PDA

View Full Version : Problemen met stemmen Ibanez



IbanezGast
3 juli 2014, 17:52
Hallo

Ik heb nou een aantal jaren een Ibanez grg270b met een zwevende brug.
Altijd al heb ik problemen gehad met het stemmen. Als ik nieuwe snaren er op heb gezet, gaat de brug steeds verder omhoog totdat de snaren de tremolo-arm raken of zelfs de hals.
Maar ook als hij goed gestemd is en de snaren er al een tijdje op zitten gaat hij steeds verder omlaag totdat de snaren de hals raken.
Hoe kan ik dit oplossen. Ik ben er niet echt ervaren in dus al die termen weet ik niet dus een beetje een beginners term.
Ik heb al een aantal trucjes bijvoorbeeld de volgorde van het stemmen maar ze helpen niet echt :(

alvast bedankt

Plant
3 juli 2014, 18:02
Welkom op het forum.

Waarschijnlijk gebruik je nu dikkere snaren dan er bij de aanschaf op zaten. De snaarspanning is dan hoger en trekt de brug in rust uit balans. Je zult dus de veerspanning aan de achterkant moeten verhogen om te kompenseren. Als het veel is moet er zelfs een veer bij. Doe dat voordat je aan de klauwschroeven (de schroeven rechts op het plaatje) gaat draaien, draai daarna de brug in balans.

http://i429.photobucket.com/albums/qq14/asch82/Guitars/IMG_0171.jpg?t=1287241940

kirito
3 juli 2014, 19:07
wat plant zegt, ik heb dat ooit ook voorgehad en sinds er een veer is bijgestoken heb ik er geen last van. sterker, ik moet mijn gitaar amper stemmen

Eko
4 juli 2014, 15:01
Ibanezgast,
Allereerst welkom. Als je snaren op een gitaar zet moet je er rekening mee houden dat deze nog iets oprekken als ze op stemming worden gebracht. Dat rekken zorgt er voor dat ze weer slapper worden. Dus als je dezelfde dikte er op zet dan wat er op zat moet de brug na verloop van tijd weer goed staan. Mocht je echter iets anders er op zetten , bv dikker omwonden snaren , of een hele dikkere set , dan gaan die harder trekken en zorgen ze er voor dat de brug omhoog komt. Het plaatsen van veren kan dat compenseren.
Er zijn veel topics geplaatst hier over , gebruik de zoekfunctie en je vind een wereld aan informatie en hulp.
Succes!

IbanezGast
8 juli 2014, 17:12
nou dat is het nou juist ik heb de zelfde snaar dikte als de fabriekssnaren er op zitten. Ik had er eerst al problemen mee omdat ik een te dikkere set er op heb maar nu heb ik de goede, want daarmee ben ik naar iemand die veel verstand heeft van gitaren gegaan. Deze nieuwe snaren zitten er al een aantal weken op. Zelf weet ik ook dat snaren moeten uitrekken nadat je er nieuwe op heb gezet maar dat is het probleem niet. ik denk dat ik gewoon naar een gitaarbouwer ga en dan hem er na laten kijken, want meerdere mensen hoor ik over die veren achterin

IbanezGast
8 juli 2014, 17:13
Welkom op het forum.

Waarschijnlijk gebruik je nu dikkere snaren dan er bij de aanschaf op zaten. De snaarspanning is dan hoger en trekt de brug in rust uit balans. Je zult dus de veerspanning aan de achterkant moeten verhogen om te kompenseren. Als het veel is moet er zelfs een veer bij. Doe dat voordat je aan de klauwschroeven (de schroeven rechts op het plaatje) gaat draaien, draai daarna de brug in balans.

http://i429.photobucket.com/albums/qq14/asch82/Guitars/IMG_0171.jpg?t=1287241940

Bij mij zitten er maar 2 veren

Plant
8 juli 2014, 21:40
Da's wel erg weinig hoor. Voor een .010 setje is 3 toch wel standaard dacht ik. Heb je de gitaar zo nieuw gekocht?

Je kunt er weinig veren in steken en de schroeven flink aandraaien of er meer veren in steken en de schroeven minder ver aandraaien voor dezelfde balans.

Bedenk dat een trem met minder veren veel soepeler bedient en ook bij het minste geringste aanspreekt. Als je al 1 snaar opdrukt duiken de andere 5 in toonhoogte omlaag. Met meer veren heb je daar minder last van.

Er is overigens ook nog verschil in stugheid per fabrikaat veren.

IbanezGast
10 juli 2014, 17:46
ja zo heb ik hem gekocht met 2 veren. ik ga toch maar eens naar een gitaarwinkel in de stad