PDA

View Full Version : caliber 22 en microfoon



Chapzz
27 juni 2014, 22:59
Heey,

mijn versterker is van de week stukgegaan na een buizen wissel. Hoe en wat moet ik nog uitzoeken. Maar aangezien ik geen tijd had om hem te maken voor een optreden komende zondag, heb ik een caliber 22 van ehx aangeschaft. Als ik nu zing en gitaar speel krijg ik schokken. Ik sta tegen de mic aan namelijk. De voeding van de caliber is niet geaard. Zou het de oplossing zijn als ik de behuizing van de Caliber aard? Zo ja, is dit zo simpel als een draad aan een fietsschakeltje aan de caliber en die aan een aarde van het stopcontact maken?

greetz,

Chapzz

Han S
27 juni 2014, 23:03
Klopt, niet de microfoon staat onder spanning maar jij via de versterker. Een draad met twee krokodillenklemmen, aan de buitenkant van je plug en een aan de waterleiding of aan de plug van de microfoon aan de kant van het mengpaneel of zangversterker.

Dat die andere versterker kapot is gegaan na een buizenwissel kan te maken hebben met de bias, had hij een brom na de buizenwissel?

cluseau
28 juni 2014, 11:17
@chapzz. Als ik zo je vraag lees lijkt me dat je niet de juiste persoon bent om een amp te maken, sorry als ik dat zo bot stel maar je speelt met je leven en dat van anderen.

@hans. Een verkeerde (te hoge) bias veroorzaakt geen brom als de buizen goed in balans zijn en er een stevige voeding aan hangt. Wel vreten de buizen in korte tijd weg.

Chapzz
28 juni 2014, 11:40
Dank voor de reacties.
Ik heb m'n versterker al meerdere malen gerepareerd. Dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Die andere versterker is een valveking. Maar die kan ik nu niet testen want die doet nu dienst als cab voor m'n caliber. Maar dan zal ik de behuizing morgen ff aarden, tenminste als ik er dan nog last van heb.