PDA

View Full Version : Onzichtbaar herstellen kleine houtbeschadigingen



Dirk Janssen
28 juni 2014, 10:39
Zo heel af en toe kan het gebeuren dat je bv bij het frezen van de inleg bij een het bovenblad, toch een klein splintertje hout uitslaat.
Meestal repareer ik dit met wat witte houtlijm en schuur stof van het betreffende stuk hout. Maar het blijft altijd iets zichtbaar.
Ik vraag me af of misschien iemand een andere manier kent om dit soort kleine schades echt onzichtbaar te repareren.

Tip voor ebbenhout: 3 sec lijm en ebben stof. Is werkelijk onzichtbaar!

groet
Dirk

RS-Rik
28 juni 2014, 11:26
Stap 1 is zorgen dat je zo weinig mogelijk chipjes uit je hout laat schieten. Dit is bij mij ook met schade en schande gegaan :).

Poeder + lijmtechniek is een beetje de standaard denk ik.


p.s. waar heb ik het eigenlijk over.. Ik heb op je site gekeken. Wat een prachtige instrumenten!

Tabula Rasa
28 juni 2014, 11:41
Stukje wegfrezen en stukje met lijkende nerf inlijmen werkt voor mij meestal het beste.

stijnkenens
30 juni 2014, 15:19
Ik denk dat ebben de enigste houtsoort is, waar je een retouche kan doen zonder ze zichtbaar is.
Voor de rest: wat rik zegt: beter voorkomen dan genezen !
En als het gebeurd dan zie ik liever een kleine lijmnaad dan een opgevulde put met lijm en houtstof: lelijker kan niet, volgens mij !


s.

fred dons
30 juni 2014, 17:01
als het wat grote stukken in een rosewood toets zijn dan leg ik meestal een recht stuk in, dus bijvoorbeeld bij een mislukte dot leg ik een rechthoekig stuk rosewood van fret tot fret waarbij ik de nerf probeer te matchen met de rest van de toets (ziet er beter uit dan alleen de dot op te vullen)
als ik kleine scheurtjes of hapjes moet opvullen dan gebruik ik daarvoor ash of esdoorn schuursel dat ik bijkleur tot het de kleur van het omliggende hout heeft, dat heeft het voordeel dat je de kleur al ziet voordat de superlijm er over heen gaat (rosewood wordt veel donkerder en bijna zwart met superlijm)

barno
30 juni 2014, 17:44
ik lees "inleg bij bovenblad" dus ik veronderstel, iets spruce achtigs. dat is in mijn ervaring bijna onmogelijk echt onzichtbaar weg te werken. Ik zal bv na de laatste keer nooit meer een rosette frezen met een bitje dat niet scherp genoeg is... Als het ongelukje echt erg is: drastische oplossing : het bovenblad dekkend zwart stainen of lakken. Of de inlay vergroten

fred dons
1 juli 2014, 06:14
Dekkend lakken als oplossing herken ik wel :D