PDA

View Full Version : Hot rodded Marshall (achtige)



RedBuell
1 juli 2014, 19:53
Het is alweer even geleden dat ik mijn 5150II met 2x12 cab verkocht, hij ging weg oa. omdat ik het liefst een wat kleinere mobielere setup wil en omdat ik een betere clean wilde. Er speelde nog enkele andere redenen mee maar die sloegen niet op de 5150.

Toch heb ik een versterker nodig en hoop wat meer info of een duwtje in de goeie richting te krijgen.

Ik speel in een cover rockband, we spelen oa nummers van AC/DC, Led Zeppelin, Fogherty, Foo Fighters, Pearl Jam en wat harder richting Metallica en Iron Maiden. Ik merk dat ik vaak de sound van gitaristen die op Marshalls (of de daarvan afgeleide) spelen vaak wel erg lekker vind klinken. Gary Moore, AC/DC, Airbourne, Slash, Iron Maiden, ZZtop, Paul Gilbert en niet te vergeten de Brown sound van EvH zijn de geluiden waar ik naar op zoek ben.

Een versterker die in de basis de sound heeft die ik zoek en waar ik niet perse pedaaltjes voor hoef te zetten om de scheur te krijgen die ik wil, met een strak low end en goed reagerend op de volume knop van de gitaar maar waar ook een goede clean op zit. Dat goede clean hoeft overigens niet perse schakelbaar te zijn met de drive kanalen, clean met een randje is voor de band goed maar ik wil ook cleane stukjes buiten de band kunnen spelen. Geen amp waarbij het 3 maanden duurt om te weten hoe hij werkt of met tig knoppen op voor en achterkant. Budget is zo'n €1200.

Wat gebruik ik live..., een goede crunch al dan niet geboost met een screamertje, lead en een redelijke clean. Ik gebruik weinig pedalen. Delay staat meestal aan (wel subtiel) voor de solo's gebruik ik soms een Phaser of een wah. Een booster gebruik ik meestal om net tussen crunch en lead in te zitten als ik merk dat ik iets extra's nodig heb. Clean moet clean zijn maar dat mag met apart wat tweaken, hoeft dus niet perse naast de drive kanalen te schakelen zijn.

Versterkers waar ik zelf aan zit te denken:
EvH 5150III (50/100) schijnt instant brown sound te hebben maar clean lijkt me niet clean genoeg.
Orange Rockerverb dikke scheur maar schijnt ook wat compressed te zijn en heeft maar 1 scheur kanaal
Marshall 410/205 JVM ingewikkeld/ wel erg veel (te veel)keuze maar schijnt een hele goeie 2203 crunch te hebben
Marshall DSL heb ik een geprobeerd op classic gain, clean met een dikke rand en daarover heen een Blackstar HT Dual, pfffff klonk erg goed maar dan moet ik wel altijd mijn HT Dual ervoor gebruiken.
Engl Powerball, klinkt erg goed bij Remy Hansen maar ja dat doet eigenlijk iedere map bij die gast.
Mesa Stiletto, luistert erg goed naar de volume knop maar is toch behoorlijk schel en als 1x12 combo veel te zwaar.

Hoop dat ik hier dus wat tips kan vinden, het is vaak lastig om in de buurt bepaalde amps te vinden, laat staan een zaak die meerdere versterkers heeft staan om ze A/B te testen.

Bazzey
2 juli 2014, 13:38
Hoi,
Volgens mij is dit ding dan wel wat voor je.
Ding klinkt als een klok en je breekt ook je rug niet.
:D

http://www.youtube.com/watch?v=w71tBeuLn2Y

Hoop U hiermee voldoende geholpen te hebben.

WillemdaGuide
2 juli 2014, 13:46
klinkt als een klusje voor een Mesa Stiletto..

Thiez
2 juli 2014, 14:18
EVHIII is de eerste versterker die mij te binnen schoot bij je verhaal. Overigens zit op deze versterker ook een prima clean, zeker met je volumeknop nog iets terug.

Als je blackstar HT-dual bevalt zou je eens kunnen kijken naar een blackstar ampje. Een HT-venue serie of misschien uit de artisan serie (hoewel deze denk ik wat gain tekort komen voor je zonder pedaal ervoor).

Daarnaast een splawn quickrod misschien. Ooit eens op gespeeld bij guitarcandy in belgie. Gave amp alleen zijn ze 2e hands bijna niet te vinden en nieuw zitten ze iets over je budget denk ik.

Zelf heb ik al jaren een Engl blackmore. Het is uiteraard niet exact de marshall sound, maar ik vind er wel een erg goede rocksound inzitten en is ook erg veelzijdig.

En als laatste zou je nog kunnen kijken naar de Laney GH50L. Zit ook wel in de marshall achtige sferen. Net iets meer compressie maar erg gave versterkertjes.

Toaster
2 juli 2014, 14:49
Voor dat geld kan je ook gewoon kijken naar.......: Een Marshall, ofwel wat je zoekt. Tweedehands jaren 70 superlead of superbass en je bent het mannetje.

Persoonlijk zou ik dan gaan voor een superbass, het clean is erg goed op deze bakken, zet er dan een tubescreamer voor en je bent er.
Of een superlead kopen voor het scheurwerk en deze inregelen met je volume knop op je gitaar.
Niet vergeten dat de bands die je opnoemt helemaal niet bakken met gain gebruiken.

big dooley
2 juli 2014, 16:24
als ik dat allemaal zo lees, dan ik denk aan een JVM... en dan wel de satriani-versie...
het zijn inderdaad veel knoppen, maar eigenlijk is het net zo simpel in te stellen als een kwartetje 2203 versterkers in 1 behuizing
crunch oranje is 1 op 1 een 2203, bij de gewone JVM is die net ietjes anders

alleen jammer dat ie buiten het budget valt... zie ze nog niet veel tweedehands, en daar is een goeie reden voor :)

Philippe
2 juli 2014, 16:25
Hoi,
Volgens mij is dit ding dan wel wat voor je.
Ding klinkt als een klok en je breekt ook je rug niet.
:D

http://www.youtube.com/watch?v=w71tBeuLn2Y

Hoop U hiermee voldoende geholpen te hebben.

...en GAS slaat toe. U wordt bedankt! :nervous:

dunhill1
2 juli 2014, 16:50
Friedman?

Weet niet of dat lukt, wellicht een gebruikte qua budget?

Google even Friedman philx. Klinkt meer als van halen dan van halen zelf zeg maar....

telerocker
2 juli 2014, 18:26
JVM is idd een goede optie. Maar je kunt voor je huidige amp ook een Wheebo JVM Drive, Emma Reezafratzitz of een soortgelijk pedaal zetten.

big dooley
2 juli 2014, 18:40
andere optie zou nog een (tweedehands) JMD:1 zijn... een modeller
is eigenlijk jammerlijk geflopt, maar steeds meer gitaristen ontdekken het ding en zijn er werkelijk laaiend enthousiast over, ook al zijn het nog zulke verstokte conservatievelingen...

het apparaat heeft verreweg het meest te bieden qua opties (meer dan de JVM 4-kanaals) en is voorzien van bruikbare ingebouwde effecten, terwijl de layout op het frontpaneel heel minimaal is gebleven

mocht je er ooit tegenaan lopen: de YJM100... de broer van de AFD100, mijn medegitarist heeft er eentje op de kop weten te tikken en hij haalt er meer dan genoeg uit... vooral de ingebouwde attenuator en autobias systeem is om je vingers bij af te likken

Brum
2 juli 2014, 19:40
Ceriatone. Toch zeker gezien je budget. Of een JCM800 op de kop tikken, icm iets van een tubescreamertje.

Thiez
2 juli 2014, 23:34
mocht je er ooit tegenaan lopen: de YJM100... de broer van de AFD100, mijn medegitarist heeft er eentje op de kop weten te tikken en hij haalt er meer dan genoeg uit... vooral de ingebouwde attenuator en autobias systeem is om je vingers bij af te likken

Staat een YJM100 te koop, maar die is redelijk aan de dure kant. Dat krijg je met die limited oplage. Overigens is het een gaaf ampje alleen de boost vond ik erg matig. Met de boost erop begon hij wat te veel te compressen naar mijn smaak.



Overigens nog een andere goede channelswitcher van marshall vind ik de 6100. 3 kanalen van clean tot high gain.

Ceriatone kan ook inderdaad een goede keuze zijn. Maar helaas niet uit te proberen, dat is kopen op de gok. Een chupacabra of yeti lijkt me wel gaaf versterkertje.

RedBuell
3 juli 2014, 00:01
Tot nu toe zit ik het meest te denken aan een 5150III of een JVM. Een JCM 800, AFD/YJM 100 of JMP lijkt mij te veel one trick en afhankelijk van pedalen, hoewel ik wel een beetje tussen single channel/multi channel zit te twijfelen. Mijn idee scheurgeluid is namelijk dat een goede scheur uit een top komt die je hooguit wat kan boosten of kleuren met pedalen maar niet te veel. Zo klinkt die van Anderton's zeker erg goed maar komt die niet een betje vermogen en headroom te kort. Zo lijkt een 2061X me ook wel erg gaaf, en mobiel.

Een Mesa stiletto heb ik over gespeeld en bijna gekocht, ik vond alleen de Ace combo te schel, belachelijk zwaar en onhandelbaar. De head of de Deuce II is wellicht beter maar heb die niet uit kunnen proberen.

Is zo'n JMD een versterker met buizen in de poweramp en een modeling pre amp?


Al met al erg lastig

big dooley
3 juli 2014, 00:22
Is zo'n JMD een versterker met buizen in de poweramp en een modeling pre amp?


yep en naar wat ik gelezen heb, is de preampmodeling heel erg goed te noemen...
marshall heeft zich echter wel volledig bij zijn eigen catalogus gehouden... dus geen fenders, mesa's of vox-en, die ze proberen na te apen... ze zijn bij hun leest gebleven :)

Misery Signals
3 juli 2014, 17:41
Diezel Einstein
splawm Nitro
Mesa Stiletto
...
tweedehands.

MS

Speeddemon
5 juli 2014, 11:31
Heb zelf de HT-Dual sinds een tijdje voor m'n C-setup (Roland Jazz Chorus 120 door een 4x10 cab) en 't gros van de bands die je noemt, haal je daar goed uit. Ik bedoel maar te zeggen, die HT-Dual is echt zo gek niet. M'n main amp is een Invader; ben zelf erg Engl-minded, maar ik zou zeker niet voor de Powerball gaan, gezien wat je zoekt. Zelf vond ik de JVM te ruisend en too much in OD1 en OD2, maar Crunch was wel erg lekker.
Zaken waar ik naar zou kijken (aangezien ik ook wel in je straatje zit qua sounds):
-Peavey Classic 50; mooi karaktervol clean en een enigzins Marshall-jubilee achtige leadtone kan ik me herinneren. Hier moet Bonamassa zo uit te halen zijn. Evt boostertje ervoor voor je Maiden-solo's e.d., al heeft ie al bes

-Marshall 6100(LM); erg veelzijdig, 3 kanaals.

-Egnater Renegade 65 (head of 2x12) (om je effe te overtuigen: http://www.youtube.com/watch?v=v_Dh5IBdf5g )

Op zich vond ik de Mesa Stiletto ook goed, maar ik kan me herinneren dat ik hem belachelijk direct (ik quote mezelf: 'alsof de elektronen al wisten wat je ging spelen' ) en best droog vond. Niet kwaliteiten die ik als 1e bedenk bij Marshall...)

en idd, de Peavey 5150 III 50W staat hoog op mijn lijstje; is zeker wel clean uit te halen. De gain van blue/green channel onder 10 uur houden. Het nadeel dat schakelen naar blue dan best wel een volume boost geeft. Daar zijn overigens wat simpele mods voor te vinden online. En red channel heeft meer gain dan je nodig zal hebben. Meen dat die amp 7 preamp buizen heeft! Insane! :rockon:

FrankC
5 juli 2014, 11:56
Dit is wel een retevet ding!

Hoi,
Volgens mij is dit ding dan wel wat voor je.
Ding klinkt als een klok en je breekt ook je rug niet.
:D

http://www.youtube.com/watch?v=w71tBeuLn2Y

Hoop U hiermee voldoende geholpen te hebben.

Braindead
5 juli 2014, 14:54
Friedman?

Weet niet of dat lukt, wellicht een gebruikte qua budget?

Google even Friedman philx. Klinkt meer als van halen dan van halen zelf zeg maar....

Meer van Halen dan van Halen zelf????

Brum
5 juli 2014, 14:58
Een gebruikte Friedman voor zo'n €1200,- Ik moet ze gebruikt nog tegenkomen, laat staan voor die prijs. Die dingen zijn niet populair ook, die kom je echt niet tweedehands tegen.

big dooley
6 juli 2014, 08:28
als je voor een JVM gaat, moet je wel gaan denken aan een noise gate
bij de satriani versie is deze al ingebouwd (waarbij de reverb het veld heeft moeten ruimen)

al met al is zelf testen natuurlijk wel een vereiste

RedBuell
6 juli 2014, 10:30
Die Friedman Brown eyes :)))) sweet. Ik ben alleen bang dat ie te duur is voor mij... :(

Thiez
6 juli 2014, 10:52
Kunt eventueel kijken naar pink taco. Ook erg lekkere sound, maar wel stukkie simpeler en goedkoper dan BE.

Marc Oblivian
8 juli 2014, 12:36
Als ik zo kijk naar de bands die je noemt, is het merendeel Marshall en niet meer dan medium gain. Ik zou dus geen high gain bak nemen met veel kanalen. Die zijn ook meestal niet "open" genoeg voor die sounds. Uitzondering kan de EVH 5150 zijn en dan vooral op kanaal 1 en 2 (clean en crunch). Kanaal 3 is echt over the top en teveel compressie.
Maar dan nog: die bak heeft meer compressie dan de 1 kanaals Marshalls. Ik denk dat je het echt in die richting moet zoeken als je echt 1 op 1 het geluid van genoemde bands wil hebben/benaderen.
Je kan een goeie JMP nemen uit de seventies of een leuke JCM800, het liefst een 2203 lijkt mij. Leuk 2x12 kastje eronder en een boostpedaal (een simpele eq-7 of goede tubescreamer-achtige kan al voldoende zijn): klaar.
Voor cleane sounds beetje spelen met je volumeknop. Ik haal prima cleane sounds uit mijn 2203. Nee, het is geen Fender :-)
Orange Rockerverb heb ik afgelopen weekend nog op gespeeld. Prima sound. Clean en drivekanaal. Met drive over de helft vond ik hem echter niet open genoeg meer klinken. Ook een andere sound dan de typische Marshallsound van de bands die je noemt natuurlijk.

muziekschuur
8 juli 2014, 12:48
De grootste verandering van de 5150 II naar de 5150 III is een Fender clean op kanaal 1. M.a.w. de 50 watt EVH versterker met het 2x12 cabinet met tiltback lijkt me een prachtige set. Ook het vastzetten van de head op dat cabinet is een plus. Ideale monitoring overal. En het blijft draagbaar. En ook het onderhoud is goedkoper dan de 100 watt heads...

Hier zie je duidelijk dat de top op het cabinet vastgezet kan worden en met de tiltback kan het cabinet achterover hellen. Ideaal voor monitoring.

http://media.fmicdirect.com/evh/images/products/amplifiers/2253101410_frt_wlg_001.png


https://www.youtube.com/watch?v=Xzu0Mxi7vcU

telerocker
8 juli 2014, 13:04
Als ik zo kijk naar de bands die je noemt, is het merendeel Marshall en niet meer dan medium gain. Ik zou dus geen high gain bak nemen met veel kanalen. Die zijn ook meestal niet "open" genoeg voor die sounds. Uitzondering kan de EVH 5150 zijn en dan vooral op kanaal 1 en 2 (clean en crunch). Kanaal 3 is echt over the top en teveel compressie.
Maar dan nog: die bak heeft meer compressie dan de 1 kanaals Marshalls. Ik denk dat je het echt in die richting moet zoeken als je echt 1 op 1 het geluid van genoemde bands wil hebben/benaderen.
Je kan een goeie JMP nemen uit de seventies of een leuke JCM800, het liefst een 2203 lijkt mij. Leuk 2x12 kastje eronder en een boostpedaal (een simpele eq-7 of goede tubescreamer-achtige kan al voldoende zijn): klaar.
Voor cleane sounds beetje spelen met je volumeknop. Ik haal prima cleane sounds uit mijn 2203. Nee, het is geen Fender :-)
Orange Rockerverb heb ik afgelopen weekend nog op gespeeld. Prima sound. Clean en drivekanaal. Met drive over de helft vond ik hem echter niet open genoeg meer klinken. Ook een andere sound dan de typische Marshallsound van de bands die je noemt natuurlijk.

Mee eens. Ik heb de Rockerverb 50 head gehad (niet weg moeten doen....). Amp klinkt het beste met de master na 12 uur en de gain ergens tussen 10 en 11. Mooie sound, maar niet helemaal Marshall.

RedBuell
10 juli 2014, 16:30
Als ik zo kijk naar de bands die je noemt, is het merendeel Marshall en niet meer dan medium gain. Ik zou dus geen high gain bak nemen met veel kanalen. Die zijn ook meestal niet "open" genoeg voor die sounds. Uitzondering kan de EVH 5150 zijn en dan vooral op kanaal 1 en 2 (clean en crunch). Kanaal 3 is echt over the top en teveel compressie.
Maar dan nog: die bak heeft meer compressie dan de 1 kanaals Marshalls. Ik denk dat je het echt in die richting moet zoeken als je echt 1 op 1 het geluid van genoemde bands wil hebben/benaderen.
Je kan een goeie JMP nemen uit de seventies of een leuke JCM800, het liefst een 2203 lijkt mij. Leuk 2x12 kastje eronder en een boostpedaal (een simpele eq-7 of goede tubescreamer-achtige kan al voldoende zijn): klaar.
Voor cleane sounds beetje spelen met je volumeknop. Ik haal prima cleane sounds uit mijn 2203. Nee, het is geen Fender :-)
Orange Rockerverb heb ik afgelopen weekend nog op gespeeld. Prima sound. Clean en drivekanaal. Met drive over de helft vond ik hem echter niet open genoeg meer klinken. Ook een andere sound dan de typische Marshallsound van de bands die je noemt natuurlijk.

Ik heb idd ook zitten denken aan een 2203, op een of andere manier is een single channel ouwe Marshall zo Rock 'n Roll. Het is nu een beetje een zaak om 2 keuzes te maken, de eerste tussen single channel simpel R'n R en multi channel kan alles met alleen een delay in de loop en slechts een phaser en een wah ervoor. En de tweede is, wordt het een mobiel klein ampje of ga ik toch weer voor het "echte" werk gewoon wat goed klinkt dus.

Weer ff over een JMP of JCM 800 (2203) single channels, ik kwam een nieuwe Randy Rhoades Marshall (MKII) tegen op Marktplaats, ik dacht eigenlijk dat die dingen super zeldzaam waren en erg duur zouden zijn maar deze is incl cab goed te betalen. Zijn het goede versterkers of zijn ze onbruikbaar omdat het non master amps zijn.

Brum
10 juli 2014, 17:33
Als je een delay in de loop van een 2203 wilt, dan zul je wel moeten kijken naar een reissue 2203. De ouwe heeft naar mijn weten geen loop. Wil je een loop en als bonus twee kanalen, zou je ook kunnen kijken naar een JCM800 2205/2210.

Marc Oblivian
10 juli 2014, 17:35
Die Rhandy Roads: geweldige Marshallsound. Echt te gek. Heb er over gespeeld en serieus overwogen hem te nemen.
De rest van de buurt rondom de muziekzaak heeft me echter ook horen blazen.
Ja, hij is dus LUID. Niet tam te houden. Niks voor thuis, Niks voor in een kleine kroeg. Stadionluid :-)
Maar die sound.....

RedBuell
10 juli 2014, 18:04
Is dat met iets als een hotplate op te lossen?

guhlenn
10 juli 2014, 18:10
Die Rhandy Roads: geweldige Marshallsound. Echt te gek. Heb er over gespeeld en serieus overwogen hem te nemen.
De rest van de buurt rondom de muziekzaak heeft me echter ook horen blazen.
Ja, hij is dus LUID. Niet tam te houden. Niks voor thuis, Niks voor in een kleine kroeg. Stadionluid :-)
Maar die sound.....

Ja, waarschijnlijk omdat die zo hard gaat dan. Marshall's klinken zelden echt goed op 'normaal' volume imho. Hotplate gaat dat niet veranderen. Maar je von R'n'R toch aantrekkelijk? :) Wat is nou meer rock en roll dan uit je huis gezet worden omdat je de ruiten van je buren eruit gerammeld hebt? ;)

Marc Oblivian
15 juli 2014, 12:54
Misschien wel met een hotplate op te lossen of een PPIMV (of hoe heet dat) in te bouwen. Je kan eens kijken.
Ik heb voor de 2203 (reissue) gekozen, omdat die gewoon beter te hanteren is voor thuisgebruik.
Uiteraard klinkt het allemaal beter op luid niveau, maar deze klinkt thuis ook gewoon goed.

ateng
15 juli 2014, 20:46
Ja, waarschijnlijk omdat die zo hard gaat dan. Marshall's klinken zelden echt goed op 'normaal' volume imho. Hotplate gaat dat niet veranderen. Maar je von R'n'R toch aantrekkelijk? :) Wat is nou meer rock en roll dan uit je huis gezet worden omdat je de ruiten van je buren eruit gerammeld hebt? ;)
Een Hotplate of een ander loadbox kan dat absoluut wel veranderen! De 1 is wat beter qua klank dan een ander maar zekers aan te raden voor een non master volume versterker. En anders een isobox proberen want dat is ook een oplossing zowel voor thuis als op de bühne.

guhlenn
16 juli 2014, 08:36
Een Hotplate of een ander loadbox kan dat absoluut wel veranderen! De 1 is wat beter qua klank dan een ander maar zekers aan te raden voor een non master volume versterker. En anders een isobox proberen want dat is ook een oplossing zowel voor thuis als op de bühne.

Het vermindert het volume maar het verhaal dat je dan je sound krijgt van een knallende versterker is niet wat ik heb ervaren. Het is de combinatie van geluidsdruk en speakers die op hun flikker krijgen die je mist.

Jannnus
16 juli 2014, 14:07
Het vermindert het volume maar het verhaal dat je dan je sound krijgt van een knallende versterker is niet wat ik heb ervaren. Het is de combinatie van geluidsdruk en speakers die op hun flikker krijgen die je mist.
jup prachtig maar waar kun je nog terecht met je mesa/marshall van 50/100 watt met 4 maal 12 op standje tien ?

guhlenn
16 juli 2014, 14:48
jup prachtig maar waar kun je nog terecht met je mesa/marshall van 50/100 watt met 4 maal 12 op standje tien ?

Misschien moet je dan gewoon geen mesa/marshall van 50/100 watt met 4x12 kopen :).

big dooley
16 juli 2014, 16:19
Misschien moet je dan gewoon geen mesa/marshall van 50/100 watt met 4x12 kopen :).

en wat dan wel?

guhlenn
16 juli 2014, 16:29
en wat dan wel?

Dat ligt eraan wat je wilt en nodig hebt. :)

big dooley
16 juli 2014, 16:36
Dat ligt eraan wat je wilt en nodig hebt. :)

ah juist... ik weet ff genoeg...

Brum
16 juli 2014, 18:46
jup prachtig maar waar kun je nog terecht met je mesa/marshall van 50/100 watt met 4 maal 12 op standje tien ?

Als het een Marshall betreft, boven standje 4 komt er eigenlijk geen volume meer bij, hooguit wat meer verzadiging en compressie. Mijn Marshall top klinkt al hard (en goed) op standje 1, zet ik 'm harder, dan overstem ik de rest van de band. Zolang je boven een drummer uitkomt en de drummer is ook nog hoorbaar, kun je overal terecht met je mesa/marshall van 50/100 watt met 4 maal 12, helemaal geen probleem en da's echt wel het volume dat je versterker lekker gaat klinken.

Wat betreft de 'speakers die gaan werken', dat is iets wat gitaristen graag denken te horen, maar eigenlijk helemaal niet zoveel willen. Het wordt er allemaal niet erg veel strakker van. Da's, naast de spreiding, waarom een 4x12 beter tot z'n recht komt op hoger volume, die blijft een stuk strakker dan bijvoorbeeld een 2x12, want de speakers werken niet zo hard. Een hotplate of iets dergelijks kan prima werken, gezien je de buizen wat meer kunt laten werken en da's mijns inziens meer de bedoeling dan je speakers meer laten werken, want die gaan toch wel meer werken bij optreed volume. Op slaapkamer volume gaat geen enkele speaker werken en toch wil men die buizenverzadiging en dan maalt ineens niemand er om.

Jannnus
18 juli 2014, 01:19
ben het helemaal met je eens...
maar ging meer om de opmerking over geluidsdruk en knallende versterkers
daarom ook "standje 10 "
miste nog net de opmerking over wapperende broekspijpen

muziekschuur
18 juli 2014, 08:56
De nieuwe Roland Bluescube? (Dus niet de bluescube van een paar jaar geleden...)


https://www.youtube.com/watch?v=fl3mg7_XNkE

ateng
21 juli 2014, 12:13
Het vermindert het volume maar het verhaal dat je dan je sound krijgt van een knallende versterker is niet wat ik heb ervaren. Het is de combinatie van geluidsdruk en speakers die op hun flikker krijgen die je mist.
Jij ervaart het misschien niet maar ik wel in de studio met een oude Plexi en een Laney VH100R beiden 100 watt.
Zoals Brum al zei gaat het om de buizenverzadiging, dat de buizen gaan werken en niet zozeer de speakers… en anders speakers met lagere wattage nemen zoals Greenbacks ofzo ;)
Maar om een Hot rodded Marshall sound te willen benaderen begint het eerst bij je versterker en dan is een loadbox of een isocab een ideale oplossing.

guhlenn
21 juli 2014, 12:19
Jij ervaart het misschien niet maar ik wel in de studio met een oude Plexi en een Laney VH100R beiden 100 watt.
Zoals Brum al zei gaat het om de buizenverzadiging, dat de buizen gaan werken en niet zozeer de speakers… en anders speakers met lagere wattage nemen zoals Greenbacks ofzo ;)
Maar om een Hot rodded Marshall sound te willen benaderen begint het eerst bij je versterker en dan is een loadbox of een isocab een ideale oplossing.

'de buizen gaan werken' is waarschijnlijk een van de meest onterecht gebruikte uitspraken van gitaristen. Het enige wat ik wil zeggen is: als je hem voor thuis koopt EN je wil eindbuizen distortion, dan is 100 watt NIET de juiste keuze. een hotplate gaat nauwelijks helpen. Je kan immers ook gewoon het signaal knijpen tussen pre en power amp. Kleine moeite, maar levert niet het resultaat van diezelfde amp die staat te knal;len. Als jij dat wel zo ervaart: more power to you.

Thiez
21 juli 2014, 14:14
'de buizen gaan werken' is waarschijnlijk een van de meest onterecht gebruikte uitspraken van gitaristen. Het enige wat ik wil zeggen is: als je hem voor thuis koopt EN je wil eindbuizen distortion, dan is 100 watt NIET de juiste keuze. een hotplate gaat nauwelijks helpen. Je kan immers ook gewoon het signaal knijpen tussen pre en power amp. Kleine moeite, maar levert niet het resultaat van diezelfde amp die staat te knal;len. Als jij dat wel zo ervaart: more power to you.

De buizen gaan werken is niet geheel onterecht. Eindbuisoversturing daarintegen wel. Om je eindbuizen te oversturen heb je redelijk wat nodig. Wat de meeste mensen verstaan onder eindbuisoversturing is eigenlijk de fasendraaier die over zijn nek gaat. Dit krijg je dus ook niet met een volume tussen pre en poweramp. Ik heb in mijn marshall-clone een PPIMW zitten en dan krijg je dus nog wel die fasendraaier oversturing, dit heeft een nog meer distortion en compressie als gevolg. Een attenuator doet eigenlijk hetzelfde alleen pakt die je eindbuizen er ook nog bij en reduceert het signaal tussen poweramp en speakers.

Allemaal een andere sound dus. Welke het beste is hangt af van smaak en versterker. Elke optie heeft ook weer zijn eigen voor- en nadelen. Zo zorgt een PPIMV ervoor dat je EQ en presence minder goed hoorbaar verschil geven.

ateng
21 juli 2014, 17:06
'de buizen gaan werken' is waarschijnlijk een van de meest onterecht gebruikte uitspraken van gitaristen. Het enige wat ik wil zeggen is: als je hem voor thuis koopt EN je wil eindbuizen distortion, dan is 100 watt NIET de juiste keuze. een hotplate gaat nauwelijks helpen. Je kan immers ook gewoon het signaal knijpen tussen pre en power amp. Kleine moeite, maar levert niet het resultaat van diezelfde amp die staat te knal;len. Als jij dat wel zo ervaart: more power to you.
Onterecht gebruikte uitspraak? Ga je maar meer in verdiepen want jou uitspraak slaat nergens op! Ik ben niet de enigste die dat zo ervaart want zijn genoeg gitaristen die of een loadbox, isobox of een plexiglas voor hun speakerkast gebruiken zodat hun versterker lekker voluit kan… yep om hun eindtrap te laten werken.
Michael Landau gebruikte in de tijd van Burning Water en The Raging Honkies een attenuator om zijn Marshall voluit te kunnen zetten. Eddie van Halen gebruikte een Variac om die Brown Sound te kunnen krijgen, allemaal foefjes om je eindtrap te laten werken voor een bepaalde sound.

ateng
21 juli 2014, 17:07
To really pull that crunchy overdrive from the tubes, Eddie would connect the amplifier to a Ohmite Variac Transformer that regulated the electrical current from 0 to 140 volts. This allowed Ed to have the head turned up all the way to really work the tubes, but at lower, non-ear bleed volume levels (Although he did crank the Variac up to 140 volts in the studio for Van Halen I)!

"The only way I can make my Marshall work is with everything turned all the way up. When we played in clubs, it would be too loud and the amp would feed back. I tried using a light dimmer, but it fried a fuse when I hooked it up to the house. So I went down to Radio Shack and bought a Variac, which worked. I always used it for recording in the early days before I started sitting in the control room. Whenever the amp would feed back, I'd turn it down with the Variac."


Vertel hem maar dat het een van de meest onterecht gebruikte uitspraak is ;)

RedBuell
21 juli 2014, 17:50
Had een reactie op een eerder antwoord geplaatst, helaas zonder citaat dus erg onduidelijk... Verwijderen lukte niet dus vandaar.

tommus42
21 juli 2014, 18:26
To really pull that crunchy overdrive from the tubes, Eddie would connect the amplifier to a Ohmite Variac Transformer that regulated the electrical current from 0 to 140 volts. This allowed Ed to have the head turned up all the way to really work the tubes, but at lower, non-ear bleed volume levels (Although he did crank the Variac up to 140 volts in the studio for Van Halen I)!......
Vraag me af wat precies de brownsound veroorzaakt. Lagere anodespanning van de voorbuisjes of de eindbuizen, combinatie, of misschien de lagere gloeispanning?

Brum
21 juli 2014, 18:36
Bruine bonen?

Heel flauw, ik weet het...

tommus42
21 juli 2014, 18:54
Leuk hoor:D.
Vroeg het me af want zo'n variac lijkt me ook de bias beinvloeden, of zou ie alleen op de hoogspanning werken?
Mmm, dat zou kunnen:satisfie:.

Gearjunkie
21 juli 2014, 19:34
Ik denk dat Eddie flink korting op buizen kreeg door grote afname.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

big dooley
21 juli 2014, 19:37
Leuk hoor:D.
Vroeg het me af want zo'n variac lijkt me ook de bias beinvloeden, of zou ie alleen op de hoogspanning werken?
Mmm, dat zou kunnen:satisfie:.

aangezien je de voedingsspannings in zijn geheel verhoogd of verlaagd, beinvloed het inderdaad alles... anodespanning, gloeispanning en de bias

tommus42
21 juli 2014, 19:51
O ja, hij zit gewoon voor de netaansluiting, mmm, weinig subtiel allemaal.

big dooley
21 juli 2014, 20:05
ik gebruik er ook eentje, maar die stel ik in op 230/235 volt... op sommige plekken wil je nogal eens flink lager uitvallen met wat er uit de muur komt... dan boost ik dat ff naar de waarde, waar de versterker op gebiasd is.

ateng
21 juli 2014, 20:16
ik gebruik er ook eentje, maar die stel ik in op 230/235 volt... op sommige plekken wil je nogal eens flink lager uitvallen met wat er uit de muur komt... dan boost ik dat ff naar de waarde, waar de versterker op gebiasd is.

Is zo'n regulator/powerconditioner dan niet makkelijker?

ateng
21 juli 2014, 20:29
Check this… een ingebouwde variac en een bias regelaar!

http://mojaveampworks.com/amplifiers/dirty-boy/

big dooley
21 juli 2014, 21:20
Is zo'n regulator/powerconditioner dan niet makkelijker?

die zijn inderdaad makkelijker... maar ook 2 tot 3 keer zo zwaar en ruim 20 tot 30 keer zo duur
en let wel... een conditioner is geen regulator. veel mensen maken die denkfout

Brum
21 juli 2014, 21:44
Wij gebruiken voor optredens ook power conditioners, die zijn nog net niet met één vinger op te tillen hoor.;)

Gearjunkie
21 juli 2014, 22:20
Die filteren, maar kunnen die de spanning zuiver op 230 houden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Brum
21 juli 2014, 22:24
Ja, deze dingen wel geloof ik. Maar iets zegt me dat ik wat naampjes door elkaar haal...:hide: Ze zijn dan ook niet van mij.:D

ateng
22 juli 2014, 00:21
die zijn inderdaad makkelijker... maar ook 2 tot 3 keer zo zwaar en ruim 20 tot 30 keer zo duur
en let wel... een conditioner is geen regulator. veel mensen maken die denkfout
Daarom zeg ik ook conditioner / regulator ;)

ateng
22 juli 2014, 00:22
Die filteren, maar kunnen die de spanning zuiver op 230 houden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Volgens mij een regulator wel… volgens mij he :)

Klppmn
22 juli 2014, 00:41
The Valve 2/50 misschien een idee. TFOA heeft er een staan binnen je budget.
2 kanaals. Clean en overdrive, erg veelzijdig en heel simpel.

Kijk eens op YouTube
http://youtu.be/7H8ivKR4pWo

telerocker
23 juli 2014, 00:42
The Valve 2/50 misschien een idee. TFOA heeft er een staan binnen je budget.
2 kanaals. Clean en overdrive, erg veelzijdig en heel simpel.

Kijk eens op YouTube
http://youtu.be/7H8ivKR4pWo

Ik heb er een gehad. Prima amp, maar vond wel dat het geluid wat bleef hangen in de kast. Ik vind eigenlijk dat een H&K Statesman hetzelfde net zo goed doet, al niet beter. Clean van The Valve is wel prachtig. Oversturing is op zich goed, maar niet echt Marshall, al komt het in de buurt.

guhlenn
24 juli 2014, 11:10
Onterecht gebruikte uitspraak? Ga je maar meer in verdiepen want jou uitspraak slaat nergens op! Ik ben niet de enigste die dat zo ervaart want zijn genoeg gitaristen die of een loadbox, isobox of een plexiglas voor hun speakerkast gebruiken zodat hun versterker lekker voluit kan… yep om hun eindtrap te laten werken.
Michael Landau gebruikte in de tijd van Burning Water en The Raging Honkies een attenuator om zijn Marshall voluit te kunnen zetten. Eddie van Halen gebruikte een Variac om die Brown Sound te kunnen krijgen, allemaal foefjes om je eindtrap te laten werken voor een bepaalde sound.

Als je andere beroemde gitaristen kunt aanhalen is je punt idd ijzersterk :D. Nogmaals en ik zei het al eens eerder: als het werkt voor jou: prima.

Brum
24 juli 2014, 11:33
Ik denk dat zijn punt sterker is dan de jouwe om eerlijk te zijn. Die grote jongens zitten echt niet zelf aan hun versterkers te sleutelen, dat doen hun techs. En die hebben echt wel even wat meer know-how dan jij en ik. Wat je hier beweerde klopt gewoon niet Guhlenn, het is meer het klok-en-klepel verhaal. Thiez zijn verhaal hecht ik dan, met alle respect, meer waarde aan. Die kan het technisch onderbouwen en sorry, hij heeft je verhaal behoorlijk onderuit gehaald.;)

big dooley
24 juli 2014, 11:50
was in de dagen dat ik de AFD net had, een fervent gebruiker van de ingebouwde attenuator die dat ding heeft en inderdaad maakte het zeker verschil, terwijl de speakers niet genoeg signaal krijgen om op te gaan breken, terwijl dat de enige oorzaak zou sound zou moeten zijn, zoals beweerd werd
hedendaags gebruik ik de eindtrap om een signaal uit te versterken, wat fullrange speakers nodig heeft (gitaarsynths, akoestische geluiden, en speaker-geëmuleerde elektrische gitaargeluiden) en dan is eindtrapoversturing gewoonweg niet lekker... gebruik de attenuator dan ook momenteel niet meer...
zit er zelfs aan te denken om een 12AT7 in de fasedraaier te stoppen, om te zorgen dat de boel clean blijft

gaat er niet zozeer om, wat voor de een werkt en de ander niet... feit is, dat het geluidsverschil tussen een mastervolume, PPIMV en attenuator er gewoon is, punt...

guhlenn
24 juli 2014, 13:50
Ik denk dat zijn punt sterker is dan de jouwe om eerlijk te zijn. Die grote jongens zitten echt niet zelf aan hun versterkers te sleutelen, dat doen hun techs. En die hebben echt wel even wat meer know-how dan jij en ik. Wat je hier beweerde klopt gewoon niet Guhlenn, het is meer het klok-en-klepel verhaal. Thiez zijn verhaal hecht ik dan, met alle respect, meer waarde aan. Die kan het technisch onderbouwen en sorry, hij heeft je verhaal behoorlijk onderuit gehaald.;)

Ach weet je, of een verhaal onderuit gehaald wordt of niet zegt iets over degene die het verhaal verteld, over degene die commentaar levert en degene die het commentaar aanhoort. Het feit dat er verschil is tussen alle manieren om het geluid te temmen (Wat Thies, veel genaunceerder dan ik, ook zegt) geeft volgens mij aan dat het allemaal iets anders oplevert dan het geluid van een blazende versterker. Of dat 'iets' doorslaggevend is, mag u zelf bepalen.

En beste Brum, het punt dat je volledig mist: (als je serieus denkt dat 'een beroemdheid doet het ook!' een argument is diskwalificeer je jezelf :) ) volgens mij hebben al die wereld gitaristen hun stack niet op hun slaapkamer staan, hoe graag iedereen zich ook vergelijkt met de groten der aarde, wij hebben echt andere omstandigheden. En laat dat nou net m'n punt zijn :): dat de omstandigheden de sound van je amp bepalen. Je kan dan allerlei foefjes uithalen om de mismatch tussen amp en omstandigheid te corrigeren, of je amp aanpassen aan de omstandigheden. Maar hey: zo;n stack oogt wel stoer en *vul je favoriete artiest in* speelt er ook op! Nou, dan weet je het wel he!

Of, zoals de wijze H Simpson al zei: Celebrity rockstars, is there anything they don't know?

ateng
24 juli 2014, 14:26
Als je andere beroemde gitaristen kunt aanhalen is je punt idd ijzersterk :D. Nogmaals en ik zei het al eens eerder: als het werkt voor jou: prima.
Je blijft eigenwijs… dat jij zegt dat 'de buizen gaan werken' waarschijnlijk een van de meest onterecht gebruikte uitspraak is is dus dikke onzin! Voor mij werkt het inderdaad prima ja maar het gaat niet om wat ik ervaart of vind het blijft namelijk een feit dat als een eindbuis harder moet werken het ook lekkerder gaat klinken en voornamelijk de oudere non master versterkers zoals Marshalls, Vox enzo.

ateng
24 juli 2014, 14:28
Ik denk dat zijn punt sterker is dan de jouwe om eerlijk te zijn. Die grote jongens zitten echt niet zelf aan hun versterkers te sleutelen, dat doen hun techs. En die hebben echt wel even wat meer know-how dan jij en ik. Wat je hier beweerde klopt gewoon niet Guhlenn, het is meer het klok-en-klepel verhaal. Thiez zijn verhaal hecht ik dan, met alle respect, meer waarde aan. Die kan het technisch onderbouwen en sorry, hij heeft je verhaal behoorlijk onderuit gehaald.;)

+1 Dat heeft Thiez zeker gedaan ja! :)

Brum
24 juli 2014, 15:43
Ach weet je, of een verhaal onderuit gehaald wordt of niet zegt iets over degene die het verhaal verteld, over degene die commentaar levert en degene die het commentaar aanhoort. Het feit dat er verschil is tussen alle manieren om het geluid te temmen (Wat Thies, veel genaunceerder dan ik, ook zegt) geeft volgens mij aan dat het allemaal iets anders oplevert dan het geluid van een blazende versterker. Of dat 'iets' doorslaggevend is, mag u zelf bepalen.

En beste Brum, het punt dat je volledig mist: (als je serieus denkt dat 'een beroemdheid doet het ook!' een argument is diskwalificeer je jezelf :) ) volgens mij hebben al die wereld gitaristen hun stack niet op hun slaapkamer staan, hoe graag iedereen zich ook vergelijkt met de groten der aarde, wij hebben echt andere omstandigheden. En laat dat nou net m'n punt zijn :): dat de omstandigheden de sound van je amp bepalen. Je kan dan allerlei foefjes uithalen om de mismatch tussen amp en omstandigheid te corrigeren, of je amp aanpassen aan de omstandigheden. Maar hey: zo;n stack oogt wel stoer en *vul je favoriete artiest in* speelt er ook op! Nou, dan weet je het wel he!

Of, zoals de wijze H Simpson al zei: Celebrity rockstars, is there anything they don't know?

Thiez zei iets heel anders, waar jij aan voorbij gaat. Hij zegt, met technische onderbouwing, dat het één niet perse beter is dan het ander en dat heb je hier ook niemand zien beweren. Maar tevens haalt hij je stelling wel onderuit, want, zegt hij, verzadiging door hard werkende buizen (en dan heb ik het nog niet eens over eindbuizen gehad, die haalde je er zelf bij) is wel degelijk o.a. mogelijk door een attenuator. Dan mag je er van alles bij halen wat andere mensen niet hebben gezegd, ik vind het prima hoor. Ik laat het hier in ieder geval bij, de welles-nietes discussies op fora vind ik vermoeiend.:)

guhlenn
25 juli 2014, 13:45
Thiez zei iets heel anders, waar jij aan voorbij gaat. Hij zegt, met technische onderbouwing, dat het één niet perse beter is dan het ander en dat heb je hier ook niemand zien beweren. Maar tevens haalt hij je stelling wel onderuit, want, zegt hij, verzadiging door hard werkende buizen (en dan heb ik het nog niet eens over eindbuizen gehad, die haalde je er zelf bij) is wel degelijk o.a. mogelijk door een attenuator. Dan mag je er van alles bij halen wat andere mensen niet hebben gezegd, ik vind het prima hoor. Ik laat het hier in ieder geval bij, de welles-nietes discussies op fora vind ik vermoeiend.:)

Grappig hoe we dezelfde woordne heel anders interpreteren. Maar ben het helemaal met je eens: welles nietus discussies zijn vermoeiend :).

RedBuell
26 juli 2014, 00:10
Ik ben nu aan het kijken naar wat verschillende Marshalls, een Rhandy Rhoades non master ga ik niet aan beginnen die moet te hard.

Wat mij opvalt is dat de Satriani JVM een paar honderd euro goedkoper is dan de 2203 reissue, oranje channel 2 schijnt 1 op 1 de 2203 te zijn en dan heb je voor minder geld nog 11 andere mogelijke geluiden bij. Als het een single channel amp wordt schijnen de Vintage Moderns ook goed te scoren. Die dingen zijn 2e hands redelijk goedkoop te verkrijgen en worden best vaak aangeboden. Zijn ze dan toch niet zo goed of wilt niemand meer een single channel?

ateng
26 juli 2014, 00:36
Grappig hoe we dezelfde woordne heel anders interpreteren. Maar ben het helemaal met je eens: welles nietus discussies zijn vermoeiend :).
Grappig dat jij dat denkt terwijl je er helemaal naast zat ;)

big dooley
26 juli 2014, 02:12
Ik ben nu aan het kijken naar wat verschillende Marshalls, een Rhandy Rhoades non master ga ik niet aan beginnen die moet te hard.

Wat mij opvalt is dat de Satriani JVM een paar honderd euro goedkoper is dan de 2203 reissue, oranje channel 2 schijnt 1 op 1 de 2203 te zijn en dan heb je voor minder geld nog 11 andere mogelijke geluiden bij. Als het een single channel amp wordt schijnen de Vintage Moderns ook goed te scoren. Die dingen zijn 2e hands redelijk goedkoop te verkrijgen en worden best vaak aangeboden. Zijn ze dan toch niet zo goed of wilt niemand meer een single channel?

tja... als je twijfelt tussen een 1-kanaals en een bak met 12 geluiden en midi-mogelijkheden, zou ik bij mezelf toch nog eens op een rijtje zetten wat ik precies wil en juist niet wil... want het verschil tussen beide genoemde versterkers is toch echt enorm te noemen... verdiep je eens in filmpjes van bepaalde modellen... bijvoorbeeld de demo's van marshall zelf... niet voor het geluid, want die clipjes zijn verre van representatief, maar hij laat wel de features zien van een bepaald model

Misery Signals
26 juli 2014, 08:15
Grappig dat jij dat denkt terwijl je er helemaal naast zat ;)

Dat een plexiglas kan helpen op een show ben ik van overtuigd voor alle amps. Ook dat een non-MV amp gebaat is bij een attenuator live zowel als thuis snap ik perfect.

Maar een amp met een MV en thuis gebruiken: Vanuit eigen ervaring met een hoop amps en gebruikte attenuator vind ik geldverspilling. Stiller zetten en eq afregelen.
Wat wel handig is, vind ik dat je ermee kan recorden met volume op 0, maar dan nog gebruik ik liever een iso cab en heb ik er de speaker bij.
Maar dus om thuis met een MV amp te pingelen: regel hem af of koop een lichtere,

MS

big dooley
26 juli 2014, 08:30
Dat een plexiglas kan helpen op een show ben ik van overtuigd voor alle amps. Ook dat een non-MV amp gebaat is bij een attenuator live zowel als thuis snap ik perfect.

Maar een amp met een MV en thuis gebruiken: Vanuit eigen ervaring met een hoop amps en gebruikte attenuator vind ik geldverspilling. Stiller zetten en eq afregelen.
Wat wel handig is, vind ik dat je ermee kan recorden met volume op 0, maar dan nog gebruik ik liever een iso cab en heb ik er de speaker bij.
Maar dus om thuis met een MV amp te pingelen: regel hem af of koop een lichtere,

MS

mjah... bij de meeste MV amps, is de preamp gain dermate hoog, dat ik eindtrapoversturing juist niet zo lekker vind

guhlenn
26 juli 2014, 11:01
Grappig dat jij dat denkt terwijl je er helemaal naast zat ;)

Toen ik twaalf was vond ik dit een uitstekende manier van mezelf profileren...

Brum
26 juli 2014, 12:14
mjah... bij de meeste MV amps, is de preamp gain dermate hoog, dat ik eindtrapoversturing juist niet zo lekker vind

Precies, ik heb hetzelfde. En daar is ook dat klok-en-klepel verhaal van Guhlenn. Veel gitaristen willen ook juist het meest preamp gain, omdat dat dat vaak gewoon strakker is en dat zul je inderdaad eerder bereiken met een 100 watt versterker, omdat de eindbuizen minder over hun zeik gaan. Toch zeker voor de wat zwaardere stijlen. Niet voor niets dat die 2203KK KT88 buizen in de eindtrap heeft zitten, die krijg je bijna niet over de zeik.

Ik kan persoonlijk ook prima overweg met 100 watt versterkers op lager volume, omdat ik genoeg heb aan de preamp gain. Zeker Marshalls of Marshall-achtigen met een master volume voldoen dan prima voor mij. En ja, natuurlijk gaat dat allemaal wat smoother klinken op hoger volume, you win some, you lose some.

En Guhlenn, alsjeblieft jongen, ga hier nou niet op de Gitaar.net manier posten, laat dat nou lekker voor daar svp...

ateng
27 juli 2014, 00:59
Dan nog zou ik voor een 50 watt versterker gaan dan een 100 watt... als t om preamp gain gaat. Hoe verder je de eindtrap pusht hoe meer natuurlijke compressie je krijgt. Ik speel over een JMP-1 preamp en een 2x50 wat EL34 eindtrap maar wel met een isocab om ten 1e het podiumgeluid te beperken maar vooral om dat mijn geluid lekkerder is dan volume op standje 2. Power chords klinken strakker en mijn cleansound klinken... klinkt raar... meer buizen, meer karakter zeg maar. En dat vind ik van een 100 watt niet, geen karakter, geen warmte alleen maar muur van high gain... wat voor sommige weer te gek is!

big dooley
27 juli 2014, 01:30
die EL34 eindtrappen zijn eigenlijk niet te vergelijken met de eindtrap die een marshall top normaliter heeft... de fasedraaier heeft een totaal ander ontwerp en maakt gebruik van een 12AT7 ipv een 12AX7... ook hier is de reden om het zaakje zo lang mogelijk clean te houden

ateng
27 juli 2014, 20:31
die EL34 eindtrappen zijn eigenlijk niet te vergelijken met de eindtrap die een marshall top normaliter heeft... de fasedraaier heeft een totaal ander ontwerp en maakt gebruik van een 12AT7 ipv een 12AX7... ook hier is de reden om het zaakje zo lang mogelijk clean te houden

Mijn persoonlijke voorkeur is om t juist niet clean te houden... tja wat is clean? Ik vind in ieder geval een Marshall JCM2000 DSL50 lekkerder klinken dan de DSL100 en dat komt omdat je de eindbuizen iets verder kan pushen.

big dooley
27 juli 2014, 21:56
bij een dsl is het meer de fasedraaier die hoort comprimeren... maar das bij elke marshall zo die daar een 12AX7 heeft.
2 of 4 buizen is een verschil van 3 dB.
je zou hetzelfde effect bereiken door minder gevoelige speakers aan de 100 watter te hangen

ikzelf neig altijd naar 100 watters trouwens

FrankC
28 juli 2014, 00:18
Heeft hier iemand ervaring met het omdraaien van een closed back speaker kast. Dus van publiek af of richting muur?
Dit met het idee om (in mijn geval) een 100 watt top verder open te kunnen draaien.

big dooley
28 juli 2014, 07:22
yep... we hebben zo een tijdje gerepeteerd. op zich werkt het zeker wel. maar met 2 gitaristen werd het al gauw een brij van geluid. gewoon een kwestie van uitproberen... met een open back cab kan het trouwens ook. voor degene die wat meer spreiding willen hebben bijvoorbeeld

ateng
28 juli 2014, 10:47
Heeft hier iemand ervaring met het omdraaien van een closed back speaker kast. Dus van publiek af of richting muur?
Dit met het idee om (in mijn geval) een 100 watt top verder open te kunnen draaien.

Voordat ik mijn isocab had draaide ik altijd mijn speakerkast van het publiek af. Het mooiste is om je kast naast het podium te zetten zodat ie gewoon tegen het podium is gericht. Je blijft nog wel wat horen maar niet storend voor de andere bandleden en niet voor de geluidsman.
Hier speelde ik tijdens het concert van Thomas Berge en had ik mijn beide kasten wel op podium naast mn rack maar wel omgedraaid.

http://img835.imageshack.us/img835/1908/benefietconcertthomasbe.jpg

guhlenn
28 juli 2014, 11:44
Precies, ik heb hetzelfde. En daar is ook dat klok-en-klepel verhaal van Guhlenn. Veel gitaristen willen ook juist het meest preamp gain, omdat dat dat vaak gewoon strakker is en dat zul je inderdaad eerder bereiken met een 100 watt versterker, omdat de eindbuizen minder over hun zeik gaan. Toch zeker voor de wat zwaardere stijlen. Niet voor niets dat die 2203KK KT88 buizen in de eindtrap heeft zitten, die krijg je bijna niet over de zeik.

Ik kan persoonlijk ook prima overweg met 100 watt versterkers op lager volume, omdat ik genoeg heb aan de preamp gain. Zeker Marshalls of Marshall-achtigen met een master volume voldoen dan prima voor mij. En ja, natuurlijk gaat dat allemaal wat smoother klinken op hoger volume, you win some, you lose some.

En Guhlenn, alsjeblieft jongen, ga hier nou niet op de Gitaar.net manier posten, laat dat nou lekker voor daar svp...

hihihi. Gelukkig zijn we het inhoudelijk wel eens. Kwa toon: die van jou bevalt me ook niet. Beetje over het paard getild. YMMV :)

FrankC
28 juli 2014, 14:42
Bedankt Ateng voor de tip!


Voordat ik mijn isocab had draaide ik altijd mijn speakerkast van het publiek af. Het mooiste is om je kast naast het podium te zetten zodat ie gewoon tegen het podium is gericht. Je blijft nog wel wat horen maar niet storend voor de andere bandleden en niet voor de geluidsman.
Hier speelde ik tijdens het concert van Thomas Berge en had ik mijn beide kasten wel op podium naast mn rack maar wel omgedraaid.

http://img835.imageshack.us/img835/1908/benefietconcertthomasbe.jpg

gerrekat
28 juli 2014, 16:26
ENGL Invader? ik heb dara een super hotrodded marshall toontje uit weten te halen a la Splawn zeg maar. Kaneel 3 met name, en zijn EL34 eindtrap. Supervette bak!

Brum
28 juli 2014, 18:10
hihihi. Gelukkig zijn we het inhoudelijk wel eens. Kwa toon: die van jou bevalt me ook niet. Beetje over het paard getild. YMMV :)

Weet je, vroeger was ik echt stronteigenwijs, tegenwoordig enkel nog arrogant.

Afijn, misschien is een Orange TH30/TH100 wel iets voor de topicstarter. Niet helemaal des Marshall, maar wel Brits en zeker wel hotrod. De TH30 is terug te schakelen naar 15 en 7 watt, dus ook goed te gebruiken voor thuis eventueel en hard genoeg op de 30 watt om met gemak boven een houthakker uit te komen. De TH100 is terug te schakelen naar 70, 50 en 35 watt, dus dito verhaal als de TH30. Beide zijn nog 's erg goed betaalbaar ook en klinken strakker dan een old school Orange.

Speeddemon
28 juli 2014, 19:39
ENGL Invader? ik heb dara een super hotrodded marshall toontje uit weten te halen a la Splawn zeg maar. Kaneel 3 met name, en zijn EL34 eindtrap. Supervette bak!
bedoel je niet kanaal 2? 3 is juist die moderne strakke Engl-sound (richting Savage), terwijl 2 dat lossere, classic Marshall heeft. Heb daar al heel overtuigende AC/DC tones uitgehaald; gain laag, master hoog, bright uit.

Misery Signals
30 juli 2014, 20:38
Grappig, een pagina geleden postte ik dat je om gewoon thuis te spelen geen attenuator nodig hebt. Wel ik heb er net eentje gekocht.

Ik ga hem gebruiken om het niveau van mijn Jet City isocab wat omlaag te krijgen bij het recorden. Daar is het geluid wel erg belangrijk en ik ga kijken of het een hulpmiddel is. Het is een Jet City Jettenuator en kost geen drol (140 Euro of zo).
Zit vanalles op, attenuation, alle impedanties, line out, recording sim mogelijkheid. Vreemde maar leuke is ook dat de ingang van de amp moet matchen qua impedantie, maar dat het dan niet uitmaakt welke impedantie van cab je eraan hangt.
Ik dacht, post het hier maar ff want het ging er toch net over.

http://a1-images6.thomann.de/pics/prod/316240.jpg
http://images6.thomann.de/pics/bdb/316240/8250648_800.jpg

MS

miyaru
30 juli 2014, 20:43
Da's wel een eindje goedkoper dan de Koch attenuator, daar heb ik laatst even een blik op geworpen. Ik ben benieuwd hoe de simulator klinkt.

Robin.

Misery Signals
30 juli 2014, 20:55
We zien wel. Je kan de sim ook mixen met het geluid van de isocab, weer een mogelijkheid erbij. En al die dure dingen als THD zijn specifiek qua impedantie, met dit kastje heb je voor al je amps en kasten iets dat altijd werkt. Is trouwens een uur getest met een 100 watt amp op vol vermogen zegt Mike Soldano ergens in een interview op de NAMM. Filmpjes op YT...

MS

Thiez
31 juli 2014, 08:10
Ziet er uit als een geinig attenuatortje. En inderdaad voor een leukere prijs dan THD, Koch, Rivera, etc. Bedankt voor posten misery.

Kamiess
1 augustus 2014, 10:19
Grappig, een pagina geleden postte ik dat je om gewoon thuis te spelen geen attenuator nodig hebt. Wel ik heb er net eentje gekocht.

Ik ga hem gebruiken om het niveau van mijn Jet City isocab wat omlaag te krijgen bij het recorden. Daar is het geluid wel erg belangrijk en ik ga kijken of het een hulpmiddel is. Het is een Jet City Jettenuator en kost geen drol (140 Euro of zo).
Zit vanalles op, attenuation, alle impedanties, line out, recording sim mogelijkheid. Vreemde maar leuke is ook dat de ingang van de amp moet matchen qua impedantie, maar dat het dan niet uitmaakt welke impedantie van cab je eraan hangt.
Ik dacht, post het hier maar ff want het ging er toch net over.

http://a1-images6.thomann.de/pics/prod/316240.jpg
http://images6.thomann.de/pics/bdb/316240/8250648_800.jpg

MS

Kunnen we hier een review van krijgen Misery?

Erg benieuwd.. > vond een amerikaanse review die niet erg tevreden waren, met name over tonesuck(hoog valt aardig weg).

Dus benieuwd naar jouw bevindingen!!

Bvd

Misery Signals
1 augustus 2014, 12:04
Mss dat het topic apart moet gezet worden door een mod, omdat het anders te ver gaat uitweiden, wil me niet moeien op dat vlak he...

Ik ga hem straks bij mijn vader ophalen (is gepensioneerd en ik ben toch altijd om één of andere reden weg als ze leveren)... Wel super snel van Thomann! Dat wordt allemaal verwerkt in Zuid-Duitsland. Maandag avond betaalde ik de unit via overschrijving en donderdag middag stond UPS reeds bij vader aan de deur.
Over dit tonesuck: je begint natuurlijk altijd te kijken naar filmpjes als je zoiets wil aanschaffen. En het behoud van sound/hoog is nu net een reden om hem WEL te kopen...

Op filmpje van 0:45 tot 1:05 wordt de attenuator gebruikt. En ik vind net dat ie tot op het einde dattophoog en die hoge "chug" blijft behouden.

http://www.youtube.com/watch?v=GhEV4jeVNqw

Hier ook weer, van 2:05 tot 2:40

http://www.youtube.com/watch?v=AF-CgIRFuyE

Ga dit weekend op citytrip naar Gent maar volgende week wil ik wel eens een soundclipje opnemen waarbij ik op een amp clean/gain aansla en de attenuation laat werken...

BTW Marshall: Friedman mmm... Ik ken de hele fuzz niet zo en ja ze zijn duur, maar als ik die bakken hoor en je hebt de poen: Friedman BE100...

MS

Brum
1 augustus 2014, 12:17
Friedman... Ik heb sinds, ik het bestaan weet van deze versterkerbouwer, nog nooit zo'n gevoel gehad van 'waar is het misgegaan in m'n leven'... Ik wil ook...:(

Ben ook wel benieuwd naar je bevindingen van de Jettenuator, interessant apparaatje!

Misery Signals
1 augustus 2014, 13:54
Ik kan zon Friedman wel kopen zonder mezelf pijn te doen maar voorlopig kan ik met wat ik heb nog perfect een Britse sound hebben. Maar de verleiding is er wel soms.

MS

arjanb01
1 augustus 2014, 15:30
Ooit koop ik die Friedman pink taco, wat een wereldamp en betaalbaar nog.

arjanb01
1 augustus 2014, 15:41
http://youtu.be/A5wsxpojiPc
Die dus, lekkere sound!

RedBuell
1 augustus 2014, 21:05
Ja die Friedman amps klinken echt geweldig (zo op Youtube) vooral de BE klinkt super.

https://www.youtube.com/watch?v=7T9uzDasXag

Ik hoorde laatst Up Next van Chickenfoot en moet zeggen dat die sound me ook erg goed bevalt..


https://www.youtube.com/watch?v=mD7ZuuBHwiQ

arjanb01
1 augustus 2014, 21:42
[QUOTE=RedBuell;3099224]Ja die Friedman amps klinken echt geweldig (zo op Youtube) vooral de BE klinkt super.

https://www.youtube.com/watch?v=7T9uzDasXag

Ik hoorde laatst Up Next van Chickenfoot en moet zeggen dat die sound me ook erg goed bevalt..

Chickenfoot=satriani met z'n marshall jvm's, lekkere sound inderdaad.
Een nog betaalbaarder alternatief is de marshall dsl40c:

http://youtu.be/FsT_Dg44h2M

Ook dat vind ik i.c.m. een les Paul echt een lekkere sound!

big dooley
1 augustus 2014, 22:34
Ik hoorde laatst Up Next van Chickenfoot en moet zeggen dat die sound me ook erg goed bevalt..

het album waar dat nummer opstaat is opgenomen met de JVM satriani prototypes, voordat deze signature versterkers daawerkelijk uitkwamen
eigenlijk is dat album en de hele tour daarna een soort van R&D geweest voor satriani en santiago (de ontwerper van marshall)
een satriani JVM (de normale versie, niet de limited blue edition) ligt eigenlijk buiten je budget en tweedehands kan ik ze eigenlijk niet vinden... een standaard tweedehands JVM valt wel binnen het budget, maar om ongeveer dezelfde soort versterker te krijgen zijn het een en ander aan modificatie's nodig... de standaard JVM is wat stijver in de eindtrap en heeft meer gain/oversturing in de preamp, ook is de voicing iets anders en liggen de kanalen en verschillende modes qua sound wat dichter bij elkaar...

ik heb zelf een standaard JVM, maar er zijn 3 modificaties gedaan:
choke ipv weerstand
1M pot in de negatieve feedbackloop
gloeizekeringen gehardwired...
verder nog andere eindbuizen, die flink wat heter zijn gebiasd dan hoe ze standaard de fabriek uitrollen
ik ben niet zo kapot van winged C EL34´s... heb er nu JJ 6CA7´s inzitten en daarvoor JJ KT77´s...
zodra de 6CA7´s op zijn, gaan er weer KT´s in, die bevielen toch iets beter

SloeGin
2 augustus 2014, 11:47
Enig idee hoeveel het kost om een gewone JVM te modden naar de satriani sig? Of ben je dan goedkoper af om de Satriani sig te kopen?

big dooley
2 augustus 2014, 11:59
Enig idee hoeveel het kost om een gewone JVM te modden naar de satriani sig? Of ben je dan goedkoper af om de Satriani sig te kopen?

echt 1 op 1 naar een satriani sig modden is eigenlijk onmogelijk, omdat de besturing van de gainstages via de relais dan ook aangepakt moet worden... en dat betekent een nieuwe chip... ook zijn de reverbs vervangen voor noise gates, wat weer een andere PCB nodig heeft
als je het moederbord van beiden vergelijkt, zal je ook zien dat ze een totaal andere layout hebben

maar zaken als preamp revoicen, voedingsfiltratie aanpassen (minder stijf), negatieve feedback, etc etc is veel goedkoper dan een nieuwe satriani sig kopen
het JVM-forum staat vol met modificatie's die vrij simpel te doen zijn

bovendien, ik verwacht binnen nu en 3 jaar toch een nieuw vlaggenschip van marshall... en dan eens kijken hoeveel gebruikte JVM's te koop komen te staan... dan wordt het zeker goedkoper

Jannnus
2 augustus 2014, 13:41
willen we tegenwoordig allemaal van die "vriendelijke " " roming "klinkende versterkers, die qua geluid zelfs m'n opa niet in zijn graf doen omdraaien ?
wat saai

jongelui hier liggen kansen !
grijp ze

arjanb01
2 augustus 2014, 19:56
willen we tegenwoordig allemaal van die "vriendelijke " " roming "klinkende versterkers, die qua geluid zelfs m'n opa niet in zijn graf doen omdraaien ?
wat saai

jongelui hier liggen kansen !
grijp ze

Wat is jou persoonlijke sound dan?
Dat schelle belletjesgeluid van een vox ac30, waar de heer may hele romige lead sounds uit toverde overigens. Jammer dat die dingen, vooral de oude types zo onbetrouwbaar waren.
Dan heb ik liever de re issue plexis, Engls, soldano's, bogners. Beter gebouwd, of het je sound is is voor iedereen anders.

SloeGin
3 augustus 2014, 11:07
bovendien, ik verwacht binnen nu en 3 jaar toch een nieuw vlaggenschip van marshall... en dan eens kijken hoeveel gebruikte JVM's te koop komen te staan... dan wordt het zeker goedkoper

Interesting ...

big dooley
3 augustus 2014, 11:26
Interesting ...

geduld... de laatste 2 jaar is er vooral veel gewerkt om de organisatie weer op z'n poten te krijgen..

D3nnis
3 augustus 2014, 12:01
Dat schelle belletjesgeluid van een vox ac30, waar de heer may hele romige lead sounds uit toverde overigens.

Het zal mijn gebrek aan smaak wel zijn, maar ik vind het geluid van meneer May echt niet te pruimen...

Jannnus
3 augustus 2014, 15:36
Wat is jou persoonlijke sound dan?
Dat schelle belletjesgeluid van een vox ac30, waar de heer may hele romige lead sounds uit toverde overigens. Jammer dat die dingen, vooral de oude types zo onbetrouwbaar waren.
Dan heb ik liever de re issue plexis, Engls, soldano's, bogners. Beter gebouwd, of het je sound is is voor iedereen anders.

vind het geluid waar fusion mee bezig is zeer interessant
weer eens wat anders dan het koffie met slagroom geluid ;)

Jannnus
3 augustus 2014, 15:38
Het zal mijn gebrek aan smaak wel zijn, maar ik vind het geluid van meneer May echt niet te pruimen...

hij heeft voor veel opnames kleine transistor amps gebruikt
dat zal het zijn

tommus42
3 augustus 2014, 15:58
Het zal mijn gebrek aan smaak wel zijn, maar ik vind het geluid van meneer May echt niet te pruimen...
Niet??
Eén van de verdiensten van de beste man. Ken je denk ik de juiste liedjes niet.
Hij gebruikt soms de transistorversterker als 'fuzz-boost'.
Maar typisch is het normal kanaal van een AC30 voluit.

Jannnus
3 augustus 2014, 16:12
Niet??
Eén van de verdiensten van de beste man. Ken je denk ik de juiste liedjes niet.
Hij gebruikt soms de transistorversterker als 'fuzz-boost'.
Maar typisch is het normal kanaal van een AC30 voluit.
vergeet de mic mengtafel ect niet ;)

in principe kunnen we weinig over z'n geluid zeggen (tenminste live of op plaat)

tommus42
3 augustus 2014, 16:22
Zeker waar:ok:.
Oude live opnamen zijn volgens mij toch voornamelijk z'n AC30's plus eventueel een treble-booster. Zijn hedendaagse werk ken ik niet, maar ik vermoed dat ie uitstekend uit de voeten kan met de heden ten daagse loopers.
Leuk docu'tje, even z'n 'stiff upper lip' voor lief nemen:D

https://www.youtube.com/watch?v=vyyTBeAmZIc

Brum
8 augustus 2014, 11:55
vind het geluid waar fusion mee bezig is zeer interessant
weer eens wat anders dan het koffie met slagroom geluid ;)

Fusion gebruikt naar mijn weten een Axe FX. Daarmee doe je die vriendelijke romige versterkers na, is het idee. Digitale koffie met slagroom zeg maar...

arjanb01
8 augustus 2014, 12:47
Is een Engl Retro niet wat? Qua hotrodded marshall een hele lekkere bak. Ik voel instant gas opkomen weer😉

Thiez
8 augustus 2014, 13:21
Vond de engl retro eigenlijk een beetje tegenvallen. Gaaf versterkertje hoor, maar miste heel erg een presence knop. Vond hem heel dof klinken, hij miste bite. En die kon je ook niet ingedraaid krijgen.

D3nnis
8 augustus 2014, 13:51
Niet??
Eén van de verdiensten van de beste man. Ken je denk ik de juiste liedjes niet.


O, dat zou nog zomaar kunnen inderdaad. Ben geen uitgesproken May kenner.
Heb je voorbeelden die ik eens zou kunnen beluisteren met een wel mooi gitaargeluid?

arjanb01
9 augustus 2014, 10:31
Vond de engl retro eigenlijk een beetje tegenvallen. Gaaf versterkertje hoor, maar miste heel erg een presence knop. Vond hem heel dof klinken, hij miste bite. En die kon je ook niet ingedraaid krijgen.

Dof??? Luister deze demo maar, dit is een voor een les Paul ideale amp:
http://youtu.be/DRYBM3C_MTo

Mooi nummer ook, die granfeldt is een topgitarist met een wereld vibrato, niveau wijlen Gary moore!

Thiez
9 augustus 2014, 22:35
Demo's doen mij niks. Amp in real proberen. Ik heb hem getest voor een middagje. Daarnaast stond een Kool&Elfring black rose, deze vond ik vele malen beter klinken. Maar veeel te duur.
Engl retro zijn opzich lekkere sounds uit te halen hoor, dat hoor je mij niet zeggen. Maar ik vond hem te dof, hij miste een lekkere bite voor de muziek die ik speel. Voor mellow blues en dergelijke kan het zeker een prima amp zijn.