PDA

View Full Version : Gretsch Pro Jet - Gretsch Duo Jet



Input79
29 juni 2014, 14:47
Was eens aan het rondkijken op het web.
Zoek eigenlijk nog een LP type gitaar en zag deze 2 passeren van gretsch.
Vielen onmiddellijk in de smaak vooral de gold versie met bigsby (wou ik ook al lang)
Iemand ervaring met deze.
Ook het prijsverschil is vrij groot (China vs usa). Hoe goed is de Chinese versie ?

Pepe
29 juni 2014, 15:02
Het zijn in constructie verschillende gitaren he, pro jet is een blok hout met wat gaten erin geboord, de duo is een soort mini jazz gitaar, tussen een hollow body en ES 335 in.
Ik vond de pro jet no fun, generiek ding met snaren, pickups veranderd met Dearmonds en een bigsby erop veranderde dat niet maar that's just me.

FruscianteFan
30 juni 2014, 13:13
Was eens aan het rondkijken op het web.
Zoek eigenlijk nog een LP type gitaar en zag deze 2 passeren van gretsch.
Vielen onmiddellijk in de smaak vooral de gold versie met bigsby (wou ik ook al lang)
Iemand ervaring met deze.
Ook het prijsverschil is vrij groot (China vs usa). Hoe goed is de Chinese versie ?
Weet niet van alle Electromatic Gretsches (pro jet o.a.) waar ze worden gemaakt, maar de mijne (G5422) komt uit Korea.

De Professional Gretsches (Duo Jet) komen uit Japan.

Daarnaast zit er enorm verschil tussen de oude en de nieuwe Pro Jets. De oude waren van mahonie, hadden veel minder bling en mini-humbuckers. De nieuwe hebben meer bling, zijn volgens mij van basswood en hebben de Blacktop filtertrons die veel meer klinken zoals een Gretsch zou moeten klinken. Heb er een paar keer op gespeeld en kan het er wel op, maar heel bijzonder werd het niet. In tegenstelling tot de Duo Jet uit de Professional Collection, maar die kost wel gelijk een kleine 2.000 euro méér dan een Pro Jet.

Maar heb je eigenlijk wel een idee van waar je precies naar op zoek bent? Een Duo Jet, zeker de echte, is toch wel een ander beestje dan een Les Paul.

Mr.Fingers
30 juni 2014, 13:48
De nieuwe Pro Jet (met de blacktop filtertrons) is een best degelijke gitaar. De oude (met de minibuckers) is een zielloos stuk dieplood.

Maareh, ze zien eruit als Les Pauls, maar zoals hierboven al geopperd werd, het zijn totaal verschillende gitaren. Klinken ook helemaal anders (door de holle constructie, en de pickups)


https://www.youtube.com/watch?v=hMi1ViatNrQ

Eko
30 juni 2014, 14:21
Zijn 2 totaal verschillen instrumenten. Ook zijn de Duo Jets in nogal wat variaties geleverd. De meest bekende is de versie waar ook een reissue van is : de George Harrison. Die heeft DeArmonds ( singlecoils ) . Maar de gitaar is ook geleverd met filtertrons in tal van variaties. De Pro Jet is een goedkope versie die voor het geld heel goed is te noemen. De Blacktop filtertrons zijn inderdaad stukken beter dan de gretschbuckers die in de eerdere versies zaten uit China. Die koop je her en der gebruikt voor minder dan 250,-.....
De USA en Terada modellen van Gretsch zijn zeer goed waarbij de bouwkwaliteit echt constant is. De Chinese versies zijn netjes gebouwd en afgewerkt en een stuk voordeliger , zoals je al opgemerkt hebt.
Beiden zijn trouwens absoluut geen Les Paul tegenhangers.

humbucker
30 juni 2014, 15:06
Even opmerken dat enkel nog de Gretsch customshop in de US zit en dat de professionals in Japan worden gebouwd.

Maat van mij heeft ooit eens zo'n projet gekocht (vorige serie) en daar zou ik met een grote boog omheen lopen. Hoe de nieuwe versies zijn weet ik niet, maar ik hoor en lees er weinig negatiefs over itt de vorige versie.

FruscianteFan
30 juni 2014, 15:59
Zag ook dat Paskal Jakobsen van Blřf tegenwoordig op z'n Pro Jet speelt. Lijkt me toch niet dat dat uit geldgebrek is...

Swaag
30 juni 2014, 18:38
Nou, die heeft toch in het verleden een substantieel deel van zijn inkomen in zijn neus gestopt..

Maar zo'n Gretsch is idd wel überlekker qua sound:

https://www.youtube.com/watch?v=MuZ5zzJ-dUw

FruscianteFan
30 juni 2014, 18:53
alleen hoor ik dat in dat filmpje niet zo terug (die gast zit er ook wel een paar keer flink naast zeg). Of nouja, die sound is wel functioneel daar en heeft wel dat typische Gretsch-geluid, maar is niet waarom nou zo blij ben dat ik mijn Gretsch heb ;)

Mr.Fingers
30 juni 2014, 19:46
Zo dan? Met Dynasonics?


https://www.youtube.com/watch?v=SCYzfM41MBY

Pepe
30 juni 2014, 19:57
en een propper Duo filter

De hollow body Gretsches hebben way less sustain maar meer chime en klinken complexer dan een Gibson en de originele Duo Jet is daarop geen uitzondering. De Roc Jets na '72 werden meer solids en uiteindelijk, na '76 net zo dense en zwaar als Les Pauls. De pre Fender Duo's waren ook solids met chambers, de Fender Duo's grijpen weer terug op de pre '72 bodies voor sommige modellen maar de meeste zijn in meer of minder mate gechamberd.

Er is een solid Duo gemaakt, the New Jet in 2001, die een body heeft als een Les Paul, net zoals de laatste incarnatie van de Roc jet.
Lastig he, al die modellen.


https://www.youtube.com/watch?v=lfXL7m2889k