PDA

View Full Version : Vraagje Variax gitaar



telecastermaster
1 juli 2014, 15:40
Ik zit eens een beetje rond te kijken naar een Variax gitaar. Ik heb ooit op een 600 gespeeld en vond het eigenlijk een heel prettige gitaar. Ik zit nu een beetje naar een 500 of 600 te kijken. Ik heb drie vragen.

Is het noise niveau van de output van een Variax te vergelijken met actieve elementen? Of lijken ze meer op passieve elementen in de zin dat ze ruis oppikken van TL lampen en versterkers? M.a.w. is het een stille gitaar? (lekker makkelijk voor opnames thuis).

Zijn die 500 of 600 serie nog een beetje bij de tijd? Ik bedoel het zijn toch al 10 jaar oude modellen en zijn nieuwe Variaxen niet een (flink) stuk beter?

Wat is een redelijk tweedehandsprijs voor een Variax 500 en van een 600?

Thx

Peter

telecastermaster
13 februari 2016, 13:12
Bump.

Mensen, kan iemand mij wat meer vertellen over die Variax? B.v. bovenstaande vragen? ;)
Ik ben nog steeds geinteresseerd in een Variax.

Wat is trouwens een redelijke tweedehands prijs voor een Variax 600?

Thx

Joost de Ruig
13 februari 2016, 13:39
Op Marktplaats kom ik ze tegen van €150 (model 300) tot €500 (model 600), hoewel ik die laatste ook wel eens zie voor 350-400.

Ik was vorig jaar bij iemand die zijn complete Bonamassa signature collectie (toch al gauw iets van €30.000,-) omruilde voor 1 Variax. Maar dan wel het laatste, zeg maar LP-model.

Da Vinci
13 februari 2016, 13:49
Heb er ooit een tijd op gegast. Vorig jaar vlugvlug eentje getest bij Bax maar was toen toch een beetje teleurgesteld over de verschillen in klank. Laatst toch nog een nieuwe poging gedaan met hetzelfde resultaat. Ga eerst eens goed testen dus zou ik zeggen.

Valt me wel op dat ik ze niet vaak 2e hands voorbij zie komen dus blijkbaar zijn er voor veel anderen toch blijvertjes.

telecastermaster
13 februari 2016, 14:12
Thx voor de snelle reacties.
Wat was trouwens indertijd (10 jaar geleden) de prijs van een Variax 600?

Een van de voordelen is - lijkt me althans - dat je alternatieve stemmingen op kunt slaan op de 10 lege presets. Dan ga je met een draai van een knop van een open G-stemming naar een open D-stemming. Hoe handig is dat! :crazyhappy:

Joost de Ruig
13 februari 2016, 14:18
Een van de voordelen is - lijkt me althans - dat je alternatieve stemmingen op kunt slaan op de 10 lege presets. Dan ga je met een draai van een knop van een open G-stemming naar een open D-stemming. Hoe handig is dat! :crazyhappy:

Dat is inderdaad handig, maar heb je daar ook geen pedaaltje voor? Blijft een grote compromis zo'n Variax.....

D3nnis
13 februari 2016, 14:50
Als ik ooit een variax koop, sloop ik dat variax systeem eruit om die in een fatsoenlijke gitaar te lepelen, en dan kan de gitaar in de kachel, tenminste, die goedkope met die 3 om 3 headstock, een van de eerste..

Joost de Ruig
13 februari 2016, 15:01
Als ik ooit een variax koop, sloop ik dat variax systeem eruit om die in een fatsoenlijke gitaar te lepelen, en dan kan de gitaar in de kachel, tenminste, die goedkope met die 3 om 3 headstock, een van de eerste..

Die Variax Gold Top (LP-model, dus ook 3 om 3) is best mooi gemaakt hoor.

Da Vinci
13 februari 2016, 15:18
Die Variax Gold Top (LP-model, dus ook 3 om 3) is best mooi gemaakt hoor.

Stond laatst op MP. Wilde hij 950 euro voor hebben "omdat ie niet meer gemaakt werd".

Die JTV's zien er een stuk beter uit dat die dingen zonder pups en hebben een aparte knop voor alternatieve stemmingen en zijn dus niet gerelateerd aan een bepaald gitaarmodel in een custom preset.

D3nnis
13 februari 2016, 15:21
Die Variax Gold Top (LP-model, dus ook 3 om 3) is best mooi gemaakt hoor.

Zou kunnen, maar die die ik bedoel (geen idee welk type het is) vind ik echt helemaal niks. Beetje in de categorie goedkoopste gitaren van 15 jaar geleden (hohner rockwood en zo).

Joost de Ruig
13 februari 2016, 16:05
Stond laatst op MP. Wilde hij 950 euro voor hebben "omdat ie niet meer gemaakt werd".

Die JTV's zien er een stuk beter uit dat die dingen zonder pups en hebben een aparte knop voor alternatieve stemmingen en zijn dus niet gerelateerd aan een bepaald gitaarmodel in een custom preset.

Ik meen dat ze nieuw iets van €1600 waren. Ze hebben de 4 pots als volgt geloof ik: 1x vol 1x tone 1x gitaarkeuze 1x stemmingkeuze

Da Vinci
13 februari 2016, 16:23
Ik meen dat ze nieuw iets van €1600 waren. Ze hebben de 4 pots als volgt geloof ik: 1x vol 1x tone 1x gitaarkeuze 1x stemmingkeuze

Zo duur joh? Dacht rond de 1000 euro ofzo. Dat is iig nu de nieuwprijs dus daar baseer ik fde 2e hands waarde op. Je hebt overigens ook nog een USA lijn van zo'n 2700 euro maar wat, behalve het land van herkomst, het verschil is is mij niet duidelijk.

Dirk_Hendrik
13 februari 2016, 18:14
Ik stond een jaar of wat terug te kijken bij Level42. En te luisteren naar een Variax.

En heb heel wat "authentieke" gitaar => buizenbak gitaristen gehoord die aanzienlijk belabberder klonken.

Swaag
13 februari 2016, 18:21
Een paar jaren geleden Joost Vergoossen zo'n ding zien demo'en bij Feedback, en ik was eigenlijk wel gecharmeerd van wat hij er allemaal mee kon.

purplejohn
13 februari 2016, 20:21
Ik heb paar maanden terug een Variax 600 tweedehands op de kop getikt. Ben er blij mee. En aangezien ik volgens mij niet ver bij je weg woon én een aardige knul ben mag je de mijne wel eens tussen twee oefenavondjes door een dagje proberen. Als je het tenminste niet erg vindt op 012 te spelen.....

grayfink
13 februari 2016, 20:25
Heb er ook één. Zitten prima geluiden in. Thuis op laag volume zijn de alternatieve stemmingen niet zo'n succes omdat je het acoustische geluid er bij hoort. Gesloten hoofdtelefoon helpt.

telecastermaster
14 februari 2016, 13:02
Heren, dank voor alle reacties. In het bijzonder natuurlijk John die zo genereus is om zijn gitaar uit te lenen. Dank daarvoor natuur (zo blijkt het forum toch nog meer levend dan ik dacht). Het is echter niet nodig. Ik heb al besloten dat er (op termijn) een Variax 600 gaat komen. Gewoon voor homestudio-doeleinden (en met koptelefoon). De 600 is het meest strat-achtige model, heeft een tremolo en ik vond de hals enorm fijn spelen. Ik moet er alleen nog eentje zien te scoren voor een redelijke prijs. Liefst in sonic blue of vintage white.

Ik zie wel dat Yamaha nu Variaxen maakt sinds ze Line6 hebben overgenomen. Dat lijkt me wel een sterke combi. Yamaha maakt altijd mooie spullen en de prijs is ook een stuk gunstiger dan die JTV-modellen (die ook aanzienlijk minder mooi vind). Prijs is 650 euro.
http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/line-6-variax-standard-tobacco-sunburst?gclid=CLCn1PyZ98oCFYcp0wodFswJ6A

Dit zijn gewoon Pacifica's met een variax erin. Ziet er interessant uit; daar ga ik me nog even in verdiepen.

https://www.bax-shop.nl/images/Line_6_Variax_Standard_nieuws_1.jpg



http://l6c-acdn.line6.net/data/6/0a06439c8cc6551ecbcb93157/image/jpeg/file_r17490.jpeg

denis.hermans
14 februari 2016, 14:26
Nadeel bij die variax gitaren vind ik wel dat ze met een speciaal battery pack werken. Als dat uitgeput na een paar jaar is en niet meer te herladen kan ja alleen maar hopen dat je nog een gelijkaardig pack kan kopen...

Overigens vox heeft onlangs ook een modeling gitaar aangekondigd (starstream 1).

denis.hermans
14 februari 2016, 14:30
Bedenking : misschien gaan gewone batterijen ook? Dat weet ik eigenlijk niet en dan vervalt mijn kritiek natuurlijk...

grayfink
14 februari 2016, 15:05
De variax 300 en 600 werken op normale batterijen. Ca 12 uur op 6xAA of in geval van nood 2 uur op een 9v blokje.
Normaal gebruik je de bijgeleverde voeding via een stereo Jack kabel.

apekop
15 februari 2016, 09:11
Ik zie wel dat Yamaha nu Variaxen maakt sinds ze Line6 hebben overgenomen. Dat lijkt me wel een sterke combi. Yamaha maakt altijd mooie spullen en de prijs is ook een stuk gunstiger dan die JTV-modellen (die ook aanzienlijk minder mooi vind). Prijs is 650 euro.
http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/line-6-variax-standard-tobacco-sunburst?gclid=CLCn1PyZ98oCFYcp0wodFswJ6A

Dit zijn gewoon Pacifica's met een variax erin. Ziet er interessant uit; daar ga ik me nog even in verdiepen.



Da's inderdaad een nette prijs, en Yamaha maakt over het algemeen prima spul.

Iemand hier dit al gezien? die maakt de Variax gitaren overbodig denk ik:
http://www.autotuneforguitar.com/

ateng
15 februari 2016, 12:33
Zou best een JTV willen hebben hoor :)

Da Vinci
15 februari 2016, 13:08
Iemand hier dit al gezien? die maakt de Variax gitaren overbodig denk ik:
http://www.autotuneforguitar.com/

Dat pretendeert hetzelfde te doen ja. Had het nog nooit gezien maar als het werkt is het interessant.

paulusdeBKB
15 februari 2016, 13:13
Da's inderdaad een nette prijs, en Yamaha maakt over het algemeen prima spul.

Iemand hier dit al gezien? die maakt de Variax gitaren overbodig denk ik:
http://www.autotuneforguitar.com/

Had ik nog niet gezien, en mag wel een eigen topicje hebben volgens mij. Ik maak er eentje aan in modeling.

Joost de Ruig
15 februari 2016, 13:16
Tuner van €600 euhh, ik weet het niet hoor....

D3nnis
15 februari 2016, 13:18
Niet alleen tuner, hij zou ook akoestische sim e.d. hebben...

Joost de Ruig
15 februari 2016, 13:19
Niet alleen tuner, hij zou ook akoestische sim e.d. hebben...

Heel eerlijk? Ik heb nog nooit één fatsoenlijke akoestische sim gehoord......

D3nnis
15 februari 2016, 13:27
Ik ook niet, maar het zijn mijn woorden niet, gelukkig..



Auto-Tune for Guitar also offers a tone control that can boost or cut the modeled pickups' frequency response, dramatically changing the sound of any guitar and pickup model.

Modern Humbucker
California Single Coil
Acoustic
Nashville Single Coil
Mini Humbucker
P-90
SLO Custom HSH
Vintage Humbucker
Vintage Lipstick-tube
Bass
Japan Custom HSH

deefke666
16 februari 2016, 08:14
Ik kwam net deze tegen, misschien een goeie deal als het jouw ding is.
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/variax-600-pod-xt-live-277487888.html
Misschien is het iets voor de ts.


(by the way, ik ben niet de verkoper, ik heb moeite genoeg gedaan om van mijn line6 spul af te raken haha)

apekop
16 februari 2016, 11:28
Tuner van €600 euhh, ik weet het niet hoor....

veel meer dan alleen een auto tuner, check even de site. Een Variax in pedaal vorm, daar komt het op neer. Alleen heeft de Variax geen auto tune.

telecastermaster
16 februari 2016, 12:26
Ik kwam net deze tegen, misschien een goeie deal als het jouw ding is.
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/variax-600-pod-xt-live-277487888.html
Misschien is het iets voor de ts.


(by the way, ik ben niet de verkoper, ik heb moeite genoeg gedaan om van mijn line6 spul af te raken haha)

Bedankt voor de tip!
Is idd ook in de kleur die ik mooi vindt.
Ik weet alleen niet of ik zo'n POD XT nodig heb.