PDA

View Full Version : tech: 6L6GC "bottle" vervangen door "gewone" 6L6GC



fastfolkert
2 juli 2014, 12:35
De 6L6GC's uit mijn Fender Champ 25 zijn behoorlijk oud en ratelen van binnen vrolijk mee met de muziek.
Merk is Mesa Engineering en ze hebben zo'n "bottle" vorm (STR420).
Kan ik die electrisch gezien door een matched paartje "gewone, rechte" 6L6GC's vervangen?
Er zit nl. geen bias-instelling in deze amp. Die Mesa's hebben alleen een kleurcodering (groen), geen meetwaarden.
Thx. alvast!

tommus42
2 juli 2014, 13:05
Dacht even dat ie cathode-biased zou zijn (hoeft niet afgesteld te worden), maar hij is idd fixed-bias. -41V volgens een schema, maar het zou toeval wezen als dat precies goed is voor een nieuw setje buizen. Overigens kun je 6L6 vervangen voor andere 6L6en.
Ik zou er een instelpot in (laten) zetten, anders blijft het net niet goed denk ik.

fastfolkert
2 juli 2014, 22:13
Bedankt, nog tips voor een 6L6GC? Vooral eentje die mechanisch sterk is en in mijn combootje niet snel gaat rammelen/ratelen.

Vwb. de bias: ik kan natuurlijk "even" een 1 Ohm weerstandje tussen de gezamenlijke cathodes en ground plakken en de spanning erover meten. Met die -41V kan ik vervolgens de biasstroom wel instellen (die -41V wordt met een spanningsdelertje gemaakt en is dus aan te passen)

guitarnijboer
3 juli 2014, 00:40
De champ 25 kun je gewoon een goed setje insteken zolang het maar de GC versie is. De sovtek 5881/6l6wgc staat het koelst ingesteld en zal nooit gaat ratelen. Groove tubes, mesa, tad het kan er allemaal ook zo in.

fastfolkert
4 juli 2014, 21:58
OK, allen bedankt. Ik zal komend weekend een setje bij die jongens in Zwartsluis bestellen ;-)