PDA

View Full Version : Fretloos met lijnen.



TMD
7 juli 2003, 16:49
Hallo ik wil graag op een fretloose bas leren spelen.En nou zou ik graag willen weten waar je een fretloose bas kunt vinden met lijnen erin voor ongeveer 300 tot 400 euro.

Yeti
7 juli 2003, 19:29
Als je nog een oude of weinig gebruikte bas hebt staan zou ik die zelf ontfretten. Is niet moeilijk en kost weinig. Kun je later altijd nog een nieuwe fretloze kopen.

Pöl
7 juli 2003, 22:15
Als je nog een oude of weinig gebruikte bas hebt staan zou ik die zelf ontfretten. Is niet moeilijk en kost weinig. Kun je later altijd nog een nieuwe fretloze kopen.


Is niet vanzelfsprekend makkelijk ook!

TMD
7 juli 2003, 22:26
Dat vind ik zonde voor mijn bas.En eigenlijk wil ik deze bas goed houden kan ik op de ene fretloos spelen en de ander gewoon met fretjes. :o

Lize
7 juli 2003, 22:50
Zelf ontfretten is inderdaad niet heel makkelijk. Voordat je een beetje een idee krijgt van hoe je die fretten eruit moet pulken, heb je de halve hals al geruineerd (althans, ik)

Verder: Waarom zou je er perse 1 met lijntjes willen? Maakt je keus stukken en stukken minder, en als je al een tijdje gefret speelt, is het echt niet zo hard nodig. Althans, in mijn ervaring, ik heb er sinds zaterdag een fretloosje bij, en ik heb er heel weinig moeite mee. Die afstanden zitten zo in je motoriek gesleten dat het erg meevalt om de goede noten te vinden. Natuurlijk blijft het voorlopig nog een beetje bijschuiven om echt zuiver te spelen, maar dat hou je denk ik ook met lijntjes.

De enige fretloosjes met lijnen die ik ken zijn van Hohner, en dan kun je je 3 a 400 euro stukken beter gebruiken...

Semafoor
7 juli 2003, 23:33
Ik weet niet of het dan aan mij ligt, maar in het goedkopere segment zie ik juist vaak dat de fretlozen wel lijntjes hebben...
Maar kijk eens naar yamaha zou ik zeggen.

JV
8 juli 2003, 00:08
kan je eigenlijk niet gewoon je frets vlakvijlen? of gaat dat weer ten koste van het geluid oid?

Lize
8 juli 2003, 00:42
Klopt, Semafoor, dat idee heb ik ook, al ken ik dus geen andere dan van Hohner. Maar wat ik ook meer bedoelde is dat je veel meer kans hebt om voor 400 euro een leuk tweedehands instrument te kopen als je de 'lijntjes-eis' loslaat.

Venomer
8 juli 2003, 10:35
Een van de duurste modellen van Fender, de Jaco Pastorius fretless Jazz Bass, heeft ook lijntjes! Met tien keer 400 Euro kom je er echter nog niet... (Bij Paul's Bass Matters: EUR 4788,-) :o

Quote van de site van G&L:
"Fretless bass necks are available in three variations: Fretless without ghostlines, fretless with ghostlines, and fretless with white inlayed ghostlines."

Ook Lakland biedt de keus tussen "lined" en "unlined fretless".

Dus: niet alleen Hohner heeft fretloos met lijntjes en het komt ook in het dure marktsegment voor!

TMD
8 juli 2003, 10:37
Ik heb net eventjes rond gekeken op internet en vond bij Muziekhuis Westerhaven een aanbieding van 399 euro.Het gaat om een Bascollection SB-321 4-snaar fretloos.Wie weet of die basgitaren ook goed zijn.[/img]

Semafoor
8 juli 2003, 11:12
Dus: niet alleen Hohner heeft fretloos met lijntjes en het komt ook in het dure marktsegment voor!

Ik zeg niet dat per definitie duurdere fretloze bassen geen lijntjes hebben ;).
Bij bijna alle duurdere merken heb je de mogelijkheid voor met lijnen/ zonder lijnen.

Verder staat basscollection goed bekend, heb er 1x op gespeeld en dat viel niet tegen. Geen slechte verhalen gehoord. Alleen schijnen ze al een tijdje niet meer te bestaan...

Lize
8 juli 2003, 14:18
Maar ik zei dat in principe wel :-) Vergissing dus, maar je ziet ze toch maar weinig, bassen met lijnen (althans ik)

Basscollection kan heel gaaf zijn, maar kan ook tegenvallen, vind ik. Toen ik op zoek was naar een betere gefrette bas, kwam ik ook ergens een Basscollection tegen waar ik qua looks echt helemaal van smolt, maar ik vond 'm niet goed klinken. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Ik zou zeggen, ga 'm uitproberen, maar probeer ook wat andere fretloosjes uit. Zou toch zonde zijn als je die Basscollection meteen koopt en dat je er na een maand achterkomt dat je wel wat anders voor dat geld had kunnen kopen wat beter bij je past.

TMD
8 juli 2003, 15:01
Nou ik ga binnekort wel even naar wat winkels toe.Ik vind trouwens OLP ook wel heel mooi ga ik dan ook maar uitproberen en wat dacht je dan van een F-Bass 8-) .Jammer dat ik niet zo veel geld heb anders... :lol: .

Lize
8 juli 2003, 17:24
Grappig, toen ik net vanmiddag mijn budget-fretloos liet afstellen in mijn vaste muziekzaak heb ik ook gevraagd of de OLP er in fretloos is, zijn namelijk best gave bassen voor wat het kost. Maar die bestaan dus niet, helaas.

Maar met een beetje rondkijken moet je best een leuk instrument kunnen krijgen voor dat geld hoor, zeker tweedehands.

Succes!

dikkie dik
8 juli 2003, 19:57
en gooi er nooit roundwounds op. zal je zelf ook wel weten denk ik. tenzij je er nog een paar halzen hebt staan :wink:

Semafoor
9 juli 2003, 02:17
Roundwounds kan wel hoor, alleen dan wel liefst met een ebony fretboard of een goed gelakte rosewood (of elke hardere houtsoort). Alleen het slijt wel meer ja, en slappen zou ik dan ook nooit meer doen.
Maar alles kan.

Yeti
9 juli 2003, 14:12
Heb laatst zelf mijn oude bas ontfret. Eerst de frets met een soldeerbout warm gemaatkt zodat de lijm loslaat, daarna kun je ze er makkelijk uitwippen. Dan opvullen met kneedbaar hout (verkrijgbaar in meerdere kleuren), bijschuren en evt een laagje was aanbrengen. Easy as that!! Ik was in een maddagje klaar en het resultaat is verbluffend!!

TMD
9 juli 2003, 16:53
Wie weet of deze basgitaar ook goed is.YAMAHA BB 4 Fretless.http://www.kostis.net/bitmap/Yamaha-BB-N4IIIF.jpg

Lize
9 juli 2003, 17:28
Kun je je in elk geval geen buil aan vallen volgens mij, is een prima instrument. Alleen is goed niet het enige issue natuurlijk, je moet 'm zelf wel lekker vinden spelen en mooi vinden klinken.

bassopotmus
9 juli 2003, 19:09
Yamaha's staan gewoon goed bekend, maar ze hebben net niet "dat" wat duurdere modellen /merken wel hebben. Niettemin een hele goede keus

TMD
9 juli 2003, 19:33
Oke bedankt voor de reacties jullie horen binnenkort wel welke basgitaar ik heb gekocht. :)

basswasp
9 juli 2003, 19:56
Die bas heb ik dus in de gefrette versie ( http://members.lycos.nl/flattyres/jeroengear.jpg ). Hij is goed bespeelbaar, de klank is 'neutraal' (een Pastorius-fretless-knor kan je waarschijnlijk vergeten) en hij blijft heel goed op toon. Nadeel is dat het hout heel erg snel beschadigd.

TMD
10 juli 2003, 13:44
Is daar niks tegen te doen dan b.v. met een soort lak erover heen. :???:

Lize
10 juli 2003, 15:07
Gek, de body ziet er precies zo uit als die van mijn Yamaha TRB en ik heb nergens last van qua beschadigingen. Wat doe jij allemaal met dat ding Basswasp? :)
Overigens ben ik het niet met Basopotmus eens, ik vind dat het duurdere segment Yamaha's 'het' weldegelijk heeft (nu weet ik niet hoe die BB is ten opzicht van mijn TRB, maar ze lijken qua looks erg op elkaar) Ik heb vanalles uitgeprobeerd in mijn zoektocht naar een nieuwe bas, (ik kon tot ongeveer 6 tot 800 euro tweedehands gaan) en de TRB had het juist helemaal voor me.
Overigens heeft een vriend van me de luxere TRB met neck-through, die is helemaal gaaf.

basswasp
10 juli 2003, 15:17
Wat ik allemaal met m'n bas doe?

Veel plukken en zweethanden krijgen;
vaak met m'n bas naar de Achterhoek;
m'n bas heel Groningen rondzeulen en
http://members.home.nl/de.baat/Jeroen%20bassjam.mpg

Venomer
10 juli 2003, 16:35
Gek, de body ziet er precies zo uit als die van mijn Yamaha TRB en ik heb nergens last van qua beschadigingen. (knip) (nu weet ik niet hoe die BB is ten opzicht van mijn TRB, maar ze lijken qua looks erg op elkaar) (knip)

Ik heb wat gezocht op de site van Yamaha en mijn theorie is:
De BB wordt gemaakt van alder (els) en de TRB van ash (es). Elzenhout is zachter dan essenhout. Een BB zal daarom sneller deuken oplopen dan een TRB.

Kan iemand mijn theorie bevestigen?

bassopotmus
10 juli 2003, 19:56
Overigens ben ik het niet met Basopotmus eens, ik vind dat het duurdere segment Yamaha's 'het' weldegelijk heeft (nu weet ik niet hoe die BB is ten opzicht van mijn TRB, maar ze lijken qua looks erg op elkaar) Ik heb vanalles uitgeprobeerd in mijn zoektocht naar een nieuwe bas, (ik kon tot ongeveer 6 tot 800 euro tweedehands gaan) en de TRB had het juist helemaal voor me.
Overigens heeft een vriend van me de luxere TRB met neck-through, die is helemaal gaaf.

Ik meende dat ik indd zei dat je dat bij de [b]duurdere modellen[b] en merken niet meer had, dus...Natuurlijk is zon dikke signature net zo geil als ieder ander merk dat modellen aanbied van dat soort prijzen

TMD
23 juli 2003, 10:20
Ik heb toch die basscollection gekocht :razz: Zonder lijntjes speelt vet mooi.Maar wordt nog wel veel oefenen :-D

Venomer
23 juli 2003, 13:05
Hé, gefeliciteerd met je nieuwe bas! Kunnen we binnenkort hier een foto verwachten?

TMD
24 juli 2003, 13:11
Ik hoop dat deze foto werkt.Het is dezelfde bas en dezelfde kleur maar dan zonder fretjes en lijntjes. 8-)http://bassline-bass.de/english/baesse/e-baesse_2/basscollection_sb_311_rot.htm

Lize
24 juli 2003, 14:20
Sieht gut aus! Alleen die Basscollection-koppen vind ik wel lelijk, maar soit.. Als-ie maar lekker klinkt en speelt.

bassopotmus
24 juli 2003, 19:24
nice, allen dig ik die kop niet. Maar niet iedereen houd van tafelbladen ala fender