PDA

View Full Version : Fender jaguar meer donkerder laten klinken



jtangelder
29 juni 2014, 13:11
Sinds kort heb ik een mooie Fender jaguar met humbuckers maar ik zou hem iets donkerder willen laten klinken, meer een Gibson sound. Zal een verandering van elementen veel kunnen uitmaken? Ik dacht zelf aan iets van GFS vanwege de prijs.

http://i.imgur.com/IAZNCv9.jpg

Ace 1.15.19
29 juni 2014, 13:37
Mag ik vragen waarom je een Jaguar koopt als je een Gibson sound zoekt?

jtangelder
29 juni 2014, 13:55
Ik hoef geen exacte Gibson sound, dat was enkel ter vergelijking. Wil gewoon dat de gitaar iets dikker/donkerder klinkt, en of dat dus te bereiken is met andere elementen.

Dweezman
29 juni 2014, 13:55
Ik ken Jags met humbuckers niet, maar ik denk dat je een heel eind kunt komen. Die bright-switches icm met je tone-controls geven je al veel mogelijkheden. En dat bovenste 'jazz-circuit' lijkt me helemaal tegemoet te komen aan je wens. Zelfs met mijn single coils in een Jag kan ik een ronde, mellow tone krijgen. Nee, geen LP, maar wel donker en on-fenderish bijna.

RS-Rik
29 juni 2014, 14:03
Google naar greasebucket circuit. De meest simpele en goedkope oplossing om je gitaar "donkerder" te maken. Als je over de rest tevreden bent zou ik eerst daarmee experimenteren. Soldeerbout wel benodigd.

Mr.Fingers
29 juni 2014, 14:10
Jag heeft 1meg pots in het leadcircuit. Die vervangen naar 300K zal al veel helpen!

JVGM-music
29 juni 2014, 21:17
Gewoon je tone control dichtdraaien? Werkt bij mij altijd wel aardig. Maar ja, ik klink op elke gitaar het zelfde...


(Volkomen k*t,maar dit terzijde.)

En inderdaad, beter een gibson kopen als je een gibson geluid wilt...

Jannnus
29 juni 2014, 23:30
de boel half toontje naar beneden draaien

nope sorry

gfs elementje er in en.............en......whoppa .... je gitaar klinkt geweldig

Pepe
30 juni 2014, 00:41
Jag heeft 1meg pots in het leadcircuit. Die vervangen naar 300K zal al veel helpen!

Ik post het nog maar een keer.

FruscianteFan
30 juni 2014, 10:22
Ik post het nog maar een keer.
Of 250.

Elementen lager schroeven zou ook kunnen werken. Ik zie net dat deze Jaguar niet het standaard ritme-circuit heeft.

Ik heb geen idee wat voor elementen er standaard in zitten, misschien zijn ze wel erg fel. Dan zouden andere elementen kunnen helpen, maar doe het dan wel gelijk goed. Als je daar geen geld voor hebt: potmeter met minder weerstand erin.

Mitch
30 juni 2014, 14:50
Definieer eerst donkerder. Ik zie al een paar tips voor dichtdraaien van de tonepot bijvoorbeeld maar da's doffer. Niet meer laag, terwijl dat misschien juist is wat je bedoelt. "Warm" "donker" "helder", het betekent bij de één of de ander soms iets héééél anders.
Potmeters checken is soweso een goede trouwens. Enig idee wat voor elementen er nu in zitten? Standaard?

Venlonaer
30 juni 2014, 15:06
Bare Knuckles Holydiver

Jannnus
30 juni 2014, 16:27
en jtangelder
wat heb je zelf allemaal al gedaan om dat te bereiken ??
nu krijg je maybe suggesties die je al geprobeerd heb
zonde toch ??

jtangelder
30 juni 2014, 21:13
ik zal eens proberen met de andere potmeter, volgens mij heb ik er hier nog wel een liggen zelfs!
de gitaar klinkt gewoon erg vel, misschien te vel zelfs. scherper dan mn telecaster op het brug element. verder mooi ding hoor, en het geluid maakt hem dan ook wel weer uniek.

gitaar is geloof ik nog helemaal standaard. de elementen sowieso. bedrading kan hier en daar wat afwijken, maar doet het wel zoals de omschrijving is. de bovenste twee 'platte potmeters' zijn om het brug/neck element te splitten naar single/humbucker. de 3 switches onderaan voor neck/brug/bass-cut en de switch bovenaan is een kill-switch. de andere twee potmeters zijn volume en tone.

raabje
3 juli 2014, 15:44
Lost een EQ pedaal dit niet op? Hogere freqenties iets cutten?

caliban
3 juli 2014, 16:52
Luister gewoon naar Mr. Fingers aub

telerocker
3 juli 2014, 17:21
Idd, 250 of 300k.

Orpheo
3 juli 2014, 18:18
prop er gewoon een 300k in. goedkoopste oplossing voor nu en sowieso een goed uitgangspunt voor later.

Tabula Rasa
3 juli 2014, 18:29
Wat bedoel je met donkerder? Voller? Kan ook een teveel aan mids zijn? Minder scherp? Minder hoog? Een te kort aan laag ipv een teveel aan hoog? Heb je al gespeeld methode hoogte van de elementen?