PDA

View Full Version : Marshall JTM30 opgeknapt



raabje
28 juni 2014, 21:24
Hallo Forum,

Hierbij een berichtje ter informatie.

Ik heb een Marshall JTM30 buizen versterker. Vanuit de fabriek heeft deze fixed bias en Sovtek 5881 power tubes. De bias is veel te hoog afgesteld, de versterker wordt hierdoor erg heet van binnen omdat de buizen onder het chassis met elektronica hangen, en de warme lucht niet uit het chassis kan stromen.

Amp is verder prima: http://www.ampsnaxes.com/wp-content/uploads/2013/01/VGSEPT2009red.jpg

De fixed bias werd ik aardig zat, ik heb de amp daarom door Ben Koole, de Soundfixer in Alkmaar laten aanpassen. Hij heeft voor elke buis een bias regeling ingebouwd, en deze afgesteld voor Tung Sol 6L6 STR's. Deze buizen geven op het cleane kanaal nog wat extra t.o.v. de Sovteks.

Hij heeft ook de send en return jacks vervangen, ander zwak punt in de versterker, deze zorgen voor haperingen in het geluid als ze niet gebruikt worden, de jumper kabel kan er nu weer uit. En ik had zelf een mod uitgevoerd, bypass van een diode circuit op het boost kanaal om de transistor oversturing uit te schakelen. Ben heeft de mod gefatsoeneerd en een aan/uit schakelaar achterop gezet. Hij heeft ook nog wat geëxperimenteerd met een draaipot in het diode circuit om dit wat milder te maken, maar dit werkte helaas minder goed als verwacht.

Kortom, Soundfixer is een prima amp technicus, een aanrader wat mij betreft als je in de buurt van Alkmaar woont.

the sure thing
29 juni 2014, 17:01
Mooi verslag! Heerlijke versterkers (voor thuis). Met een strat heb je instant goed resultaat. Er staat er nog altijd een op mn wensenlijstje...

raabje
30 juni 2014, 19:37
Ik heb de 2 x 10 inch versie. De stock Eminence Marshall Heritage 50 watt 8 ohm speakers heb ik vervangen door 10 inch Greenbacks. De klank is nu wat smoother en minder "spikey" dan met de Eminence speakers, maar verschil is verder niet heel groot (minder dan ik had verwacht). De Greenbacks zijn minder gevoelig (94db), dus ik kan de amp verder opendraaien voor hetzelfde volume.

Minpuntje van de JTM30 is dat het clean kanaal heel helder en bright is, en het boost kanaal (na de diode mod) heel warm en donker. De kanalen delen EQ, dus bij het kanaal switchen moet ook de EQ aangepast worden, of een EQ pedaaltje in de EFX loop aan en uit zetten bij het switchen. Als clean goed staat is het boost kanaal dof, en als boost goed staat, dan heeft clean veel te veel hoog.

JohnLord
4 juli 2014, 15:53
Daar kan ik me bij aansluiten. Ik heb de 1x12 versie met JJ 6L6 GC's. Grotere speaker G12 Heritage 16 Ohm, grotere combo. Grotere sound ook, inderdaad instant resultaat met een Strat. De versterker is voor z'n 30 watt niet overdereven hard, dus ook thuis bruikbaar. Mercury Box er voor en klaar ben je.

muziekschuur
4 juli 2014, 16:51
Er is een nieuw seymour duncan overdrive pedaal met eq. En ook een Digitech Screamin blues heeft eq. Misschien een tip.

raabje
4 juli 2014, 21:43
Met een Blackstar LT-boost cleanboost pedaal zorg ik voor pre-amp oversturing, boost kanaal krijgt dan een fijne rock distortion.

Ik heb de Bad Monkey van Digitech. De Screaming Blues lijkt me ook wel wat voor 3 tientjes. Boss BD-2 Blues Driver met Keeley mod word me weer te duur (ca. 150 via Ebay), net als die Mercury Box, ca. 180 euro...

Op zich is de clean boost en pre-amp oversturing al prima... even geen GAS nu :-) .Ik wil dan eerder een Mooer Little Monster AC amp voor € 200 kopen voor een ander soort tone.

raabje
23 juli 2014, 21:54
Als iemand een JTM30 zoekt, ik zag vandaag bij de Plug in Amsterdam een JTM30 2 x 10 inch in zeer goede staat incl. footswitch in de winkel staan. Prijs weet ik niet.

En een Mooer Blues Mood pedaaltje uit China onderweg, dit is de clone van de Boss Blues Driver met Keeley mod voor ca. 1/3 van de prijs.