiplex.
Ik speel zelf metal en zoek dus een strak geluid.
Daarbij zou ik de cab ook horizontaal iets willen slanten, zelfde hoek als een vertikale geslante cab

Heb echter nog twee vraagjes;
1. wat zijn nou goede afmetingen? is een oversized beter qua geluid of niet.
2. Bouwmarkt multiplex wordt afgeraden maar waarom? is dat zo slecht dan?

muziekschuur
4 juli 2014, 16:55
Bouwmarkt Multiplex is vaak van meranti (is een verzamelnaam voor tropisch hout) gemaakt. En is dus hardhout. Dit zijn zwaardere houtsoorten. Dus je cabinet zal in gewicht flink toenemen. Berken multiplex is gemaakt van zachthout en dus lichter.

De kleine gesloten 2x12 is afgeleid van een onderzet cabinet voor Fender. En die cabinetten klinken goed in combinatie met een open back cabinet.

Liquitone
5 juli 2014, 12:58
Hardhout is de benaming voor hout afkomstig van loofbomen. berken is dus ook hardhout. Zachthout is afkomstig van naaldbomen als spar en ceder. Verder klopt het wel wat je zegt wat betreft gewicht enzo. Ik denk ook dat berken of pine een betere klank zal hebben dan meranti, wat een beetje een brosse houtsoort kan zijn.

Gearjunkie
5 juli 2014, 13:49
Die definitie is nieuw voor me. Er zijn verschillende hardhoutklasses bedacht en berken zit daar niet tussen. Is hout van een Paardekastanje ook hardhout volgens jou? ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

D3nnis
5 juli 2014, 13:53
Ik denk ook dat berken of pine een betere klank zal hebben dan meranti, wat een beetje een brosse houtsoort kan zijn.

Zou dat wat uit maken in het geval van multiplex waarbij de lagen toch al allemaal dwars op elkaar gelijmd zijn?

Liquitone
5 juli 2014, 15:24
Die definitie is nieuw voor me. Er zijn verschillende hardhoutklasses bedacht en berken zit daar niet tussen. Is hout van een Paardekastanje ook hardhout volgens jou? ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Als de definitie hardhout=loofboom/zachthout=naaldboom klopt dan valt paardekastanje ook onder hardhout.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hardhout

Gearjunkie
5 juli 2014, 15:56
Je hebt gelijk. In het spraakgebruik wel vaak anders gebruikt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Liquitone
5 juli 2014, 16:35
ja, dat is het verwarrende inderdaad. Ik wist het ook niet tot ze me het vertelden tijdens mijn opleiding.

nak
8 juli 2014, 08:54
Bouwmarkt Multiplex is vaak van meranti
Er is ook wel berken multiplex in de bouwmarkt maar welke kwaliteit weet ik niet.
Maakt het wat uit aangezien er toch tolex omheen komt?

nico verduin
8 juli 2014, 10:26
Er is ook wel berken multiplex in de bouwmarkt maar welke kwaliteit weet ik niet.
Maakt het wat uit aangezien er toch tolex omheen komt?Alle waar naar zijn geld.....

Mitch
8 juli 2014, 10:44
Oversized 2x12s heb ik nog nooit goed horen klinken, tenzij de speakers schuin geplaatst zijn. Altijd rommelig of bonkig in het laag, niet 'meer' laag dat prettig is of nuttig. Er zal ongetwijfeld een simpele natuurkundige verklaring zijn, maar ik deel slechts mijn ervaring.

Rutger
8 juli 2014, 11:22
Waarom zijn ze dan eigenlijk zo populair? Groter=beter?

Mitch
8 juli 2014, 21:36
Ik denk vooral het idee dat groter beter is. Hype? Ik heb er echt een redelijk aantal gehoord, maar ik heb het nog nooit lekker vinden klinken, of het nou clean, crunch od vettere gain was.