PDA

View Full Version : Nieuwe Reverb?



FruscianteFan
2 juli 2014, 12:01
Veelbesproken onderwerp en ik heb zeker wel wat aan de topics die er al zijn. Maar toch:

Ik heb nu een EHX Holy Grail (uitgeleend) en een T-Rex Room Mate II.

Holy Grail stoort eigenlijk altijd wel en is zeer beperkt instelbaar. Op zich wel bruikbaar, maar na de Room Mate merk ik wel dat het erg beperkt is.

De Room Mate is erg fijn, maar ik heb er twee (of drie) problemen mee:

- de gain-knop is ervoor om te zorgen dat het signaal niet overstuurt, maar dat wel alles 'binnenkomt' bij de reverb. Welnu, zeker op de Jaguar, maar eigenlijk ook met de Gretsch (beide erg lage output) merk ik dat zachte signalen gewoon niet binnenkomen. Nu klinkt het heel 'natuurlijk' dat je pas enorm veel galm krijgt als je erg hard aanslaat, maar als je zacht speelt is het gewoon gortdroog. Ik zal nog eens met T-Rex hierover mailen, want ik ga niet mijn signaal boosten zodat de reverb beter werkt.

- de decay, de manier waarop de galm uitsterft, is heel onnatuurlijk. Een tijdje na de aanslag komt er ineens een flinke dip, waarna de reverb nog een tijdje zachtjes aanhoudt (en dan na een tijdje weer net zo onnatuurlijk uitsterft).

- hiermee gaat gepaard dat, zeker met langere decay, die uitstervende galm weer terugkomt als je weer (hard genoeg!!) aanslaat. Soort omgekeerd ducking-effect, waar het bestaande effect nogmaals wordt getriggerd door input.


Tot slot, voor live en repetities is het niet zo erg, maar beide pedalen ruisen flink.

Ik vind het erg zonde, want ik heb stiekem echt jaren lopen gassen op die Room Mate. Ik gebruik trouwens een gloednieuwe adapter (originele was kapot) die 12v en meer dan genoeg stroom levert.



Tot zover wat ik nu heb, nu wat ik nodig heb:

- ik vind het leuk om met reverb te spelen. Even heel veel galm gebruiken voor een reverse delay, of bij de T-rex de decay en mix maximaal zetten terwijl ik van gitaar wissel (soort freeze krijg je dan)

- ik vind het echter vooral belangrijk dat m'n gitaar niet zo droog klinkt. Hiervoor gebruik ik een hall reverb met relatief lange decay (T-rex: ongeveer half) en de mix relatief laag. Maar ook weer niet zo dat je het effect pas hoort als je hem uitzet.

- los van de storing was ik best tevreden met de Holy Grail, maar vind de Room Mate wel mooier klinken, en vind het nu ook wel handig dat ik de decay kan instellen. Daarnaast kun je de balans tussen aan en uit beter instellen, hoewel de mix van de RM een beperkt bereik heeft (niet droog genoeg en niet nat genoeg). Maar de HG heeft bijvoorbeeld weer dat je plaats in de bandmix mede wordt bepaald door of-ie aan of uit staat. Komt deels doordat er geen level op zit, en de hoeveelheid reverb dus ten koste gaat van je volume.

- zonder te willen spammen: aan het einde van deze solo kun je goed horen wat ik ermee wil. Dit is nog met de holy grail, die en langere decay heeft dan ik zou willen. http://youtu.be/ap124u6vJAQ?t=2m23s


Wat zijn de opties? Het liefst wil ik:

- niet ál te ingewikkeld, aankloten is leuk maar het moet vooral makkelijk zijn om hem lekker te laten blenden.
- hall reverb, vermoed ik.
- Geen Storing!
- geen kleuring van het droge signaal, zowel in bypass als met effect.

humbucker
2 juli 2014, 12:23
Niet onbelangrjik: Wat is je budget?

FruscianteFan
2 juli 2014, 12:27
Ik zal niet snel 400 of 500 uitgeven aan een pedaal, en hoe goedkoper hoe beter, maar het moet wel goed zijn. Ik sta niet te springen om een strymon te kopen ofzo, maar als dat is waar ik gelukkig van word...

Eigenlijk heb ik het financiële aspect bewust weggelaten uit de openingspost. Echt haast heb ik ook niet, ik heb nu twee pedalen die op zich wel werken. Voor volgende week in de studio red ik het toch niet meer (en trouwens, de eigenaar heeft een paar Alesis-units).

schizo910
2 juli 2014, 12:51
Ik heb laatst de TC Electronic Hof uitgeprobeerd. En ik was best onder de indruk.


http://youtu.be/4o4cDa5newg

ellisvertellis
2 juli 2014, 13:15
Ik gebruik de Neunaber Stereo Wet met expressie pedaal en dat werkt fantastisch! Pedaal vol intrappen en near infinity reverb, of hiel naar beneden en effect op je gekozen minimumwaarde.

Het is een room-achtige reverb met een heel natuurlijke decay (vind ik) waarvan de kamergrootte goed en gemakkelijk in te stellen is. Wel zit er een soort predelay ingebakken die blijkbaar niet iedereen kan appreciëren, dus daar moet je voor zijn.

Ook is de toon knop programmeerbaar: toon (duh!), modulatie, shimmer, enz.

Check it out:

https://www.youtube.com/watch?v=paIpgtQ9rcc

FruscianteFan
2 juli 2014, 13:18
pre-delay wil ik zo min mogelijk hebben..

is die neunaber trouwens niet volledig programmeerbaar?

telerocker
2 juli 2014, 13:27
Boss FRV-1 63 Fender Reverb Pedal?


https://www.youtube.com/watch?v=VwIxYZ0DXKY

ellisvertellis
2 juli 2014, 13:34
Zo goed als ja, je kan er ook een ander effect inladen. Ook zit er wel wat verschil in de versies, in het filmpje heb je een mono reverb en die is niet programmeerbaar.

De predelay zit zo geprogrammeerd en krijg je er niet uit. Het is onderdeel van deze reverb, maar IMO draagt het bij tot de natuurlijke ruimtelijke klank.

Hiervoor had ik ook een Holy Grail en wat mij stoorde was de beperkte mate van instelbaarheid: de decay was vast, enkel volume kon je regelen en dat werd vervelend. Langs de andere kant was hij ook niet "dik" genoeg. Deze Neunaber doet dat allemaal wel, en goed ook!

Die predelay heeft mij nog nooit gestoord in bandsetting (elders trouwens ook niet). Hoe langer je de reverb laat gaan, hoe minder de predelay opvalt, hij schuift mee op met de decay dus. Proberen waard hoor!

Wat ook mooi is en wat jij goed gaat vinden is dat je de reverb trails kan kleuren zoveel je wil, maar je kan deze ook heel erg transparant zetten zodat hij dus niet komt "storen".

Nog iets, de stereo versie heeft geen 100% wet signaal, de mono versie wel (maar is dus niet programmeerbaar).

Als je niet zeker bent is de TC Electronic Hall of Fame zeker een goeie en goedkope keuze.

FruscianteFan
2 juli 2014, 13:35
Ik zoek wel echt een hall-achtig iets :)

ellisvertellis
2 juli 2014, 13:36
Btw, heel tof nummer spelen jullie daar!

FruscianteFan
2 juli 2014, 13:43
Zo goed als ja, je kan er ook een ander effect inladen. Ook zit er wel wat verschil in de versies, in het filmpje heb je een mono reverb en die is niet programmeerbaar.

De predelay zit zo geprogrammeerd en krijg je er niet uit. Het is onderdeel van deze reverb, maar IMO draagt het bij tot de natuurlijke ruimtelijke klank.

Hiervoor had ik ook een Holy Grail en wat mij stoorde was de beperkte mate van instelbaarheid: de decay was vast, enkel volume kon je regelen en dat werd vervelend. Langs de andere kant was hij ook niet "dik" genoeg. Deze Neunaber doet dat allemaal wel, en goed ook!

Die predelay heeft mij nog nooit gestoord in bandsetting (elders trouwens ook niet). Hoe langer je de reverb laat gaan, hoe minder de predelay opvalt, hij schuift mee op met de decay dus. Proberen waard hoor!

Wat ook mooi is en wat jij goed gaat vinden is dat je de reverb trails kan kleuren zoveel je wil, maar je kan deze ook heel erg transparant zetten zodat hij dus niet komt "storen".

Nog iets, de stereo versie heeft geen 100% wet signaal, de mono versie wel (maar is dus niet programmeerbaar).

Als je niet zeker bent is de TC Electronic Hall of Fame zeker een goeie en goedkope keuze.
Neunaber spreekt me wel aan omdat Benjamin Fletcher, gitarist van Sarah Blasko er ook een heeft, en hij was er erg over te spreken toen ik hem ernaar vroeg. Maar wat jij zegt over de predelay vind ik dan weer... spannend ;). Daarnaast geloof ik dat Ben hem vooral gebruikt voor de over the top geluiden (zoals hij zelf zei, 'angelic').

Het kleuren van de trails: ik weet niet of ik daar zo blij mee ga zijn. Aan de ene kant is instelbaarheid voor alles een pre. Aan de andere kant merk ik heel duidelijk dat ik het vermoeiend vind om dat soort dingen te bepalen. Zoals bij de Room Mate de hi-cut. Ik hoor echt amper verschil (terwijl het in de band juist heel veel uitmaakt!). De beperking van de Holy Grail is misschien ook wel zijn voordeel: galm is belangrijk, maar een subtiel onderdeel van mijn sound.

De Hall of Fame spreekt me nog best aan ja, maar ik moet dus ook zeggen dat ik liever eerst zeker ben, en ik geld dus niet het belangrijkste vind.

ellisvertellis
2 juli 2014, 13:58
Wat ik bdoelde is dat je die trails juist erg ongemoeid kan laten als het kleuren ervan je ding niet is. Wat donkerder of wat lichter en verder eraf blijven. Er zit steeds een lichte modulatie op, maar ook die kan je er bijna helemaal uithalen (met de "low modulation version") en dus echt loepzuiver (bijna steriel) gaan.

Voor meer info, check de software pagina op hun site:
http://neunaber.net/pages/pedal-customizer-software

FruscianteFan
2 juli 2014, 14:20
Ook dat klinkt weer gevaarlijk: ik wil geen modulatie, voorzover ik weet. En steriel wil ik al helemaal niet...

net nog even de Room Mate aan de tand gevoeld. De Room mode lijkt minder last te hebben van wat me aan de hall stoort, maar hij is gewoon nét te kort bij maximum decay, en hij heeft heel nare digitale bijgeluiden. Wanneer de reverb net uitgestorven is, een soort digitale veeg die het restant ook maar wegneemt ofzo.

Net ook even wat demo's van de Strymon Blue Sky gezien: maar daar verandert de reverb van toonhoogte als je de decay aanpast (zoals bij analoge delays). Dat mag niet.

ellisvertellis
2 juli 2014, 15:10
LOL... wat ik zeg is dat je van zwaar gemoduleerd naar bijna steriel kan.. en alles daartussen natuurlijk. "Gewoon" gaat dus ook! :-)

jan7
2 juli 2014, 15:36
Ik vind het erg zonde, want ik heb stiekem echt jaren lopen gassen op die Room Mate. Ik gebruik trouwens een gloednieuwe adapter (originele was kapot) die 12v en meer dan genoeg stroom levert.
Ik ook maar hij is zo duur. Nu stond er een tijdje geleden op marktplaats eentje te koop voor 40 euro met een vermelding in de zin van: "Werkt niet meer, voor de handige harry". Ik ging gelijk aan het googlen of dit pedal een veel voorkomende maar makkelijk op te lossen probleem heeft. Maar het enige dat ik vond zijn de problemen die jij aanhaalt: ruis, artificiële decay en vooral het probleem ivm de gain. Bijvoorbeeld:

it’s like it has a noise gate built in, as soon as your note gets below a certain dB the reverb cuts off and if you are playing really lightly then some notes do not get picked up in the effect and some do,,, it’s like one dry note then one wet note….really weird. Iv’e messed with every knob and it’s just not doing it for me.
Dus mijn gas hiervoor is volledig over. :)

Trouwens, die kapotte Room-mate stond vorige week terug op marktplaats. De koper ervan had te melden: dit pedaal als 'kapot' gekocht maar had enkel een nieuwe adapter nodig en werkt nu 100%. Heb je die toevallig gekocht?

Ik heb zelf een Holy Grail en dat vind ik eigenlijk ondanks de beperkte instellingen nog altijd de meest natuurlijk klinkende. Ik heb hem wel eens met zo'n Boss LS-2 gebruikt om ofwel het level wat aan te passen of bij hogere instellingen te blenden met mijn dry signaal maar uiteindelijk vond ik hem net goed ingesteld zoals hij standaard is.

Heb je de oude big box of de nano? Over de oude big box lees ik wel eens dat die kieskeurig is wat adapter betreft en ook nogal ruist. Ik heb de nano en die is compleet muisstil. Ik speel veel over hoofdtelefoon en dan valt elk beetje brom, ruis, digitale artifacts en andere ongein onmiddellijk op.

Ik heb ook een Hardwire RV-7 en daar ben ik redelijk tevreden over. Als ik over een versterker speel gaat die meestal uit, maar over hoofdtelefoon is de room reverb (in stereo) erg goed. De reverse, mod en gated instellingen zijn helemaal niks. De plate en hall zijn wel OK en de spring is ook niet slecht maar die is niet stereo. Ondanks de tone (liveliness knop) vind ik het toch een redelijk dikke donkere reverb. In tegenstelling tot de Holy grail bijvoorbeeld neemt ie wat hoog weg en voegt ie op de lage tonen ook veel reverb toe. Eigenlijk het tegenovergestelde van de Holy grail.

Ik heb ook een Zoom G3 die redelijk goede reverbs heeft met veel instelmogelijkheden (predelay, tone, mix, decay, hpf, level).
Behalve de spring reverb (die in geen enkel opzicht op een spring reverb lijkt) zijn ze ook allemaal stereo wat door koptelefoon of actieve monitors goed klinkt. Ondanks dat je de mix op 100% wet kan zetten laat die toch nog heel wat van je dry signaal door. De Hall reverb vind ik daarvan de beste. De reverbs van de G3 zijn trouwens ook in kleiner stompbox formaat te krijgen in de CDR versie.

FruscianteFan
2 juli 2014, 15:49
Lijkt er wel op, maar denk het niet. Ik heb de mijne nu een paar weken, stond voor 145 op MP en de verkoper had in de advertentie niks gezegd over de adapter. Voordat de deal gesloten werd zei hij wel dat de originele adapter stoorde (die deed het dus helemaal niet) maar dat hij op zijn Fuel Tank prima werkte. Uiteindelijk heb ik maar gewoon een nieuwe adapter besteld.

En ja, ik vind de galm echt heerlijk, maar hij stoort aan alle kanten. Als je bijvoorbeeld de Decay verandert, hoor je dat (soort digitale 'tinteling'. En inderdaad wat je net citeerde heb ik ook, precies. Bij normale instellingen valt het niet zo op, omdat zachte noten toch al minder galm moeten krijgen. Maar gister eens heel zacht gespeeld op hoog volume, en het is gewoon echt droog.

Ik kan eens kijken naar de Holy Grail nano... misschien kan ik die wel ergens lenen. Maar ben toch bang dat ik de uitgebreidere instellingen van de T-rex ga missen. Of ik moet die erbij houden...

edit: nog iets waar ik me enórm aan stoor: ook als het effect uit staat, gaat het signaal naar de reverb. Dus als je iets speelt en direct daarna de galm aanzet, hoor je de galm van wat je net speelde toen hij uitstond.

En hoorde zojuist die digitale veeg ook in de hall mode.

Ok, de galm is best mooi maar een nieuwprijs van tussen de 300 en 400 euro is dus geen garantie dat een pedaal ook goed is, wat een teleurstelling...

FruscianteFan
2 juli 2014, 15:50
LOL... wat ik zeg is dat je van zwaar gemoduleerd naar bijna steriel kan.. en alles daartussen natuurlijk. "Gewoon" gaat dus ook! :-)
Ah sorry, ik las het zo van "je kunt de modulatie bijna helemaal wegdraaien (maar niet helemaal)"

telecastermaster
2 juli 2014, 16:22
Ik zeg Zoom Multistomp 70 CDR (Chorus Delay Reverb). http://www.zoom.co.jp/products/ms-70cdr/spec/

Voor 100 euromannen te koop en een schat aan goede reverbs + nog tig chorussen en delays.
De noise reduction alleen al is de aanschaf van dit ding waard......

http://www.zoom.co.jp/img/text_img/text_img_3878.jpg

FruscianteFan
2 juli 2014, 16:33
Maar klinkt het ook goed? Ik heb eerlijk gezegd vrij weinig vertrouwen in Zoom en algemeen, programmeerbare multi-effecten.

(dat gezegd hebbende: dat zijn de Hall of Fame en Neunaber natuurlijk ook)

tommus42
2 juli 2014, 16:39
Klinkt goed. Mijne is in de goede handen van de technicus van Tonika:p hoop dat het niet te duur wordt. Tremelo, CE1(!), ADA flanger, mooi, mooi, mooi:). En de reverbs zijn helemaal top.

FruscianteFan
2 juli 2014, 16:43
Wat is er dan mis mee?

Heeft die trouwens niet ook een seek-wah achtig ding aan boord?

tommus42
2 juli 2014, 16:45
Het geheugen is niet oproepbaar. Wel de effecten op zich, maar ja, zou je een minuut of wat moeten tweaken als je van patch wisselt.
Wat is een seek-wah?

Zit er niet op, alleen post-gain effecten.

Zit misschien wel in de MS-50, die heeft ook overdrives, kost tegenwoordig 91 euro bij Bax

telecastermaster
2 juli 2014, 16:52
Zit er niet op, alleen post-gain effecten.



Idd, kan het beste in de fx loop.

De Zoom is een soort poor mans Strymon.
Ik weet dat je geen shimmer reverb zoekt maar deze video geeft toch goed weer wat die Zoom kan kwa rekenkracht.


https://www.youtube.com/watch?v=66Dgsz-1t30&feature=player_detailpage

HaroldA
2 juli 2014, 17:29
Ik gebruik trouwens een gloednieuwe adapter (originele was kapot) die 12v en meer dan genoeg stroom levert.

Wel een fatsoenlijke, gestabiliseerde voeding en niet zo'n universele rampbak met die dodelijke ompoolpluggen, zoals dit:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/13861_10202967691245987_3081798167290796735_n.jpg

:soinnocent:

FruscianteFan
2 juli 2014, 17:30
En toch... het spreekt me niet zo aan. Maar misschien wel het proberen waard ja.

Naar aanleiding van dit topic - de som van alle ergernis aan de RM - heb ik hem maar te koop gezet. Voor alle gear geldt dat het mij moet inspireren om te spelen, en ik er geen weerzin in moet krijgen.

HaroldA
2 juli 2014, 17:34
Hoe klonk de RM op de originele voeding? Ik vind je klachten klinken als een voedingsprobleem.

FruscianteFan
2 juli 2014, 17:35
Wel een fatsoenlijke, gestabiliseerde voeding en niet zo'n universele rampbak met die dodelijke ompoolpluggen, zoals dit:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/13861_10202967691245987_3081798167290796735_n.jpg

:soinnocent:
Dan moeten ze er maar een fucking fuel tank bijleveren. Deze adapter doet het beter dan het origineel (en net nog even op de Stagg aangesloten, zelfde probleem)

oorspronkelijke adapter deed dus helemaal niets, hij ging niet eens aan. En ik snap het dat pedalen gaan storen als je ze daisychaint, ik snap dat ze niet functioneren op slechte voedingen, maar dit is gewoon een adapter die volgens de site aan de eisen van de Room-Mate voldoet.

HaroldA
2 juli 2014, 17:47
oorspronkelijke adapter deed dus helemaal niets, hij ging niet eens aan. En ik snap het dat pedalen gaan storen als je ze daisychaint, ik snap dat ze niet functioneren op slechte voedingen, maar dit is gewoon een adapter die volgens de site aan de eisen van de Room-Mate voldoet.

Mag het wel een geschakelde adapter zijn? 1A krijg je niet uit een trafo van dat formaat.

Een adapter heeft meer specs dan alleen voltage en max stroom. Rimpel, ruis, etc zijn net zo belangrijk, zeker bij effecten zoals een reverb.

FruscianteFan
2 juli 2014, 21:42
Ik zie nergens iets over wat voor adapter het per se moet zijn...

Niettemin: als met een betere voeding mijn klachten over de RM verholpen zijn, is dat natuurlijk zeker de moeite (en wellicht het geld) waard...

apekop
3 juli 2014, 10:33
De Neunaber werd aangeraden, dat is een super ding, maar volgens mij niks voor de OP als ik zo zijn verhaal lees. De Neunaber is meer een ambient reverb, vooral goed voor de sferische sounds. Niet een typische room of hall reverb.

Die Zoom klinkt ook zeker niet slecht voor dat geld. Iets sterieler en minder transparant dat wel. Kan ook niet anders voor dat geld. Persoonlijk snap ik nooit waarom ze 50 reverbs en 50 delays (bij wijze van) in zo'n budget pedaal stoppen. Waarom niet gewoon 3 super goede reverbs en 3 goede delays? dus minder opties maar dan wel alles topkwaliteit? Nu is het allemaal 'net niet'. Dit idee van alles erin stoppen zie de tegenwoordig steeds meer bijvoorbeeld bij TC electronics.

tommus42
3 juli 2014, 11:05
......Persoonlijk snap ik nooit waarom ze 50 reverbs en 50 delays (bij wijze van) in zo'n budget pedaal stoppen. Waarom niet gewoon 3 super goede reverbs en 3 goede delays? dus minder opties maar dan wel alles topkwaliteit? Nu is het allemaal 'net niet'. Dit idee van alles erin stoppen zie de tegenwoordig steeds meer bijvoorbeeld bij TC electronics.
Het gaat denk ik om de processing-kwaliteit en de AD/DA converters. Niet om het aantal verschillende algoritmes. Ze zouden er met dezelfde kwaliteit net zo goed 2000 reverbs in kunnen stoppen.

FruscianteFan
3 juli 2014, 11:15
Maar dan moeten die wel allemaal ontworpen worden...

Ok, ik wil het liever niet weten maar als de T-Rex daadwerkelijk beter werkt op een betere voeding, dan is dat de oplossing. Hij kan genoeg ambient om mee te klooien en leuke effectjes te doen, maar het belangrijkste is dat hij gewoon lekker klinkt. En ik wil gewoon dat mijn gitaar niet al te droog klinkt, maar ook weer niet teveel ruimte inneemt.

in dat straatje heb ik twee mogelijkheden: ofwel ik bestel ergens een adapter waarvan ik hoop dat die zijn werk beter doet, of ik ga voor een echte voeding. Kost weer eens een hoop geld, maar dat moet dan maar. Misschien vanmiddag eens met de RM naar de winkel, kijken of-ie beter werkt met zo'n voeding.

schizo910
3 juli 2014, 11:21
Ik gebruikte eerst ook een one spot en daisy chain, werkte naar mijn idee prima. Totdat ik overstapte op eenVoodoo Lab Pedal Power 2+. Nooit spijt van gehad terwijl ik ook wel opzag tegen de uitgave voor 'slechts' voeding.

apekop
3 juli 2014, 12:01
Het gaat denk ik om de processing-kwaliteit en de AD/DA converters. Niet om het aantal verschillende algoritmes. Ze zouden er met dezelfde kwaliteit net zo goed 2000 reverbs in kunnen stoppen.

Hoe het technisch in elkaar zit weet ik niet en boeit me ook minder. Het feit blijft wel dat alles geld kost (tijd, ontwerp, testen etc.). Als ze al dat geld en tijd in het ontwerp zouden steken van 2 of 3 topkwaliteit reverbs en delays zouden deze beter zijn dan dat ze hetzelfde geld en tijd steken in 50 delays en reverbs. Je kan ook niet verwachten dat een pedaal met 50 reverbs voor pakweg 1/3 of van de prijs van bijvoorbeeld een dedicated reverb pedaal als bijvoorbeeld de Neunaber net zo goed klinkt.

Persoonlijk heb ik liever 1 of 2 goede reverbs dan 50 matige.
Dat gezegd hebbende is die Zoom voor het geld misschien wel een leuk ding voor thuis erbij en ben ik hem wel aan het overwegen. Iemand enig idee of de buffer/bypass van de Zoom goed is? geen true bypass denk ik? is er tonesuck?

jan7
3 juli 2014, 12:49
Ok, ik wil het liever niet weten maar als de T-Rex daadwerkelijk beter werkt op een betere voeding, dan is dat de oplossing.
Zoals eerder gemeld en gequote hebben meer mensen gelijkaardige klachten/problemen/moeite met die reverb en het lijkt me sterk dat die allemaal een niet originele voeding gebruikten.

Zelf heb ik gemerkt dat bij reverb pedalen een 'verkeerde' voeding een dramatisch effect heeft en niet een 'beetje' slechter of beter gaat klinken.

Bijvoorbeeld:

- De Holy Grail nano werkt enkel met een adapter en heeft geen voorziening voor een batterij binnenin. Als je er via de adapter ingang een 9volt batterij op aan sluit krijg je enkel je droog signaal, het reverb effect werkt gewoon niet, 't is alsof je pedaal in bypass staat.

- De Hardwire RV-7 heeft (vooral bij de opstart) redelijk wat mA nodig. Krijgt die dat niet dan zal je het geweten hebben. Je spring reverb mode vind je plots terug bij de room setting, de mod reverb zit plots in de hall reverb en andere reverb modes werken gewoon niet of uiterst eigenaardig.

FruscianteFan
3 juli 2014, 13:14
Zoals eerder gemeld en gequote hebben meer mensen gelijkaardige klachten/problemen/moeite met die reverb en het lijkt me sterk dat die allemaal een niet originele voeding gebruikten.
Misschien, maar als de originele voeding ook niet perfect is...

tommus42
3 juli 2014, 13:28
Hoe het technisch in elkaar zit weet ik niet en boeit me ook minder. ......
Mij op zich wel, maar het gaat om het resultaat.
Geen idee hoe het gaat bij het ontwerpen van zo'n ding. Ik vermoed dat ze met een dure computer, de 'structuur' van een effect proberen te vangen. Of ze jatten de originele algoritmes als het om digitale apparatuur gaat.

Hoe dan ook, ik denk dat met name de AD/DA omzetters de grootste invloed hebben op de 'klank' die je hoort. En die dingen worden steeds beter en goedkoper.

Ik weet wel zeker dat de Zoom MS-70CDR het beste multi-bakje is dat ik ooit heb gehoord. Zegt niet veel want ik ben een budget-man:), maar ik zou zomaar aannemen dat de AD/DA converters van de zoom nu al beter zijn dan van een originele G-force of vergelijkbaar.

apekop
4 juli 2014, 08:57
Mij op zich wel, maar het gaat om het resultaat.
Geen idee hoe het gaat bij het ontwerpen van zo'n ding. Ik vermoed dat ze met een dure computer, de 'structuur' van een effect proberen te vangen. Of ze jatten de originele algoritmes als het om digitale apparatuur gaat.

Hoe dan ook, ik denk dat met name de AD/DA omzetters de grootste invloed hebben op de 'klank' die je hoort. En die dingen worden steeds beter en goedkoper.
.

misschien wel, maar als de AD/DA converters super zijn en de algoritmes slecht dan heb je er nog niks aan. Het is niet zomaar een kwestie van een algoritme 'vangen', daar zit een heel geluidsontwerp aan vast.

FruscianteFan
4 juli 2014, 18:09
intussen heb ik even overlegd met onze studiodude die behoorlijk technisch en DIY is. Maandag komt hij even langs om te kijken of we dit kunnen oplossen. Kan altijd nog een fatsoenlijke voeding of ander pedaal kopen, als hij het kan oplossen is het alleen maar mooi :)

Dirk_Hendrik
4 juli 2014, 18:49
- De Holy Grail nano werkt enkel met een adapter en heeft geen voorziening voor een batterij binnenin. Als je er via de adapter ingang een 9volt batterij op aan sluit krijg je enkel je droog signaal, het reverb effect werkt gewoon niet, 't is alsof je pedaal in bypass staat.

En waarom denk je dat de grail geen batterijvoedingsoptie heeft?

Maar in essentie. De Reverb chip in de grail heeft teveel stroom nodig en start niet op. Dat er daarna nog genoeg spanning overblijft voor de analoge sectie buiten die chip is an sich al bijzonder.

jan7
4 juli 2014, 19:21
En waarom denk je dat de grail geen batterijvoedingsoptie heeft?
Ik dacht hetzelfde als jou. :)
Maar ik was gewoon nieuwsgierig wat ie zou doen als je toch een batterij zou gebruiken (geen reverb, gekke reverb, ontploffen, of nog iets anders.)

Deze opmerking verbaasde me dan ook:

Op mijn Cioks DC8 werkt de nano HG geruisloos, net als op batterij en een oude Ibanez adapter. 1-spot (en afgeleiden) heb ik niet eens geprobeerd.

HaroldA
5 juli 2014, 00:33
Deze opmerking verbaasde me dan ook:

Nou, daarna was m'n batterij wel flink ingezakt qua voltage (nu onder belasting maar 7.6v) ... mazzeltje? Heb ook alleen maar een "ja, hij doet het" stukje gespeeld, niet echt geluisterd of het ook een "cleane" reverb was.

FruscianteFan
26 juli 2014, 11:19
Ik ben mij er eentje.

De Room Mate gaat eruit. Zie pedalboard topic, ik vind het steeds vreemder om met reverb te spelen.

Daarnaast, als ik eerlijk ben, ik heb jaren lopen gassen op de Room Mate maar hij valt me tegen, om de redenen die ik eerder heb genoemd. Uiteindelijk stel ik hem ook nog eens hetzelfde in als de Holy Grail klinkt - en die is afgeragd, en heb ik ooit van mijn ouders voor m'n verjaardag gekregen, dus die blijft toch.

Misschien ligt het aan de voeding. Maar ik kan niet verantwoorden zoveel geld in een pedaal te hebben zitten dat ik niet meer nodig heb voor de band.