PDA

View Full Version : Gitaar of basgitaar?



Xtinaa
30 juni 2014, 17:42
Hallo allemaal!
Ik heb een vraagje voor jullie.. :???:
Ik heb een akoestische en een elektrische gitaar, maar kan er niet zo heel goed op spelen. Ik kan noten en tabs spelen, maar akkoorden iets minder goed. Ik ben kan ook niet zo goed mijn pink gebruiken, geen idee hoe het komt, maar die vinger doet moeilijk. Nadat mijn gitaren nu eigenlijk een beetje stof zitten te verzamelen, wil ik eigenlijk het roer eens omgooien en basgitaar proberen te leren? Maar ik weet alleen niet of dat dan wél goed zou lukken,dan zou het zonde zijn van weer een gitaar stof te laten verzamelen. Iemand enige tips voor mij?
Is er een manier om het goed te doen of moet ik er gewoon niet aan beginnen? Ik ben wel zot van gitaren en wil het echt heel graag kunnen.
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
(En voor jullie er over beginnen, neen ik benadeel zeker geen basgitaar en nee ik denk ook niet dat het makkelijker is, wat ik wel denk is dat ik dat beter zou kunnen dan gewone gitaar, ik zou het op prijs stellen moest ik echt goed advies krijgen hier, alvast bedankt)
Mvg Christina

Rizz
30 juni 2014, 17:54
Welkom! Tja, akkoorden spelen.. Het is toch oefenen en nog eens oefenen, meer kan ik er niet van maken. Ook die pink gaat uiteindelijk meewerken.. Maar goed, da's dus verleden tijd nu.

De vraag is wil je graag basgitaar spelen? Daar hoef je iig geen akkoorden op te spelen. Vereist wel wat andere technieken, maar is goed te doen. Ik heb ook een tijdje bas gespeeld, maar uiteindelijk besloten dat gitaar meer mijn ding is. Maar als noten spelen beter lukt, zou ik niet weten waarom je dat niet goed af zou zou gaan. Het ligt aan je eigen motivatie: Wil je de tijd erin steken om een instrument goed door te krijgen? Ben je evt. bereid om een paar lessen te nemen om een paar basics te leren.. Als je op beide ja kan antwoorden, zou ik zeggen: Go for it!

Xtinaa
30 juni 2014, 18:05
Eerst en vooral bedankt voor een zo snel antwoord! En inderdaad kan ik op beide ja antwoorden! Tof om te weten! Heel hard bedankt!

Casual Ruud
30 juni 2014, 18:23
Als recent "omgekatte" gitarist naar bassist vind ik de instapdrempel bij bas lager dan bij gitaar. Komt misschien ook wel dat ik dus al gitaar speelde, voordat ik bas speelde, maar toch. Bij hele simpele liedjes (bijv. Blitzkrieg Bop) speel je vaak hetzelfde als op gitaar maar dan niet het powerchord maar alleen een noot op de E/A snaar.

Ik denk alleen dat als gitaar spelen niet lukt, bas om dezelfde reden ook niet gaat lukken. Het is dan gewoon gebrek aan motivatie en discipline. Als je bas niet veel vetter vindt (klinken) en je toch een instrument wilt spelen, dan zou ik gewoon op gitaarles gaan en harder gaan oefenen. Klinkt bot, maar het is naar mijn mening wel zo. Als je straks beter gitaar kunt spelen, pak je bas zo op.

JJ Who
21 juli 2014, 20:15
Met simpele liedjes kun je inderdaad heel lekker wegbassen, heb je bij wijze van spreke maar twee vingers nodig.

Ik doe beide (gitaar en bas) een beetje en kom met wat ik wil met beide wel uit. Maar er zijn ook nummers die ik van m'n leven niet zal kunnen bassen als ik niet serieus ga oefenen. Allebei heeft z'n discipline, en z'n moeilijkheden, en ik zie sommige bassisten óók hun pink gebruiken :) Dus ik weet niet wat je allemaal wil gaan spelen, maar die pink moet er op een dag wellicht ook aan.