PDA

View Full Version : Fender Frontman 25R opamps vervangen?



Sander-H
28 juni 2014, 22:23
Hallo experts ;)

Ik heb afgelopen week voor een paar tientjes een Fender Frontman 25R (PR 225, dus het oude Made in Mexico model) gekocht.
Nu vielen me een paar dingen op/tegen:
1. Vergeleken met mijn andere amps heeft deze wat meer ruis op beide kanalen.
2. Het cleane kanaal is errug hard, heel errug hard! :mad: Een Squier strat gaat nog net tot stand 2 van de volumeknop maar als ik mijn Les Paul met Dimarzio Super Distortion eraan hang schreeuwt hij zelf op standje 0,5 al te hard voor mijn appartement. De gain is veel te hoog voor een clean kanaal.

Voor punt 2 heb ik via google een oplossing gevonden: weerstand R15 (91kOhm) vervangen voor een 1MOhm weerstand. Dat heb ik zojuist gedaan en nu kan ik de volumeknop tenminste weer gebruiken, ik had nog een oude Akai versterker liggen die de weerstand wel wilde doneren. :) Het volume is sterk gedaald zonder dat de tone echt veranderd is.
Ik ga de oude en de nieuwe weerstand nog schakelbaar maken in de toekomst voor een soort "Goede buur / Burenruzie" switch. :rockon:

Maar tijdens het zoeken kwam ik een post tegen waar aangeraden werd om de 5 TL072 opamp chips te vervangen voor OPA2134 chips. Dit zou de amp weer stil maken omdat de OPA2134 opamp beter van kwaliteit zou zijn en minder ruis zou geven.

-> Heeft iemand van jullie ervaring met deze of een soortgelijke modificatie? (Ze zouden compatibel moeten zijn.)

P.S. Ik kan die OPA2134 chips bij b.v. conrad bestellen voor ongeveer 4,5 euro per stuk of Chinese chips via alibaba voor een fractie daarvan. Wat raden jullie aan? Of hebben jullie een site waar ik ze het beste kan bestellen. (Volgens mij heeft tonefactory ze niet.) Iets zegt me dat ik beter geen Chinese kopieën moet bestellen, zeker omdat het in totaal maar twee tientjes scheelt.... :???:

Frits van Mourik
28 juni 2014, 23:53
Nou, ècht doodstil zal je amp er niet van worden, maar 't zal wellicht schelen.
Goeie, goedkope OPA's vind je hier:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1550
Als je toch bezig bent, monteer de IC's dan meteen op voetjes:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=4063

Je kan daar je spulletjes per "briefpost" laten komen; scheelt weer in verzendkosten,
ze arriveren dan in een keurig doosje door de brievenbus.

Succes!

Plant
29 juni 2014, 01:22
Ik denk dat je sowieso teleurgesteld gaat zijn. Er zijn zeker stillere op-amps dan de TL072, maar TL072's zijn al geen ruisbakken. Alles valt of staat met het ontwerp.
Er wordt blijkbaar veel te veel gain toegepast (bepaald door de componenten buiten de op-amps!) en dan ga je alles uitvergroten.
Weerstanden zijn ruisbronnen, je gitaarpotmeters... ik kan nog wel even doorgaan. De TL072's zijn dus niet de hoofdoorzaak van de ruis. Vervangen van op-amps zal dus maar heel marginaal iets schelen.
Het feit dat je een weerstand na een gaintrap hebt vergroot, dus een verzwakking na een versterking hebt aangebracht, duidt er al op dat je verkeerd bezig bent. Als een versterkingsfaktor te hoog is, moet je die verlagen. Niet teveel versterken en meteen weer verzwakken.

Het feit dat je overall meer ruis hebt, zal nog eerder betekenen dat de eindtrap ook nog eens onnodig gain heeft. Ook op lage volumestanden zul je dat horen, omdat de volumeregelaar daar geen invloed op heeft, die ruis ontstaat daarna pas.

Dirk_Hendrik
29 juni 2014, 09:36
Wat Plant zegt.

En met die "fractie van" opamps uit Sina heb je een goeie kans dat je TL072's zit te vervangen door iets nog iets veel mee ruisends maar met een nieuw typenummer opdrukje.

Daarnaast is het wel leuk om als je aan componentnummers in een schema refereert ook even een linkje naar dat schema te posten. :soinnocent:

Sander-H
29 juni 2014, 09:45
Frits, bedankt voor de link, dat scheelt inderdaad een hoop met wat ik al had gevonden.

Plant; goede info.
Ik merk dat na ruim 10 jaar weinig met elektronica gedaan te hebben mijn "schoolkennis" toch aardig verwaterd is :)

De weerstand (R15) die ik toegevoegd heb zit inderdaad tussen de clean gain stage en de EQ.
Schema: http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/Frontman_25R_schematic.pdf

Ik ben uitgegaan van onderstaande post op een forum die mij vrij logisch leek waar ze de gain omlaag probeerden te brengen voor de op-amp:
So, Mark, unfortunatelly the approach of raising the value of R8, although it makes sense, had no effect on the overall volume! I even ended up putting a 100K resistor in place; the overall volume remains the same!!!

I have an idea and I would like to have your opinion (and I mean everybody's opinion) on it before attempting it.
Looking at the schematic I think that there is a difference between the two channels in the way they feed the signal into the inverting input of op-amp U3-A.
First of all, from the OD Channel the signal is fed from the output of U2-B into U3-A through C49 and the 100K Drive Volume pot through the small cap C50 and then through R25(220K), that is through an overall resistance of about 320K when the Drive Volume pot is at its minimum setting.
On the other hand the output of U1-B (clean channel) is fed into U3-A through R12, then C6, then R14(91K) and R15(91K), that is through an overall resistance of about 185K when the Volume pot is at its minimum setting.
So, if my approach is right, the problem is that the input of the op-amp U3-A is fed with a stronger signal by the clean channel than by the OD channel since the resistance the signal has to go through has a difference of about 135K, which seems a large difference to me!
So I suggest that the right approach would be to try to supress the output of U1-B by adding some resistance in the signal path, in order to match the overall resistance of the OD channel after U2-B. I think it would be sufficient to raise the value of R15 to 220K.

Later geeft hij aan dat het met een 1M weerstand ertussen werkt en dat is bij mij momenteel ook het geval, met het volume ben ik tevreden.

Het ruisje in de amp is ook met alle volumes/settings op 0 (en niets aangesloten op de input) hoorbaar dus ik kan me voorstellen dat die ruis niet zozeer uit de op-amps komt.
Het blijft natuurlijk een budget amp dus er zullen wel meer onderdelen zijn die de ruis kunnen veroorzaken.

Ik moet toch een switch bestellen dus die op-amps gaan gewoon bij de bestelling. Als het niet werkt prik ik de oude wel weer terug :)

Misschien nog een tip om andere componenten te vervangen die ruis kunnen veroorzaken?
Zonder de amp compleet opnieuw op te bouwen uiteraard. Het moet wel leuk en betaalbaar blijven.

Plant
29 juni 2014, 12:45
Het ruisje in de amp is ook met alle volumes/settings op 0 (en niets aangesloten op de input) hoorbaar dus ik kan me voorstellen dat die ruis niet zozeer uit de op-amps komt.
Het blijft natuurlijk een budget amp dus er zullen wel meer onderdelen zijn die de ruis kunnen veroorzaken.

De hele toonregelsectie, de reverb en uiteraard de eindtrap zitten allemaal na de normal- en drive-volumeregeling, dus dat zal allemaal een steentje bijdragen als je de regelaars op nul hebt staan. Vooral die eindtrap heeft zo te zien nog een poep gain als ik de tegenkoppeling zo bekijk. Ook al heb je het volume laag of dicht, daar komt de nodige ruis vanaf.


Ik moet toch een switch bestellen dus die op-amps gaan gewoon bij de bestelling. Als het niet werkt prik ik de oude wel weer terug :)

Persoonlijk zou ik die moeite niet eens nemen, maar goed.


Misschien nog een tip om andere componenten te vervangen die ruis kunnen veroorzaken?
Zonder de amp compleet opnieuw op te bouwen uiteraard. Het moet wel leuk en betaalbaar blijven.

Ik zou b.v. om het ding thuis handelbaar en stiller te houden de gain van de eindtrap omschakelbaar maken. B.v. een weerstandje met een schakelaartje erover in serie met R57 (3k9). Dan kun je schakelen tussen de originele eindtrap gain en een lagere gain. Als je b.v. 8k2 ertussen kunt schakelen heb je een gainreductie van ongeveer 10dB. Dat zal meer schelen dan een trits op-ams vervangen.
Check wel even of die eindtrap met lagere gain stabiel blijft werken, want sommige eindtrap ic's hebben een minimale gain nodig.

Sander-H
29 juni 2014, 14:24
De hele toonregelsectie, de reverb en uiteraard de eindtrap zitten allemaal na de normal- en drive-volumeregeling, dus dat zal allemaal een steentje bijdragen als je de regelaars op nul hebt staan. Vooral die eindtrap heeft zo te zien nog een poep gain als ik de tegenkoppeling zo bekijk. Ook al heb je het volume laag of dicht, daar komt de nodige ruis vanaf.



Persoonlijk zou ik die moeite niet eens nemen, maar goed.



Ik zou b.v. om het ding thuis handelbaar en stiller te houden de gain van de eindtrap omschakelbaar maken. B.v. een weerstandje met een schakelaartje erover in serie met R57 (3k9). Dan kun je schakelen tussen de originele eindtrap gain en een lagere gain. Als je b.v. 8k2 ertussen kunt schakelen heb je een gainreductie van ongeveer 10dB. Dat zal meer schelen dan een trits op-ams vervangen.
Check wel even of die eindtrap met lagere gain stabiel blijft werken, want sommige eindtrap ic's hebben een minimale gain nodig.

R57 is de weerstand die via C35 naar de aarde gaat zie ik in mijn schema. Als ik die dus verhoog gaat de gain omlaag, ok, dat kan ik denk ik wel volgen.
Je zegt die 8k2 in serie zetten; dus schakelbaar tussen 3k9 of 12k1 ?
(Ik neem aan dat die waarde van 8k2 berekend is maar die berekening zal ik denk ik niet snappen. Tijd voor een opfriscursus.)

Dan denk ik dat ik het volgende ga doen:
1. De huidige aanpassing van R15 schakelbaar maken tussen 91k en 1M
2. De op-amps vervangen (Al is het alleen maar om mijn (de)soldeerkunsten te oefenen)
3. De door Plant voorgestelde schakelaar toevoegen om de eindtrap gain te temmen.

Ik zal komende week de onderdelen bestellen en het proces hier documenteren met wat foto's en bevindingen. En hopelijk positieve resultaten :)

Ik neem aan dat de voorgestelde mods weinig tot geen gevaar leveren tot het opblazen van componenten? Het is lang geleden dat ik een stukje elektronica in een mini rookmachine deed veranderen en dat wil ik graag zo houden ;)

Edit:
Dit is het schema van de TDA1514A versterker die erin zit.
http://www.electronica.ro/audio/images/TDA1514A.gif
Welke waarde is die minimale gain?

Plant
29 juni 2014, 16:13
De minimale gain vind je terug in de datasheet. Op deze pagina (http://html.alldatasheet.com/html-pdf/19195/PHILIPS/TDA1514A/1759/7/TDA1514A.html) wordt vermeld dat de closed loop gain wordt bepaald door de tegenkoppelingweerstanden en ligt tussen 20dB en 46dB. Kennelijk word je geacht minimaal 20dB te versterken.

In jouw plaatje wordt in het bovenste schema de tegenkoppeling bepaald door de 2 weerstandjes links, 20k (tussen pennen 5 en 9) en 680Ω (tussen pen 9 en ground).

1+ (20000Ω/680Ω) = 30,4x . Dat komt overeen met 20log30,4x = 29,7dB. Rechts in het plaatje staat dat Gain = 30dB, dus dat klopt vrij precies.

edit: in dat Fenderschema zit het iets complexer met die weerstandjes in de tegenkoppeling. Als ik zo kijk zitten ze aardig aan de bovengrens van de gain. Extra grap is dat zodra je een koptelefoon inprikt, via schakelkontakten er nog eens extra weerstanden in de tegenkoppeling worden bijgeschakeld en zo ook de gain een flink pak verlaagt wordt. Anders zou je je met beetje gevoelige en hoogohmige koptelefoon helemaal aan het strand wanen en nauwelijks normaal volume kunnen regelen.

Sander-H
30 juni 2014, 11:20
De amp ligt nu weer open en ik merk dat het schema en de werkelijkheid niet helemaal overeenkomen :(
Het schema is van 2000 en mijn amp van 97 en er zitten enkele verschillen. Maar aangezien dit het enige schema is wat te vinden is zal ik het ermee moeten doen.

Het eerste gedeelte van de input t/m de reverb ziet er aardig hetzelfde uit maar na de reverb (na U4-A) mis ik Q4, Q3 en bijbehorende componenten. Dus dat gedeelte is wat aangepast.
De eindtrap, dus alles vanaf R55 kan ik wel terugvinden en lijkt hetzelfde gebleven te zijn.

Ik ga zo even langs de plaatselijke elektronica zaak voor wat schakelaars, weerstanden etc om eens wat uit te proberen. Als het helpt zal ik nog eens nadenken over die op-amps. Als het aanpassen van de weerstanden niet helpt of werkt ga ik gewoon de op-amps bestellen en zien we wel weer verder.

Heerlijk zo'n goedkoop versterkertje om dit soort dingen op te oefenen. :)

Plant
30 juni 2014, 12:49
Dat circuitje rond Q3/Q4 lijkt op een muting circuit. Vanaf een trafotak loopt een lijntje met aparte gelijkrichter en nog wat frutsels naar die torren. Die fet Q4 zit over de tegenkoppeling van op-amp U4-A.
Kennelijk was het de bedoeling om de versterking tijdens inschakelen te verlagen om zo een inschakelplop te onderdrukken.
In dit geval zie ik het nut niet zo, althans, niet om het zo uit te voeren. Als ik zo kijk is in bedrijf de gain van dat trapje ongeveer 3x en dat wordt dan eventjes teruggebracht naar 1x. Normaal gesproken mute je zoiets door het signaal tijdelijk naar massa kort te sluiten, dat is veel effektiever. In de praktijk doet het zoals het in het schema staat niet veel en daarom zal het wel zijn weggelaten. Is weer iets goedkoper.

Sander-H
30 juni 2014, 13:17
Dat circuitje rond Q3/Q4 lijkt op een muting circuit. Vanaf een trafotak loopt een lijntje met aparte gelijkrichter en nog wat frutsels naar die torren. Die fet Q4 zit over de tegenkoppeling van op-amp U4-A.
Kennelijk was het de bedoeling om de versterking tijdens inschakelen te verlagen om zo een inschakelplop te onderdrukken.
In dit geval zie ik het nut niet zo, althans, niet om het zo uit te voeren. Als ik zo kijk is in bedrijf de gain van dat trapje ongeveer 3x en dat wordt dan eventjes teruggebracht naar 1x. Normaal gesproken mute je zoiets door het signaal tijdelijk naar massa kort te sluiten, dat is veel effektiever. In de praktijk doet het zoals het in het schema staat niet veel en daarom zal het wel zijn weggelaten. Is weer iets goedkoper.

Het schema is nieuwer dan mijn uitvoering en mijn uitvoering plopt niet bij het aanzetten, wel bij het uitzetten. Dus zou het logischer zijn dat de schakeling uit het schema goedkoper is dan wat ik er in heb zitten.... :???:

Ik heb ondertussen wat schakelaartjes aangesloten:
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/Fender%20Frontman%2025R%20mods/IMG_1331_zpsf78f9f5c.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/Fender%20Frontman%2025R%20mods/IMG_1331_zpsf78f9f5c.jpg.html)
Links R57 en rechts R15
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/Fender%20Frontman%2025R%20mods/IMG_1333_zpsae53161b.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/Fender%20Frontman%2025R%20mods/IMG_1333_zpsae53161b.jpg.html)

Met de extra 8k2 in serie met R57 hoor ik een lichte daling in volume en ruis, onafhankelijk van hoe de R15 switch staat. Echt maar een fractie minder maar we zijn op de juiste weg :)

Hoe ver denk je dat ik die extra weerstand kan verhogen?

Edit:
Heb het nu met 100k extra geprobeerd en het is al wat stiller. Eens kijken wat ik nog aan weerstandjes heb liggen. :)

Plant
30 juni 2014, 14:18
Ik zou niet hoger gaan. Als je onder de 20dB gain uit gaat komen, heb je immers kans dat de versterker instabiel wordt. Theoretisch zou 75k al je limiet zijn. En check ook even hoe het volumebereik nu nog is met een gitaar. Mooi dat een versterker ruisvrij is, maar als de knop op 10 moet staan om er een beetje slaapkamergeluid uit te krijgen schiet het ook weer niet op natuurlijk.

Die plop bij uitschakelen kan nog uit de eintrap (dat IC) zelf komen. Daar doe je niks tegen (ja, een speakerrelais dat bij uitschakelen meteen afvalt zoals bij HiFi versterkers). Ik heb geen specifieke ervaring met de TDA1514, maar dit soort versterker ic's kunnen ook van zichzelf ploppen.

Sander-H
30 juni 2014, 14:40
Hmmm, ik heb er net een 1M weerstand tussen gezet en nu pas valt de ruisvermindering op (nog niet weg) maar het volume is amper gedaald.
Dus of ik doe iets fout of het schema en de werkelijkheid kloppen niet.

Ik ga toch eens eigenwijs 2M proberen. Zo terug :)

Edit:
2M is vrijwel gelijk aan 1M. De ruis en het volume zakken iets.

De twee aanpassingen samen (1M op R15 en 3k9 + 2M op R57) zorgen ervoor dat ik mijn humbuckers en andere high output gitaren gewoon kan gebruiken op het normale kanaal met wat minder ruis dan voorheen dus die kan ik samen op 1 schakelaar zetten.

Ik lees positieve dingen over het vervangen van de TL072 voor de OPA2134 mbt ruis dus dat wordt toch de volgende stap.

Plant; alvast super bedankt voor het meedenken en mocht je nog een goed idee hebben hoor ik het graag.

Plant
30 juni 2014, 16:05
Hee, ik zie nog wat geks :???:

Ik meldde gisteren al dat de tegenkoppeling bij koptelefoongebruik ook word verlaagd door het netwerkje R62 t/m R64. Maar R62 en R63 worden niet geschakeld, die staan altijd in het circuit.

Je hebt dus vanaf IC pen 9 R57 en C35 naar ground maar ook C34 met R62 en R63 naar ground. Dat staat parallel. Vandaar dat die ruis/gain maar zo marginaal zakt, je krijgt het met alleen R57 hoogohmig maar bijna 6dB omlaag.

Je zult dus ook R63 (ook 3k9) moeten vergroten. Maak die ook eens 12k, steek weer 12k op de plek van R57 en kijk of je dan wel in 1x 10dB omlaag gaat?

Sander-H
30 juni 2014, 17:05
Met R57 EN R63 op 12k is er nog steeds maar een marginale vermindering van de ruis en het volume. Zeker het volume is amper te merken.

Doet R56 misschien nog mee?

Ik heb het volume ook even getest via een externe speaker en via de headphones maar daar hetzelfde verhaal; ruis en volume blijven vrijwel gelijk.

Edit:
De op-amps zijn onderweg. Als de post een beetje op tijd komt morgen kan ik ze er 's middags hopelijk in zetten. 'S avonds moet ik werken en ik heb weinig geduld :)

Plant
30 juni 2014, 19:37
Dus je hebt niet minstens hetzelfde resultaat dan met R63 = 3k9 (origineel) en R57 = 1M?

R56 doet niet mee in de gain van de eindtrap. R56 bepaalt (mede) diens ingangsimpedantie en de spanningsreferentie (0V) van de eindtrap, zodat de uitgangsspanning in rust op de uitgang ook netjes 0V is en het uitgangssignaal daar omheen varieert.

Sander-H
30 juni 2014, 20:31
Heb nu opeenvolgend 33k, 100k en 390k op R57 en R63 erbij gezet en bij 390k (+ die 3k9) zit ik ongeveer op dezelfde ruis/volumedaling als eerst met 2M.

Ik heb alleen zo snel geen 1M of 2M weerstandjes meer. Kan even in de berging kijken voor een orgaandonor, heb vast nog wel een oude PC staan. :)

Maar is het verstandig die weerstand daar zo groot te maken? Zou niet nodig moeten zijn.

Misschien zit er in de eindtrap toch een kleine aanpassing t.o.v. het schema waardoor dit niet werkt.
Jammer dat dat originele schema uit 1997 niet te vinden is.

Plant
30 juni 2014, 21:09
Heb nu opeenvolgend 33k, 100k en 390k op R57 en R63 erbij gezet en bij 390k (+ die 3k9) zit ik ongeveer op dezelfde ruis/volumedaling als eerst met 2M.

Ik heb alleen zo snel geen 1M of 2M weerstandjes meer. Kan even in de berging kijken voor een orgaandonor, heb vast nog wel een oude PC staan. :)

Maar is het verstandig die weerstand daar zo groot te maken? Zou niet nodig moeten zijn.

Misschien zit er in de eindtrap toch een kleine aanpassing t.o.v. het schema waardoor dit niet werkt.
Jammer dat dat originele schema uit 1997 niet te vinden is.

Zou zeker niet nodig moeten zijn. Als je bij zowel R57 als R63 390k in serie hebt staan, dus beide weerstanden zijn nu 393.9k, is de gain van de eindtrap theoretisch het schema volgend nog maar 4,5x ≈ 13dB. Terwijl oorspronkelijk de gain 349 ≈ 51x is. Een verschil van 38dB!!! Het verschil tussen een huiskamergesprek en een stadionconcert ;)

Nog grotere weerstanden plaatsen heeft weinig nut, want je moet de weerstand naar verhouding heel hoog gaan maken om nog wat meer verzwakking te krijgen. Dat heeft ermee te maken dat de gain van de eindtrap nooit onder de 1x kan komen. De versterking is dus altijd 1+ de weerstandverhouding van de tegenkoppeling. En je hebt al zoveel verzwakking.

Of het schema klopt idd op nog meer punten niet, of ik zie iets over het hoofd (ook dat kan) of misschien verwacht je er teveel van :hide: Een echt hele stille versterker zal het nooit worden.

Tip is om de versterker gewoon eens een tijdje met aanpassing in de praktijk te gebruiken en te zien hoe deze zich gedraagt. Misschien zit je nu aan een bureau met je hoofd tegen de speaker te testen en valt het in de praktijk bij normaal gebruik reuze mee.

Plant
1 juli 2014, 10:45
Ik zit toch nog eens te kijken, ik wil ook snappen wat hier (niet) gebeurt.

Ik vermoed dat dat netwerkje R59, R60 en C38 op de een of andere manier nog de gain begrenst. Het is geen gewone tegenkoppeling, in feite is R60 met C39 een laagdoorlaat filter vanaf de uitgang en wordt dat gefilterde signaal ook teruggevoerd naar de inverterende ingang. Maar als ik het zo bereken filtert dit filter al vanaf 5,4Hz! Het lijkt meer op een circuitje dat eventule DC-offset op de uitgang uitgang in de gaten houdt en wegregelt. Maar die R59 en C38 bepalen begrenzen waarschijnlijk ook mee in de minimale gain. Ik zou daar maar niet aan gaan rommelen.

Als het toch zo weinig ruis/gainreduktie geeft, zou ik R57 en R63 maar weer gewoon origineel vast 3k9 maken. Vervolgens zou ik met de waarde van R55 (12k) gaan spelen. Die vormt met R56 (6k8 ) een spanningsdeler. Als je R55 180k maakt heb je al ongeveer een reduktie van 20dB t.o.v. 12k. Daar kan verder eigenlijk niks op van invloed zijn en moet heel duidelijk hoorbaar zijn.

Sander-H
1 juli 2014, 15:16
Ok, ik heb even een uurtje gehad om te experimenteren en de op-amps te wisselen.
Bevindingen:
Ruis leek iets minder maar kreeg een soort lage trilling mee.
Na wat wisselen kwam ik erachter dat dat gebeurde bij U3. Dus zolang ik een TL072 in U3 laat zitten is er een constante ruis en geen trillende ruis. (U3 zit voor en na de toonregeling zie ik.)
Die OPA2134's gaan er dus denk ik weer uit en die gebruik ik wel eens in een zelfbouwpedaaltje, dat is toch iets wat ik eens wil proberen. Een leuke overdrive ofzo.

Verder:
Even het schema en de weerstanden kleurcode tabel vastgehad en toch weer een verschil gevonden:
R55 moet 12k zijn maar is 47k
R56 moet 6k8 zijn maar is 27k

Dat gooit de berekeningen natuurlijk al aardig om.

Ik denk dat ik morgen verder ga, er moet tenslotte ook nog gewerkt worden :(

EDIT:
stomstomstom, lezen is soms moeilijk. :hide:
Ik denk dat ik weet waarom het niet werkt; er zit een NEC UPC1188H versterker in ipv de TDA1514A
Jadatverwachtjetochooknietjoh!

Dus we kunnen rekenen wat we willen maar ik zal eerst eens een schema moeten zoeken of maken van wat er in deze versie zit.
Excuses Plant.... :makeup:

Ik ga even met mijn kop tegen een muur lopen en als ik morgen weer wakker ben het schema uit 1997 in onderstaande link maar eens erbij pakken.
music-electronics-forum.com/attachments/23282d1367991106-frontman-25r-mexico.pdf

Plant
1 juli 2014, 18:27
Yep een andere eindversterkerchip. Maar niet getreurd, de tegenkoppeling werk zo te zien met precies dezelfde componenten, zelfs de componentnummers zijn hetzelfde. Met dit schema zou ik dezelfde weg gevolgd hebben als nu is gevolgd. Met een TDA1514A had het dus ook allemaal weinig geholpen.

Wel zijn idd de waarden van R55 en R56 hoger, maar in dezelfde verhouding. Als je dus nu R55 in tegenstelling tot wat ik eerder riep ook naar verhouding verhoogt naar 680k i.p.v. de 47k die er nu zit, moet je ongeveer die 20dB demping wel krijgen.

Sander-H
2 juli 2014, 11:36
En wie heeft er een biertje verdient???

:cheerup: Plant :cheerup:

R55 is de magische weerstand.
Met de rest van de weerstanden weer origineel en R55 op 680k is de ruis zo goed als weg (vanaf een halve meter afstand eigenlijk niet meer hoorbaar) en zijn de volumeniveaus perfect voor huiskamergebruik.
Die ga ik dus met een switch schakelbaar maken voor de gewenste "goede buur / burenruzie" optie.

Ik merk ook dat het vervangen van de TL072 voor een OPA2134 vooral in het drive kanaal verschil maakt. De overdrive is minder modderig en veel, uhhh... frisser? (tja moeilijk te omschrijven)

Het normale kanaal is nu ook voorzien van een OPA2134 en klinkt ook lekker fris en fruitig. Die verhoogde weerstand op R15 is niet meer nodig.

Samengevat is er nu het volgende aangepast:
U1 en U2 van TL072 naar OPA2134
R55 schakelbaar tussen 47k en 680k

Ik zal een foto plaatsen als alles weer netjes is, het is nu een beetje een bord spaghetti. :)

Plant
2 juli 2014, 11:59
:cheerup: Mooi dat het zo gelukt is! De ruis komt kennelijk toch voornamelijk uit de voortrap. Een bruikbaar combo'tje voor thuis erbij dus. Have fun :)

Sander-H
2 juli 2014, 16:36
Het begint ergens op te lijken, helaas komt er steeds werk tussen :)

Was nog even schrikken na het terug solderen van alles; aan -> rammel, knetter, plop, brom :(
Bleek U1 slecht contact te maken dus gelukkig easy fix.

Hij blijft alleen nog wat struikelen op de output van mijn DiMarzio humbuckers. Als ik flink aansla is er op het normale kanaal toch aardig wat distortion.
Nu heb ik op mijn Crate amp twee inputs waarvan er eentje -6db filtert voor high output gitaren.
Lijkt me handig om dat ook hier in te bouwen met een switch aan de voorkant van de amp. (geen ruimte voor twee inputs, wel voor een kleine switch)

Als ik dat circuit bekijk lijkt het erop dat het enige wat er gebeurt is dat er op het -6db kanaal de R1 weerstand wordt verkleind (gehalveerd) door er een zelfde waarde parallel langs te schakelen.
Kan dit kloppen?
En zo ja, kan ik door een extra 15k parallel op R1 te schakelen op de Fender de input met een vergelijkbare waarde dempen?

Plant
2 juli 2014, 17:48
O, we gaan door voor een six-pack ? :p (en dan bedoel ik niet mijn buik).

Heel vaak gebeurt het idd met een weerstandsnetwerkje bij de ingangen, maar in dit geval gaat die vlieger niet op.

Deze ingangsschakeling rond op-amp U1A is een combinatie van aktief 2de orde laagaf filter (u zegt :???: ) en versterker. Kennelijk zijn ze bang dat iemand een basgitaar gaat aansluiten en hebben ze er een wat steiler filter ingebouwd om het sublaag te weren. Tegelijk versterkt dit trapje.

Als je naar de ballonnetjes voor en na de U1A kijkt, zie je ervoor 5 mVAC TP7 staan en erna 20 mVAC TP8.
TP7 en TP8 zijn testpunten en als je op de ingang 5mV wisselspanning zet komt er 20mV uit. Het trapje versterkt dus 4x. Laat dat nou net weer precies de tegenkoppeling 1+((R5+R6)/R3) zijn. Makkelijkste is denk ik om R3 schakelbaar te maken tussen 6K8 en een waarde rond 20k (b.v. 12k of 15k serie schakelen). Dan schakel je tussen 4x en ongeveer 2x in spanning en dat verschil komt overeen met (-)6dB.

Ik denk overigens niet dat de oversturing hier al ontstaat maar verderop bij een volgende versterkertrap. Maar na op-amp U1A wordt het signaal al gesplitst richting normal en drive.

Sander-H
2 juli 2014, 19:48
Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor een alcohol verslaving dus deze aanpassing moet even wachten tot volgende week. Beetje druk met werk de komende dagen :)

Op zich is het geen groot probleem want hoe vaak speel ik nou hard/clean met de Maya? Maar ik heb een schakelaar over dus het is het proberen waard :) Vooral de lage tonen van de DiMarzio Super Distortion gaan klapperen als ik hard aansla dus dat kan wel kloppen met jouw verhaal over die laagfilter.

Zo, nog even een paar foto's voor de visueel ingestelde onder ons.

Overzichtje met de op-amps netjes in voetjes. De twee rechtse bij de input (U1 en U2) zijn vervangen door OPA2134 op-amps.
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/Fender%20Frontman%2025R%20mods/IMG_1340_zpsbeec687c.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/Fender%20Frontman%2025R%20mods/IMG_1340_zpsbeec687c.jpg.html)

En een subtiel schakelaartje op de achterkant. Labeltjes komen nog nadat ik de batterijen voor de labelwriter opgeladen heb :)
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/Fender%20Frontman%2025R%20mods/IMG_1341_zps2b210c0d.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/Fender%20Frontman%2025R%20mods/IMG_1341_zps2b210c0d.jpg.html)